• امروز : 9 فروردین 1403
logo

چطور درباره اخبار با کودکان صحبت کنیم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چطور درباره اخبار با کودکان صحبت کنیم؟

کودکان به روش‌های مختلف از جمله تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، دوستان یا حتی گفتگوی والدین ممکن است در جریان رخدادها یا اخبار روز قرار بگیرند.گاهی ممکن است اخبار نشاط‌آور یا در مورد کودکان باشد و خبر برای کودک جذاب باشد. اما گاهی (اغلب!) اخبار ممکن است مربوط به انواع خشونت یا ناهنجاری‌های اجتماعی باشند که نتیجه آن ایجاد نگرانی در کودک خواهد بود در این موارد لازم است یک بزرگسال به کودک برای درک صحیح از آنچه در حال رخ دادن است کمک کند.

با انجام این مراحل می‌توانیم درباره اخبار با کودکان صحبت کتیم. با اینکار به کودک‌ کمک می‌کنید اخبار را بفهمد و احساس بهتری داشته باشد.

به من بگو دقیقا چی شنیدی عزیزِ دلم؟

  • از کودک سوال بپرسید که مطمئن شوید چقدر از رویداد یا اخبار روز مطلع است. برای بچه‌هایی در سن مدرسه یا مهد می‌توانید به صورت غیر مستقیم از اتفاقات داخل مدرسه یا مهد و صحبت‌هایی که با دوستانش در طول روز داشته است سوال کنید.
  • سن کودک را در نظر بگیرید. خردسالان ممکن است تفاوت بین واقعیت و خیال را درک نکنند. اغلب بچه‌ها در سن 7 یا 8 سالگی درک می‌کنند که اخبار مربوط به دنیای واقعی هستند.
  • از خواسته کودک پیروی کنید. اگر به نظر می‌رسد که کودک علاقه‌ای به خبر ندارد یا در حال حاضر دلش نمی‌خواهد درباره آن صحبت کند؛ اصرار نکنید.

صادقانه و کوتاه به سوال‌ها جواب بدهید.

  • حقیقت را بگوئید. اما بیشتر از آنچه کودکتان به آن نیاز دارد نگویید. سعی کنید ترس‌های کودک را آرام کنید و کمک کنید کودک احساس امنیت کند. جزئیاتی بیشتر از آنچه کودک به آن تمایل نشان می‌دهد را بازگو نکنید.
  • با دقت به حرف‌های کودک گوش کنید. وقتی کودکان در مورد یک حادثه ناراحت کننده مانند حوادث تروریستی یا تیراندازی در مدارس می‌شنوند؛ این سوال برایشان ایجاد می‌شود:" ممکنه من نفر بعدی باشم؟ ممکنه این اتفاق برای من هم بیافتد؟" بچه‌های بزرگتر ممکن است سوال‌های بیشتری داشته باشند. روی سوال‌های فرزندتان متمرکز شوید تا بتوانید به او کمک کنید با ترس‌هایش کنار بیاید. تمایل یک فرد بزرگسال به شنیدن حرف‌های کودک پیام امنیت و قدرتمند بودن را به او می‌دهد.
  • اشکالی ندارد گه بگویید جواب سوالی را نمی‌دانید. اگر فرزندتان سوالی پرسید که پاسخ آن را نمی‌دانستید، بگویید که پاسخ را پیدا خواهید کرد. می‌توانید از وب‌سایت‌های ایمن و مناسب سن کودک استفاده کنید تا زمانی را باهم باشید و با همراهی هم پاسخ را پیدا کنید.
  • در زمان وقوع اتفاقات خاص میزان تماشای تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و ... را برای کودک محدود کنید. تماشای تصاویر مربوط به خشونت به صورت واضح ممکن است برای کودکان و نوجوانان ناراحت‌کننده باشد.

احساس امنیت و کنترل اوضاع مهم است.

کمک کنید که کودک احساس کند همه چیز تحت کنترل است. برای اینکار

  • کودکان را به صحبت کردن تشویق کنید. اگر کودک از اتفاق یا رویدادی ترسیده است؛ در مورد آن سوال کنید. حتی در مواردی که اتفاق خارج از کنترل باشد (مانند حواث تروریستی یا بلایای طبیعی) صحبت‌کردن کمک می‌کند تا ترس‌های خود را با شما در میان بگذارند.
  • نوجوانان را تشویق کنید تا کمی عمیق‌تر اخبار را نگاه کنند. از آنها بپرسید فکر می‌کنند چرا یک رسانه داستانی ناراحت‌کننده یا ترسناک را منتشر کرده است؟ آیا به دنبال افزایش فالوور، لایک و کلیک بوده یا واقعا موضوع ارزش خبری داشته است؟ با این روش می‌توانید یک داستان ترسناک را به بحث در مورد نقش و رسالت خبر تبدیل کنید.
  • به فرزندان خود بیاموزید که آماده باشند، نه وحشت زده. مثلا اگر اخبار در مورد حادثه تروریستی یا تیراندازی در مدارس است، در مورد امنیت و شیوه‌های محافظت مدارس از دانش‌آموزان صحبت کنید. اگر خبر در مورد یک بلای طبیعی است یک برنامه خانوادگی برای کارهایی که در صورت وقوع حادثه باید انجام دهید تنظیم کنید. اگر یک بیماری در حال گسترش است؛ در مورد راه‌های محافظت از خود و دیگران صحبت کنید.
  • در مورد راه‌هایی برای کمک کردن به دیگران و افراد درگیر در حادثه صحبت کنید. پس از یک رویداد غم‌انگیز کمک کردن به کودکان حس کنترل می‌دهد. مثلا در یک حادثه طبیعی کمک به تهیه اقلام مورد نیاز برای آسیب دیدگان حادثه و همدردی به شیوه‌های مختلف کمک کننده خواهد بود.
  • اخبار را در پس زمینه قرار دهید. بحث را از گفتگو در مورد یک رویداد ناراحت کننده و غم‌انگیز به یک گفتگوی خانوادگی همه‌جانبه تبدیل کنید. از این روش به عنوان راهی برای صحبت در مورد کمک به دیگران، همکاری و راه‌های مقابله با سختی‌ها صحبت کنید.

در معرض اخبار بودن را محدود کنید.

  • تصمیم بگیرید که چه خبرهایی و چه مقدار برای فرزندتان مناسب است. به این فکر کنید که فرزندتان چند سال دارد و چقدر بالغ محسوب می‌شود؟ آنها را تشویق کنید که اخبار را ویژه در زمان وقوع رویدادهای آزاردهنده کمتر پیگیری کنند.
  • مراقب میزان اخباری که به کودک می‌رسد باشید. به این فکر کنید که چقدر مقابل کودکان خود در مورد اخبار بحث می‌کنید؟ تلویزیون را خاموش کنید تا تمام روز اخبار در پس زمینه پخش نشود.
  • برخی محدودیت‌ها را مشخص کنید. خیلی صریح به فرزندان خود بگویید که نمی‌خواهید آنها مدام در معرض اخبار باشند. قوانین مشخصی را برای استفاده از دستگاه‌های مختلف و رسانه‌های اجتماعی وضع کنید.
  • اخبار را با فرزند خود تماشا کنید و در مورد آن صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید محتوای یک خبر برای کودک‌تان مضر است؛ تلویزیون را خاموش کنید.

گفتگو را ادامه دهید.

  • در مورد رویدادهای خبری با فرزندتان صحبت کنید. به بچه‌ها کمک کنید در مورد موضوعاتی که می‌شنوند فکر کنند. با سوالاتی مانند "تو چی فکر میکنی؟" می‌توانید کودک را به گفتگو در مورد موضوعات غیر خبری تشویق کنید.
  • مراقب استرس و اضطراب باشید. اگر تغییری در رفتار فرزند خود مشاهده می‌کنید ( مانند نخوابیدن، غذا نخوردن، عدم تمایل به حضور در کنار دیگران یا هموراه نگران بودن) با یک روانشناس یا مشاور معتمد گفتگو کنید. آنها می‌توانند به فرزند شما کمک کنید اضطرابش را مدیریت کند و احساس بهتری در مواجهه با رویداد‌های غم‌انگیز داشته باشد.

منابع و پیشنهاد کدومو

محتوای این مقاله از مطلبی با همین عنوان در سایت سلامت کودکان ترجمه شده است.

اگر به موضوع اخبار علاقه‌مند هستید پیشنهاد میکنیم مقاله های  چطور اخبار جعلی را شناسایی کنیم؟  و چطور فرزدم قادر به تشخیص اخبار جعلی باشد؟ را نیز مطالعه کنید.

چگونه اعلان بازی‌های موبایل(نوتیفیکیشن‌) را کنترل کنیم؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!