• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

اصطلاحات گیمری و فرزندان | ۶۰ اصطلاح مهم دنیای بازی که والدین باید بدانند

آخرین مطالب

مطالب ویژه

اصطلاحات گیمری و فرزندان | ۶۰ اصطلاح مهم دنیای بازی که والدین باید بدانند

با اصطلاحات گیمری تا چه اندازه آشنا هستید؟ آگاهی از این اصطلاحات می‌تواند والدین را برای همراهی فرزندان در حین بازی‌های ویدئویی آماده کند.

زبان فهم بازی‌های ویدئویی از عبارات و کلماتی تشکیل شده که دانستن آنها به برقراری ارتباط میان والدین و فرزندان کمک شایانی می‌کند. آگاهی از اصطلاحات گیمیری برای والدینی که فرزندان‌شان با بازی‌های ویدئویی سرگرم هستند، بسیار واجب و کارآمد است.

مقاله امروز را به مرور برخی از اصطلاحات گیمری موجود در میان کاربران بازی‌های ویدئویی اختصاص داده‌ایم. توجه داشته باشید که در لیست پیش‌رو فقط به مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها می‌پردازیم.

اصطلاحات گیمری مهم که باید بدانید

1. اصطلاح 1v1

این اصطلاح را بیشتر در بازی‌های مبارزه‌ای (فایتینگ) شنیده‌اید که در واقع کوتاه‌شده عبارت 1versus1 است. مبارزه بین دو بازیکن را 1v1 می‌نامند.

2. AAA

بازی‌هایی که در بهترین حالت ممکن ساخته می‌شوند و سازنده‌ها زمان و هزینه‌ زیادی را صرف ساختن آن می‌کنند را بازی‌های AAA یا تریپل اِی می‌گویند. این بازی‌ها معمولا پرچم‌دار انحصاری کنسول‌ها  هستند.

3. ARPG

مخفف «Action Role-playing» که به معنای ژانر «اکشن نقش‌آفرینی» این ژانر یکی از زیرمجموعه‌های سبک نقش‌آفرینی (RPG) است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. در بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی شما المان‌های ژانر RPG را به‌علاوه درگیری و خشونت بیشتری مشاهده خواهید کرد.

4. Achievement

دستاوردهای بازیکن در سیستم امتیازدهی کنسول‌های ایکس باکس را Achievement می‌گویند.

5. Auto-Aim

سیستم هدف‌گیری خودکار در بازی‌های شوتر را Auto-Aim می‌گویند.

6. Alpha Release

یکی از اصطلاحات گیمری دیگر «آلفاریلیز» است. نسخه‌ای از بازی که جهت تست و آزمایش، قبل از انتشار رسمی آن در اختیار برخی از افراد قرار می‌گیرد.

7. Autosave

به سیستم ذخیره اتوماتیک در بازی‌ها گفته می‌شود. فعال کردن آن را به هیچ وجه فراموش نکنید.

8. Avatar

پروفایل هر بازیکنی در حساب کاربری‌اش با یک تصویر یا نماد شناخته می‌شود که به آن آواتار می‌گویند.

9. Ban

هنگامی که شما در سرورها و یا سرویس‌های بازی دچار تخلف شوید، به اصطلاح بَن خواهید شد. خدا آن روز را نیاورد که کنسول بازی شما توسط سونی یا مایکروسافت Ban شود!

10. Battle Royale

بتل رویال یک نوع ژانر از بازی‌های اکشن آنلاین است که شما به همراه بازیکنان دیگر به صورت هم‌زمان با یکدیگر به مبارزه می‌پردازید.

11. Beta Release

پس از نسخه آلفا، نسخه‌ای از بازی که به منظور رفع ایرادات اولیه و به صورت رسمی‌تر در اختیار برخی از کاربران قرار می‌گیرد که آن را نسخه بتا یا Beta Release می‌گویند.

12. Beat ’em up

یکی از ژانرهای اصلی در بازی‌های ویدئویی که هدف اصلی در آنها، از بین بردن دشمنان و تاختن به ادامه مراحل بازی است. پدرومادرهای قدیمی با بعضی از بهترین‌های Beat ’em up مانند «شورش در شهر» خاطرات زیادی دارند.

13. Backwards Compatibility

قابلیتی که کسنول‌ها به واسطه آن می‌توانند از عناوین نسل‌های قبل‌تر از خود پشتیبانی کنند. معمولا کنسول‌های شرکت مایکروسافت یعنی «ایکس باکس» به خوبی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

14. Boss

از اصطلاحات گیمری قدیمی که سابقه زیادی در بین بازیکن‌ها دارد. یکی از دشمنان سرسخت که معمولا در پایان هر مرحله فرعی یا اصلی بازی‌های اکشن ظاهر می‌شود. غول‌های مرحله آخر را به یاد دارید؟

15. Bot

شخصیت‌هایی که با هوش مصنوعی در کنار سایر بازیکنان حقیقی در بازی‌های آنلاین به مبارزه می‌پردازند.

16. Casual Game

عناوینی که به سادگی قابل‌بازی هستند و برای موفقیت در آنها نیاز به مهارت خاصی نیست.

17. Cheating

اقداماتی که توسط پلیرها در بازی ایجاد می‌شود تا تغییرات خاصی در قدرت شخصیت اصلی بازی ایجاد شود. بازیکن‎‌هایی که از این روش‌ استفاده می‌کنند را «چیتر» می‌گویند.

18. Combo

به ضربه‌های متوالی که در بازی‌های مبارزه‌ای به رقیب وارد می‌شود.

19. Co-Op

قابلیت بازی کردن به صورت دونفره در بازی‌های آفلاین را کوآپ می‌گویند.

20. Cutscene

نمایش‌های سینماتیک در حین اجرای بازی را «کات‌سین» می‌گویند. این لحظات از بازی توسط بازیکن کنترل نمی‌شود و همانند بخش‌هایی از یک فیلم یا انیمیشن روایت می‌شود.

21. Crafting

به ساختن یک شی جدید از ترکیب چند شی دیگر «کرفتینگ» می‌گویند. همچنین در ساختن یا ارتقای اسلحه‌ها از سیستم Crafting استفاده می‌شود.

22. Cooldown

کمترین زمانی که پلیر باید منتظر بماند تا بعد از استفاده از یک توانایی یا مهارت خاص، مجدد از آن استفاده کند.

23. Dialog Tree

در بازی‌هایی که سیستم انتخاب دیالوگ میان کاراکترها در جریان است، ویژگی «Dialog Tree» نقش مهمی دارد. شما با این ویژگی می‌توانید روحیات، مهارت‌ها و سرنوشت شخصیت‌های بازی را تحت‌تاثیر قرار دهید.

24. DLC

محتواهایی که پس از انتشار نسخه اصلی بازی منتشر می‌شوند. در اغلب موارد، شما باید برای آنها به صورت جداگانه هزینه پرداخت کنید. این محتواها به صورت مراحل اضافی، اسلحه‌ها، پوسته‌های سلاح یا لباس شخصیت اصلی و مواردی دیگر  به بازی اضافه می‌شود.

25. Easter Egg

برخی آیتم‌ها، لوکیشن‌ها و صحنه‌های عجیبی در بازی‌ها وجود دارد که توسط سازندگان به صورت مخفی قرار داده شده‌اند. ایستراگ‌ها معمولا جز داستان اصلی بازی نیست و به یک موضوع خاص، بازی‌های دیگر و گاهی اتفاقات واقعی اشاره می‌کنند.

26. E-sports

ورزش‌های الکترونیک به رویدادهایی گفته می‌شود که در آن مسابقات بین‌المللی برای برخی از بازی‌ها برگزار می‌شود.

27. Emulator

نرم‌افزارهای شبیه‌ساز که به وسیله آنها می‌توانید بازی‌های کنسولی را بر روی رایانه‌های شخصی اجرا کنید.

28. Experience Point

Experience Point که به صورت مخفف Exp یا XP نمایش داده می‌شود، میزان پیشرفت بازیکن را در طول بازی نشان می‌دهد.

29. Friendly Fire

به معنای «آتش خودی» است و هنگامی به کار می‌رود که در بازی‌های چندنفره، هم‌تیمی‌ها یکدیگر را مورد اصابت گلوله قرار دهند.

30. Frame Rate

نرخ فریم برای اندازه‌گیری سرعت رندر شدن یک بازی ویدیویی را فریم‌ریت می‌گویند. هرچه نرخ فریم یک بازی بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر می‌شود.

31. FPS

این اصطلاح مهم، کوتاه‌شده عبارات «First Person Shooter» و «Frames Per Second» است. که اولی به معنای شوتر اول‌شخص و دیگری به معنای نرخ فریم در ثانیه می‌باشد.

32. Glitch

ایرادات و باگ‌های بازی که برخی از موانع بازی را از سر راه شما بر می‌دارد.

33. HP

میزان سلامتی شخصیت‌های بازی را «اچ پی» یا Health Points می‌گویند.

34. HUD

مخفف عبارت «Heads-up Display» و به معنای رابط کاربری است. آیکن‌ها، نوشته‌ها و موارد راهنمایی‌کننده در صفحه اصلی بازی شامل این ویژگی می‌شوند.

35. HDR

مخفف «High Dynamic Range» و به معنای طیف پویایی بالا است. سیستم اچ‌دی‌آر باعث می‌شود تا عمق رنگ‌ها در بازی افزایش پیدا کرده و کیفیت تصاویر بیشتر شود.

36. Indie Game

عناوینی که توسط استودیوهای کوچک و مستقل خلق و تبدیل به یک بازی شاهکار می‌شوند را Indie Game می‌گویند.

37. Inventory

محل ذخیره آیتم‌ها و موارد قابل‌حمل بازیکن را «اینونتوری» می‌گویند.

38. JRPG

جی‌آر‌پی‌جی مخفف عبارت «Japanese Role-Playing Game» به معنای بازی نقش‌آفرینی ژاپنی است. المان‌ها و موارد بصری زیادی مانند مانگا در این بازی‌ها یافت می‌شود. حتی درون‌مایه داستانی برخی از این بازی‌ها شباهت زیادی به انیمه‌های ژاپنی دارد.

39. Kick

اخراج یک بازیکن از سرورهای بازی‌های آنلاین را به اصطلاح کیک می‌گویند.

40. Lag

اصطلاح لگ هنگامی به کار می‌رود که به هر دلیلی جریان بازی و اجرای آن، کُند و طاقت‌فرسا می‌شود.

41. Launch Title

نسخه‌ای از بازی‌ که در هنگام معرفی یک کنسول عرضه می‌شود را لانچ تایتل یا «عنوان روز عرضه» گفته می‌شود.

42. Loot

پاداش یا غنائمی که پس از انجام ماموریت‌های بازی کسب می‌کنید را «لوت» می‌گویند.

43. Matchmaking

فرآیندی که قبل از بازی شروع بازی‌های چندنفره انجام می‌شود و هدف آن تدارک یک مسابقه آنلاین و تعیین بازیکنان هم‌تیمی است.

44. NPC

اصطلاح ان‌پی‌سی کوتاه‌شده عبارت «Non-playable Character» به معنای شخصیت غیرقابل‌بازی است. این شخصیت‌ها به صورت پراکنده در محیط بازی حاضر هستند که معمولا در جریان اصلی بازی نفش مهمی ندارند و می‌توانید با بعضی از آنها گفتگو کنید.

45. Noob

به بازیکنان تازه‌وارد و غیرحرفه‌ای به‌ویژه در بازی‌های آنلاین گفته می‌شود.

46. NG+ / New Game Plus

ویژگی نیو گیم پلاس هنگامی در یک بازی استفاده می‌شود که بازیکن قصد تکرار بازی را از ابتدا داشته باشد و بخواهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای قبلی خود را حفظ کند.

47. Open-World

یکی از ژانرهای محبوب در میان اصطلاحات گیمری امروزی که به شدت رواج دارد. به بازی‌های جهان‌باز با محیط گسترده و ماموریت‌های جانبی زیاد گفته می‌شود.

48. PvP

پی‌وی‌پی مخفف عبارت «player versus player» و به معنای بازیکن در برابر بازیکن است. این اصطلاح معمولا در حالت دونفره بازی استفاده می‌شود.

49. Quest

ماموریت‌های فرعی که در جریان داستان بازی قرار دارند را «کوئست» می‌گویند.

50. QTE

در بعضی از بازی‌ها از شما خواسته می‌شود تا به‌سرعت یک کلید خاص را فشار دهید. به این نوع واکنش‌ها Quick Time Event گفته می‌شود.

51. RTS

بازی‌های Real-time Strategy یکی از زیرمجموعه‌های ژانر استراتژیک است بازیکن باید در آنها چند کار مختلف را به‌صورت هم‌زمان انجام دهد.

52. RPG

بازی‌های آرپی‌جی که مخفف «Role-playing Game» هستند، به معنای بازی نقش‌آفرینی است که ویژگی اصلی آنها پرداختن به هویت و سبک مبارزه شخصیت اصلی است. پیشرفت مهارت‌های بازیکن و رعایت ارتقای اصولی در کنار محیط فانتزی-تخیلی آنها از دیگر المان‌های اصلی بازی‌های RPG است.

53. Sandbox

شما در بازی‌های سندباکس می‌توانید محیط و ساختار بازی را به دلخواه خود ایجاد کنید. بازی Minecraft یکی از معروف‌ترین آثار سندباکس است.

54. Season Pass

اصطلاح DLC را به‌خاطر دارید؟ هنگامی که تمام دی‌ال‌سی‌های بازی را در تحت پکیج کامل دریافت می‌کنید، به اصطلاخ Season Pass بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

55. Speed-Run

اگر فرزند شما تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شده است، به احتمال زیاد اصطلاح «اسپیدران» را از او شنیده باشید. هنگامی که پلیرها در کمترین زمان ممکن یک بازی را به اتمام می‌رسانند را Speed-Run می‌گویند.

56. SSD

نوعی درایو حالت جامد که کوتا‌ه‌شده «Solid-state Drive» است. این نوع حافظه‌ سرعت بالاتری نسبت به هاردهای نسل قبل دارد و در کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری اس/ایکس و رایانه‌های گیمینگ از آن استفاده می‌شود.

57. Turn-based

بازی‌هایی که اساس آن بر مبارزه‌های نوبتی پیش می‌رود. این بازی‌ها معمولا از ژانر استراتژیک هستند.

58. Unlocks

آنلاک کردن به مواقعی گفته می‌شود که بازیکن برخی از محتواهای بازی را در طی مراحل بازی فعال یا بهتر است بگوییم «باز» می‌کنند.

59. VR

مخفف عبارت «Virtual Reality» و به‌معنای واقعیت مجازی است. شما با استفاده از وی‌آر و تکنولوژی منحصربه‌فردش می‌توانید به طور کامل در محیط بازی قرار بگیرید. البته توجه داشته باشید که همه بازی‌ها از VR پشتیبانی نمی‌کنند.

60. XP

اصطلاح ایکس‌پی مخفف «Experience» و مترادف عبارت «Experience Points» است که بالاتر به آن پرداختیم. یک نوع  سیستم تجربه کاربری که در بازی‌ها از آن استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ابتدای مقاله گفتیم که پرداختن به تمام اصطلاحات گیمری در این یادداشت نمی‌گنجد. اما به رایج‌ترین آنها اشاره کردیم و امیدواریم که مطالعه این مقاله به همیاری فرزند شما در حین بازی‌های ویدئویی کمک کند.

اگر اصطلاحی را از قلم انداخته‌ایم که برای شما زیاد تکرار می‌شود، خوشحال می‌شویم آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

از شعله‌های آتش تا نور امید!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  1. طاها توحیدیان

    عالی بود

    7 ماه پیش پاسخ
    مریم عظیمی

    ممنون از توجه شما :)

    6 ماه پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!