• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

آنچه باید درباره بازی کردن نوجوان‌ها بدانید | والدین و نوجوانان در دنیای بازی‌‌های ویدئویی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

آنچه باید درباره بازی کردن نوجوان‌ها بدانید | والدین و نوجوانان در دنیای بازی‌‌های ویدئویی

اگر فرزند نوجوان شما هم به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند است، وقت آن رسیده که بیشتر او را جدی بگیرید. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر به مساله والدین و نوجوانان در بازی‌‌های ویدئویی پی ببریم.

درک دنیای نوجوانان اصول خودش را دارد. بازی‌ها و سرگرمی‌های آنها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بازی‌ها معمولا چالش‌ها و پاداش‌هایی را ارائه می‌کنند که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این ویژگی را ندارند. نوجوانان ادعا می‌کنند که از بازی‌ها به عنوان راهی برای از بین بردن استرس ناشی از تکالیف روزانه، معاشرت با دوستان، فرار از محدودیت‌ها خانواده، قلدری در انجمن‌های بازی، فرار از کارهای خانگی استفاده می‌کنند. حتی در برخی موارد آنها بازی کردن را راهی برای انتخاب دانشگاه، انتخاب مسیرهای شغلی و یافتن شغل مطرح می‌کنند.

اما این‌ دلایل، همه آن چیزی نیست که نوجوانان را مجذوب بازی‌های ویدئویی کرده است.

چرا نوجوانان عاشق بازی‌های ویدیوئی هستند؟

شاید مهمترین دلیل این باشد که نوجوانان بازی‌های ویدیوئی را به دلیل «عنصر روایی» آنها دوست دارند. بازی‌های امروزی، تجربه‌های کاملاً درگیرکننده‌ای هستند که بازیکنان را به یک خط داستانی پویا و پیچیده دعوت می‌کنند. فرزند نوجوان شما در چگونگی گسترش داستان بازی نقش اساسی ایفا می‌کند.

برخلاف فیلم‌ها یا کتاب‌هایی که به شما اجازه می‌دهند یک داستان را از بیرون تجربه کنید، بازی‌های ویدیوئی به شما این امکان را می‌دهد تا بر یک شخصیت قابل‌بازی و اعمال او کنترل کامل داشته باشید. به نحوی که در کالبد آن شخصیت در محیط بازی نقش‌آفرینی و داستان بازی را به‌طور عمیق درک کنید.

این گونه است که بازی‌های ویدیوئی به مرز امیدوارکننده‌ای برای خلق داستان‌سرایی تعاملی تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر، تصاویر و صداگذاری‌های پیشرفته، واقعیت جدیدی را برای نوجوانان خلق می‌کنند که باعث می‌شود آنها احساس کنند تا چه حد در داستان بازی‌ها غوطه‌ور شده‌اند.

علاوه بر این، نوآوری‌ها در طراحی بازی و پلتفرم‌ها اکنون به نوجوانان اجازه می‌دهد در حین بازی با هم معاشرت کنند. آنها دوستان خود را به بازی دعوت می‌کنند، گفتگو می‌کنند و حتی دوستان جدید پیدا می‌کنند. نوجوانان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا استراتژی‌های تیمی تشکیل دهند و انگیزه رقابتی خود را ارضا کنند.

جمله «بازی‌های ویدیوئی برای نوجوان من خوب نیست» تا چه اندازه درست است؟

با فناوری‌های ارتباطی امروزی که در بازی‌ها تعبیه شده است، گیمرها آزادند تا هر آنچه که در روابط صمیمانه خود با دوستان‌شان در فضای واقعی دارند را با دوستان آنلاین خود برقرار کنند. پس قبل از هر چیز باید مراقب ارتباطات نوجوانان با یکدیگر در دنیای بازی‌های ویدئویی بود.

یک بازی ویدئویی می‌تواند مهارت‌های شناختی، قدرت حل مسئله، قدرت تصمیم‌گیری، تفکر استراتژیک، سطح توجه به محیط بیرونی و دانش کامپیوتری را بهبود بخشد. همجنین بازی‌های اثربخش می‌توانند به نوجوانان در درک ریاضیات و سایر علوم استنتاجی کمک کند.

این سطح از علاقه‌مندی نوجوانان به بازی‌های ویدئویی می‌تواند پتانسیل یادگیری موضوعات STEM (مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) را در آنها افزایش دهد و توانایی نوجوانان را برای پردازش سریع و صحیح اطلاعات بصری بهبود بخشد.

بازی‌های ویدئویی در علوم انسانی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. بازی‌های زیادی حتی در زمان‌ها و مکان‌های دقیقی از تاریخ اتفاق می‌افتند و علاقه نوجوانانی که شیفته مسائل تاریخی هستند را برمی‌انگیزند. در این بین نباید از تحریف‌های تاریخی در بازی‌های ویدئویی غافل شد.

با همه این تفاسیر، بازی‌های ویدئویی نیز مانند سایر مدیوم‌های سرگرمی از محتوای مشکل‌ساز مصون نیستند. پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های زیر را که برای حفظ کنترل والدین و نوجوانان در بازی‌‌های ویدئویی در نظرگرفته شده است را مطالعه کنید.

چگونه نوجوانان را از آسیب‌های احتمالی بازی‌های ویدئویی در امان نگه داریم؟

شما مجبور نیستید با نوجوان خود درگیر شوید تا محدودیتی را برای بازی کردن او قائل شوید. قبل از اینکه با لیستی از عبارت‌های «هیچ راهی»، «به هیچ وجه» و «هرگز بازی نکن» به جنگ با نوجوانان خود بپردازید، بهتر است نکات زیر را برای برقرار شدن یک صلح پایدار رعایت کنید:

به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند شوید

بیشتر والدین چیزهای زیادی در مورد بازی‌های ویدیویی نمی‌دانند. امروزه یادگیری در مورد آنها آسان‌تر از همیشه است. به نوجوان خود نشان دهید که به علایق او اهمیت می‌دهید. هم‌زمان که در حین تماشای بازی کردن یا هم‌یازی شدن با آنها هستید، توصیه‌های موردنیاز را به او گوشزد کنید. بهتر است که یادگیری و سواد رسانه‌ای خود را در کنار آنها تقویت کنید.

پیشنهاد مطالعه: استفاده از قابلیت کنترل والدین در کنسول PS5

تماشای تعامل نوجوانان با دیگران در طول بازی‌های چند نفره، رازهای زیادی را از شخصیت پنهان آنها فاش خواهد کرد. آیا نوجوان شما همانند یک رهبر توانمند است؟ آشوب‌گر است یا صلح‌طلب؟ تیم‌ساز است یا استراتژیست حرفه‌ای؟ به‌ همین راحتی جنبه‌های شخصیتی آنها  کشف خواهند شد.

همچنان بازی‌های ویدئویی در کشف استعدادهای دیگر نوجوانان به شما کمک خواهند کرد. استعدادی که ممکن است در آنها نسبت به دیگر بازیکنان برتری خاصی داشته باشند. از آنها در حین انجام بازی مورد‌علاقه‌شان بخواهید که برای شما توضیح دهند چه چیزی را در این بازی بیشتر دوست دارند؟ چه ارتباطی با شخصیت‌های این بازی برقرار کرده‌اند؟ آیا داستان واقع گرایانه است یا بیشتر شبیه داستان‌های فانتزی است؟ چه کسی و چرا در گروه دوستان‌شان بهترین بازیکن بازی است؟

به نوجوان‌تان نشان دهید که بازی‌ها چگونه ساخته می‌شوند

گاهی بد نیست تا جنبه‌های فنی و خلاقیت تولید ، روش‌شناسی، استوری‌برد، موسیقی متن و صدا و شیوه‌های بازاریابی یک بازی ویدئویی را به همراه نوجوانان کاوش کنید. حتی می‌توانید آنها را تشویق کنید تا بازی خودشان را خلق کنند. نرم‌افزارهای توسعه بازی مقرون‌به‌صرفه‌ای در بازار وجود دارند که یادگیری آنها بسیار آسان است. سرگرمی فرزند شما می‌تواند به مسیر شغلی او تبدیل شود.

الگوهای سالم ایجاد کنید

نوجوانان به ریاکاری حساس هستند. ما نمی‌توانیم معیاری برای آنها تعیین کنیم که خودمان از آن پیروی نکنیم. تنظیم قوانین منسجم برای خود و خانواده به نوجوانان‌مان نشان می‌دهد که منظورمان از آنچه می‌گوییم چیست. تمام خانواده را تشویق کنید تا در صورت امکان، ارتباط رودررو را در اولویت قرار دهند و از فضای مجازی و آنلاین دوری کنند. اگر این عادت‌ها را در زندگی خودمان اجرا نکنیم، نمی‌توانیم ارزش و جایگاه انسان را در روابط واقعی برای فرزندان‌مان تداعی کنیم. برای دوری نوجوانان از فضای مجازی و مصون ماندن از آن، باید الگوهای ناسالم را ابتدا از زندگی شخصی خود دور کنیم. ایجاد اعتماد و همدلی از ارکان موفقیت در مسائل والدین و نوجوانان در بازی‌‌های ویدئویی است.

فعالیت در فضای مجازی را به آنها آموزش دهید

به فرزندان خود یادآوری کنید که هرگز اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی و بازی‌های آنلاین برای کسی فاش نکنند. درباره جزئیات مربوط به زندگی شخصی یا خانواده با افراد حاضر در فضای آنلاین صحبت نکنند؛ حتی دوستانی که می‌شناسند. درباره استریم بازی‌ها با آنها گفتگو کنید. راهکارهای زیادی برای کاهش آسیب احتمالی در استریم‌ها وجود دارد.

آنها هرگز نباید بدون حضور یک بزرگسال مورداعتماد، شخصی که برای اولین بار در فضای بازی‌های آنلاین ملاقات کرده‌اند را به صورت حضوری ملاقات کنند. گفتگوی ردوبدل شده نوجوان‌تان با دوستان‌اش را جدی بگیرید. یکی از مسائل والدین و نوجوانان در بازی‌‌های ویدئویی چت‌روم‌ها و گفتگوهای بازیکینان در بازی‌های آنلاین است. در همین گفتگوهای به‌ظاهر ساده، خطرات پیش‌بینی‌نشده‌ای پنهان شده است.

به نوجوان‌تان اجازه دهید در تعیین محدودیت‌ها مشارکت کند

تا به حال از فرزند خود پرسیده‌اید که:

  • دوستان‌ات چه محدودیت‌هایی در زمان بازی خود دارند؟
  • به نظرت چند ساعت بازی مناسب شرایط فعلی است؟
  • انجام بازی‌های ویدیویی چه فایده‌ای برای تو دارد؟
  • چه نوع محتوایی در بازی و چرا مشکل‌ساز است؟
  • چه وقت احساس می‌کنی که بیش از حد بازی کرده‌ای؟

البته که والدین تصمیم نهایی را در مورد بازی کردن نوجوانان خواهند گرفت، اما گفتگو با نوجوان خود و شنیدن صحبت‌ها و نگرانی‌های آنها، پیام مثبتی را از طرف شما به آنها ارسال می‌کند.

موضوعات بازی‌های موردعلاقه نوجوان‌تان را کشف کنید

اگر نوجوان شما از یک بازی با زمینه تاریخی یا فرهنگی لذت می‌برد (مثلاً صحنه‌ای در جنگ جهانی دوم یا شخصیت هایی از اساطیر یونان)، با آنها به نمایشگاه یا موزه‌ای بروید که آثار دوران جنگ جهانی دوم را به نمایش می‌گذارد. یا یک کتاب عالی درباره وقایع کوه المپ تهیه کنید و در اختیار آنها قرار دهید.

اگر فرزند شما از بازی‌های ورزشی لذت می‌برد، با آن‌ها به تماشای یک رویداد ورزشی بروید. حتی می‌توانید مقدمات حضور در کلاس‌های ورزشی را برای او فراهم کنید. لوازم و وسایل موردنیاز تجربه ورزش موردعلاقه‌اش در بازی‌های ویدئویی را برای او تهیه کنید و اجازه دهید در خانه تمرین کند.

چگونگی انجام ورزش موردعلاقه‌اش با چیزی که در بازی به تصویر کشیده می‌شود را برای او شرح دهید. برای مثال، با خرید دستگاه‌های واقعیت مجازی، یک بازی ورزشی را برای آنها شبیه‌سازی کنید. یک شب با کنسول یا رایانه به بازی بولینگ بپردازید و سپس به سالن بولینگ بروید. در نهایت، ممکن است بچه‌ها به این نتیجه برسند که بازی واقعی به مراتب بهتر از نسخه‌ بازی ویدیوئی است.

دست‌به‌کار شوید و با نوجوان‌تان بازی کنید

یاد بگیرید که بازی‌های مورد‌علاقه نوجوان‌تان را انجام دهید. از آنها بخواهید نحوه استفاده از کنترلرهای محسورکننده کنسول‌های بازی را به شما آموزش دهند. حتی گاهی لازم است که اجازه دهید فرزندان‌تان شما را مسخره کنند. پس از آن تمرین کنید. از آنها راهنمایی بخواهید تا پیشرفت کنید. اکنون علاوه بر یادگیری بازی، ساعات خوشی را در کنار نوجوان‌تان سپری و علائق او را درک کرده‌اید.

لیست ممنوعه ایجاد کنید

هیچ کس به شما پیشنهاد نمی‌کند که «اخلاق و تربیت» کنار بگذارید. آسیب‌های احتمالی حین بازی کردن را شناسایی و به‌صورت شفاف در مورد آنها با نوجوان‌تان صحیت کنید. مواردی نظیر:

  • بازی کردن در اتاق خواب ممنوع است.
  • بازی‌های ویدئویی با رتبه بزرگسال در خانه ما جایی ندارد.
  • قبل از انجام بازی، تکالیف مدرسه و کارهای خانه را انجام بده.
  • اگر احساس کردی که مراحل بازی تو را عصبی و ازکوره‌به‌در می‌کند، فوراً بازی را متوقف کن.
  • وقتی می‌گویم «از بازی خارج شو»، این کار را سریع انجام بده.

از چه زمانی نگرانی‌ها شروع می‌شود؟

همانطور که قبلا گفته شد، بازی‌های ویدیوئی می‌توانند در کاهش استرس موثر باشند. اما همین بازی‌ها می‌توانند زمینه‌ساز بروز مشکلات روحی و عصبی باشند. پس باید به خوبی عکس‌العمل‌های نوجوان‌تان را زیرنظر داشته باشید و متناسب با روحیات او واکنش نشان دهید.

برای مثال اگر نوجوان‌تان:

  • مخفیانه بازی می‌کند.
  • در مورد زمان بازی کردن خود به شما دروغ می‌گوید.
  • هزینه‌های بازی کردن خود را زا شما پنهان می‌کند.
  • برای طولانی‌تر کردن زمان بازی خود بهانه‌تراشی می‌کند.
  • در حین بازی رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهد یا از الفاظ توهین آمیز استفاده می‌کند.

لازم است برای زمان‌بندی بازی کردن آنها و نوع محتوای بازی‌ها تجدیدنظر کنید. فراموش نکنید که امروزه تنبیه کردن مستقیم نوجوانان تاثیر عکس دارد. بهتر است برای آنها پاداش‌هایی درخور رعایت الگوهای رفتاری تعریف‌ کنید.

سخن پایانی و پیشنهاد کدومو

این نوشتار با نگاه به این مقاله درباره مسائل والدین و نوجوانان در بازی‌‌های ویدئویی به تحریر درآمده است. دوره نوجوانی از سال‌های پرفرازونشیب و حساس فرزند شما است. اگر بازی‌های ویدئویی از علائق و سرگرمی‌های نوجوان‌تان است؛ باید همانند دیگر وجوه تربیتی برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید و سخت‌گیری‌های لازم را اعمال کنید.

 

تجربه بازی‌های دونفره کنسول بازی با فرزندان | بازی‌های چندنفره آفلاین برای دورهمی‌ها

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!