• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

در نمایشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای چه خبر است؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

در نمایشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای چه خبر است؟

 

به گزارش Statisa، از سال 2019 بازی‌های رایانه‌ای پردرآمدترین شاخه‌ی صنعت سرگرمی است. اما مگر می‌شود صنعتی به این بزرگی رویدادی مخصوص‌به‌خود نداشته باشد؟

بازی مانند هر صنعت دیگری رویدادهای مخصوص‌به‌خود را دارد که طرفداران دوآتشه‌ای نیز دارند. رویدادهایی مثل Gamescom ،PAX ،Tokyo Games Show ،E3 و... . این رویدادها معمولاً در یک مکان ثابت و به‌صورت سالانه برگزار می‌شوند و بعضاً چندین روز طول می‌کشند.

 

رویدادهای صنعت بازی چیزی بیشتر از یک نمایشگاه یا چند کنفرانس است. در این رویدادها، مسیر و آینده‌ی صنعت بازی‌های کامپیوتری رقم می‌خورد و به‌همین‌دلیل، برای کمپانی‌های بازی‌سازی، کمپانی‌های تولید‌کننده‌ی کنسول‌های بازی، مطبوعات و رسانه‌های حوزه‌ی بازی و از همه مهم‌تر، برای گیمرها مهم هستند.

در این رویدادها چه اتفاقی می‌افتد؟

بزرگترین جذّابیت این رویدادها پیگیری آخرین تحولات عرصه‌ی بازی و غافلگیری‌های درون رویداد است. شرکت‌های بازی‌سازی برای رقابت با یکدیگر، تمام توان خود را برای جذب مخاطب به کار می‌گیرند و سعی می‌کنند جذّاب‌ترین نمایش ممکن از آخرین بازی‌هایی که در دست ساخت دارند را به گیمرها ارائه کنند. گرافیک خیره‌کننده‌ی بازی‌ها، داستان‌های جذّاب، فضای‌های تخیّلی که در واقعیت امکان تجربه‌ی آن‌ها وجود ندارد، زندگی در یک دنیای دیگر و تجربه‌ی جذّاب این نوع از زندگی؛ تمام این‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای فرزند شما باشد تا این رویدادها را دنبال کند. همچنین فضای نمایشگاه‌ها که شبیه دنیای بازی‌ها ساخته می‌شود هم جذّابیت‌های زیادی دارد.

   

نمایش‌های جذّاب این رویدادها، به معنای واقعی کلمه، عطش شدیدی نسبت به بازی‌های ارائه‌شده در گیمرها به وجود می‌آورد. در میان انبوه بازی‌هایی که ارائه می‌شوند، بازیکن‌ها حتی سعی می‌کنند درآمد یا پول توجیبی خود را جمع کنند تا بتوانند بهترین بازی‌های ممکن را پیدا کنند و در زمان پیش‌فروش آن‌ها در رویداد یا در زمان عرضه، آن‌ها را تهیه کنند.

فرزند شما هم می‌تواند در این رویدادها شرکت کند؟

جواب این سوال مثبت است. به علّت شیوع ویروس کرونا، این رویدادها در سال 2020 یا لغو شدند یا به‌صورت مجازی ارائه شدند. اما رویدادهای 2021 به‌صورت رایگان و آنلاین در اختیار تمام مردم دنیا قرار گرفته است و دیگر نیازی نیست مانند رویدادهای گذشته با خرج هزینه‌ای سنگین به محل رویداد رفته و برای شرکت در آن مجبور به پرداخت مبلغ زیادی باشند.

 

البته باوجوداینکه فرزند شما به‌راحتی می‌تواند در این رویدادها شرکت کند، باید به این نکته توجه کرد که به‌صورت‌کلی ممنوعیت سنی برای افراد زیر سن قانونی وجود دارد که بسته به کشوری که رویداد در آن برگزار می‌شود این عدد بین 17 سال و 18 سال متغیر است. در ابتدای ارائه‌ی برخی از بازی‌ها محدودیت سنی آن‌ها اعلام می‌شود، اما در بخشی از ارائه‌ها نیز شاهد این هستیم که بازی بدون هیچ‌گونه اخطاری و به‌صورت کاملاً بی‌پرده تصاویر خشن، ترسناک و مملو از ناهنجاری را نمایش می‌دهد. برای همین است که در کشورهای غربی یا حتی کشورهای آسیایی، با تمام تفاوت فرهنگی‌شان با ما، افراد زیر سن قانونی در دورانی که رویدادها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد اجازه‌ی حضور در آن را نداشتند!

خوب است فرزند شما در این رویداد شرکت کند؟

باوجود دردسترس‌بودن این رویدادها برای همه که نمایش بی‌پرده‌ی تصاویری که خشونت، مصرف الکل، مواد مخدر، سیگار، بدزبانی و الفاظ رکیک، تصاویر ترسناک و... دارند باعث می‌شود که تماشای آنلاین و زنده‌ی این رویدادها را توصیه نکنیم. این نکته را برای فرزندان کم‌سن‌وسال‌تر به‌صورت ویژه باید در نظر گرفت؛ چون غافلگیرکردن گیمرها ممکن است باعث نمایش تصاویری باشد که اثرات بدی روی فرزند شما می‌گذارد.

پیشنهاد می‌کنیم در حد امکان اجازه‌ی تماشای این رویداد را به‌صورت زنده ندهید و حتی‌الامکان قبل از تماشای فرزندتان، خودتان سعی کنید بخش‌هایی از رویداد را تماشا کنید و بخش‌هایی که اثرات منفی زیادی ندارند را انتخاب کرده و همراه با فرزندتان تماشا کنید تا هم شما در جریان این رویداد و علاقه‌ی فرزندتان باشید و هم اگر محتوای نامناسبی را دیدید، بتوانید آن را کنترل کنید و هم فرزند شما بتواند به علاقه‌ی خود دسترسی مناسبی داشته باشد. هرچند باید به این نکته به‌صورت ویژه توجه کرد که این رویدادها برای افراد بزرگسال یا بالای سن قانونی در نظر گرفته شده است.

تور نمایشگاه بازی در همه‌جا پهن است؛ مواظب باشید در آن نیفتید!

نمایشگاه یک مد و برند در صنعت بازی‌های کامپیوتری است که دنبال‌کردن آن از دید گیمرها یک فضیلت و حتی یک معیار برای گیمربودن محسوب می‌شود و کسی که این رویداد را دنبال نکند و ادعای گیمربودن یا علاقه به بازی داشته باشد جدّی گرفته نمی‌شود یا حتی مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

برای همین، ممکن است فشار اجتماعی برای دیدن و پیگیری‌کردن این رویدادها روی فرزند ما باشد. شرکت در این رویدادها یا دنبال‌کردن آن یک فرهنگ و هویّت مشترک بین گیمرها ایجاد می‌کند و برای همین است که این رویدادها حتی فرزند شما را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. این فرهنگ ظاهر بازیکن، رفتار او، اخلاقش و حتی کلماتی که استفاده می‌کند و در لایه‌های عمیق‌تر فکر بازیکن، علایق و سلیقه‌های او را عوض می‌کند و برایش رؤیاسازی‌هایی می‌کند.

   

کمپانی‌های معروف بازی‌سازی، مطبوعات حوزه‌ی بازی و استریمرها با برنامه‌هایی که همزمان با رویداد یا قبل از آن برگزار می‌کنند باعث تشویق مخاطبان بیشتری برای تماشای رویدادهای صنعت بازی می‌شوند و اگر فرزند شما این رویدادها را به‌صورت مستقیم از طریق سایت و صفحات مربوط به خود رویداد دنبال نکند، بالاخره ممکن است توسط یکی از این برنامه‌ها در تور آن‌ها بیفتد.

جذب مخاطبان بیشتر به قدری برای این رویدادها مهم است که هر جذّابیتی که بتوانند، فارغ از اثری که بر فرزند شما می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌کنند. حضور بازیگر نام‌آشنای هالیوود، آقای کیانو ریوز، در رویداد E3 در سال 2019 بارزترین مثال رویدادهای چند سال اخیر است که توانست مخاطبان بیشتری را از میان طرفداران سینما برای این رویداد فراهم کند و مخاطبان بیشتری در معرض آسیب‌های این رویداد قرار گرفتند.

غول‌های بازی‌سازی به‌خاطر فرزند شماست که به این رویداد علاقه دارند.

اولین و مهم‌ترین عامل جذّابیت این رویدادها برای شرکت‌های بازی‌سازی، ارائه‌ی بازی‌ها و ایجاد عطش در گیمرها برای تهیه‌ی بازی‌های آن‌هاست یا اگر در یک کلام بگوییم اولین انگیزه‌ی آن‌ها پول است اشتباه نگفته‌ایم!

مخاطبِ تشنه‌ی بیشتر برای آن‌ها مساوی است با پول بیشتر! این رویدادها بر محور پول و مصرف‌گرایی می‌چرخند و به‌همین‌جهت، غول‌های بازی‌سازی هر کاری می‌کنند تا بتوانند توجه مخاطبان بیشتری را به سمت خودشان معطوف کنند. این کمپانی‌ها برای نمایشی که ارائه می‌دهند از هر ظرفیتی که بتوانند استفاده می‌کنند. آن‌ها فکر و ذهن و حتی رؤیای بازیکن‌ها را با بازی‌هایشان می‌سازند. نمایشگاه بازی‌های کامپیوتری برای آن‌ها ابزار قدرتمندی است که به‌راحتی اینکار را انجام دهد. این نمایشگاه‌ها برای آن‌ها شهربازی پینوکیو است!

اما این تنها فایده‌ی نمایشگاه‌های بازی برای کمپانی‌های بازی‌سازی نیست؛ در این رویداد، با ارائه‌ی پیش‌نمایشی از بازی‌ها و بازخوردی که گیمرها می‌دهند، ذائقه‌ی آن‌ها را می‌سنجند و برای تولید محصولات بعدی خود و حتی تغییرات بازی‌هایی که ارائه کرده‌اند یا در دست ساخت دارند برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

به دنیای ابرقهرمان‌های دی‌سی خوش آمدید!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!