• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین | ۱۲ فایده بازی‌ رایانه‌ای آنلاین برای فرزندان

آخرین مطالب

مطالب ویژه

مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین | ۱۲ فایده بازی‌ رایانه‌ای آنلاین برای فرزندان

بازی‌های ویدیوئی آنلاین راهی برای حمایت یادگیری فرزندان شما است که به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های‌ اصلی زندگی را بیاموزند. اما این مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین چگونه در زندگی فرزندان پدیدار می‌شود؟

چگونه بازی های ویدیویی آنلاین برای بچه ها مفید هستند

اگرچه بازی‌های ویدیویی نوعی سرگرمی به شمار می‌آیند، اما با حمایت و راهنمایی والدین، این بازی‌ها به بچه ها کمک می‌کنند تا بیشتر خلاق باشند. روابط آنها را با دوستانشان تقویت می‌کنند و تفکر استراتژیک آنها را بهبود می‌بخشند.

تفاوت‌های زیادی میان بازی‌های آنلاین و آفلاین وجود دارد. بازی‌های آنلاین به بازیکنان جوان کمک می‌کنند تا برای دستیابی به اهدافشان استقامت ورزند. همچنین آنها مهارت‌های ارتباطی خود را مخصوصاً در بازی‌های ویدیویی چند نفره آنلاین بهبود می‌دهند.

مهم‌ترین مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین 

مزایای یادگیری و رشد

1. منبع عالی برای توسعه مهارت‌های یادگیری اولیه برای بچه‌های کوچک‌تر

تحقیقات اخیر بیانگر درباره مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین این موضوع را ثابت می‎کند که بعضی از عناوین بازی‌های ویدئو‌یی در بهبود مهارت‌های اولیه خواندن به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند. البته نباید نقش همراهی والدین و معلمان را فراموش کرد. عناوینی نظیر «تایمز تیبل راک» که در اپلیکیشن‌های دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی استفاده می‌شود و یا بازی‌هایی همچون «بی نهایت  الفابت» که مانند یک رسانه‌ای فوق‌العاده به فرایند یادگیری کودکان به شیوه جذاب‌تر عمل می‌کند. از طرف دیگر با رشد اسباب‌بازی‌های اینترنتی، کودکان قادر خواهد بود تا بازی‌های فیزیکی را در حین بازی روی دستگاه‌ها تجربه کنند. اسباب‌بازی‌های آموزشی مانند «اسمو» قطعات بازی لمسی را با دوربین دستگاه ترکیب می‌کند تا به فعالیت‌های حین بازی جان ببخشد.

2. تقویت حافظه، سرعت و تمرکز مغز 

در بازی‌های سه‌بعدی که برای برنده شدن نیاز به مهارت های استراتژی و حل مسئله است، بازیکنان اطلاعات زیادی را دریافت می‌کنند که باید آنها را به خاطر بسپارند. بازی‌های ساختارمند می توانند به بهبود حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت بازیکنان نوجوان کمک کنند. همچنین این بازی‌ها ممکن است فرآنید ذهن را در پردازش اطلاعات سریعتر کنند. علاوه بر این، بازی‌های ویدیویی تخیل بازیکنان را جذب می‌کنند، به آن‌ها کمک می‌کنند تا بر روی کارهای خاص متمرکز بمانند و برای رسیدن به هدفشان پافشاری کنند.

3. بهبود مهارت‌های چند وظیفه‌ای

بازی‌هایی که بازیکنان را ملزم به پیدا کردن آیتم‌ها در هنگام مبارزه با دیگر حریفان می‌کند، توجه به جزئیات و واکنش‌های سریع می‌طلبد. مطالعات نشان داده است که این نوع بازی‌ها به بازیکنان جوان کمک می‌کنند تا مهارت‌های چندوظیفه‌ای خود را توسعه دهند.

4. ایجاد مهارت برای مشاغل آینده

بازی‌های پیچیده‌تر چندنفره به بازیکنان آموزش می‌دهند که چگونه استراتژیک و تحلیلی برای ارزیابی ریسک و پاداش داشته باشند. این بازی‌ها بازیکنان جوان را به واکنش سریع نسبت به تغییرات بازی دعوت می‌کند. این نوع بازی‌ها برای کودکان مفید است زیرا این‌مهارت‌ها می‌توانند به مشاغل دنیای واقعی که بر حل مسئله، مهارت‌های تحلیلی و تفکر استراتژیک متکی هستند، منتقل شوند.

5.  درک فرهنگ و دیدگاه‌ها 

از آنجایی که چنین بازی‌هایی به کودکان این امکان را می‌دهد که در دنیای مجازی غوطه‌ور شوند و در مواقعی با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، آنها می‌توانند راهی عالی برای یادگیری دیدگاه‌ها و فرهنگ‌های مختلف جهانی نیز باشند.

مزایای جسمی و اجتماعی

6. بازی گروهی مزایای اجتماعی به همراه دارند

چه کودکان در حال انجام بازی‌های چندنفره آنلاین با دوستان باشند و چه از برنامه‌های خانواده‌پسند مانند «سر بالا» با خانواده در اتاق نشیمن استفاده کنند، این بازی‌ها می‌توانند به تقویت روابطشان کمک کنند. آنها همچنین مهارت‌های اجتماعی کودکان را بهبود می‌بخشند. برای کودکانی که ممکن است ناتوانی داشته باشند و در پیدا کردن دوست در دنیای واقعی مشکل داشته باشند، بازی‌های ویدئویی آنلاین راهی برای ایجاد دوستی‌ها در دنیای مجازی است که به رشد کلی کودک کمک کند.

7.  ترویج کار تیمی و افزایش اعتماد به نفس 

بازی چندنفره آنلاین به کودکان اجازه می‌دهد چندین نقش مانند مدیریت تیم‌ها یا همکاری با دیگران برای برنده شدن را بر عهده بگیرند. تجربیات مشترک می‌توانند راهی عالی برای همکاری و یادگیری از یکدیگر برای ایجاد اعتماد به نفس کودکان باشد.

8. راهی سرگرم‌کننده برای فعال ماندن 

موفقیت بازی های مانند «پوکمون» و «جاست دنس» نمونه‌ای از این است که چگونه این بازی ها با ایجاد انگیزه در فعالیت جسمی کودکان در حین بازی مفید است. همچنین، ظهور اپلیکیشن‌های بازی موبایل نشانگر آن است که کودکان اکنون می‌توانند در همه حال بازی کنند.

9. آگاهی ذهن  و یادگیری مهارت جدید 

از جمله مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین، تعدادی زیادی بازی و اپلیکیشن برای کمک به کودکان برای مدیریت احساسات، تشویق رفتار مهربانانه، شفقت و همدلی درست شده است.

10. ایجاد فضای امن برای صحبت در مورد ترس 

گاهی اوقات صحبت در مورد نگرانی‌ها در دنیای مجازی آسان‌تر است و بازی‌های ویدیویی آنلاین ممکن است با فراهم کردن جای امن برای ابراز احساسات برای کودکان مفید باشد.

11. روشی جدید برای تجربه داستان‌ها

بازی‌های سه‌بعدی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا داستان‌ها را به شیوه‌ای متفاوت و جذاب تجربه کنند. شیوه بیان داستان می‌تواند جرقه‌ای به مهارت‌های خلاقانه آنها بزند و موضوعات را به یادماندنی‌تر کند. بازی‌های آنلاین مفید مانند «دیجیتال مهم است» می‌توانند به کودکان در یادگیری و تمرین مهارت‌های مهم از طریق داستان‌گویی کمک کنند.

12. روشی نوین در یادگیری موضوعات جدید

امروزه مدارس بیشتر از یادگیری مبتنی بر بازی‌ها برای کمک به دانش‌آموزان در درک و تفکر درباره موضوعات پیچیده استفاده می‌کنند. آنها ممکن است به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های ریاضی بدست آورند یا با مفاهیم علمی آشنا شوند. این بازی‌ها به یادگیری کودکان کمک کرده و به آنها اجازه می‌دهد تا مسائل را به شیوه‌ای متفاوت ببینند و آنها را تشویق می‌کند تا موضوعات را سریع‌تر و به شیوه‌ای معنادارتر درک کنند.

کودکان هنگام بازی آنلاین فقط بازی نمی‌کنند

مزایای بازی‌های ویدئویی آنلاین فراتر از بازی کردن است. بسیاری از کودکان خودشان بازی نمی‌کنند بلکه بازی‌های ویدیویی دیگران را تماشا می‌کنند. به حدی که ویدیوهایی مانند «لتس پلی» ویدیوهای روایت‌شده از بازی‌های ویدیویی دیگران است که اغلب شامل شوخی و طنز است که پربیننده‌ترین ویدیوهای پخش زنده در پلتفرم‌های اشتراک ویدیویی هستند. اما دلیل این کار چیست؟ در اینجا به چند دلیل اشاره می‌کنیم:

  1. یادگیری مهارت‌های جدید

کودکان از تماشای بازی دیگران سود می‌برند زیرا به کمک آنها می‌توانند ترفندهایی برای تکمیل مراحل بازی انتخاب کنند، استراتژی‌های جدید را با تماشای راهنمایی‌ها بیاموزند و مهارت‌های بازی ویدیویی خود را در یک بازی خاص بهبود بخشند.

  1. یک سرگرمی فوق‌العاده

این بیشترین دلیلی است که کودکان از تماشای بازی دیگران لذت می‌برند. این فقط تماشای بازی آنها نیست، بلکه تفسیری است که می‌تواند طنزآمیز باشد که آنها به عنوان یک فایده تلقی می‌کنند. برخی از آنها توسط یوتیوبرهای محبوب انجام می‌شود، که فرصتی برای شناخت شخصیت آنها و تعامل با آنها به نظر می‌رسد.

  1. تعامل با دیگران

بچه‌ها تمایل دارند ویدیوهای خود از بازی‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و درباره آنها با هم بحث و گفتگوکنند. بحث و گفتگو در حین بازی‌های ویدئویی نیز جریان جالبی دارد. اگر آنها به صورت زنده در حال تماشای بازی یک فرد دیگر باشند، با یکدیگر و حتی با شخصی که در حال پخش زنده است (که اغلب می‌تواند یک گیمر یا یوتیوب‌بر معروف مانند پیودی پای باشد) ارتباط برقرار می‌کنند.

در هنگام بازی کردن کودکان مراقب چه چیزی باشیم؟

مدیریت فرزندان در هنگام تجربه بازی‌های آنلاین را فراموش نکنید. بازی از بسیاری جهات برای کودکان مفید است. بازی یک سرگرمی برای گذراندن زمان با گروهی است که کار تیمی و توسعه مهارت را تشویق می کند. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

  • برخی از بازی‌ها به کودکان اجازه می‌دهند با هر کسی در جهان بازی و با آنها چت کنند. این بدان معنی است که آنها ممکن است با زبان توهین‌آمیز و قلدری مواجه شوند.
  • کسانی که آنلاین هستند خودشان را آنطور که هستند نشان نمی‌دهند. کودکان باید از ارائه اطلاعات شخصی که می‌تواند آنها یا مکان آنها را شناسایی کند، خودداری کنند.
  • برخی از بازی‌ها بازیکنان را تشویق می‌کنند تا چیزهای اضافی در طول بازی بخرند – بدون اینکه متوجه شوند بچه‌ها می‌توانند صورت‌حساب‌های کلانی دریافت ‌کنند.

مراقب باشید که

  • در بدترین موارد نوعی از قلدری به نام «غم و اندوه»  می‌تواند به عنوان یک تاکتیک برای پیروزی در بازی‌ها استفاده شود. کودکان ممکن است قلدری کند یا کسی به آنها قلدری کند.
  • گاهی والدین بیش‌ازحد درگیر یافتن بازی‌هایی می‌شوند که فرزندشان از آن لذت می‌برند و برای سن او مناسب هستند.
  • توقف برخی از بازی‌ها در میانه نبرد می‌تواند سخت باشد زیرا برای انصراف آنها مجازات سختی در نظر گرفته می‌شود. به کودک خود هشدارهای زمانی بدهید تا بداند چه زمانی باید بازی را متوقف و برای بازی دوباره با آن برنامه‌ریزی کند.
  • برخی از ادبیاتی که در ویدئوها استفاده می‌شود، مناسب خانواده‌ها نیست. بنابراین، بهتر است آنها را با فرزند خود تماشا کنید تا تسلط بیشتری بر روی این ویدئوها داشته باشید. اگر آنها در حال تماشای پخش زنده باشند، ممکن است کنترل نوع محتوایی که می‌ببینند دشوارتر باشد. برای پیدا کردن برنامه‌های مناسب از اپلیکیشن «یوتوب بچه‌ها» استفاده کنید که برای کودکان تهیه شده است.
  • تماشای بازی‌های ویدیویی ممکن است مزایایی مانند یادگیری مهارت‌های جدید و اجتماعی شدن داشته باشد. با این حال، بر خلاف هنگام بازی، این زمان صفحه نمایش غیرفعال است، بنابراین نظارت بر میزان زمانی که آنها صرف تماشای آن می کنند مهم است. به آنها یادآوری کنید که استراحت کنند و از کنترل های والدین برای تعیین محدودیت استفاده کنید.

ثبت نام دوره های تابستانه کدومو آغاز شد!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!