• امروز : 30 فروردین 1403
logo

تفاوت های بازی آنلاین و بازی آفلاین

آخرین مطالب

مطالب ویژه

تفاوت های بازی آنلاین و بازی آفلاین

بیست و چهار سال پیش، زمانی که کنسول بازی دریم‌کست (Dream cast) همراه با یک مودم داخلی جهت بازی به صورت آنلاین معرفی شد، هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که روزی بازار بازی‌های آنلاین، بیش از یک میلیارد بازیکن را به خودش ببیند. بازاری که امروزه با حضور تلفن‌های همراه و اینترنت سریع و ارزان، روز به روز داغ‌تر می‌شود. بازی‌ آنلاین چیست؟ چه فرقی با بازی‌ آفلاین دارد؟ و چرا مهم است؟ در این مقاله تلاش خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

معنای کلمه آنلاین و آفلاین

در قرن 21 کمتر کسی پیدا می‌شود که اصلاحاتی مانند فروشگاه آنلاین، آموزش آنلاین و کلماتی با پسوند آنلاین به گوشش نخورده باشد. به طور ویژه بعد از پاندمی کرونا آشنایی با نرم افزارها و خدمات آنلاین در سایر نقاط دنیا و همین طور کشور ما اوج گرفت و تا حد زیادی در وارد کردن فضای مجازی به زندگی مردم موثر واقع شد. حالا زیست مجازی و آنلاین بخشی از زندگی ماست. آنلاین (Online) یعنی متصل به اینترنت و هر سرویسی که از اینترنت استفاده می‌کند را آنلاین می‌گویند. گاهی اوقات از لفظ اینترنتی به جای واژه آنلاین استفاده می‌شود؛ مانند تاکسی اینترنتی که همان معنای آنلاین را به همراه دارد. در مقابل کلمه آنلاین، کلمه آفلاین (Offline) استفاده می شود. سرویس‌هایی که آفلاین هستند اتصال اینترنتی در آن‌ها وجود ندارد و از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

ویژگیهای بازی آنلاین

با فراگیری اینترنت و راحت‌تر شدن دسترسی به ابزار بازی‌های دیجتیال، بازی‌ها نیز مانند تمامی سرویس‌ها و خدماتی که در اینترنت به صورت آنلاین ارائه می‌شوند، پای‌شان به صورت جدی به فضای مجازی باز شد. امروزه تمامی دستگاه‌هایی که می‌توان در آن‌ها بازی کرد؛ مانند تلفن‌های همراه، کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی، قابلیت اتصال به اینترنت و انجام بازی به صورت آنلاین را دارند. حالا بازی‌های آنلاین یکی از محبوب‌ترین تفریحات هستند و بازیکنان به سادگی می‌توانند در لحظه، با مردم سایر نقاط دنیا در یک بازی کم حجم ساده یا بازی‌های سنگین و با حجم های بسیار بالا به تعامل و رقابت بپردازند.

اینترنت پرسرعت مهم است.

ارتباط بین بازیکنان با بازی‌های آنلاین، از طریق اتصال به سرویس‌های شرکت سازنده بازی انجام می‌گیرد. هر چه سرعت و کیفیت اینترنت بالاتر باشد، اطلاعات بدون اتلاف زمان رد و بدل می‌شود و بازی‌ روان‌تر اجرا می‌گردد. لذا اتصال به اینترنت پرسرعت اصلی‌ترین نیاز یک بازی آنلاین است. در اکثر بازی‌های آنلاین، افراد می‌توانند با بازیکنانی از تمامی نقاط دنیا به رقابت بپردازند و به صورت صوتی یا متنی با آن‌ها گفت و گو کنند. این بستر ارتباطی می‌تواند زمینه ایجاد ارتباط و پیدا کردن دوستان مجازی نیز باشد. گرچه این امکانات جالب هستند اما با توجه به ناشناخته بودن هویت طرف مقابل، والدین باید مراقب کودکان و نوجوانان در این فضا باشند.

بازی‌هایی سطح بندی شده

مکانیزم بیشتر بازی‌های آنلاین به گونه‌ای است که بازیکنان هرچند نوبت یکبار متناسب با پیشرفت‌شان در بازی ارتقاء پیدا می‌کنند و درجه می‌گیرند. این درجه‌ها موجب می‌شود تا بازیکنان پاداش‌هایی از بازی دریافت کنند که بازی را برای آن‌ها آسان‌تر کند. علاوه بر این بازیکنان نیز می‌توانند با افرادی که هم سطح خودشان هستند بازی کنند، لذا تعادل و جذابیت در بازی حفظ می‌شود و آن‌ها دائما به دنبال ارتقاء و بالا رفتن سطح بازی خودشان هستند.

بازی‌ آنلاین، بازی بدون داستان

عموما بازی های آنلاین فاقد داستان خاصی هستند و تنها چیزی که در آن‌ها اهمیت دارد رقابت میان بازیکنان است. این بازی‌ها بدون اتصال به اینترنت قابلیت انجام ندارند. برخی از معروف‌ترین بازی‌های آنلاین که بازیکنان زیادی دارند عبارتند از: کالاف دیوتی(Call of Duty)، پابجی(PUBG)، فورت‌نایت (Fortnite) و کلش رویال (Clash Royale).

دخل و خرج و تبلیغات

یکی از راه‌هایی که در اکثر بازی‌های آنلاین برای سرعت بخشیدن به مکانیزم ارتقاء بازیکنان وجود دارد، خرید سکه و الماس در بازی است. این سکه و الماس‌ها در بین بازیکنان به عنوان جِم (Gem) شناخته می‌شوند. جم‌ها به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با سرعت خیلی بیشتری به سطوح بالاتر برسند. به امکاناتی دست پیدا کنند که برای سایر بازیکنان وجود ندارد. بازی‌های آنلاین از این طریق بازیکنان را تشویق به خرید جِم می‌کنند. لذا یکی از راه‌هایی که سازندگان بازی‌های آنلاین از آن‌ برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، فروش جِم است. به همین خاطر لازم است در برابر رفتارهای مالی کودکان و نوجوانان در این خریدها هوشیار باشید. مثلا کارت‌های بانکی حاوی مبالغ زیاد را در اختیار کودکان قرار ندهید. (جالب است بدانید که در سال 1399، پسری نوجوان، 59 میلیون تومان از پول رهن خانه‌شان را، خرج خرید جِم بازی پابجی کرد.)

نکته حائز اهمیت دیگری که باید مورد توجه واقع شود، وجود تبلیغات در بازی‌های آنلاین است. این تبلیغات در ازای پرداخت جِم یا چند برابر کردن پاداش عبور از مراحل به بازیکنان نمایش داده می‌شود. محتوای این تبلیغات دایره طیف وسیعی از خدمات و محصولات است. هیچ‌گونه تضمینی در مورد آن چه به بازیکنان نشان داده می‌شود وجود ندارد. ممکن است این تبلیغات در بازی‌های آنلاین ایرانی تبلیغ یک کسب و کار آنلاین باشد و ممکن است در یک بازی خارجی تبلیغ یک سایت قمار و یا یک سایت مستهجن صورت گیرد. گرچه تبلیغات در تمامی بازی‌های آنلاین وجود ندارد اما در برخی از این بازی‌ها با پرداخت مبلغی می‌‌توان تبلیغات بازی را غیر فعال کرد.

ویژگیهای بازی آفلاین

بازی‌های آفلاین بازی‌هایی هستند که نیازی به اتصال اینترنت ندارند. برای بازی کردن تنها کافی است که بازی را اجرا کرد. رقیب بازیکنان در این بازی‌ها هوش مصنوعی است. البته ممکن است که برخی بازی‌های آفلاین قابلیت بازی کردن در یک دستگاه به صورت چند نفره را داشته باشد. بازی‌هایی همچون فوتبال، ماشین‌سواری و برخی بازی‌های سبک تیراندازی.

عموما بازی‌های آفلاین دارای داستان و نقطه شروع و پایان هستند. یعنی بازیکنان برای انجام بازی یک خط داستانی خاص را طی می‌کنند و به انتهای بازی می‌رسند.

جمع بندی

امروزه اکثر بازی‌ها هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین قابلیت اجرا دارند. اکثر بازی‌های آفلاین با اتصال به اینترنت، قابلیت‌های آنلاین خود را به نمایش می‌گذارند. باتوجه به وجود تبلیغات و ارتباط آنلاین، لذا لازم است تا والدین در هنگام انتخاب و خرید بازی برای کودکان و نوجوانان خود دقت لازم را داشته باشند.

منابع و پیشنهاد کدومو

بخشی از این مقاله ترجمه‌ای از مقاله ای با همین عنوان در سایت دات نک است. همچنین توصیه می‌کنیم مقاله " بازی‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی برای چت کردن؟" را در کدومو مطالعه کنید.

راهکارهایی برای مدیریت بازی های آنلاین

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!