• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین

آخرین مطالب

مطالب ویژه

خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین

بازی های ویدیویی آنلاین یک راه سرگرم کننده و خوب برای گذراندن زمان و تشویق به کار تیمی و توسعه مهارتها است. اما ریسک هایی هم دارد که باید از آنها آگاه باشید. پس بهتر است تا خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین را شناسایی کنید.

اگرچه بازی های ویدیویی آنلاین مزایای خیلی خوبی برای فرزندان دارند، اما ریسک هایی هم دارند که ممکن است بر سلامت آنها تأثیر بگذارد.

خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین می توانند حسی فرار از دنیای واقعی به جوانان بدهد و جنبه اجتماعی برخی از این بازی ها می تواند به بچه ها کمکی هم بکند، اما بدون راهنمای صحیح انتخاب بازی ها یا زمان بازی با آنها، بچه ها می توانند در معرض خطراتی مانند یادگیری قلدری از بازی ها، مورد سوء استفاده قرار گرفتن آنلاین یا حتی در برخی موارد معتاد به بازی های ویدیویی بشوند.

خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین چیست؟

در ذیل توصیه هایی در مورد برخی از خطرات بالقوه و کارهایی که می توانید برای حمایت از جوانان در بازی های ویدیویی آنها انجام دهید ارائه کرده ایم تا آنها را انعطاف پذیرتر کرده و به آنها کمک کنید هنگام بازی انتخاب درستی داشته باشند.

1. اعتیاد به بازی های آنلاین

شناسایی نشانه ها

اخبار زیادی در مورد اعتیاد به بازی های ویدیویی آنلاین به عنوان یکی از عوامل مضر مرتبط با بازی های ویدیویی زیاد منتشر شده است. بسیاری از والدین نگران هستند که فرزندانشان به بازی ویدیویی معتاد شوند.

تعجب آور نیست چون مانند هر سرگرمی دیگری مانند فوتبال، شطرنج یا مطالعه، کسانی که از بازی های ویدیویی برای اوقات فراغت استفاده می کنند و از آن لذت می برند، این کار را با اشتیاق انجام می دهند. این می تواند منجر به تمایل کودکان به بازی طولانی تر و مکرر شود. البته، بازی های ویدیویی به گونه ای طراحی شده اند که موانع تکرار بازی به حداقل رسانده شده تا لذت را حداکثر کند. این رویکرد متقاعدکننده به این معنی است که برای والدین مهم است که کودکان را با محدودیت‌های زمان صفحه نمایش (که در کنسول‌ها و گوشی‌های هوشمند موجود است) راهنمایی کنند، زیرا این محدودیت ها مرزهای سلامت را توسعه می‌دهند.

اعتیاد به بازی های ویدیویی یک نوع اختلال رفتاری است

این نگرانی‌ها با اخباری تشدید شده است که سازمان بهداشت جهانی، بازی های ویدیویی را در زمره گروه اختلالات ناشی از رفتارهای اعتیاد آور طبقه 6 که به الکل، مواد مخدر و قمار نیز می پردازد، اضافه کرده است.

این معیار، زمانی که تأیید شود، با هدف شناسایی موارد شدید رفتاری به عنوان اعتیاد است. یک بچه که زیاد بازی می کند معتاد نیست. فقط زمانی که بازی های ویدیویی، به سایر قسمت های زندگی او ضرر برساند - از جمله کارهای مدرسه، روابط، بهداشت شخصی، سلامتی و غیره مشکل ساز می شود. وقتی بچه ای، علیرغم تأثیرات منفی، به بازی های ویدیویی ادامه دهد و مدت آن حداقل به 12 ماه بکشد، تشخیص اعتیاد به بازی های ویدیویی در او داده می شود.

همچنین درک این نکته مهم است که میزان دوپامینی که بازی‌های ویدیویی در مغز ایجاد می‌کنند، تنها یک دهم میزان تولید شده توسط مواد شیمیایی است که می‌توانند اعتیادآور باشند. علائم کنار گذاشتن بازی های ویدئویی می تواند شامل رفتارهایی مانند تحریک پذیری یا پرخاشگری شود و همچنین اثرات دیگری بر خلق و خوی بچه ها که مانند ترک مواد شیمیایی مرتبط با سوء مصرف مواد است. درمان این نوع اعتیاد کمک به کودکان برای ایجاد عادات جدید برای تغییر این رفتار است.

پیشنهادات حمایت از فرزندان

  • بررسی آنچه بچه ها بازی می کنند و مدت زمان آن.
  • ایده خوبی است که والدین در جریان بازی بچه هایشان و مدت زمان بازی آنها باشند.
  • محدودیت های زمانی اعمال کنید.
  • در جایی که بازی بیش از حد می شود، محدودیت های زمانی می تواند اقدام کوتاه مدت خوبی برای تغییر عادات بد باشد
  • آنها را به استراحت تشویق کنید.
  • به عنوان یک قانون حداقل پنج دقیقه به طور منظم هر 45 تا 60 دقیقه استراحت کنید.
  • بازی ها و زمان صرف شده برای آن را مرور کنید.
  • فقط از تعیین محدودیت های زمانی خودداری کنید و در عوض با کودکان بازی کنید و به آنها کمک کنید طیف وسیعی از فعالیت ها را برای لذت بردن پیدا کنند.
  • در صورت نگرانی از پزشک عمومی کمک بگیرید.
  • اگر نگران سلامت کسی هستید که بیش از حد بازی می کند، باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

2. خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین و ارتباط با افراد غریبه 

رشد شبکه های اجتماعی در بازی های ویدیویی

همچنین، سطح و نوع ارتباطات آنلاین ارائه شده توسط بازی‌های ویدیویی آنلاین طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است. در حالی که بازی های ویدیویی مستقل از رسانه های اجتماعی دیده می شدند، اکنون به شدت با سایت های اشتراک گذاری اجتماعی آنلاین همپوشانی دارند. در واقع بیشترین تعاملات بچه ها با افراد غریبه، هنگامی که آنلاین هستند در بازی های ویدویی مانند روبلاکس اتفاق می افتد.

استفاده از شخصیت ها برای پنهان کردن هویت واقعی

در این بازی ها، بازیکنان لزوماً نمی دانند با چه کسانی بازی می کنند. افراد آنلاین در این بازی‌ها ممکن است بگویند که بچه سن هستند، اما تأیید صحت این مورد دشوار است. به همین دلیل، والدین و مراقبان بچه ها باید درک بازی های ویدیویی فرزندانشان و نحوه راه اندازی ایمنی آنها را داشته باشند.

بازی کردن با کودکان دیگر به صورت آنلاین می تواند لذت بازی را برای بچه ها افزایش دهد و آنها را با دیگران از سراسر جهان با فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف مرتبط سازد.

مدیریت تعاملات آنلاین

مانند بسیاری از چیزهای زندگی، زمانی که بازی های ویدیویی را با افراد دیگر می کنیم سرگرم کننده تر می شود. اخیراً این بازی ها از شکل بازی دسته جمعی در یک اتاق به بازی آنلاین تبدیل شده است در حالی که هر فردی در خانه و اتاق خود نشسته است.

علاوه بر این، تعداد افرادی که می توانند در یک بازی شرکت کنند به شدت افزایش یافته است. محبوبیت فورتنایت تا حدی ناشی از گنجاندن 100 نفر در آن بازی است.

توصیه هایی برای حمایت از فرزندان

  • تنظیمات دستگاه ها را بررسی کنید
  • هنگامی که برای اولین بار یک کنسول بازی ویدیویی خریداری می کنید، مطمئن شوید که تنظیمات تعامل آنلاین را در تنظیمات کنترل والدین یا تنظیمات خانواده تنظیم کرده‌اید.
  • دستگاه ها را در فضاهای مشترک خانواده نگه دارید
  • کنسول‌ها و رایانه‌ها را در فضاهای مشترک خانوادگی نگه دارید تا بتوانید تعاملات را خودتان مشاهده کنید
  • پخش صدا روی بلندگوها، نه هدست
  • اگر کودک شما از هدست برای بازی استفاده می کند، مطمئن شوید که گهگاه صداها را از بلندگوها پخش می کند تا بتوانید آنچه گفته می شود را بشنوید.
  • اعلان‌ها را در حساب خود روشن کنید.
  • برنامه های انجمن را برای کنسول هایی مانند پلی استیشن و ایکس باکس نصب کنید تا از پیام های مستقیم به حساب خود مطلع شوید.
  • حساب های بازی کودکان را راه اندازی کنید.
  • برای کودکان در سنین مختلف در خانه خود حساب های جداگانه ای تنظیم کنید تا بتوانید تعاملات خود را تنظیم کنید.
  • باهم بازی کنید؛ بازی دو نفره
  • بازی‌ها را با هم انجام دهید و از حساب فرزندتان استفاده کنید تا ببینید با چه کسی صحبت می‌کنند.
  • از تنظیمات برای ایجاد گروه هایی از دوستان واقعی برای بازی با آنها استفاده کنید.

در کنسول‌ها، می‌توانید قبل از شروع بازی، گروهی از دوستان شناخته‌شده فرزندتان ایجاد کنید و سپس سایر بازیکنان را بی‌صدا کنید، تا تجربه‌ای امن برقرار کنید.

3. استفاده از خریدهای درون بازی و درون برنامه ای

بازی‌های ویدیویی آنلاین به سخت‌افزار نسبتاً پیچیده ای و به اینترنت پرسرعت نیاز دارند. این می تواند این تصور را ایجاد کند که شما به به روزترین فناوری برای فرزندتان نیاز دارید.

با این حال، طیف گسترده‌ای از راه‌ها وجود دارد که فرزند شما می‌تواند بازی‌های ویدیویی آنلاین را بدون پرداخت هزینه انجام دهد. تبلت ها و گوشی های هوشمند قدیمی نمونه خوبی از این موضوع هستند. حتی مدل‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانند راهی جامع برای لذت بردن از بازی های آنلاین باشند. اپلیکیشن هایی مانند روبلاکس می توانند به بچه ها دسترسی به این بازی ها را حتی در دستگاه های رده پایین تر هم بدهد.

خریدهای درون بازی و درون اپلیکیشن و بازی های مجانی

هزینه های دیگری که والدین باید از آن آگاه باشند هزینه هایی است که پس از خرید یا دانلود اولیه بازی ظاهر می شوند. یک راه محبوب برای تامین مالی توسعه این بازی ها ارایه رایگان آنهاست، اما بعد از آن برای محتوا یا شخصیت های درون بازی، از مشتری هزینه ای در نظر گرفته می شود که به آن بازی های فریمیوم گفته می شود. فورتنایت نمونه ای از یک بازی رایگان است که از خریدهای درون بازی خود پول زیادی کسب می کند که لباس ها و رقص های جدید را ارایه می دهد

خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین و قمار بر سر پول (شرط بندی)

در برخی موارد، این تراکنش‌ها (که گاهی اوقات "لوت باکس" نامیده می‌شوند یا جعبه های جایزه) فرصتی برای برنده شدن یک آیتم درون بازی با ارزش های متفاوت برای بازیکن فراهم می‌کنند. این می تواند شبیه به قمار به نظر برسد، زیرا شانس در مورد اینکه بازیکن کدام آیتم را دریافت می کند وجود دارد. همچنین برخی از بازی ها مانند راکت لیگ از لحاظ تاریخی این آیتم ها را به سبک "ماشین میوه" ارایه کرده اند که آن را می چرخانید تا برنده شوید.

از دیدگاه کمیسیون قمار، این در واقع قمار نیست، زیرا هیچ ارزش پولی اقلامی که خارج از بازی به دست می‌آید وجود ندارد. اگر قمار در نظر گرفته می شد نمی توانستند آن را به کودکان عرضه کنند.

این بدان معناست که برخی از کشورها، مانند بلژیک، استفاده از "لوت باکس" را در بازی ها غیرقانونی کرده اند، زیرا آنها به عنوان قمار برای بچه ها تلقی می شوند. با این حال توافق یکپارچه ای وجود ندارد. در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، بازی‌های ویدیویی اکنون به عنوان بخشی از سیستم رتبه‌بندی دارای خریدهای درون‌برنامه ای هستند.

یک تمایز مهم که بسیاری از مقالات آن را با هم ترکیب می‌کنند، بین بازی آنلاین و بازی‌های ویدیویی آنلاین است. بازی آنلاین معمولاً به وب‌سایت‌های قمار اطلاق می‌شود که بازیکنان می‌توانند در بازی‌های سنتی قمار مانند کارت، تاس و ماشین‌های بازی شرکت کنند. در بازی‌های ویدیویی آنلاین موضوع این است که بازی بر روی کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی برای ارائه یک چالش مهارت در دنیای مجازی به بازیکنان می باشد.

بچه هایی که برای خرید لوت باکس، ارز درون‌ بازی بیشتری می‌خواهند، گاهی اوقات با برنامه‌های شخص ثالث غیررسمی مورد هدف قرار می‌گیرند که این را در ازای اطلاعاتی که ارائه می‌دهند بدست می آورند. مهم است که والدین این موضوع را درک کنند، به کودکان آموزش دهند و اطمینان حاصل کنند که رمزهای عبور مناسب روی جزئیات کارت اعتباری تنظیم شده باشد.

خطر بدافزار در بازی های دانلودی رایگان

برای جلوگیری از دانلود ناخواسته برنامه‌ها یا بازی‌های رایگانی که ممکن است همراه با بدافزار یا نرم‌افزار جاسوسی باشند، مهم است:

  • برنامه ها و بازی هایی را که کودکان قصد دانلود آنها را دارند بررسی و تحقیق کنید.
  • هنگام دانلود هر بازی به وب سایت های قانونی پایبند باشید.
  • خطرات دانلود بازی‌های "رایگان" را توضیح دهید و به آنها بگویید که اگر مشکلی پیش آمد چه کنند.
  • مرزهای آنلاین را تعیین کنید و به توافق برسید که کدام وب سایت ها و برنامه ها برای استفاده اشان بهتر است.

توصیه هایی برای حمایت از فرزندان

  • بررسی هزینه های بازی در حال انجام
  • قبل از خرید یا دادن مجوز به فرزندتان برای دانلود بازی، هزینه‌های مداوم بازی را در نظر بگیری.
  • از کنترل های والدین استفاده کنید.
  • کنترل‌های والدین را برای محدود کردن دسترسی به کارت‌های اعتباری مرتبط با حساب‌های بازی آنلاین تنظیم کنید.
  • برای علامت گذاری خریدها، ایمیل را روی دستگاه تنظیم کنید.
  • دستگاه یا کنسول خود را با یک حساب ایمیلی که بررسی می کنید راه اندازی کنید تا خریدها به سرعت علامت گذاری شوند.
  • از کارت های هدیه برای خرید به جای کارت های اعتباری استفاده کنید.
  • در نظر بگیرید که کارت اعتباری خود را با یک حساب مرتبط نکنید و به جای آن، کارت های هدیه را با اعتبار از پیش تعیین شده، شبیه به توکن های کتاب بخرید.

4. تاثیرات بازی آنلاین بر رفتار

مقابله با قلدری سایبری و ایجاد نفرت آنلاین

به دلیل ماهیت تعاملی بازی‌های ویدیویی، جایی که بازیکنان در بازی های روی صفحه ای شرکت می‌کنند، والدین می‌توانند نگران باشند که این امر بر رفتار کودکان تأثیر بگذارد. این امر به ویژه در مواردی صادق است که بازیکنان جوان‌تر بازی‌های خشن‌تری را تجربه می‌کنند که لزوماً برای گروه سنی آنها طراحی نشده است

هیچ رابطه مستقیمی بین رفتار خشونت آمیز و بازی های ویدیوی وجود ندارد

با این حال، برخلاف تصور عموم و بسیاری از عناوین روزنامه‌ها که به دنبال حوادث خشونت‌آمیز مرتبط با نوجوانان هستند، ارتباط مستقیمی بین خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین و رفتار خشونت‌آمیز یافت نشده است.

مارکی و فرگوسن در کتاب خود، مبارزه اخلاقی، نشان می‌دهند که اگرچه افزایش فروش بازی‌های ویدیویی به نوجوانان در طول سال‌ها به شدت افزایش یافته است، افزایش جرایم خشونت‌آمیز که مرتبط به این بازی ها باشند مشاهده نشده است. در واقع، آنها پیشنهاد می‌کنند که عکس این موضوع صادق است، یعنی این بازی‌ها می‌توانند نقشی در دور نگه داشتن نوجوانان از خیابان ها و دردسر داشته باشند.

با این حال، مهم است که والدین بدانند بازی های ویدیویی چگونه بر فرزندانشان تأثیر می گذارد. آنها ممکن است از صحنه های واقعی که فرزندانشان در بازی ها تجربه خواهند کرد قبل از بازی آنها آگاه نباشند. بنابراین، بسیار مهم است که والدین از رتبه‌بندی اطلاعات مرتبط استفاده کنند که شرح مفصلی از خشونت، جنسیت و زبان موجود در یک بازی ویدیویی ارائه می‌کند.

5. اطمینان حاصل کردن از استراحت کودکان و فعالیت فیزیکی آنها

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد موقعیت هایی که در آن فرد ساعت ها در یک مکان نشسته می گذراند، می تواند خطر ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی را افزایش دهد. اما این مهم می تواند با هر فعالیت تفریحی نشسته مانند تماشای تلویزیون، گوش دادن به موزیک یا کتاب خواندن نیز اتفاق بیفتد.

در جایی که کودکان فقط روی صفحه نمایش بازی می کنند، توصیه خوبی است که اطمینان حاصل کنید که هر یک ساعت یکبار استراحت می کنند. این نه تنها آنها را فیزیکی فعال نگه می دارد، بلکه فرصتی هم برای تغییر فعالیت فراهم می کند. به این صورت از خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین در امان خواهید بود.

همان طور که استریم بازی برای فرزندان جذاب است، بازی‌های آنلاین نیز جذابیت خود را دارند. یکی دیگر از موارد نگران کننده، چراغ های چشمک زن روشن است که اغلب بخشی از تجربیات بازی های ویدیویی هستند. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی باعث صرع نمی‌شوند، اما می‌توانند (مانند کنسرت‌های تلویزیونی یا پاپ) باعث تشنج در تعداد بسیار کمی از افرادی شود که قبلاً به صرع حساس به نور مبتلا هستند.

واحد ایمنی مصرف کننده بخش دولتی، همراه با انجمن ملی صرع، یک مطالعه جامع در این زمینه انجام داده است که نشان می دهد صرع نمی تواند با بازی های کامپیوتری ایجاد شود.

توصیه هایی برای حمایت از فرزندان

  • رژیم غذایی کودک در بازی را بررسی کنید.
  • فرزندان خود را تشویق کنید تا انواع بازی های ویدیویی آنلاین را انجام دهند.
  • آنها را به استراحت های منظم توصیه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان هر یک ساعت استراحت می کنند.
  • از صرع حساس به نور آگاه باشید.
  • در نظر بگیرید که آیا سابقه صرع حساس به نور در خانواده خود دارید یا خیر.
  • بازی های فعال را با هم انجام دهید.
  • بازی‌هایی را به آنها معرفی کنید و با آنها انجام دهید که آنها را تشویق به فعالیت بدنی بکند.
  • علائمی که باید مراقب آنها بود
  • اگر علائمی مانند سرگیجه، تغییر دید، لرزش چشم یا صورت را تجربه کردید، توصیه می شود فورا بازی را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

روزهای صورتی سینما با باربی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!