• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

کنترل والدین در گوشی‌های اندروید را چگونه فعال کنیم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

کنترل والدین در گوشی‌های اندروید را چگونه فعال کنیم؟

چگونه با استفاده از قابلیت کنترل والدین در گوشی‌های اندروید، رده‌بندی برنامه‌های نصب شده توسط فرزندانمان را کنترل کنیم؟

آتاری دستی خاطره مشترک اکثر والدین امروزی است. ارزان‌ترین و ساده‌ترین وسیله بازی دیجیتال که بدون نیاز به اینترنت و سی دی و با باطری قلمی کار می‌کرد. برای انتخاب بازی هم گزینه‌های زیادی وجود نداشت؛ رالی، خانه‌سازی، مار و تانک بازی گزینه‌های اصلی بازی با آتاری دستی بودند. بازی‌هایی که خاطره مشترک نسل‌ها شدند و حالا از آن روزها تنها صدای خاص آتاری توی گوش‌ها مانده است.

اما بچه‌های امروز برخلاف پدر و مادرشان گزینه‌های بسیار زیادی برای بازی دارند. آن‌ها برای بازی‌کردن نیاز به باطری قلمی و جلب اعتماد پدر و مادر برای خرید آتاری دستی ندارند. تنها کافی است تلفن همراه پدر و مادر یا حتی خودشان را بردارند و در کمتر از یک دقیقه از میان میلیون‌ها بازی، بازی ای که دوست دارند را انتخاب کنند. این حق انتخاب بی‌شمار می‌تواند برای بچه‌ها لذت‌بخش و برای والدینشان نگران‌کننده باشد. بازی‌های جورواجوری که هرکدام برای مخاطبانشان حرف‌های پیدا و پنهان زیادی دارند. اگر این بازی‌ها به‌درستی انتخاب نشوند ممکن است اثری مخرب بر سلامت روان فرزندان بگذارند. یکی از راه‌های کاهش آسیب بازی‌ها توجه به رده سنی آن‌هاست.

فعالسازی قابلیت کنترل والدین در گوشی‌های اندروید

برخی از استورهای نصب برنامه درگوشی‌های اندروید؛ مانند کافه‌بازار و گوگل‌پلی امکاناتی برای اعمال رده‌بندی سنی در نظر گرفته‌اند که در این مقاله با آن آشنا می‌شویم.

نرم‌افزار کافه‌بازار

نرم‌افزار کافه‌بازار دارای یک بخش اختصاصی به نام بازار کودک است. بازی‌ها و نرم‌افزارهای این بخش به‌صورت اختصاصی برای کودکان خردسال گلچین شده‌اند. برای فعال‌سازی بخش بازار کودک کافی است مراحل زیر طی شود:

1.وارد نرم‌افزار کافه‌بازار شده و از قسمت بالای صفحه سمت چپ، تصویر کاربری خود را انتخاب کنید.

2.از منوهای باز شده گزینه بازار کودک را انتخاب کنید.

3.ورود به بازار کودک را انتخاب کنید.

4.به همین سادگی شما بازار کودک را فعال کردید.

بازار کودک به‌صورت دائم در گوشی شما فعال خواهد بود. با خروج از نرم‌افزار و ورود دوباره نیز غیرفعال نخواهد شد. برای برگرداندن نرم‌افزار کافه‌بازار خود به وضعیت اول همین مراحل را تکرار کنید.

نرم‌افزار گوگل‌پلی (play store)

برای فعال‌سازی کنترل والدین در نرم‌افزار گوگل‌پلی از طریق زیر عمل می‌کنیم:

وارد نرم‌افزار play store شده و بالای صفحه سمت راست، تصویر کاربری خود را انتخاب کنید.

از منوی باز شده گزینه settings (تنظیمات) را انتخاب کنید.

در این قسمت گزینه Family (خانواده) را انتخاب کنید تا گزینه Parental Control (کنترل والدین) در زیر آن نمایش داده شود.

گزینه Parental Control را انتخاب کنید.

گزینه Parental Control را فعال کنید.

حالا از شما می‌خواهد تا در دو مرحله رمز عبوری برای این تنظیمات وارد کنید. توجه داشته باشید که دارنده این رمز می‌تواند تنظیمات کنترل والدین را تغیر داده و یا غیرفعال کند. بهتر از گذاشتن رمزهایی که ساده و یا قابل حدس هستند، مانند سال تولد و یا سالگرد ازدواج، خودداری کنید.

حال می‌توانید با انتخاب گزینه Apps & Games رده سنی موردنظر خودتان را اعمال کنید.

نکات مهم کنترل والدین در گوشی‌های اندروید

والدین گرامی بهتر است به این مسائل توجه داشته باشید:

  • پلی‌استور گوگل تنها استور دانلود بازی و نرم‌افزار است که قابلیت کنترل والدین در آن وجود دارد. کافه‌بازار تنها قابلیت بازار کودک برای کودکان خردسال را داراست و نرم‌افزار مایکت قابلیتی دراین‌خصوص ندارد.
  • گرچه نظام‌های رده‌بندی سنی بی‌اشکال نیستند؛ اما به‌طورکلی قابل‌اعتماد هستند. برای اطمینان بیشتر می‌توانید رده‌بندی سنی بازی‌ها را کمتر از سن فرزند خود قرار دهید.
  • کنترل والدین در این نرم‌افزار و یا نرم‌افزارهای دیگر هر مقدار هم که دقیق باشند نمی‌توانند جایگزین حضور شما در کنار فرزندانتان باشند. سعی کنید زمانی برای بازی‌کردن در کنار فرزندتان اختصاص دهید.
  • ایجاد اعتماد میان خود و فرزندتان بسیار بهتر از اعتماد به هوش مصنوعی و ابزار کنترلی است. سعی کنید در انتخاب بازی و مقدار بازی‌کردن با فرزندتان به توافق برسید و بگذارید متوجه شود که شما مورد اعتماد و حامی او هستید.

منابع و پیشنهاد کدومو

اگر دغدغه کنترل فرزندان خود در در دنیای دیجیتال را دارید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به این مقاله داشته باشید. همچنین در مقاله «به رده بندی سنی بازی‌های موبایلی اعتمادی نیست!» بیشتر معیارهای ارزیابی بازی موبایلی برای فرزندان را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم.

5 قانون موردنیاز والدین برای کنترل بازی کردن بچه‌ها

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!