• امروز : 10 فروردین 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

مدیریت مصرف تلفن همراه

پیشرفت فناوری تغییرات مهمی در نوع زندگی انسان‌ها ایجاد کرده؛ تغییراتی که دامنه‌شان حتی تا نحوه پرورش فرزندان نیز رسیده است. به همین دلیل عجیب نیست که یکی از مهم‌ترین ابهامات برای والدین امروزی محاسبه زمان لازم استفاده فرزندانشان از موبایل و تبلت است. این پرسش البته پاسخ چندان مشخصی هم ندارد و برای هر خانواده نسبت به سایرین وضعیت متفاوتی دارد.

شاید بتوان این موضوع را با تغذیه مقایسه کرد. اگر مثلا لازم باشد کودکی 420 کالری دریافت کند، صرفا کمیت این عدد مهم نیست، بلکه کیفیت نیز اهمیت بسیار دارد. درباره مقدار زمانی که کودکان می‌توانند مقابل نمایشگرها سپری کنند هم نتیجه مشخصی وجود ندارد؛ درواقع تنها راه‌حل استفاده بهینه و درست از این اوقات است.

راهکار هایی برای کمک به فرزندان برای مدیریت زمان استفاده از موبایل

  1. به فرزندان خود کمک کنید تا شرایط مکالمات حضوری و چهره به چهره را فراهم کنند: هم چنین در زمان های مهم هم صحبتی مثل زمان غذا یا داخل ماشین از گوشی استفاده نکنند.
  2. اول از خودتان شروع کنید: هرچقدر هم فرزندتان را نصیحت کنید اما خودتان دائما با موبایل کار کرده و حتی در مهمانی ها بجای گپ زدن با بقیه، استفاده از موبایل را ترجیح دهید فرزندتان هم به نصیحت شما گوش نخواهد کرد. پس بعنوان پدر یا مادر کودک، زمان استفاده از تلفن را کاهش داده و در عوض گپ بزنید، ورزش کنید، کتاب بخوانید و…. .
  3. رفتارهایی که توقع دارید از فرزندتان ببینید را الگو سازی کنید: از پیام دادن داخل ماشین خودداری کنید تا آن ها هم ببینند و یاد بگیرند. زمانی هم که از موبایلتان مثلا داخل ماشین استفاده می کنید نوع استفاده ی خود را توضیح دهید (مثلا بگویید «درحال پیدا کردن مسیر مهمانی از روی نقشه موبایل هستم»). بنابراین بچه ها استفاده ی شما از موبایل را متوجه می شوند. اگر زمانی نیاز داشتید لحظاتی در کنار خانواده بودن را بخاطر پاسخ دادن به موبایلتان ترک کنید حتما بابت این کار از فرزندانتان عذر خواهی کنید.
  4. تفریحات هیجان انگیز را جایگزین موبایل کنید: کودکان معمولا به خاطر تنهایی و نداشتن تفریح مناسب به موبایل روی می آورند. پس اگر شما وقت بیش تری برای فرزند خود گذاشته و با او بازی های خنده دار و مهیج انجام دهید و گاهی به گردش بیرون از خانه ببریدش قطعا نیازی به استفاده­ی مداوم از گوشی نخواهد داشت.
  5. والدین محبوبی برای فرزندان خود باشید: هرچقدر رفتار مناسب­ تر و بهتری با فرزندانتان داشته باشید( نه به حدی که لوس شوند!) نزد آن ها محبوب تر خواهید بود و به تبع آن قطعا فرزندانتان شما را در پیروی از قوانین وضع شده بهتر همراهی می کنند.
  6. گوشی موبایل بچه ها را داخل اتاق خود شارژ کنید: نگذاشتن گوشی داخل اتاق خواب بچه ها در زمان خوابشان به آن ها زمان تنفسی می دهد. با این کار عوارض اختلالات خواب که حاصل استفاده از گوشی در تخت خواب است را هم در فرزندانتان کاهش می دهید.
  7. برای استفاده ی مشکل آفرین بچه ها از گوشی، تدابیری بیاندیشید: اگر بچه هایتان با کنار گذاشتن گوشی خود مشکل دارند و همیشه مشغول کار با موبایل هستند می توانید زمان و استفاده ی آن ها را محدود کنید. برخی از دستگاه های وایرلس قابلیت کنترل والدین را دارند که به واسطه ی این قابلیت می توانید محدودیت هایی برای میزان استفاده از اینترنت در آن ها وضع کنید. یک سری برنامه ی کاربردی هم وجود دارد که به محض رسیدن به محدوده ی تعیین شده گوشی فرزندتان را متوقف می کند.

استفاده از ابزار دیجیتال ممکن است گاهی هم بسیار خوب باشد؛ به‌خصوص زمانی که بچه‌ها و والدینشان با یکدیگر برای استفاده از این دستگاه‌ها در تعامل باشند. پدرها و مادرها می‌توانند برای فرزندانشان کتاب الکترونیکی بخوانند، در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی به آنها کمک کنند و تجربه‌های کسب‌شده از اسمارت‌فون‌ها را به دنیای واقعی متصل کنند.

سوق دادن بچه‌ها به فعالیت‌های دیگر ممکن است چندان هم دشوار نباشد. موبایل و تبلت تنها چیزهای موجود در دنیا نیستند و دوری کردن از آنها شاید زمان گرانبهایی برای سایر فعالیت‌ها در اختیارتان قرار بدهد، مثل وقتی که به‌جای استفاده از تکنولوژی 3D، در دنیای واقعی با کودکتان در تعامل باشید و او را جایی ببرید که با همسالانش نیز آشنا شود.

نمایشگرها نمی‌توانند جایگزین تجربه‌های به‌یادماندنی کودکی شوند؛ لحظاتی هرچند کوچک مثل پارک رفتن، خراب کردن اسباب‌بازی، بازی‌های دسته‌جمعی با بقیه بچه‌ها و سایر فعالیت‌هایی که هرکدام ممکن است بار آموزشی و تجربی بسیار بیشتری نسبت به تعاملات دیجیتالی داشته باشد.

درباره زمان استفاده از لوازم موبایلی و تلویزیونی آمار مشخصی وجود ندارد، ولی می‌توان با قاطعیت گفت بهترین شیوه در ایجاد تعامل کودکان با دنیای واقعی و سوق دادن آنها به فعالیت‌های شیرین در آنجاست؛ جایی که بهتر از هر محتوا و کانال دیجیتالی زندگی آغاز می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

 

بازی های آنلاین

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!