• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

چرا استریم بازی برای نوجوانان جذاب است؟ | ۸ راهکار برای کاهش آسیب‌‌های احتمالی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چرا استریم بازی برای نوجوانان جذاب است؟ | ۸ راهکار برای کاهش آسیب‌‌های احتمالی

استریم بازی برای نوجوانان از جذابیت بالایی برخوردار است. اما چگونه می‌توان از نوحوانان در برابر آسیب‌های احتمالی پخش زنده بازی‌ها مراقبت کرد؟

در هر لحظه هزاران گیمر در حال پخش بازی کردن خود در شبکه های اجتماعی مانند:YouTube Gaming، Twitch و حتی آپارات گیم هستند. این افراد هم به صورت زنده این کار را انجام می‌دهند که به آن استریم گفته می‌شود. برخی از بازیکنان فیلم بازی کردن خود را در این شبکه‌های اجتماعی بارگزاری می‌کنند تا افراد بتوانند هر هنگام که مایل بودند آن را تماشا کنند. میلیون ها نفر در این شبکه ها از تماشای این بازی ها لذت می‌برند و با سایر افراد گفت‌وگو می‌کنند و حتی با پرداخت پول از گیمرهای موردعلاقه خود حمایت می‌کنند که عمده این مخاطبان نوجوانان هستند.

تماشای فوتبال یا استریم بازی فوتبال؟

وقتی که کسی را در حال تماشای یک مسابقه فوتبال و یا کشتی می بینیم هیچ گاه شگفت زده از عملی که او انجام می دهد نمی شویم. اما دفعات زیادی پیش آمده است که از تماشا کردن بازی های دیجیتال یا اصطلاحا تماشای استریم بازی ها، توسط افراد شگفت زده شده ایم. خیلی از مردم این مسئله برایشان منطقی نیست که چرا تماشای استریم ها برای افراد به ویژه نوجوانان جذاب است. اما اگر همین منطق ساده را در نظر بگیریم که تماشای استریم و تماشای فوتبال از یک سنخ هستند و در آن طرفداران یک رشته ورزشی در حال تماشای سرگرمی مورد علاقه خود هستند این امر منطقی به نظر خواهد رسید. فارغ از این مسئله این تماشا وقتی در کنار کاربران دیگران و با امکان گفت و گوی مستقیم با گیمر صورت می گیرد جذابیت این کار از صرف تماشای بازی بیشتر می کند.

استریم بازی برای نوجوانان

آسیب‌های احتمالی استریم بازی برای نوجوانان

تماشای استریم به خودی خود اشکال ندارد اما ممکن است که نوجوانان در تماشای بازی خود اشتباه کنند. ممکن است آن ها به تماشای استریم بازی هایی بنشینند که خشونت و یا ناهنجاری زیادی داشته باشد و آسیب زا باشد. همچنین با توجه به امکان گفت و گو ممکن است در این گفت و گوها با سخنان غیر اخلاقی مواجه شوند. فحاشی، بحث های جنسی، تبعیض نژادی و... متاسفانه امری رایج در این گفت و گوهاست. همچنین گیمری که در حال استریم است می تواند در از الفاظ ناشایستی استفاده کند و یا دارای اندیشه غلطی باشد که ناخودآگاه آن را به تماشاگران انتقال دهد.

کاهش آسیب ها

برخی از شبکه های اجتماعی استریم قابلیت هایی برای محدود کردن الفاظ ناشایست در گفت و گوها دارند اما با توجه به آسیب های احتمالی که بالاتر گفته شد، این امکان نمی تواند مانع آسیب های دیگر شود. به همین خاطر تقویت روابط والد و فرزندی بهترین راه برای کاهش این آسیب هاست. در ادامه بخشی از اقداماتی که می تواند منجر به کاهش این آسیب ها شود ذکر شده است:

  1. حضور در برخی شبکه های اجتماعی بازی محدودیت سنی دارد. بهتر است این محدودیت سنی رعایت شود و فرزندان کمتر از 13 سال از حضور در این شبکه های اجتماعی منع شوند.
  2. در مورد بازی هایی که فرزندنتان استریم آن های را تماشا می کند مطالعه کنید. (می توانید از مقالات ارزیابی بازی های کدومو استفاده کنید.) شما می توانید شروع کننده گفت و گو با فرزندتان در رابطه بازی باشید.
  3. در مورد گیمرهایی که فرزندتان علاقه دارد استریم آن ها را تماشا کند گفت و گو کنید. چرا فرزندتان این گیمر را دوست دارد؟ می توانید برای آشنایی بیشتر استریم هایی که دوست دارد را تماشا کنید و تلاش کنید تا علت علاقه فرزندتان را متوجه شوید.
  4. اکثر این استریم ها جذاب هستند و می توانند ساعت ها افراد را مجذوب خود کنند. سعی کنید با فرزندتان قوانین همدلانه ای در رابطه با مدت تماشای استریم ها وضع کنید.
  5. یکی از علت علاقه فرزند شما به تماشای استریم می تواند کشف ویژگی های ناشناخته یک بازی باشد. سعی کنید خودتان در کشف این ویژگی ها به او کمک کنید.
  6. از آن جایی که در فضای استریم ها ممکن است از الفاظ ناشایست استفاده شود، سعی کنید در رابطه با اهمیت احترام به دیگران و خشونت کلامی با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید که خود را از چنین فضاهایی دور کند.
  7. اگر فرزندتان به تماشای استریم بازی های خشن علاقه مند بود، سعی کنید بازی هایی با خشونت کمتر پیدا کنید و به او معرفی کنید. همین طور در رابطه با اهمیت انجام بازی مناسب سنش با او گفت و گو کنید و از آسیب های عدم رعایت این مسئله به او بگویید.
  8. با او در رابطه با انتشار اطلاعات شخصی خود در شبکه های مجازی گفت و گو کنید. از او بخواهید که اطلاعات شخصی خود را با افرادی که درست نمی شناسد به اشتراک نگذارد.

سخن پایانی

اگر فرزند شما به تماشای استریم علاقه دارد بهتر است که شما هم به دنیای او علاقه نشان دهید تا پیوند خود را با او تقویت کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید همدلانه باعث کاهش آسیب ها شوید.

منابع و پیشنهاد کدومو

این نوشتار با نگاه به این مقاله به تحریر درامده است. در دنیای بازی‌های ویدئویی مواردی هم یافت می‌شود که باعث رشد و تعالی فرزندان خواهد شد. اگر می‌خواهید درباره بازی‌های آنلاین و برخی مزایای آن بیشتر بدانید، مقاله مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین را مطالعه کنید.

صفحه پشتیبان دوره نوجوانان هیولا نیستند!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!