• امروز : 9 فروردین 1403
logo

کنترل والدین در اینستاگرام

آخرین مطالب

مطالب ویژه

کنترل والدین در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی اشتراک فیلم و عکس در دنیا است، نوجوانان به چند دلیل عمده عاشق فضای اینستاگرام هستند که مهم‌ترین آن ارتباط با دوستانشان و دنبال‌کردن صفحات سلبریتی‌هاست. مانند تمام شبکه‌های اجتماعی، حضور فرزندمان در این فضا و نصب این برنامه بر روی دستگاهش با چالش‌هایی روبه‌‏رو است. بسته به این‌که چه کسی را دنبال می‌کند یا به دنبال چه چیزی می‌گردد، می‌تواند به محتوای مناسب افراد بزرگسال دست یابد. همچنین محتوای نظرات نیز می‌تواند آسیب‌زا و شامل فحاشی و کلمات رکیک و تهدید باشد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که اینستاگرام جنبه‏‌ی تجاری نیز دارد. در صفحات مختلف تبلیغات به طور مکرر جاسازی شده و توسط افراد مشهور تأیید می‌شوند و پیوندهای خرید محصولات گوناگون در دسترس فرزندمان است.

بسیاری از والدین بر این باورند که فرزندانشان در اینستاگرام امن هستند و با هیچ تهدید آنلاینی در این پلتفرم مواجه نخواهند شد. با این حال، آنها اشتباه می کنند. اینستاگرام توسط افراد بدی نیز استفاده می شود که ممکن است محتوای نامناسب را در حساب های خود ارسال کنند. در این پلتفرم محتوای مستهجن وجود دارد و به همین دلیل این پلتفرم برای کودکان زیر 13 سال محدود شده است.

اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

پس از این‌که یک حساب کاربری ایجاد کردید، اگر اجازه‏‌ی دسترسی به اطلاعات دفترچه تلفن خود را بدهید می‌توانید دوستان خود را دنبال کنید. افراد مشهور را جستجو کرده و به لیست following اضافه کنید. همچنین در ابتدای کار اینستاگرام هم پیشنهاداتی برای شما دارد، برای اشتراک گذاری اولین پست خود روی علامت بعلاوه ضربه بزنید و گزینه‏‌ی reels ، post، story، story highlight، live، guide را انتخاب کنید.

امکانات اصلی اینستاگرام

Post(پست):

هر عکس یا ویدیوی جدیدی که شما در اینستاگرام آپلود کنید، یک پست اینستاگرام محسوب می‌شود. تمام پست‌های شما در صفحۀ پروفایل اینستاگرامتان نمایش داده می‌شود و تمام پست‌های جدیدی که فالوورهایتان به نمایش می‌گذارند، در فید شما قابل مشاهده است. می‌توانید از ابزار ویرایشگر تصویر استفاده کنید تا پست‌های شما جالب‌تر به نظر برسد. موقعیت مکانی را به پست خود اضافه کنید؛ یادآور برای انتخاب زمان انتشار پست بگذارید. افراد مرتبط با پست را تگ نمایید.

Story ( استوری):

استوری‌ها، فیلم‌ها یا نمایش‌های اسلایدی 15 ثانیه‌ای هستند که جدا از سایر پست‌ها زندگی می‌کنند. مدت زمان نمایش آنها 24 ساعت است و اگر جزء های‌لایت‌ها ذخیره نشوند، حذف می‌شوند. برای ایجاد استوری، روی «عکس پروفایل خود» ضربه بزنید، تصمیم بگیرید چه نوع پستی را می‌خواهید ایجاد کنید - متن، نمایش اسلاید عکس، ویدئو یا لایو - و کنترل‌های استوری برای محدودکردن مخاطب، محدودکردن پاسخ پیام و اجازه اشتراک‌گذاری وجود دارد.

Reels( ریلز):

قابلیت ریلز اینستاگرام این امکان را به کاربران می‌دهد که فیلم‌های کوتاه، جذاب و سرگرم‌ کننده‌ ایجاد کنند. روی آن‌ها از افکت‌های تصویری و موزیک استفاده کنند. در واقع ریلز اینستاگرام امکان ضبط ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای تا ۱ دقیقه ای است که شما می‌توانید به آن‌ها صدا، جلوه‌های تصویری و موسیقی اضافه کنید.

Live(لایو):

یک محتوای ویدیویی است که همان لحظه تولید می‌شود و برای دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود. سپس بعد از پایان یافتن مدت زمان پخش آن، به طور کامل از روی پیج پاک شده و دیگر تکرار نمی‌شود. البته این در شرایطی است که شما نخواهید لایوتان در صفحه باقی بماند. در صورتی که تمایل داشته باشید این محتوا بعد توسط مخاطبین شما دیده شود می‌توانید آن را Save کنید.

Guide(گاید):

این قابلیت همانطور که از نام آن مشخص است یک راهنما و نقشه‌ی راه برای پیج هر کاربر است. شما با ساخت Guide در اینستاگرام در اصل یک یا چند نقشه‌ی راه برای مخاطبان خود می‌سازید تا به راحتی بتوانند محتوای مورد نظرشان را در پیج پیدا کنند.

از امکانات دیگر در اینستاگرام می‌توان به پیام‌های مستقیم (Direct Massage) اشاره کرد. می‌توانید برای یک یا چند نفر پیام مستقیم ارسال کنید. از جمله افرادی که شما را دنبال نمی‌کنند و شما آن‌ها را دنبال نمی‌کنید.

آیا اینستاگرام محیط امنی برای فرزندمان است؟

بر اساس قوانین اینستاگرام افراد بالای 13 سال می‌توانند از آن استفاده کنند گرچه پروسه تشخیص رده سنی وجود ندارد و در عمل افراد زیر سیزده سال نیز دسترسی به این نرم‌افزار خواهند داشت. باتوجه‌به محدوده سنی که اینستاگرام برای کاربرانش مشخص کرده، دسترسی به حریم خصوصی آنها حتی از طرف والدین ممنوع و امکان پذیر نیست.

افزایش کنترل والدین در اینستاگرام

اینستاگرام که عملاً هیچ گزینه‌ای برای والدین در حفاظت از فرزندشان در محیط اینستاگرام انجام نداده است، با جستجوی فارسی در اینترنت شاید به چند سایت برسید که ادعا می‌کنند کنترل اینستاگرام فرزند شما را از طریق دانستن شماره موبایلش می‌توانند انجام دهند، اما پیشنهاد ما این است که به این صحبت‌ها توجه نکنید و سراغ این نرم‌افزارها نروید زیرا ضررشان بیشتر از فایده‏ی آن‌هاست و به‌نوعی به این برنامه‌ها اجازه‏ی جاسوسی از گوشی خود را می‌دهید.

همچنین برخی نرم‌افزارهای خارجی وجود دارد که اساس کار آن‌ها به این شکل است که نیازمند دانستن نام کاربری و پسورد فرزند شماست. اغلب آن‌ها زایگان نیست و در نسخه‏ی پولی نیازمند پرداخت دلاری هستند که انجام این کار با شرایط تحریم در کشور ما سخت باشد.

اما یک سری کارها می‌توان انجام داد تا از معرض خطر قرار گرفتن یا قربانی شدن فرزندمان جلوگیری کرده و از او محافظت کنیم.

اولین قدم برای همراهی با فرزند خود افزایش سطح آگاهی خودمان است. اگر فرزند شما هنوز حساب کاربری ندارد حتماً ایمیل او را خودتان بسازید و دسترسی به ایمیل او داشته باشید چون از این طریق می‌توانید در صورت نداشتن رمز عبور اینستاگرامش درخواست رمز جدید به ایمیل فرزندتان بدهید و حساب کاربری او را در صورتی که نیاز بود چک کنید، اما اگر به حساب کاربری فرزندتان دسترسی ندارید، برای خودتان یک حساب اینستاگرام باز کنید و فرزندتان را دنبال کنید با این کار پست‌ها و استوری‌های او را خواهید دید.

اما به پیام‌هایی که مستقیماً برای او ارسال می‌شود، دسترسی ندارید، گرچه این امکان وجود دارد که فرزندتان شما را بلاک کند یا از چند حساب کاربری مختلف به اینستاگرام دسترسی داشته باشد. راه حل بعدی این است که دوستانش را فالو کنید تا ببینید چه کسانی را دنبال می‌کند یا چه نظراتی در زیر پست‌های آن‌ها می‌نویسد. در روز ساعاتی را کنارش بنشینید و به بهانه های مختلف مثلا نشان دادن پیج یک سلبریتی که دوستش دارید یا آگاهی از اطلاعات برنامه‏ی تلویزیونی مورد علاقه‏تان با هم اینستاگردی کنید.

با همراهی و همدلی با فرزندتان از او بخواهید نام کاربری و پسوردش را در اختیار شما بگذارد تا وارد حساب کاربری‌اش شده و فعالیت‌هایش را مشاهده کنید.

می‌توانید از امکانات اینستاگرام برای مدیریت مصرف این رسانه استفاده کنید.

  1. پروفایل نوجوان خود را به حالت خصوصی در آورید زیرا به طور پیش فرض تمامی پروفایل‌ها در اینستاگرام حالت عمومی است، با این کار، فقط دنبال کنندگان می‌توانند پست‌ها و استوری‌های پروفایل را مشاهده کنند.
  2. دنبال کنندگان ناشناخته را حذف کنید.
  3. نظرات ناخواسته را فیلتر کنید تا در پست‌ها ظاهر نشوند. از تنظیمات نظر نوجوان خود(پروفایل > منو> تنظیمات> حریم خصوصی> نظرات) می‌توانید تنظیمات مخفی کردن نظرات توهین‌آمیز را روشن کنید یا از تنظیمات Manual Filter برای واردکردن کلمات کلیدی که نمی‌خواهید ببیند استفاده کنید. هرگونه اظهارنظر توسط این فیلترها به طور خودکار توسط هرکسی که سعی در ارسال آنها دارد، فیلتر می‌شود.
  4. شکی نیست که یک نظر مثبت می تواند روز کودک شما را بسازد. با این حال، یک اظهار نظر ناخوشایند نیز می تواند روز آنها را خراب کند. شما به سادگی می توانید تمام نظرات توهین آمیز در پست های اینستاگرام فرزندتان را در بخش privacy تنظیم نمایید.
  5. در تنظیمات نظرات با انتخاب گزینه‏ی Block Comments From می‌توانید افرادی را جستجو و به لیست اضافه کنید تا نتوانند زیر پست‌ها نظر بدهند. افرادی که به لیست اضافه شدند از اینکه نمی‌توانند در کامنت‌ها مطلبی بنویسند با خبر نخواهند شد.
  6. به نوجوان خود آموزش دهید تا از ویژگی Close Friends اینستاگرام استفاده کرده و مطالب خود را در جمع خصوصی‌تری به اشتراک بگذارند.
  7. اگر می خواهید کامنت گذاری برای یک پست خاص در حساب اینستاگرام فرزندتان را غیرفعال کنید، می توانید این کار را نیز انجام دهید. این کار باعث می شود فالوورهای فرزندتان نتوانند روی آن پست خاص نظر بدهند. برای انجام این کار، ابتدا باید پست خاص فرزندتان را باز کنید، روی سه خط در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و سپس روی گزینه Turn Off Commenting ضربه بزنید.
  8. در بخش استوری‌ها، تنظیماتی وجود دارد که به دنبال‌کنندگان اجازه می‌دهد پیامی مستقیم به عنوان پاسخ به یک استوری برای شما ارسال کنند. این تنظیم به‌طور پیش‌فرض عمومی است، اما شما آن را به خصوصی تغییر می‌دهید تا پیام‌های مستقیم فرزندتان کمتر مستعد نظرات ناخوشایند شوند.
  9. کاربرانی را که نمی‌خواهید فرزندتان با آن‌ها در ارتباط باشند مسدود کنید.
  10. از اخبار مطلع باشید و روش‌های جدید کلاهبرداری در اینستاگرام را بدانید.

اگر احساس می‌کنید که فرزندتان به اینستاگرام حالت اعتیاد پیدا کرده می‌توانید از امکان screen time  در نرم‌افزار ios  یا family link در اندروید بهره بگیرید یا با نصب نرم‌افزارهای کنترل والدین زمان استفاده او در طول روز را مدیریت کنید.

منابع و پیشنهاد کدومو

اگر به موضوع ارتباط اینستاگرام و کودکان علاقه‌مند هستید کدومو خواندن مقالات زیر را به شما توصیه می‌کند:

آیا واقعا اینستاگرام مقصر است؟

کودکان کار در اینستاگرام

secureteen.com

تاثیر رسانه بر الگوپذیری نوجوانان

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!