• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

شلیک محتوای ناخواسته به چشم فرزند من!

آخرین مطالب

مطالب ویژه

شلیک محتوای ناخواسته به چشم فرزند من!

به تازگی اتفاق عجیبی در صداوسیما رخ داد و برای لحظاتی تصاویری از سازمان منافقین در شبکه یک پخش شد. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌ها برای فرزندان ما، مواجهه با محتوای ناسالم ناخواسته است. در رسانه‌ها، محتوای ناخواسته به اشکال مختلفی بروز می‌کند.

این محتوا می‌تواند به شکل تبلیغات ناهنجار وسط یک بازی آنلاین، صحنه‌ای غیرمنتظره حین تماشای یک فیلم در VOD، تصویری مستهجن در جستجوی تصویری یک کلیدواژه در گوگل، پیام یک مزاحم اینترنتی در شبکه اجتماعی یا حتی یک پیام هک شده بعد از اخبار ظهرگاهی در تلویزیون باشد!

‌‌‌

جنس این محتواها معمولا جنسی، خشن و گاهی هم سیاسی است و در فرزندان می تواند واکنش های متفاوتی اعم از ترس، اضطراب، خجالت یا وسواس فکری ایجاد کند.

اگر متوجه شدید که دلبند شما در مواجهه با یک پیام ناخواسته قرار گرفته‌ است این کارها را نکنید:

1. کتمان نکنید: با پاک کردن صورت مسئله، هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود. پرسش‌های شکل‌گرفته در ذهن کودک شما نیازمند پاسخ درست و کافی است که اگر از جانب والدین دریافت نشود، یا وسواس فکری ایجاد می‌کند یا با پاسخ‌های غلط و انحرافی دیگران جایگزین می‌شود.

2. دعوا و پرخاش نکنید: ناخواسته بودن محتوا یعنی کودک شما مقصر و مسئول این مواجهه نیست و به هیچ عنوان نباید سرزنش شود. پرخاش نسبت به او موجب تشدید حس شرم، خجالت و اضطراب از کاری است که انجام نداده!

 

و به جایش این کارها را بکنید:

1. فضای امن ایجاد کنید: بدون کوچکترین سرزنش و عصبانیتی او را به گفتگویی صمیمانه فرابخوانید و با کلام و رفتار خود به او اطمینان دهید که می‌تواند افکار و پرسش‌هایش را بدون حس شرم و تحقیر با شما سهیم شود.

2. شنونده باشید: از او بپرسید چه محتوایی دیده و حس او حین و بعد از تماشای آن محتوا چه بوده است؟ حرف‌هایش را بشنوید؛ وسط صحبت‌هایش مداخله نکنید و بگذارید گفتگو به شکلی آرام پیش برود.

۳. توضیح بدهید: از او اجازه بگیرید که برایش موضوع را از دیدگاه خودتان توضیح دهید. از فرصت پیش آمده برای آموزش اطلاعات صحیح به فرزندتان استفاده کنید و سعی کنید با جواب دادن به پرسش‌های ذهنی‌اش و همدلی و درک احساساتش فرزندتان را مطمئن کنید که شما بهترین و اولین کسی هستید که می‌تواند در مواقع بحرانی و مشابه به او رجوع کند.

«بازی مرکب» اولین سریال کره‌ای بود که توجه ایرانیان را جلب کرد؟

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. ثریا اسفندیاپور

    سلام وصبح شما به خیر شادی استاد ا ز کلاس که در سیرجان گذاشته بودید خیلی جالب و زیبا بود راجع دانش آموز که 14 سال دارد وبا دختری در ارتباط است چطوری می توانیم راهنمایی اش کنیم که از این کار دست بردارد ممنونم اگه بگویر چه را حلی دارید با تشکر از مطالب خوب شما در پنا حق باشید

    12 ماه پیش پاسخ
  1. foka bid فوکا بید

    من این حرف هارو مور تایید قرار میدم و بهتر بجای بحث مداخله دیوانه کردن گیج کردن شخص مقابل یاهمان (کودک) نکنیم میانه حرف هایش نرویم و موقع سخن گفتن خودمان با لحن محبت امیز دوستانه با او سخن بگوییم تا بتوان ذهن را ارام به نقطه سر جایش بر گرداند

    2 سال پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!