• امروز : 31 فروردین 1403
logo

چگونه کودک کتاب‌خوان داشته باشیم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چگونه کودک کتاب‌خوان داشته باشیم؟

دلایل متعددی وجود دارند تا کودکان برای کُل عمرشان کتابخوان شوند.  گاهی اوقات ذهن و قوه‌ی تخیل کودکان اسیر یک کتاب خاص می‌شود. گاهی معلم کتاب مناسبی را معرفی می‌کند که میل به آشنایی با ایده‌های بزرگتر و مطالعه‌ی آثار با کیفیت را در کودکان ایجاد می‌کند. یا این که مسئول کتابخانه دقیقاً در لحظه‌ای که کودک به کتاب نیاز دارد، یک کتاب مناسب را در اختیارش قرار می‌دهد. همچنین ممکن است کودک شاهد باشد که والدین، پرستاران یا برادر یا خواهر از مطالعه‌ی کتاب لذت می‌برند و او نیز جذب می‌شود.

در اینجا نکاتی عالی برای افزایش علاقه به کتابخوانی ارائه می‌دهیم. این نکات در کُل طول عمر استمرار خواهند داشت.

برای کودکان کم سن و سال و بزرگتر کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای بچه‌های کوچک که روی پای شما نشسته‌اند، در آغوش شما هستند، یا در حال استراحت در تخت خواب هستند آرامش بخش است. شما با یکدیگر از کتاب‌های تصویری لذت می‌برید. کودکان حضور شما در کنارشان و داستان کتاب را به خاطر می‌سپارند. خیلی از کودکان حتی پس از فراگیری مهارت خواندن، هنوز از اینکه با صدای بلند برایشان کتاب بخوانید لذت می‌برند. آن‌ها از شنیدن ریتم منظم جملات، یادگیری تلفظ صحیح کلمات، سؤال پرسیدن، آرامش داشتن و تمرکز روی داستان نفع می‌برند.

کشف کتاب‌های چند جلدی

بسیاری از کودکان پس از آشنایی با کتاب‌های چند جلدی، عاشق کتاب خواندن می‌شوند. آثار بسیار ارزشمندی وجود دارند که کودکان را در حالت انتظار و تشنه‌ی مطالعه‌ی جلدهای بعدی قرار می‌دهند. ( مترجم: در انتخاب کتاب‌ها به رده بندی سنی کتاب‌ها دقت کنید. همینطور مفاهیم و ارزش‌هایی که منتقل می‌کنند. خبر خوب اینکه با راه اندازی بخش ارزیابی کتاب کدومو از این پس می‌توانید کتاب‌های مناسب رد‌ه‌بندی سنی را با ارزیابی تربیتی کدومو در اختیار داشته باشید.)

استفاده از کتاب‌های محبوب قدیمی

برخی آثار به منزله‌ی کتاب‌های کلاسیک برای کودکان تلقی می‌شوند. خوانندگان به صورت نسل  اندر نسل این آثار را مطالعه می‌کنند. سعی کنید کتاب‌هایی که خودتان در دوران کودکی به آن‌ها علاقه داشتید را به کودکان معرفی کنید. کوردورای، تار شارلوت و کتاب‌های نارنیا چند نمونه از آن‌ها هستند. (مترجم : قصه‌های مجید ، قصه‌های خوب برای بچه ‌های خوب، داستان‌های شاهنامه که به زبان ساده نوشته شدن و... )

کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کودک به آن‌ها علاقه مند باشد

اگر کودکتان عاشق خودروها هست، کتاب‌های مربوط به خودروها، کامیون‌ها و قطارها را معرفی کنید. اگر ذهنی فانتزی دارد و به ابرقهرمان‌ها، شاهزاده‌ها علاقه‌مند است، کتاب‌های که شامل این شخصیت‌ها هستند را شناسایی و معرفی کنید. مسئولان کتابخانه، کتابفروشی ها و جستجوهای اینترنتی به شما کمک می‌کنند تا کتاب‌های مناسب در هر موضوعی را شناسایی کنید.( مترجم: از این به بعد هم البته ارزیابی کتاب کدومو یه منبع دسترس و معتبر برای انتخاب کتاب میشه براتون)

کتابی را انتخاب کنید که کودکتان دوست دارد

داستان‌های سرگرم کننده را به کودکان معرفی کنید

داستانی که سرگرم کننده و با لحن شوخی تألیف شده باشد، راهی عالی برای علاقه مند کردن افراد به کتاب‌ها است.برخی والدین دوست ندارند کودکانشان داستان‌هایی همچون کاپیتان زیرشلواری، خاطرات کودک دست و پا چلفتی، یا سایر کتاب‌هایی که نوجوانان دچار مشکل می‌شوند را مطالعه کنند.  با کودکان راجع به محتوای کتاب صحبت کنید، اما به خاطر داشته باشید که کودکان با هدف تقلید رفتار شخصیت‌ها نسبت به مطالعه‌ی این آثار اقدام نمی‌کنند، آن‌ها فقط تمایل به مطالعه‌ی کتاب و پُرکردن اوقات فراغت خود دارند.

از کتاب‌های کمیک در کنار سایر کتاب‌ها استفاده کنید

داستان‌های مصور، یکی از قوی‌ترین و پرفروش‌ترین روندها در حوزه‌ی کتاب‌های کودکان هستند. این کتاب‌ها منجر به جذب کودکان به سمت کتابخوانی می‌شوند. می‌توان در ابتدا کتاب‌هایی همچون اسکوئیش و موش کوچولو را به آن‌ها معرفی کرد. سپس داستان‌های پیچیده‌تری همچون آل دیفو و کودک جدید را معرفی کرد.حتی داستان‌های مصور با موضوع تاریخ هم وجود دارند. ( مترجم : اگرچه هنوز تعداد کتاب‌های مصور و کمیک در ایران کافی نیست اما نمونه‌های جذابی وجود دارند که با جستجوی ساده میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید و ان شاالله به زودی بهترین‌هاش رو در بخش کتاب کدومو بهتون معرفی خواهیم کرد)

از کتاب‌های الکترونیکی هم استفاده کنید

خواندن کتاب‌های دیجیتال به طور مشخص برای علاقه مند کردن پسران و مخاطبان بی علاقه توصیه می‌شود. شما می‌توانید کتاب‌های زیادی را روی کتابخوان، تبلت یا تلفن همراه  دانلود و در اختیار داشته باشید. این کتاب‌ها گزینه‌ی عالی برای زمان مسافرت و یا حتی مطالعه در تخت خواب هستند. وبسایت هایی همچون آرشیو اینترنت، پروژه‌ی گوتنبرگ و کتابخانه‌ی باز   مخزن خوبی از کتاب‌های الکترونیکی رایگان هستند. همچنین می‌توانید با تهیه عضویت کتابخانه‌های الکترونیکی، از کتاب‌های موجود در اپلیکیشن‌های کتاب همچون libby ( مترجم : طاقچه و کتابراه و فیدیبو ...)استفاده کنید.

کتاب خواندن را به یک ارزش خانوادگی تبدیل کنید

با برنامه ریزی منظم، به همراه کودکان به کتابخانه بروید. اجازه دهید کتاب‌ها را انتخاب کنند و در جلسات کتابخوانی به روایت‌ها گوش دهند. از آن‌ها بخواهید کتاب‌های موجود در کتابفروشی محلی را مورد بررسی قرار دهند. دنبال کتاب‌های ارزان در کتابفروشی های دسته دوم باشید. همچنین می‌توانید از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های رایگان خیابانی استفاده کنید. کودکان باید بدانند که پیدا کردن یک کتاب خوب، مانند کشف گنج است. زمان خاصی را به کتاب خواندن اختصاص دهید. در این زمان تلویزیون، رایانه و گوشی را خاموش کنید. در هنگام خواب برای کودکان داستان بخوانید، زمان و مکان کافی برای مطالعه‌ی لذت بخش داخل خودرو را فراهم کنید (اگر از نشستن در خودرو خسته نمی‌شوند!). همچنین در زمان خواب و بعد از اتمام تکالیف درسی هم زمان خوبی برای کتاب خوانی است. توجه داشته باشید که این رفتارها می‌توانند به عادت‌های تغییرناپذیر تبدیل شوند.

این متن ترجمه مقاله ای با همین عنوان در سایت کامان سنس مدیا هست.

ثبت نام در یک رویداد مادر دختری جذاب!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!