• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

راهنمای والدین برای ماینکرافت (Minecraft)

آخرین مطالب

مطالب ویژه

راهنمای والدین برای ماینکرافت (Minecraft)

عمیق‌تر در دنیای بازی ماجراجویی Minecraft که انتخابش با خودتان است، شیرجه بزنید؛ این بازی، یک بازی ساختمانی عجیب و غریب است که می‌تواند بچه‌ها را ساعت‌ها درگیر کند و مزایایی برای یادگیری نیز دارد.

 Minecraft  چیست؟

Minecraft  یک بازی ویدئویی ماجراجویی سندباکس است؛ این سبک "جعبه‌ی شن" نامیده می‌شود زیرا مانند جعبه‌ی شنی محیطی خلاقانه بدون هدف ثابت و امکانات بی پایان را به شما ارائه می‌دهد؛ این نوع بازی، کودکان را در تفکر خلاق، هندسه، و حتی کمی زمین شناسی و مهندسی غرق می‌کند، زیرا آن‌ها دنیایی از ساختارهای بلوک تخیلی را می‌سازند و کشف می‌کنند؛ این بازی، حس ماجراجویی و خلاقیت را در فرزند شما فعال می‌کند تا دنیای خودشان را بسازند.

بببراهنمای والدین برای ماینکرافت

زمین بازیMinecraft  با دستورالعمل همراه نیست و بازی کردن آن نسبتاً ساده است. شما این بازی را از طریق کاوش، آزمایش، تماشای ویدیوهای آموزشی و خواندن سایر محتوای ایجاد شده توسط طرفداران یاد می‌گیرید؛ درمورد این بازی معروف، محتواهای متفاوتی  به صورت آنلاین وجود دارد.

چگونه Minecraft بازی می‌کنید؟

اولین کاری که در بازی انجام می‌دهید این است که یک دنیا بسازید و آن را نام گذاری کنید. سپس در آن دنیا حرکت و کاوش می‌کنید و به ساخت و ساز می‌پردازید. ممکن است مقداری چوب از یک درخت بردارید و آن را به صورت دسته‌ای از چوب خرد کنید. می‌توانید چوب بیشتری به چوب‌ها اضافه کنید و کلنگ درست کنید. با کلنگ می‌توانید مقداری سنگ برای ساختن خانه استخراج کنید. و چرخه‌ی بازی به همین ترتیب پیش می‌رود؛ می‌توانید با دیگران یا به تنهایی بازی کنید.

حالت های مختلف Minecraft چیست؟

Minecraft  سه حالت بازی را ارائه می‌دهد: ماجراجویی، خلاقانه و بقا. هر کدام دارای چهار سطح دشواری هستند: صلح آمیز، آسان، عادی و سخت.

راهنمای والدین برای ماینکرافت

حالت های ماجراجویی و بقا مشابه هستند، اما حالت ماجراجویی برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است تا بتوانند روی نقشه‌های بازی قابل دانلود ایجاد شده توسط بازیکنان دیگر بازی کنند؛ در این حالت، ممکن است حتی به شما توسط موجودات دیگر حمله شود و شما باید از خودتان دفاع کنید.

حالت خلاق بهترین گزینه برای تازه واردهاست زیرا حتی چینش بازی با خودتان است، ممکن است موجودات دیگر را نیز ببینید اما بدون آسیب رسانی به شما، محو می‌شوند.

  آیا Minecraft ایمن است؟

این بازی را تقریبا با خیال آسوده می‌توان بازی کرد، اگر می‌خواهید به فرزندتان اجازه دهید چند نفره بازی کند و در عین حال امکان قرار گرفتن در معرض زبان، محتوا و تعاملات نامناسب برای سن او را کاهش دهید، بهترین راه این است که او به یک «قلمرو» بپیوندد، که به صورت شخصی ایجاد می‌شود و شما افراد را به آن دعوت می‌کنید. در غیر این صورت، می‌توانید حساب شخصی خود را برای نظارت بر اینکه چه کسی با بچه های شما بازی می‌کند، ایجاد کنید یا به دنبال قلمروهای امن باشید.

سن مناسب برای شروع بازی Minecraft چه سنی است؟

به دلیل پیچیدگی، احتمال خشونت خفیف و جامعه‌ی گسترده‌ی آنلاین،  این بازی را برای کودکان ۸ سال به بالا توصیه می‌کنیم؛ اگر فرزند کوچک‌تر شما می‌خواهد بازی کند، می‌توانید به همراه او بازی کنید یا فضای شخصی برایش ایجاد کنید. می‌توانید نسخه‌ی آزمایشی را نصب کنید تا ببینید برای فرزندتان مناسب است یا خیر.

آیا بازی Minecraft رایگان است؟

این بازی رایگان نیست و بسته به این‌که از چه سخت افزاری برای بازی استفاده می‌کنید، قیمت متفاوتی دارد؛ هم‌چنین خریدهای درون برنامه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید با خرید آن‌ها پوسته‌ی ظاهری بازی و لباس خریداری کنید؛ و این باعث افزایش رقابت و ایجاد هیجان می‌شود.

آیا Minecraft خشونت آمیز است؟

Minecraft  می‌تواند خشن باشد، اما الزاما این‌طور نیست؛ برای مثال، حالت خلاقانه خشونت ندارد: با موجودات وحشتناک روبه‌رو خواهید شد، اما آن‌ها حمله نمی‌کنند. در سطوح دشوار بالاتر، باید از موجودات ترسناک مختلف، از جمله اژدها جلوگیری کنید و گاهی آن‌ها را بکشید. اگر بچه‌ها چند نفره بازی می‌کنند، بازیکنان دیگر می‌توانند تهاجمی باشند و برای شخصیت شما تله‌هایی بگذارند که باید با آن‌ها بجنگید. نسخه‌ای از بازی وجود دارد که می‌توانید در حالت سخت‌تر بازی کنید، که به‌طور بی‌رحمانه بازیکنانی را که می‌میرند، حذف می‌کند، و به آن‌ها اجازه می‌دهد در سطوح آسان‌تر بازی کنند.

راهنمای والدین برای ماینکرافت

آیا با هر سیستم عاملی امکان بازی وجود دارد؟

بله؛ نسخه‌های متفاوت این بازی برای سیستم عامل‌های متفاوت وجود دارد.

آیا می‌توانید در Minecraft با غریبه‌ها چت کنید؟

اگر در حال انجام یک بازی چند نفره هستید، می‌توانید با افرادی که نمی‌شناسید چت کنید. اما اگر نمی‌خواهید پیام‌ها را ببینید یا تعاملی نداشته باشید، می‌توانید پنجره‌ی چت را پنهان کنید. بازیکنان همچنین می توانند بازی‌های "محلی" را با افراد حاضر در خانه‌ی خود انجام دهند.

مود یا حالت Minecraft   چیست؟

مود یا حالت Minecraft چیزی است که می‌توان آن را از اینترنت دانلود کرد تا عناصر بازی را تغییر دهد و بازی را جذاب‌تر کند. حالت‌ها می‌توانند شامل پوسته‌های سفارشی برای آواتار شما (شخصیت درون بازی)، منابع اضافی و لباس‌ها و پس‌ زمینه‌ی بازی باشد. میلیون‌ها مود وجود دارد، اما باید مراقب سایت‌هایی باشید که از آن‌ها مود را دانلود می‌کنید، زیرا می‌توانند حاوی بدافزار و ویروس باشند. همیشه مطمئن شوید که نرم‌افزار آنتی‌ویروس شما به‌روز است و فقط مودها را از انجمن‌هایی دانلود کنید که به خوبی برای کاربران شناخته شده‌اند.

سرور Minecraft چیست؟

سرور یک راه اندازی نرم افزاری است که به بازیکنان اجازه می‌دهد بازی‌های چند نفره را سازماندهی و کنترل کنند و از آن‌ها اطلاعات دریافت کنند. اگر چند نفره بازی می‌کنید، یا باید نام سروری را که می‌خواهید به آن بپیوندید، بدانید یا توسط میزبان به آن دعوت شوید. هر کسی می‌تواند یک سرور راه‌اندازی کند، اما کمی فنی است و مسئولیت بزرگی است ؛ زیرا میزبان، مسئول محیط بازی است. در حالی که برخی از افراد سروری را فقط برای دوستان یا یک جلسه‌ی بازی راه اندازی می‌کنند، سرورهای اختصاصی Minecraft زیادی وجود دارد، برخی فقط برای بچه‌ها، خانواده‌ها یا گروه‌های دیگر؛ که شما می‌توانید برای امنیت فرزندتان یا محدود کردن پیام از سمت غریبه‌ها، از این سرورهای امن، استفاده کنید.

آیا فرزند من می‌تواند با دوستانش در Minecraft بازی کند؟

بله، این امکان وجود دارد که کودک شما با دوستان خود بازی کند. در نسخه‌های کنسول آسان‌تر است، زیرا فقط باید برچسب بازی یا شناسه‌ی بازیکن دوستان خود را بدانید تا آن‌ها را به جلسه‌ی خود اضافه کنید. در رایانه‌ی شخصی و سیستم های تلفن همراه ممکن است کمی پیچیده‌تر باشد، زیرا هر دو باید روی یک سرور باشید؛ همچنین به صورت دستی می‌توانید دوستان خود را اضافه کنید.

آیا در Minecraft افراد سودجو و خراب‌کار وجود دارد؟

همیشه این احتمال وجود دارد که بازیکنان در برخی سرورها با این افراد برخورد کنند؛ ایمن‌ترین کار این است که روی یک سرور شناخته شده و مستقر به جای پیوستن به یک سرور تصادفی، بازی کنید. همچنین قابلیت مسدود کردن این افراد وجود دارد که بهتر است به فرزندتان آموزش دهید.

آیا Minecraft آموزشی است؟

بازی‌هایی مانند Minecraft که امکان کاوش و خلاقیت را فراهم می‌کنند، می‌توانند برای یادگیری مفید باشند. این بازی‌ها تفکر انتقادی و حل مسئله را تقویت می‌کنند و به فرزندتان بازی و خلاقیت تیمی را می‌آموزند؛ همچنین تفکر منطقی و یادگیری هندسه را به فرزندتان می‌آموزد.

آیا ممکن است فرزند من به Minecraft معتاد شود؟

در رابطه با همه‌ی رسانه‌ها، مهم است که به فرزندتان کمک کنید تا خودتنظیمی را یاد بگیرد و بیاموزد در حد اعتدال از آن استفاده کند. با گفتگو در مورد تمام وظایف روزانه‌ی آن‌ها شروع کنید و بفهمید که چقدر زمان بازی با آن‌ها سازگار است. یک تقویم ایجاد کنید، از آن‌ها بخواهید تایمر تنظیم کنند و به آن‌ها برای پایبندی به محدودیت‌های زمانی پاداش دهید. اگر این کار را امتحان کرده‌اید و می‌خواهید کنترل بیشتری روی زمان نمایش آن‌ها داشته باشید، یک برنامه کنترل والدین را نصب کنید که به شما امکان می‌دهد محدودیت‌های روزانه‌ی صفحه نمایش را برای برنامه‌های مختلف تعیین کنید.

منابع و پیشنهاد کدومو

متن ارائه شده ترجمه مقاله‌ای با همین عنوان از سایت کامان سنس مدیا آمریکا است. همچنین در صورتی که به شناخت دنیای بازی‌ها و امکان مدیریت مصرف فرزند دلبندتان در این دنیای نسبتا پیچیده علاقه‌مند هستید کدومو مطالعه مقاله "درباره شبکه اجتماعی دیسکورد بیشتر بدانیم" را به شما توصیه می‌کند.

راهنمای کاربردی والدین برای توییچ (Twitch)

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!