• امروز : 31 فروردین 1403
logo

چطور از فرزندم در آموزش مجازی حمایت کنم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چطور از فرزندم در آموزش مجازی حمایت کنم؟

آموزش مجازی راه حل خوبی برای آموزش کودکان در زمان تعطیلی مدارس است. با این‌حال جایگزین کلاس‌های درسی حضوری نمی‌شود. چراکه کودکان به چالش‌هایی که آموزش حضوری پیش پایشان می‌گذارد نیاز دارند. آموزش مجازی چالش‌های خودش را دارد.

معمولا کودکان آسیب‌پذیرتر در طی آموزش مجازی، از جریان تدریس عقب می‌افتند.کودکان مناطق محروم ممکن است در تهیه‌ی ابزارهای استفاده از آموزش مجازی دچار مشکل شوند. حتی در بعضی از خانواده‌ها، فضاها و وسایل آموزشی باید به اشتراک گذاشته شوند. این مساله تمرکز و یادگیری بدون وقفه را دچار مشکل می‌کند.

با این حال ممکن است در شرایطی قرار بگیریم(مثل آلودگی هوا) که ناگزیر از تن دادن به آموزش مجازی باشیم.کدومو در این مقاله تلاش می‌کند به شما کمک کند که بتوانید در جریان آموزش مجازی حامی فرزند خود باشید.

نیازهای یادگیری آنلاین در سنین مختلف متفاوت است

کودکان در سنین مختلف، نیازهای متفاوتی در کلاس‌های درسی مجازی خواهند داشت. در این میان نقش والدین در رشد استعدادهای بالقوه‌ی فرزندشان حیاتی است. برای کودکان خردسال، مهم است که در تعامل با معلمان و هم‌کلاسی‌هایشان مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند که یادگیری آنلاین به طور جدی مانع آن می‌شود. والدین این کودکان می‌توانند یادگیری آنلاین فرزندشان را با کارهای عملی مانند کتابخوانی، سفال‌گری، نقاشی و تمرین زبان از طریق مکالمه، تکمیل کنند. برای نوجوانان خطر انزوا کم‌تر است، چراکه آن‌ها در دنیای واقعی با هم‌سالان‌شان ارتباط بیشتری دارند. همچنین نوجوانان احتمالا استرس کم‌تری را نسبت به خردسالان در جریان کلاس‌های مجازی تحمل می‌کنند. والدین در این موارد برای کمک به فرزندان‌شان می‌توانند شنونده‌ی حرف‌های آن‌ها باشند تا بار روانی آن‌ها را کم‌تر کنند.

چه نکاتی را باید رعایت کنم؟

شما می‌توانید با برقراری ارتباط مثبت و مراقبت از سلامت روان فرزندتان از او حمایت کنید. برای این منظور می‌توانید:

ایجاد فضای امن برای گفتگو

با شنیدن حرف‌های فرزندتان، ایجاد فضای امن برای گفتگو و ارائه‌ی حمایت عاطفی او را در مدیریت استرس یاری کنید. برای این منظور می‌توانید با سایر والدین مشورت کنید با چالش‌های آن‌ها آشنا شوید.این کار به شما کمک می‌کند تا احساس تنهایی نداشته باشید و ببینید که آموزش مجازی برای همه چالش برانگیز است.

تقویت رابطه با دوستان

فرزندتان را تشویق کنید تا به حمایت عاطفی دوستانش تکیه کند. در این صورت خلا ارتباط با هم‌سالان برای او جبران می‌شود.

موفقیت‌ها را جدی بگیرید

از تلاش‌ها و دست‌آوردهای او حمایت کنید. اگر می‌بینید که فرزندتان به موفقیت خاصی دست پیدا می‌کند، آن را با معلم او به اشتراک بگذارید.احتمالا بازخوردی که معلم به شما می‌دهد برای فرزندتان الهام بخش خواهد بود.

کودکان را مجبور به انجام تکالیف نکنید

از مجبور کردن کودکان برای انجام تکالیف‌شان بپرهیزید.مجبورکردن او می‌تواند باعث شود که فرزندتان در غیاب شما از زیر بار مسئولیت‌هایش فرار کند. بنابراین لازم است در فواصل بین زمان‌هایی که برای انجام تکالیف معین کرده‌اید، به او استراحت بدهید یا موارد تشویقی گوناگون را برای او درنظر بگیرید.

همه چیز تحت کنترل ما نیست.

آن‌ها را تشویق کنید تا موقعیت‌هایی که در جریان آموزش مجازی خارج از کنترل آن‌هاست(مثل قطعی اینترنت) را بشناسند و بپذیرند. بهتر است اجازه بدهید که این یادگیری در جریان آموزش باشد و موقعیت‌هایی که خودتان متصور می‌شوید را برای او بازگو نکنید. چرا که ممکن است بر اعتماد به نفس فرزندتان تاثیر بگذارد. اگر موقعیت غیر‌منتظره‌‌ای اتفاق افتاد به او روحیه بدهید و بگویید که این اتفاق تقصیر او نیست و او می‌تواند به خوبی آن را مدیریت کند.

مدیریت زمان استفاده از دستگاه دیجیتال

زمان استفاده از دستگاه هوشمند را برای او محدود کنید. در کودکان کم سن‌تر، مدیریت زمان استفاده از پلتفرم‌های مجازی دشوارتر است. دانش‌آموزانی که از آموزش مجازی استفاده می‌کنند باید برنامه‌ی منظمی برای استفاده از پلتفرم‌ها داشته باشند تا بتوانند در جریان آموزش باقی بمانند. شما می‌توانید با نشستن در کنار فرزندتان شروع کنید و عمدا راجع به تکالیف و وظایفی که او مسئول انجام دادن آن‌هاست با او گفتگو داشته باشید. از خود او کمک بگیرید و برای استفاده از پلتفرم‌ها برای او محدودیت‌هایی تعیین کنید. مطمئن شوید که او مطابق قوانین شما عمل خواهد کرد.

تعیین یک فضای مشخص برای یادگیری

یک فضای مشخص برای یادگیری مجازی او در نظر بگیرید. فضای کاری مناسب تفاوت زیادی در ذهنیت و توانایی دانش‌آموزان برای تمرکز کردن ایجاد می‌کند. این مساله کمک می‌کند که آن فضا برای فرزندتان تداعی‌گر یک مکان آموزشی باشد که می‌تواند قدرت یادگیری او را بسیار افزایش دهد. به شخصیت و نیازهای فرزندتان برای تعیین این فضا فکر کنید و با خود او برای تعیین این فضا گفتگو داشته باشید.اگر کودک شما در مکان‌های خلوت رشد بهتری دارد، برای او یک میز و صندلی مستقل تهیه کنید.اگر به کمی تعامل بیشتر نیاز دارد می‌توانید میز و صندلی او را در آشپزخانه یا اتاق نشیمن بگذارید.

تشویق به هدفمندی در زندگی

آن‌ها را تشویق کنید تا برای آینده هدف‎‌گذاری کنند. هدف‌گذاری برای آینده به فرزندتان کمک می‌کند که دیدی کلی نسبت به آن‌چه می‌خواهد انجام دهد داشته باشد تا بتواند مسیر خودش را ترسیم کند. البته انتظار نداشته باشید که اهداف او کاملا مطابق واقعیت باشد! کودکان ، مخصوصا کودکان زیر هفت سال، تصور ناقصی از واقعیت‌ها دارند. اهداف اورا بپذیرید و برای تحقق ابعاد منطقی آن برنامه ریزی کنید.

استقلال کودک را به رسمیت بشناسید

به آن‌ها اجازه بدهید که به طور مستقل با چالش‌های این فضا مواجه شوند. لزومی ندارد تمام وقت خود را صرف چک کردن فرزندتان بکنید. می‌توانید به او این اطمینان را بدهید که او به تنهایی از پس وظایفش بر می‌آید.البته می‌تواند هر زمان که احتیاج به کمک داشت بدون نگرانی به شما مراجعه کند.

با معلم در ارتباط باشید

با معلم او در ارتباط باشید و نیازهای فرزندتان را با او در میان بگذارید.فقط به این دلیل که آموزش فرزندتان مجازی شده است، نمی‌توان گفت که فرزندتان کاملا مستقلانه می‌تواند یاد بگیرد.معلمان مجازی نقشی حیاتی در یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.والدین باید به طور مکرر با معلمان در ارتباط باشند تا مطمئن شوند که دانش‌آموزان هم‌گام با آموزش مجازی پیشرفت می‌کنند و از کمک مناسب برخوردار می‌شوند.

خدمات مدرسه را شناسایی کنید

مدیر مدرسه ممکن است خدماتی در قالب‌های گوناگون از قبیل فیلم‌های آموزشی روزانه یا چک کردن تلفنی دانش آموزان به صورت هفتگی ارائه کند.سعی کنید این خدمات را بشناسید و پیگیر اجرای منظم آن‌ها باشید.

پلتفرم آموزش مجازی را بشناسید

احتمالا مدارس برای ارائه‌ی آموزش مجازی پلتفرم مشخصی را معرفی کنند.سعی کنید نحوه‌ی استفاده از آن پلتفرم را یاد بگیرید تا پاسخگوی سوالات احتمالی فرزندتان باشید.مطمئن شوید که آن پلتفرم کارایی لازم را از جهت فراهم کردن بستر مناسب برای ارسال تکالیف و بررسی آن‌ها توسط معلم دارد.

الگوی سخت‌کوشی باشید

یادگیری آنلاین بسیاری از روندهایی که در تقویت مسئولیت‌‌پذیری فرزندتان مهم بودند را حذف می‌کند. بنابراین دستیابی به همان سطح از موفقیت اراده‌ی درونی بالایی را می‌طلبد. این انگیزه خود به خود برای برخی از دانش‌آموزان بیشتر بوجود می‌آید و برای برخی دیگر نه. علاوه بر این‌ها عادت کردن به استفاده  از پلتفرم‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. شما به عنوان یک والد می‌توانید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.

صحبت کردن با فرزندتان درمورد کار و فعالیت‌های خودتان می‌تواند شروع خوبی باشد. درباره‌ی پروژه‌های دشواری که روی آن‌ها کار می‌کنید؛ مراحل مختلف کاری‌تان و تلاش‌هایی که می‌کنید به او بگویید. به فرزندتان بگویید که چگونه باید جنگید و شکست خورد. البته انتظار نداشته باشید که حتما بتوانید توجه او را به خودتان جلب کنید، اما نشان دادن سخت کوشی و انگیزه به فرزندتان کمک می‌کند تا رویکردی مشابه شما حین یادگیری داشته باشد.

نکاتی برای معلمان برای حمایت از والدین

معلمان هم می‌توانند از خانواده‌ها در زمان یادگیری آنلاین حمایت کنند. برای این منظور می‌توانید:

  • برای بررسی میزان پیشرفت دانش‌آموزان وقت بگذارید و آن‌ را با والدین‌شان در میان بگذارید.
  • یک تصویر کلی از آن‌چه که دانش‌آموزان باید بیاموزند به والدین ارائه بدهید.
  • نیازهای دانش آموزان را بررسی کنید و منابع متناسب با آن نیازها به والدین ارائه کنید
  • پذیرای والدین باشید.سعی کنید ارتباط‌تان را با والدین کودکان حفظ کنید.

در کل جریان آموزش مجازی ممکن است باعث اخلال در فرآیند تحصیل شود، اما با حمایت والدین و معلمان، یادگیری و رشد کودکان می‌تواند ادامه دار باشد.

منابع و پیشنهاد کدومو

این مقاله ترجمه و تجمیع مطالب دو مقاله زیر است :

 

 5Things Parents Can Do to Support Students Learning Online

How parents can support children’s online learning

کدومو خواندن مقاله " رهایی والدین از استرس آموزش مجازی " را هم به شما پیشنهاد می‌کند.

معرفی نرم افزارهای کنترل والدین

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!