• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

یوتیوب را برای فرزندان امن کنیم

آخرین مطالب

مطالب ویژه

یوتیوب را برای فرزندان امن کنیم

این روزها فعالیت کودکان در محیط یوتیوب نگرانی‌های زیادی به همراه دارد. خوشبختانه قابلیت کنترل والدین در یوتیوب وجود دارد و به آسانی بر روی گوشی موبایل و رایانه‌های شخصی فعال می‌شود.

بچه‌ها عاشق تماشای ویدئو هستند. هر پدر و مادری که کمی با فضای رسانه آشنا باشد، می‌داند که یوتیوب مانند یک میدان مین است. دلیل آن هم واضح است؛ چند ضربه انگشت فرزند شما بر روی صفحه موبایل یا تبلت می‌تواند او را به پرتگاه‌های عمیق و تاریک اینترنت هدایت کند. اگر شما هم درگیر این دغدغه هستید پس باید بدانید که چگونه کنترل‌های والدین در YouTube را فعال کنید.

توجه داشته باشید که کنترل والدین در یوتیوب به تنهایی نمی‌تواند چاره کار باشد. کارشناسان رسانه در کدومو به این نکته باور دارند که فیلترهای یوتیوب بدون خطا نیستند. شما باید با همفکری و دلسوزی بیشتر بر فعالیت فرزندان‌تان در محیط اینترنت همراه او باشید. اما خب قابلیتی که امروز آن را معرفی می‌کنیم، دستیار مناسبی برای خانواده‌ها و نظارت بر فعالیت‌های بچه‌ها در یوتیوب است.

سیستم کنترل محتوا در یوتیوب چگونه کار می‌کند؟

حالت محدود کردن محتوا در YouTube یک قابلیت کنترل اختیاری است که از سیگنال‌هایی مانند عنوان ویدیو، توضیحات، نظرات کاربران، مرور دستورالعمل‌های مربوطه و محدودیت‌های سنی برای شناسایی و فیلتر کردن محتوای بالقوه بزرگسالان استفاده می‌کند. این نوع فیلترینگ آنقدرها هم مطمئن نیست و روزنه‌های محتوای مشکوک هنوز هم در یوتیوب وجود دارد. اما همچنان یک اهرم کنترلی مناسب است و می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

قابلیت کنترل والدین در یوتیوب، بیشتر محتواهای مشکوک نامناسب برای کودکان را فیلتر می‌کند. به لطف رابط کاربری آن، مراحل فعال کردن این هوش مصنوعی فوق‌العاده به آسانی و در چند دقیقه انجام می‌شود. همچنین نحوه مسدود کردن محتوای نامناسب در YouTube را برای شما آنالیز می‌کند. برای مثال، برخی از ویدئوهای تبلیغاتی در یوتیوب شامل محتوای بزرگسالان است و شما می‌توانید با این قابلیت فرزندان‌تان را از این آسیب دور نگه دارید.

نحوه قابلیت فعال کردن کنترل والدین در یوتیوب

قبل از هر اقدامی شما باید یک حساب کاربری YouTube برای خود ایجاد کنید. این کار معمولا با استفاده از حساب گوگل و جیمیل شخصی شما قابل‌انجام است. کافیست وارد وب‌سایت یوتیوب یا اپلیکیشن آن شده و جیمیل خود را در آنجا ثبت کنید.

نکته : از فعال بودن قابلیت YouTube Parental Control بر روی مرورگر دستگاه و اپلیکیشن YouTube خود مطمئن باشید. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در آپدیت‌های جدید یوتیوب فعال است.

در ادامه روش‌های فعال کردن کنترل والدین در یوتیوب را معرفی می‌کنیم:

آموزش تنظیم کنترل والدین در یوتیوب برای مرورگر اینترنت

  1. وارد وب‌سایت YouTube شوید.
  2. گزینه «سه نقطه» در قسمت راست و بالای صحفه را انتخاب کنید.
  3. گزینه Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید.
  4. در قسمت Restricted Mode (حالت محدودیت‌دار)، گزینه Off را انتخاب و آن را تبدیل به On کنید.
  5. در پایان گزینه Save را انتخاب کنید.
کنترل والدین در یوتیوب

آموزش تنظیم کنترل والدین در یوتیوب برای گوشی‌های هوشمند (اندروید و ios)

  1. وارد اپلیکیشن YouTube شوید.
  2.  آیکون «پروفایل» را در قسمت راست و بالای صفحه انتخاب کنید.
  3. گزینه Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید.
  4. گزینه General  را انتخاب کنید.
  5. در قسمت Restricted Mode، گزینه Off را انتخاب و آن را تبدیل به On کنید.
کنترل والدین در یوتیوب

نکته : فراموش نکنید که پس از پایان کار، از حساب‌های YouTube و Google خود خارج شوید. در غیر این صورت، فرزند شما ممکن است به این قابلیت دسترسی پیدا کند و آن را غیرفعال کند.

3 ترفند تکمیلی برای کنترل بر روی یوتیوب

اگر احساس می‌کنید که باید نظارت را بر روی فعالیت فرزندان خود افزایش دهید، استفاده از راهنمایی‌های زیر را جدی بگیرید:

اپلیکیشن YouTube Kids

برای کنترل دقیق‌تر بر روی دستگاه‌های هوشمند می‌توانید اپلیکیشن YouTube Kids را برای تلفن‌ها و تبلت‌های iOS و Android نصب کنید. این یک رابط کاملاً متفاوت و مناسب برای کودکان است که به والدین این فرصت را می‌دهد تا کانال‌ها و ویدیوهایی را که توسط افراد واقعی بازبینی شده‌اند (نه الگوریتم ناقصی که حالت محدود استفاده می‌کند) را مشاهده کنند تا مطمئن شوند برای بچه‌ها ایمن هستند.

این ویژگی به‌شدت موردتایید کارشناسان رسانه‌ای است زیرا به جای یک ربات، از یک ابزار جمع‌سپاری بازدیدکننده بهره می‌برد. همچنین می‌توانید تنظیمات سنی را در برنامه تنظیم کنید تا به بچه‌های بزرگ‌تر اجازه دهید برخی محتوای مرتبط‌تر با سن‌وسال خود را تماشا کند. بدون اینکه حتی برای فرزندان کوچکتر مشکلی ایجاد شود.

قابلیت Google SafeSearch

محدود کردن محتوا با کنترل‌های والدین YouTube خوب است، اما این نصیحت دوستانه را از ما داشته باشید که بچه‌ها به مطالب بزرگسالان در سراسر اینترنت دسترسی دارند. پس اولویت اول و آخر شما باید فعال کردن فیلتر «جستجوی ایمن» در هر مرورگری باشد که فرزندتان استفاده می‌کند.

برای فعالسازی این قابلیت از مسیر استفاده کنید:
  1. وارد وب‌سایت Google شوید.
  2. گزینه «تنظیمات» در قسمت راست و بالای صحفه را انتخاب کنید.
  3. گزینه Explicit results (نتایج صریح) را انتخاب کنید.
  4. گزینه «Turn on SafeSearch» را انتخاب و «Lock SafeSearch» را فعال کنید.

استفاده از سخت‌افزارهای حفاظتی

اگر هنوز تا اینجای مقاله آرامش‌خاطر پیدا نکرده‌اید و نگران فعالیت فررزندتان در محیط یوتیوب هستید، روش‌های ایمن دیگری برای شما سراغ داریم. شاید شما تمایلی نداشته باشید که تنظیمات لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه خود را تغییر دهید. پس چگونه باید کنترل بر روی یوتیوب را انجام دهید؟

کافیست تا با نصب یک روتر یا دستگاه «Net nanny» خانه خود را دیجیتالی کنید. برخلاف نرم افزارهایی که باید روی هر کامپیوتری نصب شوند، این دستگاه‌ها در سطح شبکه و دستگاه‌های متصل به Wi-Fi شما  کار می کنند و وب‌سایت‌ها، کلمات کلیدی و محتوای خاصی را مسدود می کنند.

سخن پایانی

دغدغه‌ها در مورد کنترل بر روی یوتیوب و در کل فضای مجازی همچنان ادامه دارد. اگر مقاله را تا چند قسمت دیگر ادامه دهیم و ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین در یوتیوب معرفی کنیم؛ باز هم می‌گوییم که همراهی و همدلی با فرزندان‌تان بهترین روش برای رهایی از این دل‌مشغولی‌ها است.

منابع و پیشنهاد کدومو

این نوشتار با نگاهی دقیق‌تر به این مقاله به تحریر درامده است. اگر همچنان موضوع نظارت بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی و وب‌گردی برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد ‌می‌کنیم مقاله «چرا استریم بازی برای نوجوانان جذاب است؟ | ۸ راهکار برای کاهش آسیب‌‌های احتمالی» را مطالعه کنید.

زخم کاری نمایش خانگی بر روان خانواده‌ها

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!