• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

حمله به تایتان‌‌ها اثری تنها برای بزرگسالان

آخرین مطالب

مطالب ویژه

حمله به تایتان‌‌ها اثری تنها برای بزرگسالان

رده‌بندی سنی انیمه‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در مواجهه با آثار انیمیشنی ژاپنی باید به آن دقت کرد. به‌خصوص والدینی که علاقه‌مند هستند تا فرزندان کودک و نوجوان آن‌ها بتوانند با تماشای این آثار سرگرم شوند. زیرا تماشای انیمه‌ برخلاف باور عمومی در جامعه‌ی ایرانی برای رده‌سنی کودک و نوجوان مناسب نبوده و می‌توان گفت بیش از 70درصد انیمه‌ها محتوایی بزرگسالانه دارند. در این مقاله مشخصا در مورد انیمه حمله به تایتان‌ها گفتگو خواهیم کرد.

پس با توجه به این نکته، لازم است که بدانیم در مواجهه با آثار انیمیشنی ژاپنی که به اختصار «انیمه» بیان می‌شوند، حتما باید رده‌بندی سنی از ملاک‌های اصلی تماشای اثر در نظر گرفته شود. این رده‌بندی سنی نه‌تنها می‌تواند برای والدین ملاکی برای انتخاب اثر مناسب با شرایط سنی فرزندانشان باشد، بلکه می‌تواند به آنها نشان دهد که تا چه میزان انتظارِ خشونت و محتوای ناهنجار را در یک اثر داشته باشد.

سیستم رده‌‌بندی سنی انیمه‌ها تاریخچه‌ی طولانی ندارد. این سیستم رده‌بندی سنی ارتباط مستقیمی با سیستم ارائه‌شده توسط انجمن تصاویر متحرک آمریکا (Motion Picture Association of America) یا به شکل اختصاری "MPAA" در سال 1968 دارد. سیستمی که در آن تمام آثار سینمایی، سریالی و انیمیشنی بر اساس شاخصه‌های مشخصی مورد پالایش قرار می‌گیرد و در این سیستم برای رده‌های سنی مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

Motion Picture Association of America Names Emily Lenzner to Post - Variety

رده‌بندی سنی آثار سینمایی هرچند که الزام‌آور نیست و یک حرکت داوطلبانه در جهت آگاهی مخاطبان درنظر گرفته می‌شود، اما ارائه‌ی فاکتور‌هایی همچون خشونت و خونریزی، ناسزا و توهین، دیالوگ‌های خشن و صحنه‌های جنسی می‌تواند آگاهی کاملی را به والدین ارائه کند تا در مواجهه با یک اثر بتوانند انتخاب درست‌تری داشته باشند. به خصوص که این انتخاب برای فرزندانشان باشد.

حمله به تایتان‌ها اثری بزرگسال

رده‌بندی سنی انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها با توجه به نکاتی که گفته شد در سیستم تقسیم‌بندی آثار سریالی رده‌ی TV-MA را به خود اختصاص داده است. این رده به‌طور خلاصه شامل حال آثاری می‌شود که محتوای آن به هیچ عنوان برای رده‌سنی زیر 17 سال توصیه نمی‌شود؛ زیرا در آن محتوای خشونت‌آمیز در کنار صحنه‌های محدود جنسی و برهنگی دیده می‌شود.

تنها همین نکته کافی‌ است که شما والدین بدانید در مواجهه با انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها، به هیچ وجه با یک اثر انیمیشنی که مناسب رده‌سنی کودک و نوجوان باشد برخورد نخواهید داشت. این اثر کاملاً با سبک و سیاق آثار مختص به رده‌سنی بزرگسال و با همان نوع نگاه و محتوا ساخته شده است. قطعاً شما والدین هرگز اجازه نمی‌دهید که فرزندان نوجوان شما آثاری را تماشا کنند که در آن کشته‌شدن و بلعیده‌شدن شخصیت‌ها یا موضوعات فلسفی پیچیده و گاهاً ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی به‌نمایش درآمده است.

آیا فصل پنجم Attack on Titan ساخته می‌شود؟ - گیمفا

انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها نیز جزو همین دسته آثاری است که شما والدین نباید آن را در اختیار فرزندان نوجوان و چه بسا بدتر در اختیار کودکان خود قرار دهید. این موضوع تنها به اثری همچون حمله به تایتان‌ها ختم نمی‌شود؛ زیرا بیشتر آثار ساخته شده در کشور ژاپن که با عنوان انیمه عرضه می‌شوند، محتوایی کاملاً بزرگسالانه دارند.

تنها شباهت انیمه با انیمیشن در تکنیک ساخت آن‌هاست

شما والدین باید بدانید که صرف آن که یک اثر به‌صورت انیمیشن ساخته شده باشد، نمی‌تواند توجیه مناسبی برای آن باشد که این اثر را کودکان و نوجوانان می‌توانند تماشا کنند. درست است که انیمه‌ها با استفاده از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی ساخته می‌شوند، اما محتوا و پیام ارائه‌شده در آن‌ها با توجه به رده‌بندی سنی انیمه‌ها بوده و کاملاً متفاوت از محتوا و پیام‌هایی است که در آثار انیمیشنی خصوصاً آثار دیزنی ارائه می‌شود.

فقط کافی است که نگاهی به برخی از معروف‌ترین آثار انیمه‌ای در سایت‌های معتبری همچون imdb و myanimelist بی‌اندازید؛ دو سایتی که مرجع مناسبی برای معرفی آثار انیمه‌ای هستند. شما می‌توانید با نگاهی ساده به لیست معرفی این سایت‌ها یا جست‌وجوی عناوینی همچون انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها متوجه شوید که رده‌سنی انیمه‌های جست‌وجوشده در چه بازه‌ای قرار می‌گیرند. از آنجایی که بیشتر انیمه‌های ساخته شده در ژاپن آثار سریالی هستند بد نیست که بدانید چه رده‌سنی‌ای برای فرزندان شما مناسب است. به طور مثال رده‌ی TV-Y مختص رده‌سنی کودکان و خردسالان است.

رده‌ی TV-G برای آثاری است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار فرزندان خود بدون هر نوع نگرانی از بابت رده‌سنی فرزندانشان این محتوا را تماشا کنند. یا رده‌ی TV-14 که اختصاص به آثاری دارد که برای رده‌سنی زیر 14سال توصیه نمی‌شود و مناسب نیست. پس شما والدین می‌توانید به راحتی با کمی جست‌وجو پیرامون محتوایی که فرزند شما آن را تماشا می‌کند از صحت سالم‌بودن این محتوا اطمینان خاطر کسب کنید.

Movie Rating Box, HD Png Download , Transparent Png Image - PNGitem

خشونت بیش از اندازه در انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها

حمله به تایتان‌ها که در رده‌بندی سنی انیمه‌ها در جایگاه بزرگسالان قرار می‌گیرد، بدون شک اثری حاوی خشونت بسیار بالاست. هرچند که این خشونت در سینمای بزرگسال به‌عنوان یکی از ابزارهای جذابیت و جذب مخاطب درنظر گرفته می‌شود، اما در سینمای کودک و به‌خصوص انیمیشن‌ها این خشونت کاملاً نهی می‌شود. زیرا تأثیر خشونت در رده‌های سنی کمتر بسیار بالاتر از رده‌های سنی بزرگسال است.

خشونت در تعاریف کلی خود به حالتی از رفتار گفته می‌شود که با استفاده از زور فیزیکی یا غیر فیزیکی یا کلامی، فردِ خشن خواسته‌ی خود را به دیگران تحمیل می‌کند. این تعریف ساده بازه‌ی زیادی از انواع خشونت را در برمی‌گیرد. در این تعریف کتک‌زدن، ضربه‌زدن با سلاح، خونریزی و مرگ نیز از انواع خشونت به حساب می‌آیند. انواعی که در انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها می‌توان همگی آن‌ها را به‌طرز مستقیم و فجیعی مشاهده کرد.

آنچه گذشت: مروری بر داستان انیمه حمله به تایتان | پی اس ارنا

بلعیده‌شدن مادر شخصیت اصلی انیمه توسط یک تایتان یا همان غول، کشته‌شدن و خورده‌شدن دوستان شخصیت اصلی توسط تایتان‌ها، حملات و نبردهای فیزیکی میان انسان‌ها و تایتان‌ها، خودکشی، شکنجه و انواع دیگری از خشونت‌ها که به‌طور افسارگسیخته در این انیمه به‌نمایش گذاشته می‌شود. این حجم از خشونت به اندازه‌ای است که باید گفت این انیمه تنها از تکنیک ساخت انیمیشن برای روایت داستان خود استفاده کرده است، وگرنه تمام محتوا و نمایش صحنه‌های آن برای بزرگسالان درنظر گرفته شده است. محتوایی که در ساختار رده‌بندی سنی انیمه که عموماً برای مخاطب بزرگسال است قابل پذیرش خواهد بود؛ زیرا انیمه‌ها از خشونت در جهت جذب مخاطب و ارائه‌ی هیجان بیشتر بهره می‌برند.

از همین روی است که بیش از 70درصد آثار انیمیشنی ژاپنی در رده‌سنی بزرگسال دسته‌بندی می‌شوند و نیاز است که والدین با آگاهی کامل به‌سراغ این آثار بروند. زیرا تماشای این آثار از جمله انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها باعث ایجاد رفتارهای خشونت‌آمیز در فرزندان شما می‌شود؛ خشونتی پنهانی که آثار آن را در مدل بازی‌های فرزندانتان، تعامل با دوستانشان و حتی عکس‌العمل‌های آنان در مواجهه با اتفاقات مختلف خواهید دید.

پیشنهاد کدومو

پیش از انتخاب و تماشا یا معرفی انیمه‌ی حمله به تایتان‌ به دیگران مقاله‌ی "خیر و شر در انیمه‌ی حمله به تایتان‌ها" را نیز مطالعه کنید.

اگر به موضوع انیمه‌ها علاقه‌مند هستید کدومو مطالعه مقاله‌های  "معرفی ژانرهای اصلی انیمه " و "معرفی ژانرهای فرعی انیمه"را به شما توصیه می‌کند.

معرفی ژانرهای فرعی انیمه

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  1. Erwin Smith

    همش درست ولی اتک حتی صحنه محدود جنسی هم نداشته . برهنگی هم تهش غول های بدون دستگاه جنسیه . در کل برخلاف خیلی از انیمه ها هیچ گونه محتوای جنسی داخل این انیمه نیست

    3 ماه پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!