انیمههای «هایائو میازاکی» از دوربین کدومو «هایائو میازاکی» از آن دست کارگردانانی است که طرفداران انیمه یا مخاطبان آثار فانتزی، همیشه در انتظار آثار او هستند. اما چرا؟ چه چیزی باعث شده که انیمههای میازاکی تا این حد دوستداشتنی و پرطرفدار باشند؟ تصاویر رنگارنگ، موسیقی، شخصیتپردازیهای نو، عناصر جادویی، داستانهای فانتزی و در عین حال سرشار از بنمایههای فکری_فلسفی، موجودات خیالی […]
مصاحبه دبیر فیلم و انیمیشن با برنامه صبحگاهی شبکه ۵ دبیر بخش فیلم و انیمیشن کدومو در برنامه سلام تهران، به موضوع ارتباط تخیل و انیمیشن پرداخت. فاطمه نوری پور در این باره صحبت کرد که پویانمایی باوجود همه جذابیتها و کاربردهایی که دارد، در تقویت تخیل دارای محدودیتهایی است؛ چون ما نمیتوانیم هرچه را که به آن فکر میکنیم یا مینویسیم به تصویر بکشیم.
ایسکای، بهدنبال زندگی بهتر در جهانی بهتر تناسخ، مهمترین فاکتور در ژانر ایسکای است. مفهومی دینی که از آئین هندو به فرهنگ شرق آسیا رخنه کرده و در پی ارائهی این مفهوم است که اگر از زندگی خود رضایت ندارید و اگر در همین وضعیت مرگ را تجربه کردید، نگران نباشید زیرا در جهان دیگری چشم گشوده و میتوانید زندگی بهتری را تجربه کنید.
عدالتی برآمده از «دفترچهی مرگ» انیمهی «دفترچهی مرگ» اثری فلسفی در باب عدالت و عدالتخواهی است. اثری که با نقد صریح ادیان الهی به این پاسخ میخواهد که عدالت آن چیزی نیست که ادیان الهی آن را برای ما بهتصویر میکشند، بلکه عدالت مفهومی برآمده از قراردادهای اجتماعی مبتنی بر زورآزمایی است.
سیمای زنان در سینمای ایران آنچه قبل از جنسیت اهمیت بیشتری دارد حفظ و تدوام نظام خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی به شکل صحیح و درستِ آن است. اهمیت جنسیت به طور عام و زنان به طور خاص از آنجایی شکل میگیرد که یکی از نقشهای اصلی در نظام خانواده نقش زنان است
خیر و شر در انیمهی حمله به تایتانها انیمهی حمله به تایتانها از آن دست آثار است که با تغییر ساختار قصهگویی قهرمان و ضدقهرمان تلاش میکند تا به مخاطب بزرگسال خود بگوید که قهرمان میتواند ضدقهرمان باشد، اما همچنان در سمت و سوی جبههی خیر بایستد.
حمله به تایتانها اثری تنها برای بزرگسالان اگر نگاهی به ردهبندی سنی انیمهها بیاندازید متوجه خواهید شد که چرا آثاری همچون انیمهی «حمله به تایتانها» برای کودکان و نوجوانان به هیچ عنوان توصیه نمیشود. زیرا خشونت و پیامهای ارائه شده در این اثر برای کودکان مناسب نیست.
معرفی ژانرهای فرعی انیمه ژانرهای فرعی در انیمه مضامین و فضاهای مختلفی را شامل میشود که میتواند مضامین ژانرهای اصلی را در بربگیرد. برای مثال، ژانرهای اصلی مختلفی از کمدی تا وحشت، میتوانند فضای مدرسهای یا موزیکال یا آخرالزمانی نیز داشته باشند.
معرفی ژانرهای اصلی انیمه یک انیمۀ ژاپنی میتواند برای هر مخاطبی جذابیتهای منحصربهفردی داشته باشد؛ چراکه در جهان انیمه طیف وسیعی از داستانها، شخصیتها، فضاها و اتفاقات وجود داردجای دیگر وجود ندارد. آشنایی با ژانرهای اصلی انیمه میتواند به شما برای انتخاب آثار جذاب برای تماشا کمک کند.
گزارش تربیتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از نگاه کدومو ارزیابیهایِ تحلیلگرانِ کدومو، یک ارزیابی کلی از جمعبندی مجموعه آثار سینمایی فجر 1401 با رویکرد تخصصی، مبتنی بر شیوهنامهی ارزیابی آثار سینمایی و با استناد به شاخصهای تربیتی، به صورت مجزا به مخاطبان ارائه میشود. با مطالعۀ این گزارش میتوان دریافت که جشنوارۀ فجر از نگاه تربیتی چه نکاتی داشته و کدام آثار برای نمایش خانوادگی مناسبتر است.