• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

بازی‌هایی که هیچوقت هزینه خریدشان تمام نمی‌شود!

آخرین مطالب

مطالب ویژه

بازی‌هایی که هیچوقت هزینه خریدشان تمام نمی‌شود!

شاید از خود پرسیده باشید که چرا فرزندم برای یک بازی رایگان پول خرج می‌کند؟ اگر بازی رایگان است، پس این پول‌ها صرف چه می‌شوند؟ دنیای بازی‌های رایانه‌ای مدام در حال تغییر است و رفته رفته نقش اینترنت و بازی‌های آنلاین و سرویس‌محور در بازی‌های دیجیتال افزایش پیدا می‌کند و همین مورد نیز باعث تغییر روند کاری و اقتصادی سازنده‌های بازی‌ها می‌شود. پیش از این، سازندگان یک بازی را می‌ساختند، قیمتی برای آن انتخاب می‌کردند و با فروش این بازی، تلاش می‌کردند که به سود برسند. اما اکنون دیگر خبری از این روش نیست. امروزه بازی‌های سرویس‌محور یا آنلاین به حدی موفق ظاهر شده‌اند که سازنده حاضر است خود بازی اصلی را به صورت کاملا رایگان عرضه کند و درآمد خود را از خریدهای درون برنامه‌ای به دست آورد. این سیستم خرید درون برنامه‌ای در قالب چندین و چند مکانیزم ارائه می‌شود که به خاطر نزدیکی‌هایی که با هم دارند، گاهی مخاطب را به اشتباه می‌اندازند. از جمله‌ی رایج‌ترین این مکانیزم‌ها، بتل‌پس و سیزن‌پس هستند که در ادامه می‌خواهیم به آنها بپردازیم و تفاوت آن‌ها را برای شما شرح دهیم.

ابتدا به سراغ بتل پس برویم. در بازی یک سیستمی به کار گرفته شده که دارای رده بندی‌های مختلف است. در هر بازی سقف مختلفی برای این رده بندی وجود دارد. برای مثال ممکن است برای یک بازی حداکثر رده برای بتل پس 70 باشد و برای عنوانی دیگر، 50. بازیکن با تجربه‌ی بازی، به دست آوردن امتیاز و انجام چالش‌های مختلف، می‌تواند سطح خود را بالاتر ببرد و به رده‌های بالاتر برسد. هر رده یک یا چند جایزه‌ی رایگان و چندین جایزه‌ی پولی دارد. قابل ذکر است که تقریبا تمامی جایزه‌های این رده‌بندی (چه رایگان و چه پولی) تزیینی هستند و نمی‌توان ادعا کرد که با خریدن بتل پس، برتری زیادی نسبت به دیگر بازیکنان پیدا خواهید کرد؛ برای مثال، جاسوییچی، ظاهر جدید برای اسلحه، ظاهر جدید برای شخصیت اصلی، یک حرکت تمام‌کننده‌ی جدید و ... . جایزه‌های رایگان با رسیدن به هر رده‌ی مشخص، به شما داده می‌شود ولی جایزه‌های پولی نیازمند خریداری مجوزی هستند که به این مجور بتل پس می‌گوییم. در نتیجه بتل پس در اصل اجازه‌ی استفاده از جایزه‌هایی است که شما با رسیدن به رده‌های مختلف به دست می‌آورید و تاثیر چندانی در روند اصلی بازی ندارد. قابل ذکر است که بتل پس در هر بازی قیمتی منحصر به فرد دارد ولی اصولا قیمتی حدود 10 دلار دارد.

Fortnite اولین عنوانی بود که توانست از بتل پس به درستی استفاده کند و نظر بازیکنان را به خود جلب کند. دلیل این مورد را نیز می‌توان در خلاقیت بی حد و مرز سازندگان در طراحی جایزه‌های تزیینی و البته محبوب دانست. پس از Fortnite عناوین زیادی از جمله PUBG، Apex Legends، Call of Duty و ... از بتل پس استفاده کردند که با وجود این که شکست نخوردند، ولی نتوانستند به محبوبیت Fortnite دست پیدا کنند. اکنون بازی‌های زیادی به صورت کاملا رایگان عرضه می‌شوند و درآمد حاصله‌شان را از راه بتل‌پس به دست می‌آورند؛ پس نباید جدیت بازیکنان در خریداری این دسته از موارد و از همه مهم‌تر، بتل پس را دست کم گرفت. چرا که بازیکنان با این خرید می‌توانند خودشان را از سایر بازیکنان متمایز کنند و به خود هویت و شانی اجتماعی در دنیای بازی ببخشند. این نوع خریدها به خصوص در بین تولیدکنندگان محتوای بازی‌ها مثل استریمرها، طرفدار بیشتری دارد و می‌تواند مخاطب را به آنها جذب کند.

سیستم بعدی که عنوان مشابهی دارد، سیزن پس است اما قبل از آن که بخواهیم به سراغ آن برویم، نیاز است تا مفهومی به نام DLC را به صورت کامل توضیح دهیم.

DLC یا همان محتویات قابل دانلود، مواردی هستند که سازندگان بازی‌های ویدئویی پس از عرضه‌ی یک بازی برای آن عنوان منتشر می‌کنند و معمولا شامل خط داستانی جدید، مراحل جدید، شخصیت یا امکانات اضافه نسبت به نسخه‌ی اصلی است. تقریبا تمامی عناوین بزرگ آنلاین (و حتی آفلاین) دارای DLC‌هایی هستند که باعث می‌شود بازی نسبت به روز ابتدایی عرضه گسترده‌تر باشد.

اکنون که مفهوم DLC را می‌دانیم، به سراغ سیزن پس برویم.

همان‌طور که ذکر شد برای عناوین مختلف، DLCهای زیادی عرضه می‌شود که بازیکن می‌تواند هر یک از آن‌ها را تک به تک خریداری کند. اما سازندگان یک پیشنهاد ویژه‌ نیز در قالب سیزن پس در نظر می‌گیرند که از نظر اقتصادی نیز کمی به صرفه‌تر باشد. شما می‌توانید بازی اصلی، DLCهای عرضه شده و حتی شاید یک یا دو DLC که هنوز عرضه نشده‌اند را در قالب سیزن پس خریداری کنید که قیمتش از خریداری تک به تک این موارد، کم‌تر است. پس در اصل می‌توان سیزن پس را به نوعی یک نسخه از بازی دانست که همراه چندین یا تمام DLCهای عرضه شده و شاید DLCهای آینده بازی است.

با این توضیحات، کاملا تفاوت‌های سیزن پس و بتل پس آشکار شدند:

بتل پس مجوز پولی قابل خریداری برای استفاده از جایزه‌های رده‌بندی مختلف درون بازی است که می‌توانید به صورت جداگانه از بازی خریداری کنید. پس بتل پس یک جزء از بازی است.

سیزن پس شامل بازی به همراه همه یا چند DLC عرضه شده و یا حتی DLC که قرار است در آینده عرضه شود، می‌شود. با این حساب، سیزن پس جزئی از بازی نیست، بلکه می‌توان آن را یک نسخه‌ی ویژه از بازی دانست.

فیلم‌های جشنواره‌ی فجر چقدر برای فرزندان ما مناسب است؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!