• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

ردیت چیست و اهمیت آن برای والدین | Reddit را بهتر بشناسیم

آخرین مطالب

مطالب ویژه

ردیت چیست و اهمیت آن برای والدین | Reddit را بهتر بشناسیم

تا به حال به این فکر کرده‌اید که ردیت چیست و چرا باید والدین به این نرم‌افزار اهمیت دهند؟ همراه کدومو باشید تا Reddit را بهتر بشناسیم.

شاید این روزها نام «ردیت» را شنیده یا آیکون آن را بر روی گوشی فرزندان‌تان دیده باشید. اگر فرزند شما در سنین نوجوانی یا بالاتر قرار دارد و در مدرسه و دانشگاه در حال تحصیل است، احتمال برخورد او با Reddit بیشتر است. اما این نرم‌افزار تا چه حد می‌تواند سلامت اخلاقی و موقعیت او را تهدید کند؟ امروز این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

ردیت چیست؟

Reddit که توسط سازندگان آن به عنوان «صفحه اول اینترنت» یا همان The front page of the Internet توصیف می‌شود، یک انجمن بزرگ در فضای اینترنت بوده که از از هزاران انجمن کوچکتر تشکیل شده است. این انجمن‌ها با موضوعات مختلقی مانند سینما، بازی‌های ویدئویی و سایر حوزه‌های پرطرفدار تشکیل می‌شود و کاربران به بحث و تبادل نظر در این انجمن‌ها می‌پردازند.

این وب‌سایت در سال 1384 راه‌اندازی شد و محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. اکنون ردیت بیش از 430 میلیون کاربر فعال و بیش از 100000 انجمن فعال دارد. البته که حجم زیادی از این کاربران از ایالات متحده هستند. جالب است بدانید که نام ردیت ریشه در عبارت «Read it» دارد.

Reddit از ژوئن 2022، هفتمین وب‌سایت پربازدید در ایالات متحده بود. حتی تعداد بازدید روزانه از ردیت نسبت به وب‌سایت‌های محبوبی مانند توییتر، توییچ و ویکی‌پدیا بالاتر بود. اما دلیل این همه محبوبیت ردیت چیست؟

چرا ردیت میان کاربران فضای مجازی محبوب است؟

تصور کنید یک پُست با موضوع فوتبال در شبکه‌ای اجتماعی روبه‌رو هستید. این محتوا بر اساس علاقه کاربران امتیاز گرفته‌ است و مطابق با همان امتیاز به سایر کاربران نیز نشان داده می‌شود. این زنجیره همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا طرفداران فوتبال در آن شبکه اجتماعی آن را مشاهده کرده باشند و امتیاز آن محتوا به حداکثر برسد.

در پایان 2 محرک اصلی در این شبکه اجتماعی وجود دارد که برای کاربران به شدت جذاب است:
  1. یک محتوای خاص که کیفیت بالایی دارد و عده زیادی از طرفداران را جذب خود کرده است. این محتوا آنقدر به درخشش اضافه می‌شود تا از چشم هیچ یک از طرفداران در آن شبکه اجتماعی پنهان نباشد.
  2. کسی که تولیدکننده این محتوا بوده را درنظر بگیرید. حاصل کارش به تعداد زیادی از مخاطبان موردعلاقه آن پُست نشان داده شده و با استقبال روبه‌رو شده است. اشتیاق این فرد برای تولید محتوای بعدی به شدت بالاست و خواستار فعالیت بیشتر در آن شبکه اجتماعی است.

اصطلاح «محتوا» و «شبکه اجتماعی» و ارتباط آنها در این مثال، همان ارتباط «پُست» و «ردیت» را بیان می‌کند. در واقع دلیل محبوبیت Reddit، نحوه اشتراک‌ محتوا در این شبکه اجتماعی است. کاربرانی که محتوا تولید می‌کنند و برای هر کدام کلی حرف دارند و ساعت‌ها در مورد آنها به بحث و گفتگو مشغول هستند. شاید همین موضوع توانسته است تا ردیت را جز پرطرفداراترین انجمن‌های مجازی قرار دهد.

اصطلاحات مهم در ردیت

برای آنکه بر فعالیت فرزندان در محیط ردیت نظارت بهتری داشته باشیم، لازم است تا با برخی از اصطلاحات ردیت آشنا شویم.

  • ردیتور (Redditor)

هر کاربری که در ردیت فعالیت می‌کند.
  • ساب‌ردیت (Subreddit) چیست؟

انجمن‌هایی که به یک موضوع خاص مربوط می‌شوند. کاربر می‌تواند subreddits مورد علاقه خود را دنبال کند و درباره آنها به گفتگو بپردازد.

  • OP

پوستر اصلی پُست‌ها در ردیت
  • TIL

مخفف Today I Learned (به معنای امروز آموختم) است.
  • AMA

مخفف Ask Me Anything (به معنای هرچیزی را که می‌خواهی از من بپرس) است. معمولا در ردیت افرادی که متخصص یک حوزه هستند، از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

  • کارما (Karma)

امتیازهایی که کاربران در ازای دریافت رأی مثبت کسب می‌کنند. کارما میزان اعتبار فعالیت‌های شما را در ردیت نشان می‌دهد.
  • بن (Ban) شدن در ردیت

اگر از قوانین موجود در ساب‌ردیت‌ها پیروی نکنید، مدیر آن ساب‌ردیت شما را بن یا مسدود خواهد کرد.
  • آوارد (Award)

نشان‌هایی که کاربر می‌تواند به پست‌ها یا نظرات دیگران بدهد.
  • ردیت کوین (Reddit Coin)

 واحدهای پولی در ردیت که کاربر می‌تواند با پول واقعی خریداری کند و برای خرید Award استفاده کند.

  • ردیت پرمیوم (Reddit Premium)

عضویت ویژه در ردیت که به کاربران برخی امکانات جدید می‌دهد. امکاناتی نظیر حذف تبلیغات، دسترسی به subreddits خصوصی، دریافت Reddit Coins ماهانه و سایر مزایا.

ردیت چگونه کار می‌کند؟

سیستم عملکرد ردیت چیست؟ برخلاف سایر شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر یا تیک‌تاک، کاربران Reddit به ندرت جزئیات زندگی شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند. در عوض، بیشتر محتوا به موضوعاتی بازمی‌گردد که هر subreddit خاص به آن اختصاص داده شده است. اما نمایش دادن این محتوا نیز سیاست‌های خودش را دارد.

ساختار ردیت چیست؟

ساختار طراحی محتوا در Reddit بسیار ساده و درعین حال جذاب است. اگر محتوای ارائه‌شده  موردپسند و موردنیاز کاربر باشد، آنها به محتوای دلخواه خود رأی مثبت (Upvotes) و محتوای خلاف آن را رأی منفی (Downvotes) می‌دهند. اینجاست که برگ برنده ردیت رو می‌شود و طبقه‌بندی محتوا بر اساس سیستم رای‌دهی شکل می‌گیرد. این فرآیند احتمال دیده‌شدن محتوا برای کاربران دیگر را افزایش یا کاهش می‌دهد.

آیا Reddit برای کودکان خطرناک است؟

اکنون که می‌دانیم ردیت چیست و چگونه کار می‌کند، اجازه دهید به مقصود اصلی این مقاله بپردازیم؛ آیا Reddit برای کودکان خطرناک است؟ متاسفانه پاسخ مثبت است. ردیت برای کودکان ایمن نیست. همانند بیشتر وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، Reddit نیز توسط بزرگسالان و برای بزرگسالان ایجاد شده است. توجه داشته باشید که سیستم رده‌بندی سنی در داخل و خارج از ایران با هم متفاوت است. پس نتیجه می‌گیریم که ردیت به هیچ وجه مکان امنی برای فرزندان نیست.

چند دلیل مهم که ردیت را برای فرزندان پیشنهاد نمی‌کنیم:

  • انجمن‌های نامناسب برای کودکان

ردیت برای همه چیز انجمن دارد. همه چیز! بالاتر گفتیم که Reddit به کاربران این امکان را می‌دهد تا علائق خود را ساب‌ردیت کنند. در این میان انجمن‌هایی وجود دارد که محتوای آنها به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیست. با این که ردیت یک خط‌ مشی محتوایی دارد که بر اساس آن انجمن‌ها و کاربران مروج خشونت را  ممنوع می‌کند، اما همچنان برخی از محتوای بزرگسالان را در معرض نمایش عمومی قرار می‌دهد. پس جای تعجب نیست که محتوای پورنوگرافیک به این وب‌سایت راه پیدا کند.

  • اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی

پدیده اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در فضای وب یا Doxxing، اغلب در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. ردیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. درحالی‌که اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی برخلاف دستورالعمل های Reddit است، در سال 2013 اطلاعاتی از برخی ردیتورها منتشر شد که منجر به خودکشی آنها و در نتیجه ممنوعیت داکسینگ توسط Reddit شد. اما همچنان مشاهده می‌شود که کودکان و نوجوانان در معرض اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در ردیت قرار دارند.

  • چالش‌های خطرناک

چالش‌های اینترنتی همیشه برای نوجوانان جذاب بوده است. در نگاه اول شاید این چالش‌های پرطرفدار در میان نوجوانان فقط سرگرم‌کننده و بی‌ضرر باشند، اما برخی از چالش‌ها کودکان را تشویق می‌کنند که اموال عمومی را تخریب کنند، به یکدیگر آسیب برسانند و در نهایت مرتکب جرم شوند.

  • کلاه‌برداری‌های مالی و اینترنتی

کلاهبرداری در ردیت ممکن است خود را در قالب اهدا هدایا و مسابقات وسوسه‌کننده پنهان کند. کلاهبرداران معمولاً به کاربران قول جوایز ارزشمند در مسابقات را می‌دهند و از آنها می‌خواهند که برای شرکت در این مسابقات، مقداری کمی به حساب پول به حساب برگزارکنندگان واریز کنند.

چگونه فرزندان را در برابر آسیب‌های ردیت ایمن نگه داریم؟

بهترین راه برای در امان نگه داشتن بچه‌ها، قاعده پیشگیری قبل از درمان است. اما اگر فرزند شما از قبل در ردیت ثبت‌نام کرده و در آنجا فعالیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر فرزند شما از مرورگر اینترنت برای فعالیت در ردیت استفاده می‌کند، حتماً تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی ایمن را بر آن روی اجرا کنید.
  • خوشبختانه دسترسی به ردیت در ایران محدود شده و وب‌سایت آن مدت‌ها فیلتر شده است. همین موضوع باعث می‌شود که فرزند شما برای تجربه ردیت به دور زدن فیلترها ترغیب شود. این موضوع احتمال مواجه کودک یا نوجوان را با محتوای نامناسب سایر وب‌سایت‌ها افزایش می‌دهد.
  • با فرزندان خود درباره تجربه Reddit صحبت کنید. چرا و کدام انجمن‌ها برای آنها جذاب است؟ عضویت آنها در انجمن‌های بازی‌ و فیلم با محتوای بزرگسال، ممکن است فرزندان را برای تجربه مستقیم این‌ نوع محتوای نامناسب ترغیب کند.
  • آنها را تشویق کنید تا پیام‌های مشکوک از افراد ناشناس را نایدیده بگیرند و فرستده آنها را مسدود کنند.
  • قابلیت احراز هویت دو مرحله ای در ردیت را فعال کنید. این تنظیمات امنیتی دسترسی هکرها و هوش مصنوعی به حساب فرزند شما را دشوارتر می کند.
  • محتوایی که فرزند شما از آن بازدید می‌کنید را بررسی کنید. همچنین می‌توانید در انجمن‌های موردعلاقه آنها عضو شوید و به محتوای تولیدشده در آنجا تسلط داشته باشید.
  • با استفاده از یک برنامه کنترل والدین مانند Safes، دسترسی آنها را محدود کنید. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهد کخ دسترسی فرزندتان به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خاص را فیلتر و مسدود کنید.

ثبت نام در ردیت و یک نکته مهم برای والدین

تا ایجا متوجه شدیم که ردیت چیست و نحوه عملکرد آن را با هم مرور کردیم. زمانی که فرزند شما قصد ایجاد یک حساب کاربری در ردیت را دارد، بهتر همراه او باشید و تمام جوانب را برایش پیش‌بینی کنید تا با درک بیشتری فعالیت خود را آغاز کند.

همچنین بخوانید:

پلتفرم‌ها و سرویس‌های اجتماعی: نقد مستند معضل اجتماعی 

اگر از حضور فرزندتان در Reddit احساس راحتی نمی‌کنید، برایش وقت بگذارید و با او صحبت کنید. آنها را در مورد نگرانی‌های خود آگاه کنید و هر گونه سوالی که ممکن است داشته باشند را با دلایل منطقی پاسخ دهید. گارد خود را حفظ کنید ولی نه به صورتی که فرزند شما به ردیت حساس شود و برای تجربه آن وسوسه شود. فراموش نکنید که حساسیت بیش از حد شما ممکن است او را بیشتر نسبت به موضوع کنجکاو کند.

کلام آخر

در حالی که ردیت می‌تواند یک منبع آموزنده و خلاق برای بزرگسالان باشد، اما مکانی ناامن برای کودکان یا نوجوانان است. برخی از جوامع امروزی با موضوعات و ایدئولوژی‌هایی روبه‌رو هستند که برای کودکان مناسب نیست. این موضوعات، فرزندان را در معرض خطر مواجه با محتوای بزرگسالان قرار می‌دهد. بهتر است به جای کاوش در انجمن‌های ردیت، فرزندانرا تشویق کنید تا گوشی را کنار بگذارند و جهان بدون صفحه نمایش را کشف کنند! در پایان خوشحال می‌شویم که تجربیات خود از همراهی فرزندان خود در شبکه‌های اجتماعی را با ما در میان بگذارید.

 

کودک، نوجوان و آینده بازی‌ها | چالش‌ الگوی مصرف خانواده‌ها در بازی‌های ویدئویی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!