• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

چرا باید سنت بازی های خانوادگی را ایجاد کنیم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چرا باید سنت بازی های خانوادگی را ایجاد کنیم؟

اوقات فراغت خانوادگی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ایجاد پیوند خانوادگی محکم و دلپذیر است. هرچه زمان بیشتری را بتوانیم به‌عنوان خانواده در کنار هم بگذرانیم، یک فعالیت مثبت انجام دهیم و با هم کار کنیم، پیوند خانوادگی ما قویتر می شود. با توجه به استفاده‌ی روزافزون موبایل و تبلت هوشمند، بازی‌های ویدئویی تفریحی کم خرج و همیشه در دسترس می‌باشد که هنر مدیریت والدین را می‌طلبد و در همه‌گیری بیماری کویید 19 می‌توان در منزل تفریح مهیج و جذاب را تجربه کرد و گزینه‌ی خوبی برای ایجاد یک سنت بازی شبانه یا بازی در آخر هفته‌ها را شکل داد. بازی های ویدئویی پتانسیل همکاری و دورهمی را دارند و برای فرزندمان جذابیت بیشتری نسبت به سایر فعالیت‌های خانوادگی دارند. در ادامه با مزایای بیشتر این ایده جدید آشنا می‌شویم.

" با ایجاد یک سنت دلنشین خانوادگی با کمک بازی های ویدئویی و ایجاد یک عادت دسته جمعی به تحکیم و ترمیم روابط خانوادگی  کمک کنید. "

شناسایی علایق اعضای خانواده

اگر با فرزندانمان بازی کنیم، می‌توانیم در جریان علاقه‌ی آن‌ها قرار گیریم و عشق آنها به بازی را درک کنیم نه اینکه آنها را به‌خاطرش تنبیه کنیم. در حین بازی‌کردن با قهرمانان و شخصیت‌هایی که فرزندمان علاقه‌ی بیشتری به آنها دارد، آشنا می‌شویم. به گذشته‌ی خود نیم‌نگاهی می‌اندازیم و با مرور خاطرات دوران نوجوانی به یاد شخصیت‌های مورد علاقه‌ی خود و احساسمان نسبت به آن‌ها می‌شویم و بیشتر می‌توانیم فرزندمان را درک کرده و با او همدلی کنیم.

گفتگو را پایه‌ریزی کنیم

گاهی اوقات، زندگی ممکن است کمی دشوار باشد و حقیقت این است که با بزرگ‌تر شدن فرزندانمان، به نظر می‌رسد یک دوره چندساله در زندگی آنها وجود دارد که ترجیح می‌دهند با شخص دیگری به‌جای ما صحبت کنند و زمان بگذرانند. حتی اگر والد کنترل‌گری باشیم و بتوانیم کودکمان را در سنین پایین‌تر از آسیب‌های بازی‌ها درامان نگه‌داریم هیچ تضمینی وجود ندارد که در نوجوانی هم بتوانیم کنترل اوضاع را در دست داشته باشیم. هرچه آن‌ها بزرگ‌تر شوند یافتن ادبیات مشترک گفتگو کار سخت‌تری می‌شود. قبول داریم که بازی خانوادگی سناریوی معمولی نیست اما لازم نیست که یک خانواده عادی باشیم، سنت بازی خانوادگی می‌تواند زمینه‌ی گفتگو را ایجاد کند. اگر یکی از والدین رابطه‌ی کم‌رنگ‌تری با فرزند خود دارد، می‌تواند با انتخاب یک بازی هدفمند این روابط را بهبود بخشد. گیم نقطه مشترک خوبی برای گفتگو است چون فرزندمان علاقه‌ی بیشتری به آن دارد و زمینه‌ی گفتگو راحت‌تر فراهم می‌شود.

کار گروهی یک امر ضروری است

انجام بازی‌ها بدون هم‌تیمی سخت است، حتی اگر بازی‌های تک‌نفره هم انتخاب کنیم بازهم با کمک همسر و فرزندمان مسیر بازی را می‌توان هموارتر طی کرد. همکاری مشترک برای رسیدن به یک هدف مشترک می‌تواند برای همه‌ی اعضای خانواده جذاب باشد. در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم فردگرایی اولویت بیشتری نسبت به کار گروهی دارد، بنابراین ما و فرزندمان نیز خواه‌ناخواه تمایل بیشتری نسبت به اعمال فردی داریم و در غالب یک کار گروهی کمتر نقش‌آفرینی می‌کنیم، بازی‌های ویدئویی بستر مناسبی جهت ترمیم این خلأ اجتماعی می‌باشد.

اعتمادبه‌نفس ایجاد کنیم

لازم نیست همیشه بازی‌ها برنده یا بازنده داشته باشند، اما می‌توان با انتخاب آگاهانه یک بازی به فرزندمان اجازه برنده شدن دهیم تا اعتمادبه‌نفس بیشتری بیابد البته این کار به شرطی راه‌حل مناسبی است که همیشه برنده‌ی میدان نباشد. اگر اختلاف سنی فرزندان متفاوت باشد باید حواسمان به کوچک‌ترها بوده تا از باخت‌های پی در پی آسیب نبینند انتخاب بازی هوشمندانه می‌تواند مسیر را هموارتر سازد.

استرس یادگیری را کاهش دهیم

استرس خصوصیتی است که از روزهای اول کودکی تا سن پیری با ما همراه است. اضطراب زندگی را تا حد زیادی تلخ می‌کند و ما را از تمام تماس های اجتماعی و یادگیری مهارت‌های جدید بازمی‌دارد. برای غلبه بر این مشکل بازی ویدئویی فرصت طلایی به ما می‌دهد تا استرس مضر را برای رویارویی با موارد جدید در زندگی کاهش دهیم. می‌دانیم هرکدام از اعضای خانواده در یک سبک خاصی از بازی‌ها مهارت بیشتری دارند، شاید فرزندمان در رانندگی و شلیک کردن بهتر از ما باشد یا ما دربازی‌های جور کردنی و حل جدول سریع‌تر باشیم، همین مسئله به همه‌ی اعضای خانواده کمک می‌کند تا استرس یادگیری مهارت‌های جدید را تبدیل به فرصتی برای رشد کنند. اغلب ما والدین از ترس این‌که بازی‌های نسل جدید با گذشته متفاوت‌تر شده و نیازمند سرعت عمل بیشتری است از همراهی با فرزندمان خودداری کرده و کم‌کم از او فاصله می‌گیریم، شب بازی خانوادگی فرصت خوبی برای مهارت‌افزایی تمام اعضای خانواده و غلبه بر استرس‌های زیاد است.

بازی‌کردن باعث آموزش فرزندمان می‌شود

در حین بازی‌کردن فرصتی برای ایجاد رقابت سالم بین افراد خانواده و آموزش رفتار جوانمردی به کودکان در حین بازی ایجاد کنیم. به طور مثال رفتارهای جوانمردانه در بازی فوتبال را می‌توان به فضای بازی فیفا کشاند تا فرزند ما متوجه این قضیه شود که علاوه بر مسئله بردوباخت مسائل مهم‌تر دیگری هم وجود دارد. همچنین می‌توانیم مسائلی نظیر مدیریت منابع و دارایی‌ها و استراتژی پیشبرد بازی را به فرزندمان یاد بدهیم و به او کمک کنیم تا در کنار تخلیه هیجانات روحی، آموزش‌های مفیدی را داشته باشد.

ایجاد سلیقه‌ی خانوادگی

امروزه اکثر نوجوانان و حتی کودکان منبع جستجوی بازی برایشان دوست‌هایشان هستند اگر شما به‌عنوان والد همراه بازی بچه‌ها باشید به‌نوعی در طولانی‌مدت می‌توانید ذائقه فرزند خود را به سمت بازی‌هایی مناسب هنجارهای خانوادگی خود ببرید. به طور مثال با سوق دادن اعضای خانواده به سمت بازی‌های حرکتی و ورزشی و ایجاد علاقه و انگیزه برای ورزش می‌توانیم آسیب بی‌تحرکی و چاقی که از پیامدهای بازی‌کردن است، کاهش دهیم.

بازیکنان دیگر را بشناسیم

با بازی‌کردن کنار فرزندمان متوجه می‌شویم که بچه‌هایمان با چه کسانی بازی می‌کنند، درست مثل وقتی‌که مراقب دوست‌های بچه‌هایمان در فضای واقعی هستیم. به‌خاطر داشته باشیم که بعضی از بچه‌ها راحت‌تر می‌توانند در یک بازی آنلاین دوست شوند و نیازمند مراقبت و حمایت بیشتری هستند.

"امروزه یکی از خطرات بازی‌های رایانه‌ای فضای آنلاین آن‌هاست. امکان گفتگو و برقراری ارتباط با غریبه‌ها و خریدهای درون بازی می‌توانند آسیب جدی برای فرزندمان داشته باشد."

با کودک خود در مورد خطرات انجام بازی‌های آنلاین، مانند آزار و اذیت اینترنتی، سرقت اطلاعات و ملاقات شخصی که ممکن است به روش‌های مضر دیگری رفتار کند، صحبت کنیم. به کودک خود بیاموزیم که چگونه اطلاعات خود را خصوصی نگه دارد. بدانیم فرزندمان با چه کسانی به‌صورت آنلاین بازی می‌کند و چگونه با دیگران تعامل دارد. در حین بازی به آن‌ها این اطمینان را بدهیم که همان‌طور که در دنیای واقعی اگر مسئله‌ای آنها را تهدید کرد در کنارشان هستیم در دنیای مجازی هم با آنها همراه هستیم.

  ‌

همه ما می‌دانیم که تنها با فشار و کنترل‌گری نمی‌توانیم همیشه فرزندمان را از بازی‌های ویدئویی که امروزه تبدیل به یک رسانه جدی شده است دورنگه داریم، همچنین می‌دانیم که فرزند نوجوانمان علاقه‌ی بیشتری به بازی با همسالان خود دارد، پس بهتر است از همین امشب شروع کرده و سنت بازی خانوادگی را تبدیل به یک عادت خانوادگی کنیم تا بتوانیم به‌مرورزمان آسیب‌های احتمالی بازی را کاهش دهیم و تفریحی جذاب برای همه‌ی افراد خانواده ایجاد کنیم.

پیشنهادهای خانوادگی کدومو به مناسبت روز جهانی خانواده

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  1. مریم فروزان کیا

    انجام بازی های خانوادگی چند حسن دارد که مهترینشان دورهم بودن است، فرصتی که کودکان می توانند کنار پدر و مادرشان بخندند، شاد باشند و رقابت کنند و در این بین به خوبی ماهیت خود رقابت در یک بازی گروهی را شناخته و مدیریت آن را بیاموزند. همانطور که می دانیم خانواده اولین اجتماعی است که کودک به آن ورود می کند و هر چقدر کودک بتواند در این جمع احساس راحتی داشته باشد از آرامش فکر و رشد بهتری برخوردار خواهد بود. انجام بازی های گروهی خانوادگی خود یکی از همین فرصت هایی است که کودک در آن هم می تواند بازی کند و هم می تواند همزمان آموزش ببینید تا خود را برای ورود به دنیای بزرگتر و افراد بیشتر اماده و تجارب ارزشمندتری کسب کند. اینکه نوع بازی و نحوه انجام آن هم چه باشد خیلی مهم است بازی های فکری گروهی می تواند فرصتی باشد که کودک نحوه تعامل با افراد را بیاموزد، افکارش را به اشتراک بگذارد، نظرخواهی کند یا نظرش را بیان کند، همه این موارد می توانند به اعتماد به نفس او، نحوه تصمیم گیری او و ... در آینده نقش به سزایی داشته باشند.

    3 سال پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!