• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

ده دلیل برای استفاده از کنترل والدین

آخرین مطالب

مطالب ویژه

ده دلیل برای استفاده از کنترل والدین

دردنیای امروزی تعداد زیادی از کودکان در حال انجام فعالیتهای آنلاین هستند. آنلاین بودن فواید بزرگی دارد. از جمله اینکه اجازه می دهد تا میلیون ها کاربر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در اینترنت گشت و گذار کنند. فعالیت ها و تکالیف مدرسه را انجام دهند و برای اوقات فراغت خود بازی کنند و فیلم ببینند. بازی های آنلاین به ویژه در میان کودکان محبوب است، اگرچه آسیب های احتمالی نیز برای آن وجود دارد. استفاده از کنترل والدین می‌تواند بسیار مفید باشد.

تحصیل در خانه به خاطر همه گیری جهانی کرونا تقریباً همه را با چالش های زیادی روبرو کرده بود. اما اوضاع برای والدین سخت گیر در مراقبت از کودکان عجیب و بسیار دشوارتر شد. این تغییرات باعث شدکودکان به جای فعالیت های فیزیکی در مدارس، در خانه و به صورت مجازی فعالیت داشته باشند. آماده سازی فرزندان با محیط جدید، آشنایی آنها با فرهنگ محیط دیجیتال ‏و حفظ امنیت روحی و روانی فرزندان در مقابل سیل گسترده‏ی اطلاعات و مسائل هجو و مربوط به بزرگسال و سو استفاده ها و کلاهبرداری های مجازی یک مساله مهم و اساسی به حساب می‌آمد. دلایل زیادی برای تنظیم کنترل والدین در همه‌‏ی دستگاه های فرزند شما وجود دارد که در این مقاله به ده مورد آن می پردازیم.

1. نظارت بر دستگاه‌های کودکان

در حالی که بچه‌ها یاد می‌گیرند شهروندان آنلاین خوبی باشند و دوستان آنلاین پیدا کنند. شما می‌توانید با داشتن برنامه‌هایی روی گوشی و تبلت و سایر دستگاه‌هایشان، وظیفه خود را انجام دهید. برنامه‌های کنترل والدین را از فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل می‌توانید نصب کنید. این برنامه‌ها برای نظارت بر ایمیل‌ها، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، متن و سایر عملکردهای تلفن همراه کمک می‌کنند.

این برنامه‌ها به خصوص وقتی درمورد گفتگوها یا فعالیت‌های مشکل ساز نگران  هستید، به شما کمک می‌کنند. به عنوان مثال، بعضی از برنامه‌ها هنگام تشخیص کلمات خاصی مانند "مواد مخدر" به شما اطلاع می‌دهند. بهتر است هنگام نظارت بر دستگاه فرزندانتان، به خود او اطلاع دهید. خصوصاً که برای برخی از ویژگی‌ها به اطلاعات حساب فرزندتان از جمله گذرواژه نیاز دارید.

2. مدیریت نتایج جستجو‌ها در موتورهای جستجو

این روزها موتورهای جستجو می‌توانند به شما کمک کنند هر چیزی را پیدا کنید. اما مشکل کجاست؟ مشکل دسترسی به محتوای بی‌نهایت است که بسته به سن و مرحله رشد برای برخی از کودکان نامناسب است. کنترل‌های والدین مانند جستجوی ایمن Google به شما کمک می کند محتوای بزرگسالان و تصاویر مستهجن ، فیلم‌ها و وب سایت‌ها را از نتایج جستجو مسدود کنید.

بسته به برنامه و برحسب نیاز و محدودیت‌هایی که برای فرزندتان لازم می‌بینید تنظیمات کاربری را سفارشی کنید. هنگام استفاده از این فیلترها به فرزندان خود اطلاع دهید و درباره محتوای نامناسب و متناسب با سن آنها صحبت کنید. کودکان باید بدانند که هر وقت خطری آن‌ها را تهدید کرد و لازم شد با شما یا یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنند.

3. کنترل دسترسی به برخی از ویژگی‌های بازی‌های ویدئویی

کنترل والدین می‌تواند برخی از ویژگی‌های بازی‌هایی را که بچه‌های شما می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند مسدود کند. بسیاری از کنسول‌های بازی به اینترنت دسترسی دارند که به بچه‌های شما اجازه می‌دهد وب گردی کنند، خریدهای درون برنامه‌ای انجام دهند و با بازیکنان دیگر صحبت کنند. اگرچه این ویژگی‌ها باعث لذت بیشتر بازی‌ها می‌شوند؛ اما ممکن است دوست نداشته باشید فرزندتان از کارت‌های اعتباری متصل به حساب یا صحبت با غریبه‌ها استفاده کند.

کنترل والدین به شما امکان می‌دهد پروفایل های کاربری را تنظیم کنید که در آن بچه‌های شما فقط می‌توانند به برخی از ویژگی‌های خاص دسترسی داشته باشند. همچنین به شما امکان می‌دهند کارهای آنها را هنگام استفاده از بازی کنترل کنید.

4-  شناسایی موقعیت مکانی بچه‌ها

کنترل والدین به شما این امکان را می‏دهد که مکان بچه‌های خود را ردیابی کنید. برنامه‌های GPS می‌توانند به کل خانواده کمک کنند تا موقعیت یکدیگر را ردیابی کنند. این برنامه‌ها به شما نشان می‌دهند که بچه‌های شما ایمن هستند. جایی هستند که قرار بود بروند و به شما کمک می‌کند تا آنها را در موارد اضطراری پیدا کنید.

معمولاً برای کارکرد قابلیت ردیابی GPS یا موقعیت مکانی تلفن‌های شما باید روشن باشند. بااین‌حال، هنوز ایده خوبی است که در مورد اقدامات ایمنی با فرزندان خود صحبت کنید. از آنها بخواهید از برچسب‌گذاری یا درج موقعیت خود در شبکه‌های اجتماعی درصورت دسترسی غریبه‌ها به اطلاعات خودداری کنند. به آنها در شخصی سازی تنظیمات حریم خصوصی کمک کنید.

5-  ایجاد عادت‌های ایمنی سایبری خوب

کنترل والدین به ایجاد عادت‌های ایمنی سایبری خوب کمک می‌کند. جرایم سایبری یک صنعت چند میلیارد دلاری است. مجرمان اینترنتی اغلب عادت‌های بد سایبری افراد را شکار می‌کنند.

مغز کودک دائماً در حال رشد و یادگیری چیزهای جدید است. آنها در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر ممکن است ناخواسته رفتار پرخطر آنلاین داشته باشند. مانند افشای اطلاعات خصوصی از جمله نام مدرسه یا تاریخ تولد که می‌تواند به معنای به خطر انداختن ایمنی خود آنها و همچنین امنیت دیگران باشد.

6. تعیین محدودیت زمانی استفاده از دستگاه

کنترل‌های والدین می‌توانند محدودیت زمانی استفاده از دستگاه را تعیین کنند. زمان استفاده از دستگاه ممکن است اعتیاد آور باشد. گشت‌وگذارهای اینترنتی یا بازی‌ها، یک فرد بزرگسال را هم مسحور می‏کند و ساعت‌ها او را به دستگاه متصل کند. در مقایسه با بزرگسالان، کودک ممکن است سخت‌تر بتواند از شبکه‌های اجتماعی یا بازی موردعلاقه خود جدا شود.

استفاده بیش از حد بچه‌ها از گوشی و تبلت می‌تواند منجر به وضعیت بدنی بد، ضعف بینایی، خواب ناکافی و کمبود فعالیت بدنی شود. والدین می‌توانند با محدودکردن زمان استفاده برای فرزندان و خودشان، یک سبک زندگی سالم داشته باشند.

ویژگی‌های کنترل والدین می‌تواند با تعیین محدودیت‌های زمانی در انواع رسانه‌هایی که کودکان با آنها درگیر می‌شوند، به تعیین مرزها کمک کنند. اوقات بدون رسانه را تعیین کنید و فعالیت‌هایی مانند قدم‌زدن، ورزش یا بازی را شروع کنید.

7. کنترل شهرت کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان با پست کردن تصاویر در رسانه‌های اجتماعی اتفاقاتی که در زندگی خصوصی‌شان می‌افتد را به اشتراک می‌گذارند. شاید فکر کنید که بسیاری از این پست‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و در نهایت توسط دوستان و افراد فامیل دیده می‌شود. اما جستجوی گوگل غالباً تمام آن چیزی است که برای ارزیابی سریع شخص بر اساس آنچه به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته است، در اختیار همه قرار می‌دهد.

جنبه مثبت این کار را شاید به این شکل بتوان گفت که مدارس، دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها برای یافتن اطلاعات در مورد نامزدهای احتمالی به‌صورت آنلاین جستجوهایی را در صفحات رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. این سازمان‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که شخصی را بر اساس اطلاعات یافت شده، بپذیرند یا استخدام کنند. اما این بخشی از داستان است و اشتراک زندگی خصوصی می‌تواند تبعات زیادی را به همراه داشته باشد.

با بررسی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی در هر یک از حساب‌های فرزندتان، مراقب رسانه‌های اجتماعی باشید. اکثر سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند افرادی را که پست‌های شما را می‌بینند کنترل کنید. در غیر این صورت، معمولاً این گزینه را برای شما ایجاد می‌کنند که حساب کاربری را خصوصی کنید.

8. تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها

کودکان گاهی اوقات برای تکمیل پروژه‌های مدرسه و مشق شب از اینترنت استفاده می‌کنند. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات آنها در مکانی امن و قابل اعتماد بسیار مهم است.

اهمیت ذخیره داده‌ها را به کودکان بیاموزید. بسیاری از برنامه‌های رایگان به‌صورت آنلاین در دسترس هستند که خدمات ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند. اما توجه داشته باشید برخی از آنها احتمالاً به بدافزار و به ویروس آلوده شده‌اند.

بچه‌ها همچنین مجموعه‌ای از خاطرات به‌صورت عکس، متن و ایمیل دارند که می‌خواهند برای آینده ذخیره کنند. پشتیبان‌گیری مهم است. تلفن‌ها در آب می‌افتند، می‌شکنند، گم می‌شوند یا به سرقت می‌روند، یا اینکه به‌سادگی خراب می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که از حافظه دیجیتالی آنها با پشتیبان‌گیری ایمن محافظت می‌کنید.

9. آموزش آداب و رسوم سایبری

تصمیم‌گیری صحیح یک مهارت شناختی است که در کنار تکنیک‌های مثبت فرزندپروری رشد می‌کند. به کودکتان کمک کنید تا با همان آدابی که در دنیای واقعی از او انتظار دارید در فضای دیجیتال حرکت کند. ارزش رفتار خوب، چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین را در آنها نهادینه کنید.

عواقب آزار و اذیت اینترنتی، ذخیره و توزیع محتوای غیراخلاقی را برای جوانان توضیح دهید. به آنها بگویید قوانینی وجود دارد که از قربانیان چنین جنایاتی حمایت می‌کند.

10. ضرورت تنظیم کنترل والدین

مسدودکردن محتوا، ردیابی محل زندگی و تعیین محدودیت‌های زمانی استفاده می‌تواند برای کل خانواده عالی باشد. اما همه اعضای خانواده به این سطح از کنترل، یا حداقل در همه اوقات، نیاز ندارند.

بسیاری از عملکردهای کنترل والدین به شما امکان می‌دهد تنظیمات متفاوتی داشته باشید تا هر یک از اعضای خانواده بتواند به محتوای آنلاین متناسب با خودش دسترسی پیدا کند.

منابع و پیشنهاد کدومو

محتوای این مقاله از مطلبی با همین عنوان در سایت نوترون ترجمه شده است. اگر به موضوع کنترل والدین علاقه مند هستنید کدومو مطالعه مقاله "کنترل والدین چیست؟" را به شما توصیه می‌کند.

جلسه متن‌خوانی بازی سیمز 4 برگزار شد

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!