• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

راهنمای کاربردی والدین برای توییچ (Twitch)

آخرین مطالب

مطالب ویژه

راهنمای کاربردی والدین برای توییچ (Twitch)

با گسترش پلتفرم‌های ارتباط از راه دور، نگرانی‌های والدین درمورد فرزندان‌شان افزایش یافته است. جلوگیری کردن از حضور کودکان در این فضاها تقریبا امکان ناپذیر است. چرا که کودک شما دست کم از دوستان نزدیکش درمورد سرگرم کننده بودن این پلتفرم‌ها خواهد شنید. بنابراین شناخت این پلتفرم‌ها برای مراقبت کردن از فرزندتان گزینه‌ی مناسبی است. توییچ یکی از پلتفرم‌های استریمینگ آنلاین است که در مدت زمان کوتاهی توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند. کدومو در این مقاله به معرفی اجمالی این پلتفرم و نکات پیرامونی آن می‌پردازد.

توییچ چیست؟

راهنمای جامع توییچ به زبان ساده
توییچ یک پلتفرم پخش زنده‌ی ویدئو(استریمینگ) است که عمدتا توسط گیمرها استفاده می‌شود. و با بیش از 15 میلیون بازدید کننده‌ی روزانه و 2 میلیون پخش زنده در هر زمان معین، قهرمان برتر اینترنت است. شما می‌توانید ویدئوها را به صورت رایگان تماشا کنید اما با ثبت‌نام رایگان در سایت آن می‌توانید از امکاناتی نظیر قابلیت پخش ویدئو از کانال خودتان بهره‌مند شوید. با این‌که بازی‌ها جزء عناوین داغ این پلتفرم هستند؛ اما شما می‌توانید کانال‌های غیر بازی مانند: هنر، برنامه‌های گفتگو و پادکست و غذا و نوشیدنی را در آن دنبال کنید.

استریمینگ یک پدیده‌ی پر طرفدار است!

استریمینگ می‌تواند بسیار مجذوب کننده باشد.اما این پدیده چگونه باعث اقبال گیمرها می‌شود؟ پاسخ این است که برای کسانی‌که علاقمند به بازی کردن هستند، پخش زنده امکاناتی را فراهم می‌کند که در هیچ جای دیگری نمی‌توانند مشابه‌اش را پیدا کنند؛ مثلا امکان داشتن کنش لحظه‌ای، امکان تعامل با استریمرهای مشهور و امکان رقم زدن تجربه‌های مشترک با دیگر هواداران. این مساله به‌خصوص اگر فرزند ما شیفته‌ی تماشای پخش زنده شده باشد، می‌تواند نگران کننده باشد.

آیاتوییچ برای کودکان بی خطر است؟

مانند تمام پلتفرم‌های پخش زنده، توییچ می‌تواند برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا باشد. اگرچه این پلتفرم، قوانین سرسختانه‌ای برای محتوای تحریک کننده و محتواهای جنسی دارد، اما فیلتر سنی خاصی برای محدودیت ورود به بازی‌های خاص ارائه نمی‌کند! استریمرها نیز در آن فعالانه درخواست کمک مالی می‌کنند و بوسیله‌ی ارائه‌ی محتواهای انحصاری مخاطب را به ارسال پول تشویق می‌کنند. البته برخی از فیلترها مانند فیلترهای جستجو برای دسته‌بندی‌های آموزشی، محتواهای بزرگسالان را بوسیله‌ی هشتگ مسدود می‌کنند اما به این دلیل که خود استریمرها مسئول گذاشتن هشتگ‌ها هستند، تکیه کردن به آن‌ها نمی‌تواند نتایج دلخواهی داشته باشد.

استریمینگ در توییچ

آیا توییچ هیچ‌گونه محدودیت سنی‌ای ارائه نمی‌کند؟

برای استفاده از پلتفرم توییچ لازم است که کاربران حداقل 13 سال سن داشته باشند اما به‌طور اختصاصی آن را به نوجوانان 15 ساله پیشنهاد می‌کند. این عمدتا به دلیل ماهیت غیر قابل پیش‌بینی بودن پخش زنده و دسترسی آسان به محتواهای مخصوص بزرگسالان است.

آیا فرزند من می‌تواند با افراد غریبه در توییچ چت کند؟

توییچ دارای یک قابلیت چت است که  در کنار تمام استریم‌ها ارائه می‌شود. گاهی اوقات چت‌ها به کاربران خاصی مانند دنبال‌کنندگان یا استریمرهای خاص محدود می‌شود. درک قابلیت چت برای تازه واردان اندکی دشوار است‌، زیرا مملو از میم‌ها و شکلک‌های مخصوص به خود است که هرکدام معانی خاص خود را دارند و علاقمندان می‌توانند برای برقراری ارتباط از آن‌ها استفاده کنند. شما می‌توانید قسمت چت را پنهان کنید؛ اما نمی‌توانید آن را خاموش کنید. البته شما می‌توانید افرادی را که می‌توانند با شما تماس بگیرند را محدود کنید.

آیا توییچ فقط برای بازی کردن است؟

اگرچه بازی کردن هم‌چنان تمرکز اصلی این پلتفرم است؛ اما، این پلتفرم به گونه‌ای گسترش یافته است که گستره‌ی وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود. بخش‌های غیربازی توییچ عبارتند از: موسیقی، هنرهای نمایشی، ورزش و تناسب اندام، امکاناتی برای گپ زدن، بخشی برای پادکست، وبلاگ نویسی و بخش مربوط به پرسش و پاسخ. برخی از استریمرها کانال‌های متعددی دارند که علایق متفاوتی را شامل می‌شوند. بیشتر آن‌ها نیز تمایل دارند از پلتفرم‌های مختلفی مانند اسنپ چت، اینستاگرام، یوتیوب و دیسکورد برای تبلیغ خود استفاده کنند، بنابراین اگر بچه‌ها یک استریمر خاص را در تمام شبکه‌های اجتماعی خود دنبال کنند، در معرض محتواهای متنوعی قرار می‌گیرند.

فرزند من چه نوع محتواهایی را در توییچ خواهد دید ؟

دقیقا نمی‌توان گفت که فرزند شما در توییچ چه چیزی را می‌بیند! آن‌ها ممکن است فعالیت یک رقصنده را مشاهده کنند یا پخش زنده‌ی کسی که در حال خوردن مرغ سوخاری است. مهم این است که آن‌ها در معرض محتواهای بسیار متنوعی قرار دارند. حتی ممکن است آن‌ها تعداد زیادی از گیمرها را در حال استفاده از الفاظ رکیک ببینند. اگرچه توییچ محدودیت‌هایی برای ارائه‌ی محتواهای جنسی اعمال کرده است؛ اما، استفاده از بازی‌های حاوی خشونت و یا برهنگی را مجاز می‌داند. البته مواردی مثل سخنان مروج خشم و نفرت، نظرات تحقیرآمیز و آزار اینترنتی در آن کم‌تر رایج است. با این وجود برخی از کانال‌ها به صورت خودجوش ناظرانی دارند که مسئول حذف کردن نظرات افراط‌گونه هستند.

آیا راهی برای مسدود کردن محتواهای نامناسب در توییچ وجود دارد؟

این پلتفرم روش خاصی برای اعمال کنترل والدین ارائه نمی‌کند. کاربرانی که وارد سیستم شده‌اند می‌توانند فیلترهای خاصی را برای جلوگیری از تبعیض، ادبیات جنسی، خصومت و یا ناسزا تنظیم کنند. اما به هر حال تنظیمات غیرقابل خطا نیستند. در حال حاضر در توییچ امکان اعمال محدودیت‌های زمانی وجود ندارد. اما شما می‌توانید به وسیله‌ی ابزارهایی مانندHabyts  میزان مصرف بچه‌هارا کنترل کنید.

استفاده از توییچ چقدر هزینه دارد؟

به طور کلی استفاده از توییچ رایگان است( به همراه آگهی‌های تبلیغاتی). اما مطمئنا هزینه‌های مرتبط با آن وجود دارد. سیاست‌های اقتصادی توییچ به‌طور کلی برای خرج کردن پول است. از جمله استفاده از بیت، کمک‌های مالی و خرید اشتراکات. در این‌جا توضیحات مختصری درمورد هر کدام آمده‌است:

  • بیت‌ها: ارز درون پلتفرمی توییچ است که بینندگان بوسیله‌ی آن می‌توانند یک استریمر خاص را هنگام پخش برنامه تشویق و یا از آن‌ها پشتیبانی کنند.
  • کمک‌های مالی: اگرچه بیت‌ها به‌عنوان کمک‌های خرد عمل می‌کنند، استریمرها می‌توانند به‌طور مستقیم از تماشاگران تقاضای حمایت مالی کنند.
  • اشتراکات: با پرداخت مقداری هزینه در ماه بینندگان می‌توانند مشترک استریمرهای مورد علاقه‌ی خود شوند تا به امتیازات ویژه مانند چت‌های خصوصی و نشان‌های کاربر دسترسی پیدا کنند.

TwitchCon چیست؟

TwitchCon یک رویداد سالانه است که در آن استریمرها و بیننده‌ها برای ملاقات و احوال‌پرسی و یا بحث‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند. اگرچه این امکان برای کشور ما وجود ندارد اما در برخی کشورها تعداد شرکت کنندگان این رویداد به 50 هزار نفر هم رسیده است. بنابراین بچه‌ها اگر به استریمرهای خاصی علاقمند باشند احتمالا مشتاق شرکت کردن در این رویداد هستند.

امتیازات توییچ بر یوتیوب چیست؟

هر دو پلتفرم از نقطه نظر تعداد بینندگان اشتراکات زیادی دارند؛ زیرا کیفیت و تناسب محتوا در هردوی آن‌ها وجود دارد. یوتیوب دارای طیف گسترده‌تری از موضوعات است. از جمله ویدئوهای جعبه گشایی و ویدئوهای متنوع آموزشی. توییچ با وجود گیمرهای سرسخت و طرفدارانشان برتری دارد، بویژه دارای ویژگی‌های تعاملی بیشتری مانند استیکرهای اختصاصی چت است که به بینندگان کمک می‌کند تا احساس کنند که عضوی از یک باشگاه هستند. به هر حال این یک قانون کلی بین بینندگان است که به طور کلی توییچ بین هواداران محبوب‌تر از یوتیوب است. یوتیوب با داشتن موضوعات متنوع امکان جستجوی بیشتر را فراهم می‌کند اما به هر حال ممکن است محتوای خارج از موضوع در آن زیاد باشد.

فرزندم می‌خواهد در توییچ یک استریم پخش کند!

در توییچ این مساله خیلی معمول است. بینندگان بعد از مدتی خودشان یک استریمر می‌شوند. حتی اگر در ابتدای کار دنبال کنندگان زیادی نداشته باشند، این مساله برایشان مهیج خواهد بود. اما پخش برنامه می‌تواند آسیب‌زا باشد، بخصوص برای کودکان کوچک‌تر. با این حال اگر فرزند شما می‌خواهد یک استریمر باشد در مورد استدلال‌های او در مورد تمایل به استریمینگ صحبت کنید و خطرات آن‌را در نظر بگیرید. اگر هردوی شما با استریمینگ موافق بودید، قوانین مخصوصی برای استفاده کردن از آن در نظر بگیرید تا به فرزندتان کمک کنید که اشتیاق خودش را در شرایط ایمن‌تری به اشتراک بگذارد.

منابع و پیشنهاد کدومو

این مقاله ترجمه و تلخیص از مقاله ای با همین عنوان در سایت هبیتس است. همچنین کدومو برای آشنایی شما با سرویس‌های در دسترس گیمرها مطالعه مقاله "بازی‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی برای چت کردن؟" را به شما توصیه می‌کند.

حمله به تایتان‌‌ها اثری تنها برای بزرگسالان

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!