این روزها واژه‌ی «ویروس کرونا» به کلمه‌ای کلیدی و نقل تمامی محافل تبدیل شده است. مردم، فضاهای مجازی و رسانه ها، در هر ثانیه آخرین اخبار مربوط به این بیماری را با هم به اشتراک می‌گذارند و همه و همه به اتفاق منتظر اخباری جدید، چه خوب یا بد درباره‌ی این بیماری هستند. از طرفی کرونا ما را محکوم به حبس خانگی کرده، اتفاقی که شاید هیچ کداممان تا به امروز در زندگی تجربه اش نکرده‌ایم. همه ما از اینکه مجبوریم در خانه بمانیم و جایی نرویم خسته شده‌ایم و دیگر نمی­دانیم باید در این روزهای قرنطینه چه کنیم تا کمی حالمان خوب شود و کمتر به این روزهای سخت و شرایط فعلی فکر کنیم!

در خانه ماندن و قرنطینه با روحیه خانواده‌های ایرانی به‌خصوص کودکان سازگار نیست. ما ایرانی‌ها به طور معمول افرادی شاد، و اهل معاشرت و سفر هستیم به همین خاطر در خانه ماندن و قرنطینه کمی سخت به نظر می‌رسد. اما می‌توان این قرنطینه اجباری به دلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی را با انجام امورات سرگرم‌کننده به‌روزهایی شاد و متنوع تبدیل کرد تا علاوه بر خانواده، کودکان ما نیز با این تجربه، به خاطراتی زیبا دست یابند.

 

فکر کنید و برنامه ریزی کنید

به عنوان اولین قدم تعریف مشخصی از کار مفید داشته باشید. برای هر تصمیمی ابتدا لازم است فکر کنید و گزینه ها را پیدا کنید. لازم است واضح و شفاف موارد مختلف را بنویسید. مدتی را با خود خلوت کنید. کارهایی که هنوز در لیست انتظار هستند به یاد بیاورید و اولویت بندی کنید. با برنامه ریزی و مشغول شدن به کارهای لذت بخش، می توانید ذهن آرام تری داشته باشید و به این ترتیب بدن شما هم در شرایط بهتری به لحاظ ایمنی قرار می گیرد.

 

بازی‌های گروهی انجام بدهید

با اعضای خانواده دور هم جمع بشوید و با هم بازی کنید. قدیم‌تر ها که تکنولوژی به شکل امروزی پیشرفت نکرده بود افراد دور هم بازی‌های گروهی زیادی انجام می­دادند، در این روزها سعی کنید سرتان را از گوشی‌هایتان بیرون بکشید و با خانواده خود بازی‌های چالشی دسته جمعی مانند، اسم و فامیل، مافیا، دوز، شاه و دزد و وزیر و … را تجربه کنید.

اگر به سری بازی های برد گیم و دسته جمعی علاقمند هستیدمی توانید در مورد حدودا ۱۳ نوع ازبازی های دسته جمعی اطلاعات بسیار مفیدی کسب کنید!

 

در صورتی که علاقه مند به بازی های خانوادگی  در رده سنی کودکان  هستید و آخرین باری که مشغول آن بوده اید به سالهای کودکیتان بر می گردد و نیاز به مرور چگونگی انجام آنها دارید، حتما اینجا کلیک کنید

طرفداران بازی های دسته جمعی خاطره انگیز قدیمی، با تعداد قابل توجهی از این بازی ها آشنا شوید و آن را در محیط خانوادگی تجربه نمایید. البته با رعایت فاصله گذاری اجتماعی!

 

 

مهارت آشپزی خود را به رخ خانواده بکشید!

آشپزی از جمله فعالیت های خوشایندی است که بر روحیه شما تاثیر مثبت می گذارد. سرگرم شدن با خوراکی ها و ادویه های رنگارنگ، موجب می شود برای مدتی از استرس ها و نگرانی هایتان فاصله بگیرید و با انواع طعم ها و مزه ها مشغول شوید.

همیشه قرار نیست مادر خانه غذا درست کند این بار با اعضای خانواده مسابقه آشپزی راه بیاندازید، هر شب یک نفر از اعضای خانواده آشپزی کند، میز را با سلیقه بچیند و غذا را سرو کند. پس از خوردن غذا بقیه به کسی که شام را درست کرده امتیاز بدهند و از مزه غذا تعریف یا انتقاد کنند. در آخر مسابقه هر کسی بالاترین امتیاز را آورد به انتخاب اعضای خانواده یک جایزه برای او در نظر گرفته شود.

 

 

 

مهارت‌های خود را با هم به اشتراک بگذارید

هر فردی در خانه حرفه و مهارت خاصی دارد، سعی کنید این مهارت‌ها را به هم آموزش دهید، مثلا اگر دختر خانواده به زبان انگلیسی تسلط دارد روزی نیم ساعت به پدر و مادر یا خواهر و برادر خود، زبان یاد بدهد، جملات کاربردی، اصطلاحات جذاب و … یا مادر خانواده طرز تهیه یک غذای خوشمزه را به بقیه اعضای خانواده آموزش بدهد. این کار در عین حال ساده باعث می‌شود که کلی مهارت جدید و کاربردی یاد بگیرید و سرتان حسابی گرم شود.

خواندن کتاب

اگر چه خواندن کتاب برای بچه‌های کوچکتر از ۸ سال مشکل است و ممکن است نتوانند بخوانند اما با این حال کتاب‌های بسیاری هستند که فقط با استفاده از تصاویر داستان را روایت می‌کنند و کودکان را در هر سنی که باشند جذب خود می‌کنند این شروع خوبی برای مهارت خواندن در کودکان است. اگر به این کتاب‌ها دسترسی ندارید می‌توانید خودتان نقاشی بکشید و از بچه‌ها بخواهید برای نقاشی شما داستان‌سازی کنند. بچه‌های بزرگ‌تر را هم تشویق به کتابخوانی کنید. در تمام خانه‌ها چند کتاب برای مطالعه پیدا می‌شود، بنابراین کتابی متناسب با سن و سال کودکان انتخاب و برای مطالعه در اختیارشان قرار دهید. شاید شرایط پیش آمده بهترین زمان برای شروع کتابخوان کردن کودکان باشد.

بازی های آموزشی رایانه‌ای

اگر فرزندتان به تبلت یا لپ تاپ دسترسی دارد با در نظر گرفتن محدودیت زمانی، آن‌ها را تشویق به بازی‌های رایانه‌ای آموزشی کنید، البته بازی‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر جنبه آموزشی سرگرم‌کننده هم باشند.  بچه‌ها با بازی از کسالت و بی حوصلگی رها شده و سرگرم می‌شوند، فقط حواستان باشد که زمان زیادی نباید برای این کار در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

ورزش کنید

تحرک داشتن حتی در داخل خانه هم می تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر روی جسم و روان شما داشته باشد. می توانید از اپلیکیشن ها و ویدئوهایی که برای این موضوع در دسترس هستند استفاده کنید.

در مورد نرمش و ورزش در خانه بیشتر بخوانید.

 

قلم دردست بگیرید و خاطره یا قصه بنویسید

این روزها چیزی که به وفور یافت می‌شود وقت خالی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که دست به قلم بشوید و اتفاق‌ها و حال این روزهایتان را روی کاغذ بیاورید. خاطراتتان را مکتوب کنید یا حتی یک داستان کوتاه بنویسید. از نوشتن نترسید، یک بار که قلم در دست بگیرید و چند خط از افکارتان (حال بد یا خوب) را روی کاغذ بیاورید، خواهید دید چقدر لذت خواهید برد و ذهنتان از افکار منفی خالی میشود. شاید چندین سال بعد این خاطرات را دوباره خواندید و یاد گذشته کردید و به حال آن روزهایتان خندیدید!