حتماً با این رویکرد مواجه شدهاید که افرادی برای بهنمایشگذاشتن خلاقیت و تأثیرگذاری هرچه بیشتر، راههای متفاوت و گاه نامتعارفی را انتخاب میکنند. معمولاً استفاده از خشونت یکی از این انتخابهاست.
«Midway Games»، شرکت سازندهی بازی مورتالکمبت در سال 1992، با اتخاذ همین رویکرد دست به انتشار این محصول در ژانر مبارزه زد. مورتالکمبت در زمان انتشار نسبت به باقی محصولات این ژانر، ویژگیهای متمایزی داشت. هر شخصیت مجهز به تعدادی حرکت منحصربهفرد، ویرانگر و کشنده بود که گیمر با کنترل آن میتوانست ضربات مرگباری به حریف خود وارد کرده و وی را از پای درآورد. حریف شکستخورده نیز با روشهای متفاوتی از قبیل تکهتکهشدن یا سوختن از بین میرفت.
انتخاب این رویکرد خشن از سوی سازندگان بازی علاقمندان بسیاری را جذب این محصول کرد، اما درعینِحال، سبب شد توجه والدین و رسانههای بیشتری به خشونت در بازیهای ویدیویی جلب شده و اعتراضات بیشماری برای خشونت عریان نمایشدادهشده در آن برانگیزاند. این اتفاقات نیروی محرکهای برای ایجاد قانون ردهبندی بازیهای ویدیویی در آمریکا شد و درنهایت در سال 1994 دستاندرکاران این صنعت وادار به طراحی سیستمی برای ردهبندی بازیهای ویدیویی شدند.
در سالهای ابتدایی دهه 90، مشاجرات و بحثهای طولانی در باب میزان تأثیرگذاری خشونت موجود در بازیهای ویدیویی بر رفتار کودکان و نوجوانان بالا گرفت. سروصدای ایجادشده توسط مورتالکمبت و دیگر بازیهایی که رویکرد خشنی برای خود انتخاب کرده بودند بالاخره به واشنگتن رسید و در جولای 1994 در جلسهای در کنگرهی ایالات متحده، به نحوهی پاسخگویی به مسئلهی خشونت در این محصولات رسیدگی شد. نتیجهی این جلسه تشکیل سازمانی به نام «سازمان ردهبندی نرمافزارهای سرگرمی» یا بهاختصار، «ESRB» شد.
این سازمان از زمان تشکیل در سال 1994، تمام بازیهای ویدیویی منتشرشده در آمریکا را ردهبندی میکند. در اروپا هم سازمان مشابهی که «PEGI» نامیده میشود این وظیفه را بر عهده دارد. از سال 1388 و با شروع کار بنیاد ملّی بازیهای رایانهای ایران، سیستم ردهبندی سنی یا بهاختصار، «ESRA» وظیفهی مشخصکردن ردهی سنی بازیها را در ایران بر عهده دارد. درادامه، به معرفی جامع نظامهای ردهبندی و توصیفگرها خواهیم پرداخت؛ نشانها و المانهایی که به والدین کمک میکنند تا بهدرستی بازی مناسب سن و سال فرزندانشان را انتخاب و تهیه کنند.
سیستم ردهبندی سنی ESRB یا Entertainment Software Rating Board اطلاعاتی مختصر و هدفمند درمورد محتوای بازیهای ویدیویی و اپلیکیشنها ارائه میکند تا مصرفکنندهها و خصوصاً والدین با اطلاعات کامل، دربارهی انتخاب بازی برای فرزندانشان تصمیمگیری کنند. ESRB از سه بخش تشکیل شده است:
بخش ردهبندی سنی که بازیها را براساس ردهی سنی آنها دستهبندی میکند.
بخش توضیحات محتوا که نشانگر محتواییست که باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین مشخص میکند که کدام محتوا در کدام ردهبندی سنی جای میگیرد.
بخش المانهای تعاملی که درمورد تعاملات یا ویژگیهای آنلاین یک محصول، تعاملات مصرفکنندهها با یکدیگر در فضای آنلاین، بهاشتراکگذاری مکان (Location Sharing)، وجود یا عدم محتوای دیجیتال برای خرید و وجود یا عدم دسترسی نامحدود یک محصول به اینترنت توضیح میدهد.
نشانههای مربوط به سیستمهای ردهبندی در جلو و پشت قاب بازیها یا در فروشگاههای الکترونیکی در صفحهی مربوط به بازی قابلمشاهده هستند. به نمونهی زیر توجه کنید.
مناسب برای همه
محتوای دارای این برچسب معمولاً برای همهی ردههای سنی مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت بسیار سبک در قالب کارتون یا محیطهای فانتری و همچنین استفادهی بهندرت از ادبیات نامناسب باشد.
مناسب برای 10سال به بالا
این برچسب نشان میدهد که محتوا معمولاً برای سنین 10سال و بالاتر مناسب است. میزان خشونت سبک و ادبیات کمی نامناسب هم ممکن است بیشتر باشد و از بازیهای دستهی قبل کمی دشوارتر هستند.
مناسب برای 13سال به بالا
این محتوا معمولاً برای سنین 13سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت، موارد محرّک، طنز، خون، قماربازی شبیهسازیشده یا استفادهی بهندرت از ادبیات نامناسب باشد.
مناسب برای 17سال به بالا
این محتوا معمولاً برای سنین 17سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت شدید، خونریزی، محتوای جنسی و زبان نامناسب باشد.
مناسب برای 18سال به بالا
محتوا معمولاً برای سنین 18سال و بالاتر مناسب است. محصول حاوی صحنههای طولانی از خشونت شدید، محتوای جنسی بیپرده و قمار با واحد پول واقعی باشد.
بدون دستهبندی
این برچسب نشان میدهد محصول هنوز ردهبندی نهایی ESRB را دریافت نکرده است. این نشان فقط در تبلیغات مربوط به یک بازی کامپیوتری که قرار است ردهبندی ESRB را دریافت کند دیده میشود و زمانیکه ردهبندی نهایی مشخص شد باید جایگزین شود.
درمقابل ردهی سنی بازیها، عناوین محتوایی آن محصول قابلمشاهده است که هرکدام از آنها نمایانگر مفهومی خاص است که درادامه آنها را معرفی میکنیم.
اشاره به الکل – تصاویر مشروبات الکلی یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Alcohol Reference |
استفاده از الکل – استفاده از مشروبات الکلی در محصول وجود دارد. | Use of Alcohol |
اشاره به تنباکو – تصاویر تنباکو (سیگار) یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Tobacco Reference |
پرداخت درونبرنامهای – پیشنهاد برای خرید محتوای دیجیتال با پول واقعی در محصول وجود دارد. | In-Game Purchases |
پرداخت درونبرنامهای (شامل آیتمهای تصادفی) - پیشنهاد برای خرید درونبرنامهای با پول واقعی یا پول قابلتبدیل از پول واقعی به پول درون بازی، برای خرید آیتمهای تصادفی ( لوت باکس، گاچا و مانند آنها) در بازی وجود دارد. | In-Game Purchases (Includes Random Items) |
تعامل بین مصرفکنندهها – احتمال وجود محتوای ساختهشده توسط سایر مصرفکنندهها، ارتباط بین مصرفکنندهها و بهاشتراکگذاری فایل در محصول وجود دارد. | Users Interact |
بهاشتراکگذاری موقعیت مکانی – محصول ممکن است موقعیت مکانی مصرفکننده را در اختیار سایر مصرفکنندهها قرار دهد. | Shares Location |
دسترسی نامحدود به اینترنت – محصول بهصورت نامحدود از اینترنت استفاده میکند. | Unrestricted Internet |
این مطلب، به نقل از تارنمای بازیسنتر در کدومو منتشر شده که آن در اینجا نیز میتوانید بخوانید!
1 دیدگاه