• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

هر آنچه که والدین باید درباره بازی روبلاکس (Roblox) بدانند

آخرین مطالب

مطالب ویژه

هر آنچه که والدین باید درباره بازی روبلاکس (Roblox) بدانند

این روزها درباره بازی روبلاکس زیاد می‌شنوید. آیا این بازی واقعا برای کودکان خطرناک است؟ با بررسی بازی روبلاکس به این سوال مبهم پاسخ می‌دهیم.

روبلاکس چیست؟

روبلاکس از پلتفرم‌های پرطرفدار دنیای بازی‌های ویدئویی است که ساخت و توسعه آن به سال 2006 برمی‌گردد. این بازی پلتفرمر به شما اجازه می‌دهد تا بازی را خودتان بسازید و از آن کسب درآمد کنید. همچنین روبلاکس به واسطه گیم‌پلی خلاقانه آنلاین و بی‌نهایت آیتم‌های جذاب توانسته تا محبوبیت خود را روزبه‌روز گسترش دهد. از بازی‌های Adopt Me!، MeepCity وWork at a Pizza Place  می‌توان به عنوان برخی از محبوب‌ترین بازی‌های روبلاکس نام برد.

شما پس از ثبت‌نام رایگان در بازی می‌توانید دنیای سرگرم‌کننده خود را خلق کنید و در کنار دیگر بازیکن‌ها بازی کنید و حتی به گفتگو بپردازید. از طراحی شخصیت‌های بازی گرفته تا طراحی مراحل، چالش‌های پیچیده و حتی ژانر مراحل بازی به وسیله شما انجام می‌شود. جالب شد؛ نه؟ یک موتور بازی‌سازی رایگان و البته پول‌ساز!

البته همه چیز هم آنقدر رایگان نیست. اگر پلیرها بخواهند بازی را به طور کامل جستجو کنند یا آواتارهای درون‌بازی خود را سفارشی کنند، باید از پرداخت‌های درون‌بازی و ارز اختصاصی Robux استفاده کنند. این ویژگی بازیکن را برای تبدیل شدن به کاربر Roblox Premium آماده می‌کند. با این اشتراک پلیرها به مزایای ویژه درون بازی دسترسی خواهند داشت.

چگونه در بازی Roblox مراقب فرزندان خود باشیم؟

روبلاکس برای چه رده سنی مناسب است؟

محدوده سنی مشخصی را نمی‌توان برای تجربه Roblox مشخص کرد. بازیکنان در هر سنی می‌توانند به گروه‌های داخل بازی ملحق شوند، گفتگو کنند و با دیگران تعامل داشته باشند. البته که چنین رویکرد آزادانه‌ای می‌تواند خطراتی را برای فرزندان، به ویژه جوان‌ترها ایجاد کند. اگرچه طراحان Roblox  برخی اقدامات احتیاطی ایمنی را برای این تهدیدها در نظر گرفته‌اند اما همچنان باید مراقب سواستفاده افراد نامناسب در این بازی بود.

با این وجود، تیم ارزیابی کدومو این بازی را به دلیل پتانسیل‌های بالا در امر یادگیری به کاربران بالای 13 سال پیشنهاد می‌کند. شما در بازی Roblox می‌توانید با فعال کردن تنظیمات حریم خصوصی و آموزش نحوه ایمن بودن آنلاین، از فرزند خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید.

چگونه از کنترل مخصوص والدین در بازی  Roblox استفاده کنیم؟

Roblox کنترل‌های مخصوصی ارائه داده که به بزرگسالان اجازه می‌دهد نحوه تعامل حساب‌های کاربری  بچه‌ها در سایت و انواع بازی‌های آنها را محدود کنند. به‌خاطر داشته باشید که این کنترل‌ها اختیاری هستند و بچه‌ها در هر سنی می‌توانند بدون محدودیت والدین، یک حساب کاربری در Roblox برای خود ایجاد کنند.

Roblox در حساب‌های کاربری کودکان زیر ۱۳ سال، به‌طور خودکار تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری را پیش‌فرض می‌کند. اما اگر قفل کنترل والدین وجود نداشته باشد، بچه‌ها می‌توانند این تنظیمات را تغییر دهند.

در اینجا والدین می‌توانند چت یا پیام‌رسانی را غیرفعال کنند، دسترسی بازی‌های نامناسب برای فرزند خود را محدود کنند و محدودیت ماهانه برای میزان پولی که فرزند آنها می‌تواند در صورت وجود خرج کند را تعیین کنند.

همچنین والدین می‌توانند یک پین‌کد برای حساب موردنظر فعال کنند که فرزندان برای ایجاد هرگونه تغییر در تنظیمات به کد 4 رقمی آن نیاز دارتد. ما به والدین توصیه می‌کنیم از این ویژگی‌ها برای فرزندان خود استفاده کنند، اما بهتر است که خانواده‌ها هدف خود را در کمک به کودکان قرار دهند تا آنها یاد بگیرند که خودشان تصمیم‌های درست در بازی‌های ویدئویی بگیرند.

آیا چت کردن در بازی Roblox ایمن است؟

روبلاکس کاربران را تشویق می‌کند تا از طریق چت و برگزاری دورهمی‌ آنلاین بایکدیگر تعامل داشته باشند. جالب است بدانید که تمام چت ها فیلتر هستند. به این معنی که ادبیات نامناسب در حین چت کردن با آیکون‌های خاصی جایگزین می‌شود.

همچنین چت کردن برای افراد زیر 13 سال به شدت فیلتر شده است. Roblox از ناظران انسانی استفاده می‌کند که مراقب ادبیات و محتوای نامناسب هستند. با این حال، حتی با وجود نظارت سخت و چت فیلتر شده، بازیکنان روش‌هایی را برای دور زدن این موضوع پیدا کرده‌اند. در نتیجه برای برقراری یک گفتگوی ایمن، دانستن اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید به شدت حیاتی است.

سیستم گزارش‌دهی نقض قوانین در بازی روبلاکس

Roblox یک جامعه بزرگ از بازیکنان و توسعه‌دهندگان در سنین مختلف است و والدین دوست دارند یک محیط امن و سرگرم کننده را برای فرزندان خود فراهم کنند. بارها مشاهده شده که بعضی کاربران قوانین را زیر پا می‌گذارند، روبلاکس ابزارهایی برای کمک به والیدن برای گزارش هر گونه رفتار نامناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویژگی گزارش‌دهی نقض قوانین، بهترین راه برای آگاه کردن ناظران Roblox از محتوای نامناسب است. شما هنگام گزارش تخلف، چت، پیام خصوصی، تجربه یا سایر محتوایی که قوانین Roblox را نقض می‌کند را به‌راحتی گزارش می‌دهید.

اصطلاح «ODers» در بازی Roblox به چه معناست؟

«OD» مخفف عبارت «Online Dater» است. افرادی که برای یافتن شرکای عاشقانه به شبکه‌های اجتماعی، از جمله Roblox می‌پیوندند. بازی‌های تحت Roblox حتی می‌توانند به صراحت برای ODers طراحی شوند. Roblox به صورت علنی ODers را ممنوع نمی‌کند و ODers لزوماً برای بچه‌ها را خطرناک نیست (آنها ممکن است صرفاً به دنبال ODهای دیگر باشند).

 ناظران Roblox  همیشه به دنبال مکالمات و محتوای نامناسب هستند. همچنین قوانین وضع‌شده در بازی‌های ویدئویی، گفتگوهایی با ماهیت جنسی را ممنوع می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که این مدل چت کردن نیز راه‌های دور از خود را دارد و همواره باید مراقب فرزندان بود.

اگر فرزند شما می‌خواهد از بازی‌های Roblox استفاده کند، مهم است که ایمنی محیط آنلاین آن را بررسی کنید. مانند نحوه شناسایی افراد خطرناک، نحوه گزارش دادن و مسدود کردن کاربران متخلف. همچنین نحوه تشخیص «ظاهرسازی» افراد سواستفاده‌گر در بازی‌های آنلاین بسیار اهمیت دارد.

چگونه در بازی روبلاکس از آسیب افراد خطرناک به فرزندان جلوگیری کنیم؟

همانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر، افرادی نامناسب در محیط روبلاکس حاضر هستند. آنها برای شروع چت در Roblox  تنها به یک ثبت نام ساده نیاز دارند و ورود به پنجره چت و مهمانی آنلاین. این پنجره‌ها تقریباً در هر صفحه از سایت قابل‌نمایش است. همان‌طور که گفته شد روبلاکس از مانیتورهای انسانی و همچنین فناوری برای از محدود کردن دسترسی این افراد استفاده می‌کند. اما آنها از بین نمی‌روند و هنوز هم گاهی اوقات در محیط بازی ظاهر می شوند.

برای جلوگیری از تماس افراد سواستفاده‌گر با کودکان باید محدودترین تنظیمات تماس را فعال کنند. با خاموش کردن کامل چت یا محدود کردن تعاملات فقط با دوستان، می‌توانید از تماس هر کسی با فرزندتان جلوگیری کنید. مطمئن شوید که فرزند شما می‌داند هرگز اطلاعات شخصی را در اختیار کسی قرار ندهد. همچنین آنها باید بدانند که هرگز مکالمه را به یک پلتفرم دیگر منتقل نکنند و همیشه یک خط قرمز در مکالمات خود داشته باشند.

هزینه‌ها و درآمدزایی در بازی روبلاکس

Roblox چقدر هزینه دارد؟

سیستم هزینه‌ها در بازی روبلاکس از مدل freemium/premium پیروی می کند. بدین معنی که بخشی از بازی به صورت رایگان و محتوای اضافی آن نیاز به پرداخت وجه دارد. شما برای انجام هر کاری فراتر از محتوای اولیه بازی به Robux نیاز خواهید داشت. با روبوکس چقدر آشنا هستید؟

Robux چیست؟

Robux ارز درون بازی روبلاکس است. شما می‌توانید از آنها برای طیف وسیعی از آیتم‌ها استفاده ‌کنید. از جمله لباس‌های خاص یا انیمیشن برای آواتار خود، توانایی و مهارت‌های منحصر به فرد در بازی‌ها، و سلاح‌ها و اشیاء دیگر.

راه‌های مختلفی برای تامین Robux وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را بخرید، آن‌ها را به عنوان بخشی از عضویت Premium دریافت کنید، با آن‌ها معامله کنید یا از شخصی بخواهید آنها را به شما اهدا کند. همچنین می‌توانید به واسطه شارژ کاربران Roblox برای بازی‌هایی که ایجاد کرده‌اید و با پرداخت هزینه برای آیتم‌های موجود در بازی‌های خود، روبوکس را به دست آورید.

آیا می‌توان از بازی Roblox درآمد واقعی داشت؟

بله، شما می توانید در Roblox درآمد واقعی داشته باشید. در واقع، سازندگان اختصاصی می توانند دلارهای زیادی کسب کنند. Roblox چند مدل درآمدزای مختلف ارائه می‌دهد، از جمله دریافت هزینه از دیگران برای دسترسی به بازی‌هایی که ایجاد می‌کنید، دریافت هزینه‌های افزایشی در بازی‌تان، و معامله اقلام کمیاب که سایر بازیکنان مایل به پرداخت آن هستند. برای کسب درآمد، باید 13 سال یا بیشتر داشته باشید، عضویت Premium داشته باشید و حداقل 100000 Robux در حساب خود داشته باشید. سپس می توانید Robux را با پول واقعی به شرکت مبادله کنید.

منابع و پیشنهاد کدومو

بخشی از متن ارائه‌شده امروز ترجمه مقاله‌ای با همین عنوان از سایت کامان سنس مدیا آمریکا است. همچنین در صورتی که به شناخت دنیای بازی‌ها و امکان مدیریت مصرف فرزند دلبندتان در این دنیای نسبتا پیچیده علاقه‌مند هستید کدومو مطالعه مقاله «خطرات بازی‌های ویدئویی آنلاین | عوارض احتمالی و روش‌های جلوگیری از آن» را به شما توصیه می‌کند.

مصاحبه دبیر فیلم و انیمیشن با برنامه صبحگاهی شبکه 5

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!