امروزه، استفاده از خشونت و اعمال خشونت آمیز در برنامه های تلویزیونی، بهسرعت در حال گسترش است و به تجارتی پُرسود برای تولیدکنندگان فیلم ها در آمده است. نمایش بیحدّ و حصر خشونت در وسایل ارتباط جمعی، به ویژه تلویزیون باعث شده است که خشونت از سطح بزرگسالی به دوره نوجوانی انتقال یابد و نوجوانان و کودکان بدون داشتن مهارت های لازم شناختی، ذهنی و اجتماعی، نتوانند تفاوتی را بین واقعیت و خیال قائل شوند و مورد تهاجم انواع و اقسام رفتارهای خشونتآمیز قرار گیرند. ازاینرو، موضوع خشونت تلویزیونی و تأثیر آن بر رفتار مخاطبان، یکی از بحثانگیزترین موضوعهای اجتماعی پس از اختراع این رسانه است.
ذکر این نکته لازم است که «کودک» به بچههای داراى سنین بین ۱۲- ۲/۵ ساله گفته مىشود. بنابراین، با توجه به این شرایط سنّى، کودک در برابر تلویزیون، هم فعّال است و هم منفعل. او در دریایی از فیلمها، بازیها، داستانها و مسابقههای تلویزیونی غرق شده است و به تصاویر خشونتآمیز به دقت نگاه میکند و ضمن لذت بردن از قدرت شخصیتهای داستانی یا قهرمانان مسابقه، همه آموختههای خود را در مدرسه، با همکلاسیها یا در کوچه و محله با همسالان خود تمرین میکند.
خشونت های مکرر در برنامههای تلویزیونی، ممکن است حساسیت کودک را به خشونت از بین ببرد و رفتارهای پرخاشگرانه را طبیعی و قابل قبول جلوه دهد. بنابراین، مشاهده خشونت در تلویزیون، باعث از بین رفتن حسّ بازداری کودک نسبت به اعمال پرخاشگرانه میشود و ممکن است کودک در تعامل با دیگران، بهراحتی به خشونت متوسل شود.
نمایش خشونت در تلویزیون، در ایجاد ترس و بیاعتمادی در کودکان نقش مهمی ایفا میکند. همچنین، کودکان بعد از تماشای این برنامهها، نگراناند که قربانی یک جنایت خشونتآمیز شوند. معمولاً خشونت رسانهای، بهویژه به کودکان زیر 8 سال، صدمات روحی و جسمی جبران ناپذیری وارد میکند؛ زیرا آنها نمیتوانند بهآسانی تفاوت بین دنیای حقیقی و خیالی را درک کنند. و این باور در آنان تقویت میشود که جهان، خشن است و باید از آن ترسید. کودکانی که بیننده برنامههای خشن هستند، از دیگران انتظار رفتار خشونتآمیز دارند و دنیا را مکانى خطرناک تصور میکنند.
مطالعات بسیاری نشان داده است که کودکان یا به طور مستقیم از آنچه بر صفحه تلویزیون میبینند، الگوگیری میکنند و یا آن را به ذخیره الگوهای رفتاری خویش میافزایند. تکرار خشونت در برنامههای رسانهای، باعث میشود کودک خشونت را یاد گیرد و با تقلید، آن را به دنیای واقعی خود منتقل کند.
رفتارهای پرخاشگرانه کودک به شکلهای مختلف آشکار میگردد؛ از قبیل: برانگیختگی بیش از حد، نگاههای تند و خشن، بههمفشردن دندانها، ایجاد مزاحمت کردن و حالت دفاعی به خود گرفتن، دیگران را سرزنش نمودن، نظم کلاس و مدرسه را بههمریختن، دروغگویی، دزدی، عدم رضایت از رابطه خود با اطرافیان، از مدرسه و معلم خاطره خوشی نداشتن، فرار از مدرسه و منزل. همچنین، پرخاشگری ممکن است به صورت تجاوز به حقوق دیگران و چیزی را به زور از دیگری گرفتن نیز ظاهر شود .
1 دیدگاه