• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

چگونه وب‌سایت‌های غیراخلاقی را در گوشی و تبلت کودکان مسدود کنیم؟ + ۵ روش ساده

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چگونه وب‌سایت‌های غیراخلاقی را در گوشی و تبلت کودکان مسدود کنیم؟ + ۵ روش ساده

تدارک یک جستجوی ایمن برای کودکان و نوجوانان، از پیش‌نیازهای ضروری برای فعالیت فرزندان در فضای مجازی و اینترنت است. اما چگونه قابلیت‌های «مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان» را در گوشی و تبلت فرزندان فعال کنیم؟

دسترسی فرزندتان به فضای اینترنت و جستجو در میان هزاران وب‌سایت مختلف، احتمال برخورد او به محتواهای غیراخلاقی و پورنوگرافی را پدید می‌آورد. مشاهده تصاویر و ویدئوهای نامناسب برای فرزندان در سنین پایین، احتمال اعتیاد به محتواهای جنسی را در سنین نوجوانی افزایش می‌دهد.

قابلیت‌های «مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان» به شما کمک بزرگی خواهد کرد تا از دسترسی فرزندان‌تان به  فیلم‌ها و تصاویر غیراخلاقی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که هیچ راهی به‌صورت صددرصد امنیت فرزند شما را در فضای اینترنت تامین نخواهد کرد. بهتر است در کنار این تدابیر بازدارنده، با آنها در مورد آسیب‌های محتواهای غیراخلاقی گفتگو کنید. محدوده سن فرزندان را برای انتخاب موضوع این‌گونه گفتگوها در نظر داشته باشید.

مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان

در ادامه 5 روش ساده معرفی خواهیم کرد که در مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان در گوشی، تبلت و یارانه‌های شخصی به یاری شما خواهد آمد.

پیشنهاد مطالعه: چطور تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوان را کنترل کنیم؟

1. قابلیت جستجوی ایمن گوگل را فعال کنید

گوگل روزبه‌روز ویژگی‌های جدید و محبوبی را در رابط کاربری خود قرار می‌دهد. قابلیت «حالت امن گوگل» این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که دسترسی محتوای نامناسب مانند تصاویر، متن و فیلم‌های غیراخلاقی را برای فرزندتان محدود کنید.

برای این کار باید ابتدا تنظیمات لازم را در موتور جستجوی گوگل خود اعمال کنید. قبل از آن مطمئن شوید که مرورگر پیش‌فرض گوشی یا تبلت فرزندتان شما بر روی گوگل تنظیم شده باشد. برای این‌کار کافیست تا از روش‌های زیر تنظیمات دستگاه خود را بررسی کنید:

  • سیستم‌عامل اندروید

مرورگر اینترنت در گوشی‌ و تبلت‌های اندروید به‌صورت پیش‌فرض بر روی گوگل تعریف شده‌اند.

  • سیستم‌عامل ios

به قسمت تنظیمات گوشی مراجعه کرده و گزینه Safari را انتخاب کنید. در ادامه قسمت «موتور جستجو» را یافته و گزینه گوگل را انتخاب کنید.

  • مرورگر کروم در سیستم‌عامل ویندوز

اگر از سیستم‌عامل ویندوز 11 استفاده می‌کنید، به بخش تنظیمات رفته و گزینه Apps را انتخاب کنید. سپس بخش  Default apps را انتخاب کنید و بر روی گزینه Google Chrome کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید تمام پیش‌فرض‌های مرورگر را تغییر و در حالت گوگل قرار دهید.

اکنون که مرورگر پیش‌فرض دستگاه خود را بر روی گوگل قرار دادید، وقت آن رسیده که حالت «جستجوی ایمن» را فعال کنید.

  • جستجوی ایمن گوگل بر روی گوشی موبایل و تبلت

اپلیکیشن گوگل یا وب‌سایت آن را باز کنید و آیکون تنظیمات (چرخ‌دنده) را انتخاب کنید. سپس قسمت search settings را یافته و گزینه «Filter Explicit Results» را فعال کنید.

  • جستجوی ایمن گوگل بر روی رایانه‌های شخصی

آدرس Google.com را در مرورگر خود تایپ کنید و وارد حساب کاربری گوگل شوید. بخش تنظیمات را یافته و عبارت search settings را انتخاب و گزینه «Hide explicit results» را فعال کنید.

  • جستجوی ایمن در اپلیکیشن گوگل

آیکون سه‌نقطه را در اپلیکیشن گوگل انتخاب کنید. سپس آیکون تنظیمات (چرخ‌دنده) را انتخاب و گزینه «safe search mode» را فعال کنید.

2. قابلیت‌های کنترل والدین را فراموش نکنید

قابلیت کنترل‌ والدین به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌ها و وب‌سایت‌های موردنظر خود را مسدود کنید. همچنین با این قابلیت می‌توانید حساب‌های خانوادگی مشترک بسازید و با رمز عبور از آنها محافظت کنید.

کنترل والدین در گوشی و تبلت

دستگاه‌های اپل

از گزینه Screen Time برای محدود کردن برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. تمامی  فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که برای سن کودک شما مناسب نیست با این قابلیت مسدود خواهد شد.

دستگاه‌های اندروید

قابلبت کنترل‌ والدین را باید در Google Play تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود فرزندتان نتواند برنامه‌های نامناسب را دانلود کند. همچنین می‌توانید از برنامه Google Family Link برای تنظیم فیلترها در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده کنید.

کنترل والدین در دسکتاپ و لپ‌تاپ

اگر از لپ‌تاپ‌های Mac اپل استفاده می‌کنید، از طریق برنامه Screen Time برای ایجاد محدودیت‌ در بازی، جستجو و دانلودهای فرزندتان استفاده کنید. برای فعال کردن قابلیت کنترل والدین در رایانه‌های شخصی و ویندوز از Microsoft Family Safety استفاده می کنید. این ویژگی برای تنظیم فیلترهای وب‌سایت و جستجو در ویندوز بسیار کاربردی است.

پیشنهاد مطالعه: کنترل والدین در اینستاگرام

3. از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) کمک بگیرید

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) در برخی موارد و متناسب با نیاز شما، تنظیمات نظارتی دلخواه‌تان مانند مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان را بر روی اینترنت فعال می‌کنند این تنظیمات می‌توانند برای کانال‌های تلویزیونی و همچنین اینترنت اعمال شوند. بهتر است بدانید که این تنظیمات ممکن است هزینه داشته باشند.

برای این کار ابتدا با شرکت‌ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. مطمئن شوید که شرکت اینترنتی شما قابلیت کنترل‌های والدین، فیلترهای محتوا یا سایر ویژگی‌های Screen Time را ارائه می‌دهد یا خیر. حتی می‌توانید شرکت‌ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود را تغییر دهید و از شرکت‌هایی اینترنت دریافت کنید که از قابلیت کنترل والدین بر روی اینترنت پشتیبانی کنند.

4. از نرم‌افزارهای کنترل والدین استفاده کنید

این نرم‌افزارها امکانات زیادی را به والدین برای مراقبت از فرزندان در فضای اینترنت می‌دهند. برخی از نسخه‌های آزمایشی این نرم‌افزارها رایگان هستند. اما اگر اشتراک پولی آنها را دریافت کنید، قابلیت‌های نظارتی زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تنظیمات کلی آنها را قبل از خرید اشتراک‌ پولی بررسی کنید. اگر فرزندتان از عبارات جستجوی خاصی استفاده می‌کند و در سرچ کردن مهارت بالایی دارند، تنظیمات این نرم‌افزارها می‌توانند در دریافت هشدارهای امنیتی عملکرد بهتری داشته باشند.

5. از مسیرهای سخت‌افزاری استفاده کنید

سخت‌افزارهای نظارتی می‌توانند به شما امکان کنترل بر همه دستگاه‌های موجود در شبکه Wi-Fi خانه را بدهد. استفاده از این سخت‌افزارها مانند نرم افزارهای کنترل والدین، شامل اشتراک‌های پولی هستند. توجه کنید این سخت‌افزارها هنگام اتصال به شبکه های دیگر، دستگاه گوشی و تبلت های کودکان را پوشش نمی‌دهند.

تنظیمات موجود در سخت‌افزارهای خانگی خود را بررسی کنید. روتر اینترنت شما ممکن است از قبل دارای خدمات فیلتر داخلی باشد که ممکن است هنوز آنها را کاوش نکرده باشید. اگر در حال خرید مودم جدیدی هستید، ویژگی‌های پیشرفته و قابلیت‌های مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان در آن را بررسی کنید.

آیکون شبکه را در رایانه اصلی خود باز کنید تا متوجه شوید آیا چیزی شبیه به کنترل‌های والدین دارد یا خیر. برای کسب اطلاعات تکمیلی از این مورد می‌توانید دستورالعمل‌های بیشتری را در مورد نحوه تنظیمات مودم خانگی خود در اینترنت جستجو کنید.

مزیت بزرگ فیلترهای سخت‌افزاری این است که می توانید دستگاه‌ خاصی را انتخاب و بر اساس نیاز آن دستگاه سطح نظارت خود را تعیین کنید. ممکن است نخواهید برخی وب‌سایت‌ها را بر روی دستگاه‌های شخصی خود و همسرتان مسدود کنید، مگر اینکه احتمال استفاده فرزندتان از آنها وجود داشته باشد.

سخن پایانی و پیشنهاد کدومو

بخش‌هایی از این نوشتار با نگاه به مقاله «مسدود کردن وب‌سایت های غیراخلاقی برای کودکان» از وب‌سابت کامنسنس مدیا به تحریر درآمده است. شما حتی می‌توانید از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده محتوای ویدئویی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای نامناسب کمک بگیرید. در مقاله «چگونه یوتیوب را برای فرزندان امن کنیم»، به‌صورت مفصل به این ویژگی پرداخته‌ایم.

آنچه باید درباره بازی کردن نوجوان‌ها بدانید | والدین و نوجوانان در دنیای بازی‌‌های ویدئویی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!