• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

کلمه‌بازی

چهار بازی جذاب برای افزایش دایره‌ لغت بچه‌ها

نویسنده: دکتر منصوره رضایی

 

بازی‌های کلماتیک به یادگیری حروف، توانایی ساخت کلمه، یادگیری معانی لغات و تقویت ذهن کمک می‌کنند. بازی‌هایی که علاوه‌بر سرگرمی، جنبه‌ی آموزشی نیز دارند و عمدتاً مخاطبان مختلف از گروه‌های سنّی و اقشار گوناگون را در برمی‌گیرد.

بازی آمیرزا   یک بازی کلمه‌ای مشهور است که غیر از کودکان در بین والدین و بزرگسالان نیز طرفداران زیادی دارد. مراحل و فضای گرافیکی این بازی متنوع و جذاب است. در قسمت شروع بازی که همان بازی اصلی است شما باید جاهای خالی را با حروفی که روی سینی ریخته است، کامل کنید. اگر حدس شما درست باشد که سر جای خودش قرار می‌گیرد اگر حدس شما چیزی غیر از آن باشد در قندان سفالی کلمات اضافی قرار می‌گیرد که بعدها وقتی تعدادش زیاد شود می‌توانید بازش کنید و سکه دریافت کنید.  شما هر مرحله که جلوتر می‌روید یک میرزا را شکست داده و با میرزای دیگری طرف می‌شوید، هر میرزا تعداد مراحل متفاوتی دارند و طبیعتاً هرچه جلوتر می‌روید،  مراحل زیادتر و کلمه‌ها دشوارتر می‌شود

در بازی شهزاد علاوه‌بر کلمه‌یابی با افسانه‌ی هزار و یک شب نیز آشنا می‌شوید. درواقع با خواندن بخش‌هایی از داستان هزار و یک شب می‌توانید کلمات هر مرحله را حدس بزنید. این بازی از دو بخش مرحله‌ای و آنلاین تشکیل  شده است و بازیکن بعد از پشت سر گذاشتن هر ده مرحله و مأموریت آن مرحله می‌تواند وارد فصل جدیدی از بازی شود. در هر مرحله یک جدول و تعدادی حروف به‌هم‌ریخته پیش روی بازیکن قرار می‌گیرد و بازیکن باید با کشیدن انگشت روی حروف پاسخ صحیح موردنظر را بیابد و جدول را تکمیل نماید. با حدس درست هر کلمه بازیکن می‌تواند سریع‌تر کلمات دیگر را پیدا کند و مرحله را به پایان برساند.                                                       

فندق یک بازی کلماتیک دیگر است.  مراحل ابتدایی بازی بسیار ساده است و بازیکن تعدادی کلمه سه حرفی باید بسازد. با گذشت مراحل و رسیدن به مراحل بالاتر، بازیکن باید تعداد بیشتری کلمه با تعداد حروف بیشتر بسازد و مراحل بازی بسیار سخت‌تر می‌شوند. اگر بازیکن نتواند تمام کلمات یک مرحله را حدس بزند می‌تواند از سکه‌های درون بازی استفاده کند و یک حرف از یک کلمه را راهنمایی بگیرد. به علّت سختی بازی در مراحل بالا، بازیکن ممکن است تمام سکه‌های خود را خرج کند و برای اینکه بتواند سکه‌ی جدید به دست بیاورد و با آن از راهنمایی بازی استفاده کند باید یا از خرید درون‌برنامه‌ای استفاده کند یا تبلیغات بازی را مشاهده کند. البته با بردن هر مرحله و هر سطح، بازی به بازیکن سکه‌هایی جایزه می‌دهد که از آن‌ها در طول بازی می‌تواند استفاده کند. همچنین بازیکن می‌تواند با حدس کلمات مخفی در بازی، با رسیدن آن‌ها به تعدادی مشخص، سکه دریافت کند.

کلمه‌دون هم در این دسته از بازی‌ها قرار می‌گیرد. در این بازی که به سبک پازل کلماتی است بازیکن در هر مرحله جدول پر شده‌ای از حروف را مشاهده می‌کند و باتوجه‌به دسته‌بندی اعلام شده باید کلمات درست را حدس بزند و با کشیدن انگشت روی حروف به‌صورت متوالی کلمه را حدس زده و امتیاز دریافت می‌کند. بخش‌های بازی شامل یازده قسمت مختلف مانند اعداد، طبیعت، کشور، اعضای بدن و... است. بازی راهنمایی‌هایی را به بازیکن ارائه می‌دهد؛ مانند حدس یک حرف، حدس کلمه و حذف کلمات زائد که با کسر از امتیاز همراه است و با تمام‌شدن سکه‌ها برای ادامه‌ی بازی و باز شدن قفل دیگر مراحل می‌توان با پرداخت درون‌برنامه و یا دیدن تبلیغ سکه‌ی بیشتری دریافت کرد. بازی دارای پاداش روزانه و اشتراک‌گذاری محتوا نیز می‌باشد.

آخرین بازی کلمه‌ای بابیلون نام دارد. بازی دارای سه گیم‌پلی متفاوت است که شامل جدول کلمات، حدس کلمات و کلمات سرعتی می‌باشد. گرافیک بازی برگرفته از المان‌ها و شخصیت‌های تمدن باستانی بابل است. در بخش جدول کلمات مانند جداول قدیمی چندین سؤال طرح می‌شود و بازیکن باید از میان کلمات به‌هم‌ریخته پاسخ را پیدا کند. در بخش کلمات سرعتی از میان چند گزینه‌ی نمایش‌داده‌شده بازیکن باید در مدت‌زمان اندک حدس بزند حروف به‌هم‌ریخته مربوط به کدام گزینه است و در بخش حدس کلمات بازیکن باید با حروف به‌هم‌ریخته تعدادی کلمه‌ی معنادار را حدس بزند.

برگزاری نشست آشنایی با نظام‌های رده‌بندی سنی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!