• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

بهترین سن تهیه موبایل برای فرزندان

آخرین مطالب

مطالب ویژه

بهترین سن تهیه موبایل برای فرزندان

در دنیای امروز، دستگاه‌های هوشمند، عضو جدایی ناپذیر زندگی اند. اگر صاحب فرزند باشید دیر یا زود با این چالش روبرو می‌شوید. چه زمانی باید برای فرزندم دستگاه هوشمند تهیه کنم؟. و فرزندم چه‌زمانی مجاز به داشتن تلفن همراه است؟

کدومو در این مقال سعی می‌کند تا شما را کمک کند که بتوانید در بهترین زمان ممکن برای فرزندتان گوشی همراه بخرید.

سن مناسب برای گرفتن گوشی برای فرزندم چه سنی است؟

به عنوان یک والد، چگونه می‌توانیم بفهمیم که چه زمانی فرزند ما برای تهیه‌ی موبایل آماده است. و چه زمانی باید بیشتر به او زمان بدهیم؟

بیایید کمی باهم صادق باشیم: اکثر بچه‌ها به تلفن هوشمند نیاز ندارند!.

مطمئنا تلفن‌های هوشمند انجام برخی کارها را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند(به‌عنوان مثال آن‌ها می‌توانند در انجام تکالیف مدرسه به فرزند شما کمک کنند.)اما آیا این واقعا یک مساله‌ی ضروری است؟پاسخ این است که: خیر!لبته در سال‌های اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا پدر و مادرها ناگزیر بودند تا برای فرزند خود یک گوشی یا تبلت با حداقل امکانات را تهیه کنند تا بتوانند در کلاس‌های درسی حاضر بشوند.

اما آمارها نشان می‌دهد که در شرایط عادی اکثریت بچه‌ها حداقل در 11 سالگی اولین گوشی خود را دریافت می‌کنند.بنابراین شما به عنوان یک والد احتمالا درمورد تصمیم‌گیری برای تهیه‌ی گوشی همراه برای فرزند خود مردد هستید.

مواجه با چالش‌های خرید تلفن همراه برای فرزندم

ابتدا باید بدانید که سرمایه‌گذاری روی مولفه‌ی سنی، یک سرمایه گذاری از پیش شکست خورده است!واقعیت این است که سن مشخصی برای تهیه‌ی موبایل برای بچه‌ها وجود ندارد؛ چرا که رشد بلوغ و مسئولیت پذیری فرزندتان و هم‌چنین میزان بودجه‌ی شما مسائل مهم‌تری از سن هستند.با وجود این‌که اغلب بچه‌ها احتمالا به علت مجازی شدن کلاس‌های آموزشی به تلفن همراه یا تبلت نیاز خواهند داشت؛ اما به هر حال تهیه‌ی تلفن همراه به تصمیم شما بستگی دارد. گرچه اکثر بچه ها اولین تلفن همراه خود را تا سن 11 سالگی دریافت می‌کنند، آنچه مهم است نیازهای خانواده شما و توانایی فرزند شما در پیروی از قوانین خانوادگی شما است.

هر زمان احساس کردید که فرزندتان آماده است، می‌توانید برای تهیه‌ی تلفن هوشمند اقدام کنید. تحویل یک دستگاه با امکانات کامل و گران قیمت و بدون محدودیت می‌تواند برای همه‌ی خانواده‌ها چالش‌ برانگیز باشد.شما می‌توانید درباره‌ی قوانینی که برای استفاده از تلفن همراه برای فرزندتان تعیین می‌کنید، با او بحث کنید و انتظارات‌تان را با او در میان بگذارید.

چگونه بفهمم فرزندم آماده است؟

سپردن یک دستگاه کوچک به فرزندتان که تقریباً قادر به انجام هر کاری که فکرش را می‌کند؛ در سنی که خودکنترلی فرزندتان احتمالا ضعیف است؛ می‌تواند یک جهش بسیار بزرگ باشد.اگر فکر می‌کنید دانش فنی فرزندتان آن‌قدری نیست که بتواند از تلفن هوشمند استفاده کند، ممکن است لازم باشد با خود بگویید «نه، هنوز برای تهیه‌ی تلفن هوشمند زود است!». اما اگر کودک شما نشانه‌های کاملی از بلوغ را نشان می‌دهد، ممکن است در آینده نزدیک بتوانید برای او تلفن هوشمند تهیه کنید.

نشانه‌های بلوغ چیست؟

با پاسخ دادن به چند سوال ساده می‌توانید متوجه شوید که فرزند شما بلوغ کافی برای دریافت تلفن همراه را دارد یا خیر:

  •  آیا آن‌ها مسئولیت‌پذیر هستند؟ تعریف مسئولیت پذیری درواقع داشتن ظرفیت برای پاسخ‌گو بودن است.آیا فرزند شما به جای سرزنش دیگران، مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرند؟اگر اتفاقی برای گوشی بیفتد، آیا آن‌ها در مورد آن توضیح صادقانه و قانع کننده خواهند داد؟
  •  آیا آنها با ملاحظه و با وجدان هستند؟آیا ‌متوجه می‌شوند که چگونه اعمالشان بر دیگران تأثیر می‌گذارد و با مردم با احترام رفتار می‌کنند؟ آیا می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها در حضور انسان‌های دیگر رفتار درستی خواهند داشت و از ارسال پیامک خودداری می‌کنند؟ یا تلفن همراه برایشان بهانه‌ی فرار از مسئولیت‌های اجتماعی خواهد شد؟
  •  آیا آن‌ها وظیفه شناس هستند؟ آیا آن‌ها کارهای خانه و تکالیف خود را بدون تحریک و غر زدن زیاد انجام می‌دهند؟ آیا آن‌ها می‌توانند به مسئولیت‌ها و تکالیف کوچکی که به عهده‌ی آن‌هاست، مانند آماده کردن کوله پشتی از شب قبل و ... بپردازند؟ اگر این‌طور نیست می‌توانید انتظار داشته باشید که از پس نگهداری گوشی موبایل خود نیز به خوبی بر نمی‌آیند.
  •  آیا آن‌ها می‌توانند از قوانین خانوادگی و مدرسه پیروی کنند؟ اگر از آن‌ها بخواهید هنگام رسیدن به مقصد به شما پیامک بدهند، آیا به قول خود عمل می‌کنند؟ آیا آن‌ها می‌توانند در کلاس درس و ومکان‌هایی که استفاده از تلفن همراه ممنوع است خودکنترلی لازم را داشته باشند یا اعلان‌های موبایل خودرا نادیده بگیرند؟
  •  آیا آن‌ها می توانند در محدوده‌ی زمانی تعیین شده با دستگاه خود کار کنند؟ آیا آن‌ها می‌توانند از محدودیت‌هایی که شما برای استفاده از اینترنت و دانلود برنامه‌ها تعیین کرده اید پیروی کنند؟

چند پیشنهاد خوب برای تهیه‌ی اولین گوشی فرزندم

تمام بچه‌ها به گوشی‌های هوشمند علاقه دارند اما ممکن است برای شما هزینه بر باشد. پیشنهاد می‌‌‌شود برای اولین گوشی برای او زیاد هزینه نکنید. چرا که بچه‌ها ذاتا توانایی کم‌تری از بزرگسالان برای نگهداری وسایل خود دارند.

  • از وسایل مراقبت کننده مثل قاب‌ها و گاردهای محکم برای محافظت از دستگاه فرزندتان استفاده کنید.
  • یکی از توصیه‌های پیشنهادی کدومو تهیه‌ی دستگاه‌هایی با صفحه‌ی نمایش بزرگ، مثل تبلت به جای موبایل است.چرا که استفاده‌ی کودکان از دستگاه‌های هوشمند بیشتر برای اهداف سرگرمی، مثل بازی و دیدن فیلم است.مزیت این دستگاه‌ها این است که بینایی فرزندتان آسیب کمتری می‌بیند.البته دقت کنید که امکان سرقت این دستگاه‌ها به دلیل ابعاد بزرگ‌ترشان بیشتر است و مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد.
  • دستگاهی را انتخاب کنید که توانایی پردازشی بالایی داشته باشد. با توجه به نیاز فرزندتان می‌توانید تلفن مناسب اورا برایش تهیه کنید. بعضی از بچه‌ها دستگاه‌های هوشمند را صرفا برای بازی کردن می‌خواهند.برای این منظور دستگاه‌هایی با سرعت پردازش بالا پیشنهاد می‌شود.
  • سعی کنید از شبکه‌ی اینترنت مستقل برای فرزندتان استفاده نکنید.در این صورت می‌توانید محدودیت‌هارا راحت تر اعمال کنید یا هزینه‌های ناشی از استفادهاز اینترنت را کنترل کنید. اما با این اوصاف اگر مجبور به این کار شدید می‌توانید قوانینی را برای کنترل هزینه‌ها اعمال کنید.

در آخر گفتنی است که ما در دنیای جدیدی زندگی می‌کنیم که در آن مسئولیت مراقبت از فرزندان مان به عهده‌ی ماست. بنابراین لازم است با دقت و حوصله عمل کنیم.هیچ عجله‌ای برای تهیه‌ی دستگاه هوشمند برای فرزندتان وجود ندارد.اگر او اصرار زیادی بر تهیه‌ی یک دستگاه هوشمند دارد اما همچنان شما لازم می‌دانید که بیشتر صبر کنید، می‌توانید موقتا تفریحاتی را جایگزین کنید.

فرزند شما، کودک دنیای امروز است و هرگز از داشتن دستگاه هوشمند و ارتباطات گسترده بی نیاز نخواهد شد.این مساله مهم است که بتوانیم به عنوان یک والد خودمان را در دنیای امروز به‌روز نگه داریم تا بتوانیم با کودکان‌مان ارتباط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری داشته باشیم.

منابع و پیشنهاد کدومو

این مقاله از مقاله‌ای با همین عنوان در سایت کامان سنس ترجمه شده است.

 

چطور یک انیمیشن سالم برای فرزندم انتخاب کنم؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!