• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

چطور تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوان را کنترل کنیم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چطور تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوان را کنترل کنیم؟

شبکه های مجازی تاثیر زیادی بر سلامت روان افراد می گذارند. نوجوانان به دلیل استفاده زیادی که از شبکه‌های فضای مجازی دارند، بیشتر تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرند. شبکه‌های مجازی هم در جهت ارتقای سلامت روان و هم در جهت آسیب به آن می‌توانند موثر باشند. در این یادداشت به بررسی این موضوع می‌پردازیم که والدین چگونه می توانند به فرزندانشان در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و مسائل مربوط به آن کمک کنند تا سلامت روان فرزندانشان دچار آسیب نشود و وضعیت مطلوبی را کسب کند.

4 نکته برای استفاده بهینه خانواده ها از شبکه های اجتماعی:

آمارها در کشور آمریکا نشان می‌دهد حدود 38 درصد نوجوانان و جوانان در سال 2020، مبتلا به افسردگی بوده‌اند. افسردگی در بین نوجوانان و جوانان در سال 2018 ، 25 درصد بوده است و این یعنی در این سال‌ها افسردگی در بین نوجوانان و جوانان روند صعودی داشته است. استفاده بیش از حد و کنترل نشده از فضای مجازی می‌تواند به بروز مشکلات مختلف منجر شود؛ اما موضوع کمی پیچیده‌تر از این است. دریافت خدمات نامعتبر مربتط با روانشناسی و سلامت روان یکی دیگر از آسیب‌های شایع در فضای مجازی است.

اغلب نوجوانان ممکن است برای پیدا کردن جواب سوال‌ها و مشکلاتشان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنند. و اطلاعاتی نامعتبر و تایید نشده از افراد مختلف دریافت کنند. که خود موجب بروز مشکلات جدیدتر و بیشتر در فرد شوند. از طرف دیگر مصرف محتوای فضای مجازی به صورت مداوم و تماشای تجملات نمایش داده شده در آن می‌تواند روی درک و احساس نوجوان از خود، خانواده و حتی جهان موثر باشد.

توجه به نکات زیر می‌تواند به نوجوان در کنترل تاثیر فضای مجازی بر حالات روحی‌اش کمک کند.

در مورد احساس امنیت آنلاین با نوجوان صحبت کنید.

کودکانی که احساس امنیت، حمایت، مورد پذیرش واقع شدن و درک شدن می‌کنند بهتر می‌توانند از دوران و شرایط سخت نوجوانی عبور کنند. از فرزندانتان در مورد پلتفرم ها و سایت‌های خاص و ویژه سوال کنید.

چه چیزی در جامعه وجود دارد که به آنها احساس تعلق می‌دهد؟

چه کسانی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و در مورد آنها چه چیزی را دوست دارند؟

به زندگی آنلاین آنها علاقه نشان دهید. و سعی کنید آنها را قضاوت نکنید. هیچ چیزی به اندازه حمایت والدین نمی‌تواند سلامت روان و احساس امنیت را در کودکان و نوجوانان تأمین کند. حمایت پررنگ و بی قید و شرط والدین باعث می شود، فرزندان نیاز کمتری به حمایت‌های مجازی و آنلاین داشته باشند.

از محتواهایی که باعث ایجاد حس ناامنی می‌شوند سوال کنید.

از فرزندتان در مورد مشاهده نظرات نژادپرستانه، سخنان نفرت انگیز و حاوی ناسزا، اذیت و آزار جنسی یا زورگویی در فضای مجازی سوال کنید و آنها را در پاسخ دادن به این سوالات راهنمایی کنید.

آنها می‌توانند شخصی که موجب ایجاد احساس نا امنی در آنها شده است را مسدود(بلاک) کنند. برای جمع‌آوری مدارک از صفحه نمایش خود اسکرین شات بگیرند، شخص را روی پلتفرم مسدود (بلاک کنند) کنند و آن را به یک بزرگسال گزارش دهند.

به آنها بگویید همیشه می‌توانند وقتی چیزی آنها را ناراحت می‌کند به سراغ شما بیایند. اینکه فرزندتان احساس کند در هر شرایطی شما حامی او هستید. و او را مورد پذیرش بی قید و شرط قرار می‌دهید باعث می‌شود. تا آسیب‌های بسیار کمی را در زندگی و تعامل اجتماعی تجربه کند. می‌داند که برای جبران اشتباهاتش به شما مراجعه کند و از شما کمک بخواهد.

تلفن همراه را برای فرزندتان تحریم نکنید.

قبل از اینکه تلفن همرا یا تبلت را به دلیل مضراتش آنها خاموش کنید. و به فرزندانتان امکان استفاده از آنها را ندهید. به این فکر کنید که آیا تمام جنبه‌های استفاده از تلفن همراه و تبلت برای آنها مضر است؟ دنیای آنلاین علی‌رغم نقاط ضعفش می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا با دوستان خود در ارتباط باشند. از حمایت اجتماعی دوستان‌شان برخوردار شوند. و در بسیاری موارد اطلاعات مفید و قابل استفاده‌ای به دست آورند. اگر هنوز فکر می‌کنید بهترین کار عدم استفاده فرزندتان از شبکه‌های مجازی است، مطمئن شوید که آنها به منابع جایگزین دسترسی دارند. و می توانند از فواید شبکه های اجتماعی را به صورت دیگری استفاده کنند.

به احوالات فرزندتان توجه کنید.

مراقب علائم هشدار دهنده مشکلات سلامت روان باشید. این علائم ممکن است شامل سوء مصرف مواد مخدر/الکل، از دست دادن انرژی، غمگینی مکرر یا اجتناب از تماس با دیگران باشد. اگر نوجوان از هرگونه ارتباط در فضای مجازی کناره‌گیری می‌کند به دنبال تشخیص مشکلش باشید. والدین در تشخیص زودهنگام این علائم نقش بسیار مهمی دارند. برای پیدا کردن ریشه این علائم و برطرف کردن آنها به فرزندان خود کمک کنید.

یک قرارداد رسانه‌ای خانوادگی ایجاد کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا قوانین و انتظاراتی را در مورد فعالیت‌های آنلاین فرزندانتان و میزان دسترسی به حساب‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی را تعیین کنید. با این قرارداها می‌توانید در تصمیمات فرزندانتان زمانی که کنارتان نیستند موثر باشید و آنها را راهنمایی کنید. مراقبت‌های پدرانه و مادرانه می‌توانند به شما کمک کنند حتی وقتی حضور ندارید کارهایی که آنها انجام می‌دهند را مدیریت کنید.

هرچه قدر نوجوانان در کنار والدینشان احساس صمیمیت و امنیت بیشتری را تجربه کنند، بهتر می توانند از بحران‌هایی که احتمالا شبکه‌های اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کنند، عبور کرده و استفاده پرفایده‌ای از فضای مجازی داشته باشند.

کدومو مطالعه مقالات زیر را به شما توصیه می‌کند:

مدیریت مصرف تلفن همراه

11 Social Media Red Flags Parents Should Know About

How to Protect Kids' Mental Health During the Pandemic

گفتگو با خردسالان درباره‌ی‌ خشونت، جنایت و جنگ

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!