• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

روزهای صورتی سینما با باربی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

روزهای صورتی سینما با باربی

دنیای سینما این روزها روی شاخ یک نوستالژی 70ساله می‌چرخد، نوستالژی با رنگ صورتی! از زمانی که اعلام شد قرار است اولین لایواکشن باربی بعد از فیلم‌های تلویزیونی و انیمیشن آن ساخته بشود، ماجرا برای دختران آمریکایی و غربی که باربی عروسک زمان کودکی‌شان بود، جالب و هیجان‌انگیز شد. حالا این دخترها می‌توانستند فیلمی سینمایی از نوستالژی زمان کودکی خود را همراه با فرزندان خود روی پرده سینما ببینند.

باربی از همان سال تولد خود یعنی سال 1959 میلادی با حاشیه متولد شد. از حواشی تبلیغ لاغری در لوازم همراه او تا بچه‌داری و ورود کن( شخصیت پسر) به زندگی‌اش. بعد از پشت سرگذاشتن حواشی امنیتی مثل دوربینی که در بعضی نسخه‌های باربی تعبیه شده بود و یا «باربی سخنگو» که جملاتی جنسیت زده را بیان می‌کرد، بزرگترین حاشیه باربی همین جنسیت زدگی و ایده‌آل‌گرایی از اندام زنانه بود. طوری که با آغار قرن جدید میلادی باربی‌‌ها آنقدر تنانگی پیدا کردند که موجب اعتراض برخی انجمن‌های مسیحی و یا منع فروش آنها در برخی کشورهای مسلمان شد.

در هر کدام از این برهه‌ها شرکت متل، سازنده عروسک‌های باربی مجبور می‌شد در تولیدات خود تجدیدنظر کند و با شکستن قفل این ایده‌آل‌گرایی باربی‌های مومشکی، تپل، سیاه‌پوست و با ویژگی‌های طبیعی دیگر را روانه بازار کند؛ اما این به این معنا نبود که حاشیه دست از سر متل و عروسک صورتی آن بردارد. باربی با حاشیه پیوند خورده بود و برای همین فیلم سینمایی‌اش در سال 2023 هم این روزها نقل محافل و نقل مجلس سینمایی است.

کارگردان زن، بازیگری مارگو رابی و رایان گاسلینگ برای نقش باربی و کن، سویه‌های فمینیستی، تلاش برای ارائه یک باربی با روحیات نوجوانانه امروز و... هر کدام می‌تواند برای حاشیه یک فیلم سینمایی کافی باشد اما گفتیم که؛ باربی با حاشیه پیوند خورده است.

در این مطلب برخی از بزرگترین حواشی‌های این فیلم سینمایی را مرور خواهیم کرد:

صورتی ها رکورد گیشه را شکستند

فیلم باربی تاکنون بیش از ۴۵۹.۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۷۲.۱ میلیون دلار در گیشه بین‌المللی فروش کرده است. همچنین فیلم باربی رسما به پرفروش‌ترین فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان زن که به شکل مستقل آن را کارگردانی کرده، تبدیل شد. می‌بینید، حتی در آمار فروش باربی هم دو تا حاشیه هست!

سلام باربی!

در یکی از تیزرهای فیلم باربی، کن و چند نفر از دوستانش به باربی سلام می‌کنند. این سکانس یک چالش پرطرفدار را بین اینفلوئنسرهای فضای مجازی به راه انداخت. افراد مختلف از صدای این سکانس استفاده کردند و با بازی جای هر کدام از شخصیت‌ها و گفتن جمله «های باربی» با پوشش‌های مختلف در چالش پرطرفدار این روزهای فضای مجازی شرکت کردند.

فروشنده‌های آنلاین اما خلاقیت بیشتری به خرج دادند و جای اینکه خودشان را با لباسهای مختلف جای باربی و دوستانش جا بزنند، محصولات فروش آنلاین خود با هر بار گفتن «های باربی» به یک ریلز تبلیغاتی برای خود تبدیل کردند.

دور،دور باربی است

اگر فکر می‌کنید فضای مجازی به همین راحتی دست از سر باربی برداشت باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. اگرچه سود این فیلمها از نظر تبلیغات به باربی هم می‌رسد اما فضای مجازی بعد از چالش «های باربی» سراغ ترانه معروف باربی که سال 1997 تولید شده بود رفتند و این ترانه را به صورت دابسمش جلوی دوربین بازی کردند. وقتی چند اینفلوئنسر با ضرب‌آهنگ ترانه باربی روی صورت خود آرایش کردند، چالش آرایش باربی هم به مثل یک دومینو فضای اینستاگرام، تیک تاک و... را درنوردید.

آنهایی که باربی را دوست ندارند

تا قبل از شروع اکران فیلم سینمایی، حاشیه تنانگی باربی برای آنهایی که معتقد به اصول فمینیسم بودند و همچنین مسیحی‌های معتقد و برخی مسلمانان که سبک زندگی باربی را برای فرزندان خود نمی‌پسندیدند، از بزرگترین حواشی این عروسک صورتی بود. اما با نمایش فیلم برخی کشورها هم با باربی مشکل پیدا کردند.

مثلا ویتنام نمایش این فیلم را در کشورش ممنوع کرد چون در صحنه‌ای از فیلم نقشه‌ای با «۹ خطِ تیره» نشان داده می‌شود که ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی را تفکیک کرده، در حالی که ویتنام می‌گوید این ادعا به معنی نقض حاکمیت آن است و این مناطق به این کشور تعلق دارند.

در کره جنوبی هم باربی در گیشه شکست بدی خورد. از زمان آغاز اکران در  ۱۹ جولای تنها ۴۶۰ هزار بلیت فروخته شد و اکران افتتاحیه این فیلم تنها ۸ درصد از کل درآمد گیشه را به خود اختصاص داد و این سهم در هفته دوم به ۳.۹ درصد نیز کاهش پیدا کرد.

منتقدان می‌گویند یک فیلم زن محور با طنز فمینیستی به عنوان یک تابو در کره جنوبی در نظر گرفته می‌شود. زنان ممکن است برای تماشای فیلم مردد باشند چرا که ترس از برچسب زدن به عنوان فمینیست در کره جنوبی واقعی است. کره جنوبی عمیقاً مردسالار است و امتیازات ضعیفی برای برابری جنسیتی در میان کشورهای پیشرفته کسب کرده است.

باربی حتی در بریتانیا هم با محدودیت مواجه شد و هیئت رده‌بندی فیلم این کشور، باربی را به خاطر زبان تند، کنایه ملایم و رفتار خطرناک در رتبه 12ام قرار داد. این رتبه‌بندی برای یک فیلم به این معناست که کودکان زیر 12سال فقط به همراه بزرگسالان خود می‌توانند فیلم را تماشا کنند.

اسباب‌بازی‌های مشاغل، آری یا نه؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!