• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

ویژگی‌ها و چالش‌های نسل z چیست؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

ویژگی‌ها و چالش‌های نسل z چیست؟

احتمالا تا به حال اصطلاح نسل Z به گوشتان خورده باشد. اگر شما هم تا به حال راجع به آن مطالعه نداشته اید و کنجکاو هستید که راجع به آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ی زیر را مطالعه کنید.  قراره بهتون ثابت کنیم که دهه هشتادی‌ها گودزیلا نیستند!

نسل Z چیست؟

نسل Z یا نسل زومرها به افراد متولد بین اواخردهه‌ی 1990 تا اوایل دهه‌ی2010 میلادی گفته می‌شود.یعنی افرادی‌که حداقل 10 سال و حداکثر 25 سال سن دارند. درایران مشخصا دهه هشتادی‌ها به صورت کامل در این نسل قرار می‌گیرند. به این افراد بومی فضای دیجیتال یا دیجیتالیست‌ها هم گفته می‌شود. چراکه تولد اغلب آن‌ها همزمان با تغییرات و پیشرفت‌های بزرگ در دنیای تکنولوژی می‌باشد.

نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی طبقه بندی نسل‌ها

ایده‌ی طبقه‌بندی نسل‌های مختلف از آن جایی به ذهن جامعه شناسان رسید که متوجه تغییرات بزرگ و بارز در ویژگی‌های شخصیتی افراد در بازه‌های تاریخی مختلف شدند. یعنی افراد هر بازه‌ای از تاریخ ویژگی‌هایی دارند که با نسل‌های قبل و بعد از خودشان بسیار متفاوت است. این ویژگی‌ها در اغلب افراد مربوط به آن نسل مشترک هستند.

هر نسل تحولات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی و به‌طور کلی تحولات ساختاری مهمی را به خود می‌بیند که زمینه‌ را برای ایجاد صفات متمایز در نسل‌های بعدی فراهم می‌کند. افراد نسل‌های بعد طبیعتا صفاتی خواهند داشت که آن‌ها را برای زیستن در جهان جدید سازگارتر خواهد کرد.

پیش از زومرها، نسل‌های دیگری نیز وجود داشتند. نسل های Greatest،Silent،Baby boomers،X وY دسته بندی نسل‌های پیش از Z می‌باشند که هرکدام ویژگی‌های منحصر به خودشان را دارند.

نسل Z چه ویژگی‌هایی دارند؟

زومرها صفاتی دارند که آن‌ها را از نسل‌های قبل از آن‌ها بسیار متمایز می‌کند. اغلب آن‌ها طرفدار زندگی با سرعت آهسته هستند. بنابراین نسبت به پدران و مادران خود تمایل کم‌تری به مشغولیت‌های زیاد دارند. آن‌ها زندگی را در لحظات آن زیست می‌کنند و کم‌تر دل مشغولی آینده را دارند. اما با این حال توانایی‌های بالایی برای پردازش سریع اطلاعات دارند که آن‌ها را تشویق به  واکنش‌های سریع به وقایع دنیای اطراف خودشان می‌کند. آن‌ها برخلاف افراد نسل‌های قبل از خود با مسائل اجتماعی درگیری بالایی دارند و مطالبات خود را بی پروا بیان می‌کنند. به این دلیل که دسترسی این افراد به اطلاعات از همان سال‌های آغازین تولدشان فراهم بوده است، انعطاف زیادی با تغییرات لحظه‌ای دنیای اطراف خودشان دارند. البته توانایی‌های شناختی زومرها هم‌پای سرعت تحولات دنیای امروز رشد می‌کند و آن‌ها کم‌تراز وقایع دنیای خودشان عقب می‌مانند.

اغلب آن‌ها با دورانی که راه‌های ارتباطی، تنها محدود به گزینه‌های زمان‌بر بود؛ غریبه هستند. بنابراین طرفدار سبک تبادل سریع اطلاعات می‌باشند. آن‌ها حتی ثبات عاطفی و استقلال بیشتری نسبت به نسل‌های قبل از خود دارند. بسیاری از چالش‌های بزرگ افراد آن نسل‌ها برای آن‌ها از پیش حل شده است. به عنوان مثال آن‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی مقاوم‌تر هستند. اغلب آن‌ها بسیار اهل رقابت‌اند و فرقی هم نمی‌کند که رقیب آن‌ها در رده‌ی سنی خودشان باشد یا نباشد. وقتی هدفی برای خود تعیین می‌کنند بعد از آن تنها به رسیدن به آن فکر می‌کنند.

آزادی چالش بزرگ نسل Z

افراد این نسل چالش‌های متفاوتی دارند. یکی از چالش‌های بزرگ آن‌ها مساله‌ی آزادی است. آن‌ها از هر مجرایی برای مطالبه‌ی آن استفاده می‌کنند. درواقع خواسته‌ی اصلی آن‌ها از جهان پیرامون‌شان این است که شنیده شوند. البته این اصلا به آن معنا نیست که تمایلی به شنیدن نقطه نظرهای دیگران ندارند! آن‌ها انتظار دارند که اطرافیان‌شان به این آزادی احترام بگذارند و برایشان زمینه‌ی استقلال فکری و عملی را فراهم کنند. بنابراین هر مانعی که بر سر راه آزادی خود ببینند، کنار می‌زنند. به دلیل توانایی زیاد آن‌ها در تحلیل و ارائه‌ی پاسخ‌های آنی، معمولا در جمع‌هایی که هستند توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند.

کاوشگران بالفطره

اگر می‌توانستیم افکار یک زومر را لحظه به لحظه رصد کنیم، احتمالا از حجم زیاد سوالات ذهنی او متعجب می‌شدیم.آن‌ها نسبت به تمام ابعاد زندگی کنجکاو هستند و برای تمام قدم‌های خود در زندگی دنبال معنا می‌گردند. بنابراین خود را دائما در حال جستجوگری می‌بینند. حتی در کودکی سوالات بنیادین بیشتری از والدین خود می‌پرسند.

عزت نفس و اعتماد به نفسس بالا در نسل Z

زومرها خودشان را همان‌طور که هستند می‌پذیرند. برخلاف نسل‌های قبل فاصله‌ی زیادی بین خودشان و خواسته‌هایشان احساس نمی‌کنند و به اغلب ادعاهای خود جامه عمل می‌پوشانند. آن‌ها خیلی کم‌تر از نسل‌های قبل درگیر راضی نگه‌داشتن دیگران از خودشان می‌شوند و اولویت اول را به نیازهای خودشان می‌دهند.

همین ویژگی دیجیتالی بودن‌شان باعث می‌شود که به علت دسترسی بالایی که به اطلاعات دارند، کم‌تر احساس شرم وخجالت بکنند و با دنیای بیرون از خودشان هم راحت ارتباط می‌گیرند. بیشتر افراد این نسل خیال پردازی قوی‌ای دارند. ذهن‌شان مملو از ایده‌های جورواجور برای حل مسائلی است که دنیای اطرافشان را با آن درگیر می‌بیند.

چطور با افراد نسل Z ارتباط برقرار کنیم؟

با مرور ویژگی‌های افراد این نسل، متوجه شدیم که آن‌ها تقریبا سلطه ناپذیرهستند. بنابراین مطمئنا روش‌های ارتباطی کهنه برای ارتباط با آن‌ها موثر نیست. برای ارتباط موثر با زومرها باید بتوانید با کفش‌های آن‌ها راه بروید. آن‌ها زندگی را در تمام ابعاد آن بصورت فشرده می‌خواهند. از موسیقی و فیلم و سریال گرفته تا ابعاد بزرگ‌تر زندگی مانند رابطه‌ی عاطفی با نزدیکان‌شان.

البته آن‌ها به طور متضادی با ویژگی قبلی‌شان بسیار صبوراند. با خطاها مشکلی ندارند و توان پذیرش و بخشندگی بالایی دارند. داشتن حریم شخصی برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد و شاید به افرادی‌که حریم آن‌ها را بشکنند به چشم متجاوز نگاه بکنند. روان‌شناسان معتقد‌اند که برای ارتباط برقرار کردن با یک انسان لازم است نیازهای اورا خوب بشناسیم. بنابراین به رسمیت شناختن نیازهای آن‌ها کلید برقراری ارتباط موثر با آن‌هاست.

سعی کنید از کنترل کردن آن‌ها اجتناب کنید. درواقع تحت سلطه بودن یا نبودن یک مساله‌ی از پیش تعیین شده برای زومرها است. آن‌ها در بهترین حالت شمارا نادیده خواهند گرفت. بنابراین بهترین راه ارتباط داشتن با آن‌ها ورود به دنیای آن‌هاست. ضمنا افرادی‌که نسبت به تغییرات سریع جهان مدرن بدبین هستند و تفکر سیاه و سپید دارند نمی‌توانند ارتباط موثری با زومرها داشته باشند.

یک خطای رایج در قضاوت سبک زندگی زومرها

اغلب مردم فکرمی‌کنند که نسل Z ای‌ها هیچ‌گونه تمایلی به دید و بازدید اقوام و نزدیکان خود ندارند. این تصور بیشتر در بین خانواده‌هایی رایج است که اختلاف سنی والد و فرزند زومرشان زیاد است و والد متولد نسل‌هایی است که ارتباطات حضوری بسیار پررنگ بوده است. با این حال مطالعات و تجربه نشان داده است که زومرها به ملاقات‌های حضوری چندان هم بی علاقه نیستند و در برنامه‌های خودشان زمانی را برای گذران اوقات با نزدیکان‌شان می‌گنجانند. اما به دلیل شیوع استفاده از تلفن‌های شخصی در بین افراد این نسل، اغلب آن‌ها تماس چهره به چهره‌ی کم‌تری با اطرافیان‌شان دارند.

این مساله معمولا حمل بر بی‌ادبی آن‌ها می‌شود. اما باید دانست که این رفتار به‌واقع به معنای بی‌ادبی یا عدم تمایل به رعایت آداب و رسوم در آن‌ها نیست. درواقع آن‌ها سبک‌های ارتباطی منحصر به خودشان را دارند و به این دلیل که تلفن همراه‌شان را نزدیک‌ترین و سهل الوصول ترین وسیله برای ارتباط با نزدیکان خود می‌بینند، بیشتراز گزینه‌های موجود در آن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

چه خطراتی نسل Z را تهدید می‌کند؟

به دلیل عجین بودن زندگی زومرها با فضای دیجیتال و درگیری همه جانبه‌ی زندگی‌شان با این فضا طبیعتا آسیب‌هایی مورد انتظار است. از جمله این‌که ممکن است استفاده‌ی مداوم از این فضا آن‌هارا به انزوا بکشاند و دیگر تمایلی به ارتباط با نزدیکان از خودشان نشان ندهند. همچنین برنامه‌ی ورزشی منظم برای حفظ سلامت جسمانی آن‌ها لازم است. چراکه عدم تحرک در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جسمانی گوناگون خواهد شد.

فضای دیجیتال پر از اتفاقات گوناگون است که محفوظ ماندن از خطرات آن به آمادگی‌های بسیاری نیاز دارد. نباید اینطور تصور کرد که چون زومرها در همین زیست بوم رشد کرده‌اند پس از آسیب‌های این فضا در امان هستند. آن‌ها در ابتدای امر فقط توان تطبیق خودشان را با این  فضا دارند. بنابراین ارائه‌ی آموزش‌های لازم از جمله آموزش‌های مربوط به سواد رسانه از همان دوران ابتدایی سال‌های دبستان لازم است.

بومیان دیجیتال در فضای کار

اغلب دیجیتالیست‌ها با اهداف مالی به دنبال کار می‌گردند. درواقع اینطور به نظر می‌رسد که توسعه‌ی مالی از نظر آن‌ها هدف ارزشمندی برای زندگی است. البته این کار را به بهترین شکل انجام خواهند داد چراکه آن‌ها در شرایط استرس اقتصادی جهان زیست کرده اند و پیدایش این ویژگی در آن‌ها امری طبیعی است.

آن‌ها توانایی تاب‌آوری شرایط سخت  کاری برای کسب درآمد بالا را دارند. البته آن‌ها بین علاقه خود و نیازشان به کسب درآمد جمع می‌زنند. هرچند که احتمالا بین یک شغل پر درآمد و شغل مورد علاقه‌شان با درآمد پایین اغلب آن‌ها گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند. البته این موضوع به معنای مادیاتی بودن آن‌ها نیست. بلکه آن‌ها ایده‌های فراوانی برای کسب درآمد در سرشان دارند.

گفتنی است که آن‌ها محدودیتی در انتخاب شغل برای خود نمی‌بینند و ظاهرا رتبه بندی‌هایی که درذهن پدران و مادران‌شان برای مشاغل وجود داشت، برای آن‌ها موضوعیت ندارد.

فرماندهان آینده‌ی کره‌ی خاکی

ویژگی‌های منحصر به فرد این نسل برای اغلب ما اعجاب‌آور است. حقیقت این است که این نسل به وضوح با نسل‌های قبلی خود متفاوت‌اند. این مساله باعث شکاف نسلی بین آن‌ها و والدین‌شان می‌شود. بنابراین اختلاف نظر با والدین اصلی‌ترین چالش دیجیتالیست‌ها بخصوص در دوران نوجوانی است. با تمام این اوصاف در آینده‌ای نزدیک آن‌ها بیشتر جمعیت کره‌ی زمین را به خود اختصاص خواهند داد و تصمیمات آن‌ها در سطح کلان‌ اثرگذار خواهدبود.

سعی کنید با پیچیدگی‌های شخصیتی این نسل کنار بیایید و آن‌ها را همین‌طور که هستند دوست بدارید. اگر آن‌ها کنار شما احساس امنیت داشته باشند آغوش همکاری‌شان را به رویتان باز خواهند کرد. زندگی کردن با انسان‌هایی که یکرنگی فکر و عمل را جزء ارزش‌های زندگی‌شان می‌دانند بسیار امنیت بخش است. ویژگی مثبتی که به وفور در میان افراد نسل Z قابل مشاهده است.

منابع

https://blog.ttisi.com/10-defining-characteristics-of-generation-z

https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/gen-z-and-the-latin-american-consumer-today

چطور اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. ایمان خدادادی

    به نظر میاد ویژگیهای بیان شده در بالا صرفاً محدود به متولدین بازه‌ی زمانی مذکور نباشه و در کل تمام نفوس انسانی در سراسر جهان هر یک متناسب با میزان بهرمندی و وابستگی به جریان آزاد اطلاعات و ابزارهای دیجیتال، به نحوی از این سبک زندگی برخوردار هستند. اما آنچه بسیار با اهمیت است دانستن این نکته میباشد که ویژگیهای ذکر شده در بالا درمجموع بیانگر مطلوب‌ترین و بهترین سطوح رفتاری و فرهنگی افراد میباشد و باید دانست در جوامع مختلف، مؤلفه‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی و عقیدتی تغییرات اساسی در خلق و خوی بشر معرفی شده‌ در این مقاله ایجاد میکند. بطور مثال بی بند و باری حاکم در جوامعی مانند کشورهای امریکای جنوبی، نسلی با این خصایص اخلاقی را به مراتب هنجار شکن‌تر و غیر قابل پیشبینی خواهد کرد. با توجه به مشکلات بی‌سابقه‌ای که همین اواخر در کشور عزیز ما توسط همین نسل به وجود آمده و اتفاقا ناشی از خصلتهایی همچون تمرد و نصیحت ناپذیری، هنجار شکنی، وابستگی به فضای جامعه‌ی مجازی تحت کنترل دشمنان ما و دوری و بیگانگی عجیب این نسل با آموزه‌های دینی و فرامین خداوند و ... بوده است، شاید بهتر این بود که در این مقاله بیشتر به نمونه‌ی وطنی نسل z و چالشها و راهکارهای اصلاح تربیت آن پرداخته میشد. در آخر با ارجاع به موضوع مقاله‌ی بسیار مفید "وقتی شرورها دوست داشتنی می شوند!" که در همین سایت موجود است، یاید مراقب بود که خودمان در زندگی واقعی جای خیر و شر رو عوض نکنیم. بعضی از خصلتهای ذکر شده در مقاله‌ی بالا برای جوان و نوجوان درحالی یک حُسن خُلق تلقی شده‌اند که با اندکی تامل متوجه عکس آن خواهیم شد. به طور مثال اینکه یک دختر در سن نوجوانی کنترل ناپذیر باشد، یا فشرده‌سازی روابط عاطفی و درکل تسلیم ناپذیر بودن این قشر در حالیکه انسان در مسیر کمال درنهایت مسلمانی را در تسلیم اراده‌ی خداوند بودن خواهد یافت و مسلمان واقعی دربرابر هر پیشامدی حتی اگر بلا باشد، تسلیم مشیت الهی و شکرگذار خواهد بود،،، کدامیک ویژگی مثبت و ارزنده‌ای میباشد؟ در مقاله‌ی فوق هیچ اشاره‌ای به رابطه‌ی این نسل با خداوند متعال نشده درحالیکه مربی، پرورش دهنده و راهنما تنها اوست و مقام انسانی بدست نخواهد آمد مگر در صرات مستقیم. درحالی که نوجوانان امروز در فضای مجازی و علی‌الخصوص اینستاگرام با مقوله‌‌ی بسیار بسیار خطرناک پیامبران آخرالزمان مواجه هستند که پشت موضوعاتی همچون عرفانهای شرقی، انرژی درمانی، مدیتیشن و ... مخفی شده‌اند و دارای کانالهای متعددی هستن که مشخصه بطور هماهنگ و با مدیریت متمرکز دارن محتوا تولید میکنن و آنچنان حرفه‌ای موضوعات مخالف آیات قرآن و عقاید کفرآمیز رو در این مطالب مخفی کردن و با رنگ و لعاب به خورد نوجوان و جوان امروز میدن که انصافاً شناخت باطن اون مطالب و نیت اصلی نشر اون مطلب برای بسیاری از دینداران هم کار ساده‌ای نیست. دست حق یاور شما باشه انشاءالله

    1 سال پیش پاسخ
  1. رهام گودرزی

    مقاله خواندنی و جالبی بود. سپاس

    1 سال پیش پاسخ
    حمیده بهرامی

    ممنونم از انرژی مثبت تون

    1 سال پیش پاسخ
  1. فاطمه قربانی

    کاش بجای این همه کتاب و یا اضافه کردن چند جلسه در مدرسه به روان بچه ها توجه کنند مدرسه دائما بچه ها را تحقیر مکنه (چرا اینطوری هستند چرا از وقتی کرونا اومد بچه ها عوض شدند خانوا ده ها مقصر هستند )من مادر اینها را مطالعه میکنم اما وزیر آموزش ما چه می‌کند همان کارهای چند سال پیش در مدارس تکرار می‌شود و روش‌ها عوض نشده مدارس ما هم باید با فرزندانمان تغییر کند تا فاصله کمتر شود معلمی که خودش اطلاع از شرایط سنی دانش آموزان خود ندارد و فقط ملاک او درس خواندن و تکرار طوطی وار درسهای خوانده شده هست چه کنیم همه با هم باید کارکنم و روش درست‌تر را برای آینده ها انتخاب کنیم اما حیف و صد حیف که قانون ما قانون نسل قدیم با دیدگاه قدیم هست که حتی نمی‌خواهند اشتباهات خودشان را به گردن بگیرند بزرگترین مشکل ...

    1 سال پیش پاسخ
    حمیده بهرامی

    سلام ممنون از نظرتون به نظرم لازم هست تا حد ممکن تعامل سازنده‌ای با معلم و عوامل مدرسه داشته باشید. این هم به ارتقاء فرآیند آموزشی کمک میکنه هم اینکه خودتون حس بهتری خواهید داشت.

    1 سال پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!