• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

یک بازی جذاب با تم تحریف تاریخ!

آخرین مطالب

مطالب ویژه

یک بازی جذاب با تم تحریف تاریخ!

نشست نقد و بررسی بازی «اساسین کرید» توسط کدومو، معاونت کودک و نوجوان مؤسسه‌ی تبیان در روز چهارشنبه 19 مهرماه برگزار شد.

در این جلسه آقای محسن رزاقی، کارشناس بازی دیجیتال، به تحلیل و تبیین محتوایی و نشانه‌شناختی بازی «اساسین کرید» پرداختند و به‌ویژه سری آخر این بازی باعنوان «میراژ» را بررسی کردند. به گفته‌ی کارشناس برنامه، این بازی محتوای تاریخی و الاهیاتی دارد و رویدادهای مهم تاریخی را با جزییات به تصویر می‌کشد. سفر قهرمان بازی نیز سفری تاریخی-فلسفی است و در جهان اسلام و خاورمیانه شروع شده و در سایر سرزمین‌ها ادامه می‌یابد که در سری آخر شاهد حضور ایران و زبان فارسی در بازی نیز هستیم.

آقای رزاقی در ابتدای نشست، ماهیت و اهداف شرکت یوبی‌سافت، سازنده‌ی بازی اساسین کرید، را تبیین کردند و گفتند این شرکت زیرساخت‌های تولید و توزیع بسیار قوی دارد و به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند و برنامه‌ای تحت عنوان یوبی‌سافت کانکت دارد؛ یعنی تمام بازی‌های این شرکت به هم متصلند و داستان‌هایشان در دل همدیگر جا و نقش دارند. همچنین یوبی‌سافت قراردادهایی بلندمدت با ارتش آمریکا دارد تا با طراحی و ساخت بازی‌های خاص، ذهن مخاطبان را برای ورود به ارتش آمریکا آماده کند.

کارشناس برنامه در ادامه به تأثیر گسترده‌ی بازی اساسین کرید در جهان حقیقی پرداخت که برای نمونه می‌توان به ترویج زبان و ادبیات اساسینی، پوشش اساسینی و به‌طور کلی، سبک زندگی اساسینی، اشاره نمود.

سپس سیر کلی بازی اساسین کرید بیان شد. به‌این شکل که بازیکن در نقش اساسین‌ها یا حشاشین‌ها که توسط حسن صباح در قلعه‌ی الموت شکل گرفته بازی می‌کند و با تمپلارها یا شوالیه‌های معبد نزاع تاریخی دارند. نزاع نیز بر سر تکه‌های بهشتی یا همان سیب بهشتی است که قابلیت کنترل ذهن دارد. در این بازی، مدام با رفت‌وبرگشت‌های تاریخی مواجهیم و شاهد تحریف وقایع تاریخی و دینی ازجمله ماجرای حضرت آدم و حوا، حضرت موسی و... هستیم.

طبق توضیحات کارشناس جلسه، بازی اساسین کرید دارای نشانه‌های آشکار فراماسونری است؛ ازجمله لوگوی بازی که شبیه فراماسون‌هاست. اشاره به تاریخ 21دسامبر 2012 و تحول جهان و تمپلارها که شبیه شوالیه‌های فراماسونری هستند.

آقای رزاقی، بازی اساسین کرید را یک دستاورد فن‌آوری برای ترویج اهداف ملحدانه دانست و به‌عنوان مثال آشکار به دست‌نوشته‌های موجود در سری آخر بازی اشاره کرد که صراحتاً درباره‌ی عدم وجود خالق و معاد و ادیان مختلف است.

کارگردان سری آخر بازی، مسلمان است و فضای بازی به‌شدت گسترده می‌شود؛ این گستردگی هم در داستان، هم در دیزاین و گرافیک و هم در جغرافیای بازی رخ می‌دهد.

بخشی از داستان اساسین‌کرید میراژ در ایران می‌گذرد اما زبان فارسی، تنها در چند صحنه‌ی گذرا و توسط شخصیت‌های غیرقابل بازی استفاده می‌شود. همچنین نشانه‌های ایرانی مانند لباس رستم یا گردنبندی که در شاهنامه وجود دارد یا نشان فروهر نیز در صحنه‌های مختلف بازی دیده می‌شود.

در پایان این نشست، کارشناس برنامه بازی اساسین کرید را استفاده‌ از اساطیر برای تکفیر ادیان ابراهیمی دانست.

گالری تصاویر

اصطلاحات گیمری و فرزندان | 60 اصطلاح مهم دنیای بازی که والدین باید بدانند

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!