• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

کنترل والدین چیست؟

والدین در حال تربیت نسل جدیدی از بچه‌ها هستند. کودکان تبلت در دست دارند و نوجوانان برای برقراری ارتباط از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. همچنین، اکثر مدارس رایانه و تبلت را در برنامه درسی خود قرار داده‌اند. والدین به فرزندان و نوجوانان خود اجازه می‌دهند تلفن همراه داشته باشند زیرا این کار یک روش عالی برای برقراری ارتباط با آنها است. همچنین والدین می‌دانند که فرزندانشان کجا هستند و در چه شرایطی قرار دارند.

اما والدین امروزی با یک چالش بزرگ روبرو هستند: ارزیابی جوانب مثبت و منفی آزادی دیجیتالی به فرزندان و تعیین مرزهای این آزادی برایشان مسئله مهمی است. اکثر والدین می‌دانند که محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت می‌تواند بر توانایی آنها در یادگیری و رشد تأثیر بگذارد. اما به این معنا نیست که کودکان را در معرض تهدیدهایی که محتوای آنلاین دارد قرار دهند. همین امر سبب می‌شود گاهی اوقات اوضاع بیش از توانایی آنها برای مدیریت باشد.

صحبت با فرزندمان، تشویق به رفتارهای مسئولانه و ایجاد انعطاف‌پذیری دیجیتالی مسئله مهمی است تا کودکان بدانند که در صورت وقوع اتفاقات ناگوار، چه کاری باید انجام دهند. می‌توانیم از اینترنت پاک برای دسترسی فرزندمان استفاده کنیم.

کنترل‌های والدین هم می‌تواند به ما کمک کند تا در دنیای دیجیتال اطراف خود قدم‌های استوارتری برداریم. همان‌طور که به کودک خود یاد می‌دهیم وقتی در خانه تنها است همه درها را قفل کند، باید آموزش دهیم که نیاز است از سیستم امنیتی در دستگاه‌های خود استفاده کند. در ادامه با انواع این کنترل‌ها آشنا می‌شویم.

انواع کنترل‌ها

صحبت درباره "کنترل‌ها" گاهی اوقات گیج‌کننده است. در اصل، سه نوع کنترل وجود دارد که والدین باید از آنها آگاه باشند:

  • کنترل‌های سطح شبکه که روی هاب یا روتر تنظیم می‌شوند و برای همه دستگاه‌های متصل به آن هاب یا روتر اعمال می‌شوند (کل خانواده شما را پوشش می‌دهد.)
  • کنترل‌های سطح دستگاه روی خود دستگاه مانند تلفن هوشمند تنظیم می‌شوند و صرف‌نظر از نحوه و محل اتصال دستگاه به اینترنت اعمال می‌شوند.
  • کنترل‌های برنامه که روی سیستم‌عامل یا برنامه‌ای که در حال استفاده است تنظیم می‌شوند. نمونه‌هایی از این موارد می‌تواند تنظیماتی باشد که برای گوگل اعمال می‌شود و نیاز است روی هر دستگاهی که فرزند شما به آن دسترسی دارد اعمال شود.

تنظیمات روتر:

برای این کار به دو روش می‌توان اقدام کرد: از طریق اپلیکیشن‌های موبایل روتر و دیگری تنظیمات داخلی دستگاه.

اگر روتر یا مودم خود را در چند سال اخیر خریده باشید، می‌توانید اپلیکیشن موبایل آن را نصب‌کرده و در قسمت تنظیمات، به بخش ابزارها (Tools) رفته و گزینه‌‏ی Parental Control را ببینید. روش دوم همان روش قدیمی که باید از یک مرورگر وب استفاده کرده و آدرس IP گیت‌وی روتر را وارد و بعد رمز عبور ورود به روتر را بزنید و گزینه‏‌ی parental control را زده و آن را شخصی‌سازی کنید.

در تنظیمات روتر می‌توانید گزینه‌های زیر را نسبت به حساسیت‌های خودتان شخصی‌سازی کنید

  • محدودسازی ساعت استفاده از اینترنت
  • محدودسازی کلمات و وب‌سایت‌ها
  • توقف وای‌فای از طریق دستورات صوتی که در مودم‌های نسل جدید وجود دارد.

دستگاه‌های مجهز به اینترنت:

همه‏‌ی کنسول‌ها و دستگاه‌های اصلی بازی و گوشی و تبلت‌ها دارای کنترل هستند. اکثر کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی گوشی و تبلت از طریق اینترنت فعال هستند. برخی از این سیستم‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا برای هر یک از اعضای خانواده به‌تناسب سن و نیازهایشان تنظیمات خاصی را انجام دهید.

موتورهای جستجو

این احتمال وجود دارد که کودکان هنگام گشت‌وگذار و جستجو در اینترنت گاهی اوقات با مواردی روبرو شوند که برای سن و مرحله رشد آنها نامناسب است. موتورهای جستجوی اصلی به شما این امکان را می‌دهند تا فیلترهایی مانند Google SafeSearch را تنظیم کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند تصاویر نامناسب را در نتایج مسدود کنید. این فیلترها 100٪ دقیق نیستند، اما به شما کمک می‌کنند تا از بیشتر محتوای بزرگسالان جلوگیری کنید. همچنین استفاده از موتورهای جستجوی کودک پسند مانند Swiggle، kidrex، مرورگرهای حلال مانند salamweb  که شامل فیلترهای اخلاقی است. پیشنهاد می‌شود.

برنامه‌های کنترل والدین:

از ویژگی‌های نرم‌افزارهای کنترل والدین می‌توان به مدیریت زمان استفاده از دستگاه و مشاهده‏ برنامه‌های در حال استفاده و زمان استفاده از برنامه‌ها، کنترل ساعات کار گوشی و آگاهی از موقعیت مکانی تلفن همراه فرزند، کنترل مرورگر اینترنت، مسدودسازی برنامه‌ها و وبسایت‌ها اشاره کرد. با جستجو کلمه‏ parental control در فروشگاه اپل‌استور یا گوگل پلی می‌توانید تعداد زیادی از این نرم‌افزارها را مشاهده کنید. نکته قابل توجه این است که اکثر این نرم‌افزارها غیر ایرانی هستند. برای اینکه از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید نیازمند حق شارژ ماهیانه یا سالیانه است.

پیشنهاد کدومو

اگر به موضوع کنترل و مدیریت پدر و مادر بر رسانه‌ها مختلف علاقه مند هستید کدومو خواندن دیگر مطالبی پرونده ویژه کنترل والدین بر رسانه را پیشنهاد می‌کند.

اگر فرزندم محتوای نامناسب دید چه کار کنم؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!