• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

استفاده از قابلیت کنترل والدین در کنسول PS5

آخرین مطالب

مطالب ویژه

استفاده از قابلیت کنترل والدین در کنسول PS5

بازی‌های رایانه‌ای یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های عصر ماست و کنسول‌های بازی نیز یکی از اعضای خانواده‌های عصر جدید. بازی کردن گرچه لذت بخش است اما اثرات خاص خودش را دارد. بازی می‌تواند سرگرمی خوبی برای بچه‌ها باشد اما اگر در انتخاب بازی و مقدار بازی کردن دقت کافی انجام نگیرد، این سرگرمی دلفریب می‌تواند منجر به آسیب‌های خطرناکی شود. یکی از راه‌هایی که والدین می‌توانند باعث جلوگیری از این آسیب‌ها شوند، دقت در رعایت رده بندی سنی بازی، مناسب با سن فرزندانشان می باشد. یکی از امکاناتی که در کنسول‌های بازی جدید وجود دارد، اعمال رده‌بندی سنی به صورت هوشمند بر روی بازی‌هاست. در این مقاله با روش‌ اعمال رده بندی سنی در کنسول بازی PS5 آشنا می‌شویم.

ساخت حساب برای هر یک از فرزندان

در ابتدا لازم است تا برای هر یک از فرزندانتان حساب کاربری ایجاد کنید تا بتوانید برای هریک رده‌بندی مناسب سن خودش را اعمال کنید (درصورتی که فرزندانتان دارای حساب کاربری هستند می‌توانید از این بخش عبور کنید.). برای ساخت حساب کاربری لازم است مراحل زیر طی شود:

  1. در صفحه اصلی، سمت راست بالای صفحه روی تصویر حساب کاربری خود بروید و آن را انتخاب کنید.
  2. در منوی باز شده گزینه‌ی Switch User را انتخاب کنید.
  3. از سمت چپ کادر باز شده Add User را انتخاب کنید تا بتوانید حساب کاربری جدیدی بسازید.
  4. در بخش Add a User to this PS5 گزینه Get Started را انتخاب کنید.
  5. یک توافق‌نامه به شما نمایش داده می‌شود که با زدن تیک I Agree و انتخاب گزینه Confirm با آن موافقت می‌کنید.
  6. در بخش بعد از شما می‌خواهد که با وارد کردن ایمیل برای این حساب به اکانت پلی استیشن متصل شوید که می توانید با فشردن گزینه Skip and Play offline از این بخش عبور کنید.
  7. در بخش بعد یک تصویر برای آواتار حساب فرزندتان انتخاب کنید و گزینه Next را بزنید.
  8. حالا نام آن را به نام فرزندتان یا هر نام دیگری که می‌خواهید تغیر دهید و گزینه ok را انتخاب کنید.

بدین صورت برای فرزندتان یک حساب کاربری ساخته اید.

اعمال رده بندی سنی بر حساب های کاربری

بعد از ایجاد حساب کاربری‌ نوبت به اعمال رده‌بندی سنی بازی‌ می‌رسد. برای این کار باید مراحل زیر طی شود:

1- در صفحه اصلی، سمت راست بالای صفحه روی گزینه تنظیمات (چرخ دنده) بروید

2- از منوی بازی شده گزینه Family and Parental Controls را انتخاب کنید.

3- حساب کاربری‌ای که می‌خواهید رده بندی سنی آن را تغیر دهید، انتخاب کنید.

کنترل والدین در ps5

4- در این قسمت از شما رمز ورود به تنظیمات محدودیت کنسول خواسته می‌شود. در صورتی که آن را قبلا تغیر نداده اید رمز آن به صورت پیشفرض 0000 است.

کنترل والدین در ps5

5- در این قسمت با انتخاب گزینه PS5 و PS4 می‌توانید گروه سنی بازی را برای بازی هایی که در کنسولتان نصب هستند برای این حساب کاربری، تغیر دهید. همین طور می‌توانید بر روی بازی‌هایی که به صورت بلوری یا دی‌وی‌دی هستند نیز محدودیت سنی اعمال کنید.

کنترل والدین در ps5

6- در بخش PS5 از منوی Age level می‌توانید سن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کنترل والدین در ps5

7- همین کار را در بخش PS4 انجام دهید. (برای آشنایی با نظام رده بندی ESRB این مقاله را بخوانید.)

کنترل والدین در ps5

رده بندی سنی برای حساب کاربری شما با موفقیت انجام شد.

دقت داشته باشید که سنی که شما انتخاب می‌کنید مجوز استفاده از بازی های پایین تر از آن سن را به کاربر می‌دهد. یعنی اگر سن 15سال را انتخاب کرده اید، بازی های رده سنی 15سال به پایین برای آن حساب کاربری قابل انجام و بازی هایی که برای سن‌های بالاتر هستند در آن حساب قفل می‌باشد.

اعمال رده بندی سنی برای حساب های کاربری جدید

برای اینکه با ساخت حساب‌های کاربری جدید بچه‌ها نتوانند رده بندی سنی را دور بزنند، باید تنظیمات رده بندی سنی را برای اکانت هایی که جدید ساخته می‌شوند، از پیش محدود کرد. برای این کار مراحل زیر باید طی شود:

1- طبق مرحله قبل به صفحه Family and Parental Controls وارد شوید و گزینه PS5 Console Restrictions را انتخاب کنید.

کنترل والدین در ps5

2- در این قسمت از شما رمز ورود به تنظیمات محدودیت کنسول خواسته می‌شود. در صورتی که آن را قبلا تغیر نداده اید رمز آن به صورت پیشفرض روی 0000 است.

کنترل والدین در ps5

3- گزینه Parental Controls for New Users را انتخاب کنید و مانند مرحله‌ی گذشته رده بندی سنی مورد نظر خود را اعمال کنید.

کنترل والدین در ps5

ایجاد رمز برای حساب کاربری

لازم است برای حساب کاربری خود و فرزندان بزرگترتان رمزی ایجاد کنید تا اعضای خانواده به بازی‌های مناسب سن خودشان دسترسی داشته باشند و از حساب کاربری باقی افراد برای بازی کردن استفاده نکنند. همین طور از آنجایی که تنظیمات کنترل والدین قابل ویرایش می‌باشد ممکن است بعضی بچه‌ها شیطنت کرده و محدودیت‌های حساب خودشان را غیرفعال کنند. برای جلوگیری از این کار بهتر است حساب شما دارای رمز باشد. در انتخاب این رمز دقت داشته باشید و از رمزهای پرتکرار و ساده مانند سال تولد، ازدواج و عددهای قابل حدس استفاده نکنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

1- وارد بخش تنظیمات شوید و گزینه Users and Accounts را انتخاب کنید.

کنترل والدین در ps5

2- روی گزینه Login Settings بروید و از منوی بازی شده سمت راست، گزینه‌ی Require a PS5 Login Passcode را انتخاب کنید.

کنترل والدین در ps5

3- حالا رمز مورد نظرتان را دوبار وارده کنید.

کنترل والدین در ps5

بدین ترتیب رمز حساب کاربری شما با موفقیت ثبت شد.

سخن پایانی

گرچه هنجارهای فرهنگی و ملاک‌های ارزیابی ما در رده بندی بازی‌های رایانه‌ای با رده‌بندی‌های دیگر متفاوت است، اما این به معنای بی‌فایده بودن رده بندی‌های موجود نیست. اگر به نظام رده‌بندی خارجی اعتمادی ندارید، می‌توانید در هنگام اعمال محدودیت سنی، سن فرزند خود را دو سه سالی پایین‌تر وارد کنید. نکته مهم دیگر که باید یادآوری کنیم این است که کنترل والدین قرار نیست جای شما را هنگام بازی کردن فرزندانتان پر کند. لذا تا حد ممکن سعی کنید در هنگام بازی کردن همراه فرزندتان باشید.

منابع و پیشنهاد کدومو

اگر به موضوع کنترل‌های پدر مادر علاقه‌مند هستید کدومو خواندن مقاله "راه‌هایی کاربردی برای کنترل فرزندم" را پیشنهاد می‌کند. همچنین خواندن مقاله "چگونه بازی‌های دیجیتال را ارزیابی می‌کنیم؟" به شناخت و تحلیل شما از بازی‌های ویدئویی کمک خواهد کرد.

بسته یلدایی کدومو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!