• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

چگونه فرزندان را از خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده آگاه کنیم؟ + ۳ راه حل کاربری

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چگونه فرزندان را از خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده آگاه کنیم؟ + ۳ راه حل کاربری

خطر نصب نرم‌افزارهای آنلاک‌شده به یک تهدید جدی در گوشی فرزندان تبدیل شده است. آیا راهی برای جلوگیری از خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده وجود دارد؟

از روزی که بازار تکنولوژی به دست گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند احاطه شد، دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مودشده برای دارندگان این دستگاه‌ها با خطرات احتمالی همراه بوده است. خطراتی که اگر آنها را جدی نگیرید، عواقب ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود.

خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده برای کودکان و نوجوانان

نصب نرم‌افزارهای آنلاک‌شده بر روی گوشی فرزندان نیز آسیب‌های جبران‌نشدنی را به دنبال خواهد داشت. این اپلیکیشن‌ها در مسیر تربیت و رشد کودکان اختلالی جدی وارد می‌کند. اما چگونه؟

اپلیکیشن مودشده یا کرک‌شده چیست؟

این اپلیکیشن‌ها نسخه‌ای از برنامه اصلی آن است که توسعه‌دهندگان آنها، تغییراتی را در راستای راحتی کاربر در اپلیکیشن ایجاد کرده‌اند. بیشتر این تغییرات شامل حذف محدودیت‌ها مانند پرداخت‌های درون برنامه‌ای، تبلیغات و باز کردن قفل امکانات برنامه می‌شود. شما با نصب نسخه مودشده می‌توانید بدون پرداخت هزینه به محتوای پولی اپلیکیشن‌ها دسترسی کامل داشته باشید.

چرا اپلیکیشن‌های مودشده برای کودکان جذاب است؟

علاوه بر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی، بازی‌ها نیز دستخوش تغییرات برنامه‌نویس‌ها شده‌اند. بازی‌های مودشده‌ای که نصب آنها، کودکان را شگفت‌زده خواهد کرد. این بازی‌ها مزایایی از قبیل

  • واحد پولی نامحدود در بازی
  • آزادسازی تمام قابلیت‌ها و توانایی‌ها
  • باز شدن قفل مراحل بازی
  • دسترسی آزاد و بدون تحریم

را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. کودکان و نوجوانان علاقه زیادی به آزادی عمل در بازی‌ها دارند و بازی‌های کرک‌شده بهترین گزینه برای تحقق این هدف است. فرزند شما با یک بار تجربه این بازی‌ها، به نصب مداوم بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مودشده عادت خواهد کرد.

دسترسی نرم‌افزارهای آنلاک‌شده بسیار راحت است. کافیست تا نام یک اپلیکیشن را به همراه عبارت «مودشده» در مرروگر اینترنت جستجو کنید. نسخه‌های مختلف آن به راحتی در فضای وب فارسی و بدون هیچ محدودیتی قابل‌دریافت است. همچنین برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و اپلیکیشن‌های مودشده گزینه خوبی برای دور زدن این تحریم‌ها است.

چرا نصب اپلیکیشن‌های مودشده برای فرزندان خطرناک است؟

خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده فقط شامل فرزندان نمی‌شود. این نرم‌افزارها تهدیدی جدی برای تمامی کاربران گوشی، تبلت و حتی سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای است. بارها مشاهده شده که برخی از این اپلیکیشن‌ها حاوی ویروس‌ها یا نرم‌افزارهای مخرب بوده است. نرم‌افرارهایی که امنیت دستگاه کاربران را با خطرات جدی مواجه می‌کند. در ادامه برخی از آسیب‌های احتمالی نرم‌افزارهای آنلاک‌شده را بررسی می‌کنیم.

  • ارائه محتوای نامناسب

بالاتر گفتیم که نرم‌افزارهای آنلاک‌شده توسط توسعه‌دهندگان غیررسمی ساخته می‌شود. بعضی از محتواهای اپلیکیشن‌های مودشده توسط این توسعه‌دهندگان تغییر کرده و مناسب کودکان و نوجوانان نیستند. از جمله ویدئوها و تصاویر خشونت‌زا یا پورنوگرافیک و شاید محتواهای دیگری که مناسب سن کودکان نباشد.

  • تهدید امنیت دستگاه

امنیت گوشی و تبلت فرزندان، بزرگترین تهدید خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده است. برخی از این نرم‌افزارها حاوی ویروس‌ها یا کدهای مخرب هستند که امنیت دستگاه کودکان را به خطر می‌اندازند. معمولا این خطرات شامل موارد زیر می‌شود:

× سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی × دسترسی بدافزارها به اطلاعات شخصی و سواستفاده از آنها × آسیب ویروس‌های مخرب به و نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه
  • تأثیر منفی بر رفتار و رشد کودکان

اپلیکیشن‌های مودشده راهی برای دسترسی سریع و گاهی غیرقانونی به خواسته‌ها کاربران است. این دسترسی‌ها با دور زدن قوانین اپلیکیشن‌ها همراه است. تصور کنید که فرزند شما از همان سنین کودکی با «دسترسی‌های غیرقانونی» و «دور زدن قوانین» آشنا شود؛ آیا استفاده از نرم‌افزارهای آنلاک‌شده بر رفتار و رشد آنها تاثیر منفی نخواهد گذاشت؟

  • نقض حریم خصوصی

نصب اپلیکیشن‌های مودشده، امکان دسترسی‌های مختلف سازنده نرم‌افزار را به دستگاه شما برقرار می‌کند. این موضوع حریم خصوصی فرزندان را تهدید و آسایش روانی آنها را مختل می‌کند.

  • وابستگی زیاد به فضای مجازی

بعضی از اپلیکیشن‌های مودشده امکانات زیادی را در اختیار فررندان قرار می‌دهند و جذابیت بالایی برای آنها دارند. این موضوع باعث شده تا نصب این اپلیکیشن‌ها تبدیل به عادت شود. کمی بعد حافظه دستگاه فرزند شما از این برنامه‌ها اشغال شده و شاهد وابستگی آنها به گوشی و فضای مجازی خواهید بود. این وابستگی در مراحل بعد باعث کاهش فعالیت‌های فیزیکی و اجتماعی آن‌ها می‌شود.

روش‌های تامین امنیت فرزندان از خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده

در بهترین حالت، اولین برخود با آسیب‌ نصب نرم‌افزارهای آنلاک‌شده از طرف والدین صورت خواهد گرفت. در ادامه این موضوع، پیشنهاداتی را برای ایمن‌سازی فرزندان از خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده ارائه داده‌ایم.

1. با فرزندان در مورد خطرات اپلیکیشن‌های مودشده صحبت کنید

مشورت و همدلی با فرزندان، بهترین راه نظارت بر فعالیت‌های آنها در فضای مجازی و تکولوژی است. به آنها توضیح دهید که اپلیکیشن‌های مودشده باعث آسیب به دستگاه شده و ممکن است اطلاعات شخصی را در اختیار دیگران قرار دهد.

نمونه‌های کاربردی:

← یکی مقالات یا اخبار وب‌سایت‌های معتبر حوزه تکنولوژی را آماده کنید و مطالعه آن را به فرزند خود پیشنهاد دهید. با او گفتگو کنید و نظرش را درباره آسیب نصب اپلیکیشن‌های مودشده بدانید.

← از تجربیات خود یا دیگران برای آنها بگویید. شنیدن این تجربیات تلخ باعث می‌شود که خطر نصب اپلیکیشن‌های مودشده را بهتر درک کنند.

← از آنها بخواهید به اپلیکیشن‌های مشکوک اعتماد نکند. برای مثال، برنامه‌هایی که از آنها اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند را حذف کنند.

2. اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر دانلود کنید

هیچ‌گاه اپلیکیشن‌ها را از منابع غیررسمی دانلود نکنید. از فرزندان خود بخواهید که برنامه‌ها و بازی‌ها را از فروشگاه‌های معتبر مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور تهیه کنند. این فروشگاه‌ها همیشه اپلیکیشن‌ها را قبل از انتشار بررسی می‌کنند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

نمونه‌ کاربردی:

← اگر این پیشنهاد همواره از جانب والدین اجرا شود، فرزندان نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را از منابع معتبر دانلود خواهند کرد.

3. از قابلیت‌های کنترل والدین در دستگاه‌های هوشمند کمک بگیرید 

با استفاده از تنظیمات دستگاه و قابلیت «کنترل والدین» می‌توانید دسترسی فرزندان خود به فروشگاه‌های دانلود اپلیکیشن محدود کنید.

نمونه‌ کاربردی:

← برای آموزش استفاده از قابلیت کنترل والدین، مقاله «کنترل والدین در گوشی‌های اندروید را چگونه فعال کنیم؟» را مطالعه کنید.

پیشنهاد کدومو

خطرات نصب اپلیکیشن‌های مودشده بر روی گوشی فرزندان و روش‌های جلوگیری آن را بررسی کردیم. اگر به‌تازگی متوجه شدید که کودک یا نوجوان شما از این برنامه‌ها استفاده می‌کند، کمی صبور باشید و برای درک خطرات نرم‌افزارهای آنلاک‌شده به او زمان بدهید. با کمی آموزش و آگاه‌سازی فرزندان، آن‌ها را در برابر خطرات اپلیکیشن‌های مودشده محافظت خواهید کرد.

مسابقه‌ی #کدومویی_شو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!