• امروز : 9 فروردین 1403
logo

چطور بچه‌ها را هیئت ببریم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چطور بچه‌ها را هیئت ببریم؟

این متن راهنمای مادران است.

حتما برای شما هم پیش آمده که مجبور  باشید وسط هیئت برای آرام کردن بچه خودتان یا یکی از اقوام نزدیک چند دقیقه‌ای از جمع و فضای روضه جدا شوید. با بچه با زبان خودش حرف بزنید، خوراکی کوچکی بهش تعارف کنید و سعی کنید آرامش کنید. این یکی از طبیعی ترین اتفاق‌های ممکن در هر مراسم رسمی به خصوص هیئت‌ها و مراسم عزاداری هست. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که به شما به عنوان مادر نکاتی را یادآوری کنیم. نکاتی که کمک می‌کند راحت‌تر بچه‌ها را به هیئت ببرید . و البته خود و فرزند دلبندتان از مراسم راضی و خوشحال باشید.

محرم و عزاداری‌های این ماه یکی از مهمترین آداب رسوم دینی و هویتی مردم ایران است. اغلب خانواده‌ها سعی می‌کنند از دوران کودکی بچه‌ها را با هیئت و مراسم آشنا کنند. این هم بخشی از فرهنگ ماست و همه ما خاطرات زیبایی از روضه‌های خانگی مادربزرگ‌ها داریم. روزهایی که ذره ذره با حادثه عاشورا آشنا می‌شدیم . خانواده نقش جدی در شکل گیری ذهنیت و تصویر ما از عاشورا، کربلا ، امام حسین و یارانشان داشته اند.

همچنان توصیه می‌کنیم که فرهنگ روضه‌های خانگی باید حفظ شود و در برخی از شهرها و استان‌های کشور نیز این فرهنگ همچنان به قوت پیگیری می‌شود.  اما واقعیت این است که امروز فضا کمی متفاوت شده‌ . اغلب ما هیئت، مسجد یا حسینیه‌ای را برای عزارادی انتخاب می‌کنیم. اغلب بچه‌های ما در همین هیئت‌ها و مراسم با واقعه عاشورا آشنا می‌شوند. حالا دغدغه این هست که چطور بچه‌ها را هیئت ببریم؟ طوریکه هم خودمان از فضای معنوی ایجاد شده استفاده کنیم و هم فضا برای بچه‌ها آزار دهنده نباشد و هم مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکنیم.

  چطور با بچه‌ها هیئت بریم؟

تو این مقاله چندین برخی راهکارهایی رو به شما معرفی می‌کنیم که کمک میکنه راحت تر با بچه‌ها هیئت برید :

راهکارهای پیشنهادی برای هئیت بردن بچه ها

  1. حتما مقداری خوراکی آماده همراه خودتون داشته باشید. میوه‌ها را از قبل پوست بگیرید و توی ظرف بریزید. بیسکویت یا شیرینی‌های کوچک هم باید توی کیسه یا ظرف پلاستیکی جداگانه همراه خودتان داشته باشید. چون باز کردن بسته بندی‌ها موقع هیئت و در حال گریه کار راحتی نیست.
  2. شیشه آب جداگانه‌ای با یک لیوان پلاستیکی همراه خودتان داشته باشید. گاهی بی‌تابی و بی قراری کودک فقط به علت گرما و تشنگی هست که با چند جرعه آب برطرف خواهد شد. دقت داشته باشید که شیشه آب را به خوبی آب بندی کنید تا باعث خیس شدن بقیه وسایل نشود.
  3. جایی را که برای نشستن در مراسم انتخاب می‌کنید ترجیحا خیلی نزدیک به بلندگو‌ها نباشد. صدای زیاد و بلند می‌تواند علاوه بر آسیب فیزیکی به گوش کودک باعث بی‌قرار شدنش هم می‌شود.
  4. موقع نشستن به گزینه نزدیک بودن به سرویس بهداشتی هم دقت کنید. این گزینه زمانی که با کودک در مراسم شرکت کردید خیلی حیاتی هست .
  5. اگرچه به علت واکسیناسیون گسترده در کشور خطر ابتلا به کرونا کاهش یافته است. اما دقت کنید که موج جدید کرونا با سرعت انتشار بالا در حال حاضر در کشور وجود دارد. لازم است نسبت به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی و اصول بهداشتی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک دقت و توجه ویژه داشته باشید.
  6. حتما برای بچه‌ها ابزار سرگرمی همره داشته باشید. چیزهای کوچکی که بازی کردن بچه با آنها چالش زیادی برای شما ایجاد نکند؛ صدا نداشته باشد؛ نیازمند نور زیاد هم نباشند و صد البته سرگرم کننده هم باشند. کتاب‌های رنگ آمیزی، چند برگه سفید و مداد رنگی برای نقاشی، عروسک و اسباب بازی‌هایی که بدون صدا هستند. در مواقع اضطراری از بازی‌های موبایلی هم می‌توانید استفاده کنید. فقط قبل از برنامه باید بازی‌های متناسب با سن فرزندتان را انتخاب کرده باشید.
  7. ترجیحا هیئت و مراسمی را انتخاب کنید که چندان از منزل دور نباشند و در صورت لزوم بتوانید راحت تر و بدون گیر کردن تو ترافیک و... به خانه برسید.
  8. لازم نیست حتما مراسم ویژه و شلوغ را انتخاب کنید. شلوغی زیاد گاهی برای بچه‌ها آزاردهنده هست و اوضاع را برای شما غیر قابل کنترل می‌کند.
  9. هیئت‌ها و مراسم‌هایی را انتخاب کنید که مراسم شان بیشتر برای کودک مناسب باشد. روضه باز و گریه‌های بلند برای بچه‌ها مناسب نیست. کودک شما فرق گریه بر امام حسین و گریه‌های دیگر را درک نمی‌کنند.
  10. ترجیحا هیئت‌ها و مراسم‌هایی را انتخاب کنید که برنامه ویژه یا محلی برای بازی و حضور کودکان فراهم کرده باشند.

این‌ها موارد پیشنهادی تیم کدومو برای این بود که راحت تر با بچه‌ها در مراسم محرم شرکت کنید. شما هم اگر نکته خاصی دارید در کامنت‌ها با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید. مطلب چطور محرم را روایت کنیم را هم مطالعه کنید.

نقش رسانه در افزایش و شیوع همجنس‌گرایی (2)

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!