• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

پنج کتاب جذاب برای کودکان زیر شش سال

آخرین مطالب

مطالب ویژه

پنج کتاب جذاب برای کودکان زیر شش سال

نویسنده: دکتر زهرا محسنی‌فرد

بوسه‌هایی برای بابا، نشر میچکا

در این کتاب یک خرس کوچولو هست که به قول روانشناسهای کودک نحس شده! یعنی مثل خیلی وقتها که بچه‌ها می‌افتند روی دنده‌ی لج، نه می‌خواهد بخوابد و نه می‌خواهد حمام برود.

در این کتاب، مسیر درست مواجهه با چنین رفتارهایی به‌درستی ترسیم شده‌است.

بابا خرسه هی می‌خواهد خرس کوچولو را ببوسد؛ بوس زرافه‌ای، بوس تمساحی، بوس خفاشی و ... اما خرس کوچولو مدام می‌گوید: «بوس به بابا نه.»

آخر کتاب، خرس کوچولو هم به حمام می‌رود و هم با یک بوس گنده‌ی خرسی می‌خوابد.

 شما می‌توانید موقع بوسیدن بچه‌های دو و نیم تا چهارساله از راهکار بابا خرسه استفاده کنید. از او بخواهید بوس موشی بدهد، بوس ببری بدهد و... این‌طوری بچه‌ها هم با حیوانات آشنا می‌شوند و هم غرق بوسه‌های پرمهر شما می‌شوند.

می‌توانی مثل یک فیل راه بروی، نشر تیمورزاده

در این کتاب حیوانات با ویژگیهای مختلفشان و به‌ویژه نوع حرکتشان معرفی می‌شوند و بعد، نویسنده از مخاطب کودکش می‌پرسد: می‌توانی مثل فلان حیوان راه بروی؟

 دیدید بچه‌های چهار پنج ساله موقع راه آمدن توی پارک، خرید یا مهمانی یک‌هو خسته می‌شوند و شروع می‌کنند به غر زدن؟ حالا وقتش است که از این کتاب کمک بگیرید و به کودکتان بگویید: مثلاً بیا چند قدم فیلی برداریم.حالا بیا چند قدم حلزونی برداریم  و با سرگرم کردنش کاری کنید که خستگی‌اش را فراموش کند!

3) آن مان نباران؛ بهار بود و زمستان، نشر سوره مهر

این کتاب یک نمایشنامه است. از همان سه چهار سالگی می‌شود بچه ها را در کنار شعر و قصه با نمایشنامه هم آشنا کرد. کافی‌ست کتاب  رابردارید؛ هر کس یک نقش را به عهده بگیرد و شروع کند به خواندن؛ یکی بشود بهار، یکی بشود زمستان، یکی عید و...

 اجرای این نمایش در عین سرگرم‌کردن بچه‌ها می‌تواند در تقویت توانایی‌های مختلف مثل خواندن، حفظ کردن و... هم مؤثر باشد.

4) بازی با انگشتها، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«لی لی لی لی حوضک، گنجشکه اومد آب بخوره افتاد تو حوضک» را یادتان است؟ حالا اینجا یک عالمه لی لی لی لی حوضک بامزه داریم که هم  بچه ها را با مفاهیم مختلفی مثل فصلها، کارها، میوه‌ها، سازها و.. آشنا می‌کند و هم می‌شود با آنها کلی لی لی حوضک‌بازی کرد.

5)  آن روز معمولی در مدرسه، نشر غنچه

در این قصه‌ی جذاب، معلم خلاق مدرسه برای آشنایی با بچه‌ها از آنها می‌خواهد چشمهایشان را ببندند و به موسیقی گوش کنند و بعد می‌گوید: «موقع شنیدن موسیقی چه چیزهایی به ذهنتان آمد؟» و هرکدام از بچه‌ها خیال خودشان را می‌گویند: «اسب های رم کرده، فیلها.» و ... توصیه‌ی ما این است که چند تا موسیقی بی‌کلام خفن و جان‌دار و درست و حسابی پیدا کنید؛ برای بچه‌ها پخش کنید و ازشان بخواهید خیال‌پردازی کنند.یا  وقتی خسته اید و توان بازی حرکتی ندارید، یک گوشه لم بدهید، یک موسیقی جذاب بگذارید و همراه بچه خیال‌پردازی کنید. دیدید یک وقتهایی بچه‌ها می‌گویند خواب بد می‌بینند؟ یکی از توصیه‌های روانشناسهای کودک همین است که قبل از خواب طی یک سفر خیالی به جایی که دلشان می‌خواهد بروند؛ مثلاًسفر به شهر پاستیلی یا پرواز توی ابرهای پشمکی و کلی جاهای جذاب دیگه. این ایده‌ها را با بچه‌های 5 ساله هم می‌شود امتحان کرد ولی کتاب برای کودکان بالای هفت سال مناسب است.

کلمه‌بازی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!