• امروز : 3 آذر 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

باور کنید بازی رسانه است!

آقای طاهری، سردبیر وب­سایت "فهم بازی" وابسته به بنیاد ملی بازی­های رایانه‌­ای، در جلسه­‌ی دوم از سلسله جلسات بررسی مسائل کودکان و نوجوانان، به موضوع رسانه بودن بازی­ های دیجیتال می­‌پردازد. وی ابتدا بیان می­دارد: فهم رسانه بودن یا نبودن بازی­های رایانه­ای، وابسته به تعریف ما از مفهوم رسانه است. طبق تعریف ینسن، منظور ما از رسانه در سه سطح قابل فهم می­باشد. سطح اول، سطح فنی و تکنولوژیک، که به طور خاص، مربوط به فناوری و ابزار  است. مثل کتاب، رادیو و... در سطح دوم، ظرفیت­‌های ارتباطی که ترکیبی از فرم و محتوا است. مانند فیلم و رمان. سطح آخر هم مربوط به نهاد و اجتماع می­باشد. مثل خبرگزاری­‌ها. باید دقت داشت که بازی­‌ها دارای هر سه سطح رسانه هستند. انطباق بازی­‌ها با مفهوم سطح اول رسانه وی بر طبق تعریف ینسن، مفهوم بازی­های دیجیتال را به مثابه­ی رسانه تصریح می­کند: بازی­ها، منطبق با سطح اول تعریف ینسن، ظرفیت تکنولوژیک خاصی دارند. تغییراتی که در عرصه­‌ی فناوری بازی­‌های رایانه­‌ای رخ می­دهد، همگی نحوه‌­ی بازی­‌ها و طبیعتا چگونگی اثرگذاری آن­ها را تحت تاثیر می­گذارد. مثلا وقتی بازی­‌ها از فضای بیرون به فضای خانه منتقل شدند، تغییراتی در بازی­‌ها ایجاد شد. بازی­‌ها به مثابه­‌ی ظرفیت­‌های ارتباطی او ادامه داد: ما در سطح بعدی، شاهد سه لایه بودن بازی­‌ها هستیم که با مفهوم ظرفیت­‌های ارتباطی رسانه منطبق است. لایه‌­ی اول بازی­‌ها، نشانه­‌ها هستند. این بخش بیشتر به جلوه‌­های بصری و شنیداری بازی مرتبط است. مثل آنچه که در فیلم و انیمیشن شاهد آن هستیم. مجموعه‌­ای از نمادها و نشانه­‌هایی که منتقل­‌کننده‌­ی یک مفهوم هستند. وی در ادامه تصریح کرد: لایه­‌ی بعدی، لایه­‌ی داستان است. در صنعت بازی، با ابتکار ژاپنی­‌ها، ورود داستان به بازی­‌ها را می­بینیم. اما تفاوتی که بازی­‌ها و فیلم‌­ها در این لایه دارند، در این است که فیلم­، یک روایت کامل است که بیننده در آن هیچ نقشی ندارد. همه چیز مستقل از بیننده رخ می­دهد. ولی روایت بازی، وابسته به حضور فعال بازیکن است. تا بازیکن از پس مراحل بازی برنیاید، داستان فیلم کامل نمی­‌شود. این همان مفهوم غوطه­‌وری در بازی است. سردبیر وبسایت فهم بازی، اینگونه لایه­‌ی آخر را توضیح ­می­دهد: لایه­‌ی قواعد؛ می­‌توان گفت کاربرد وا­ژه‌­ی رایانه­‌ای برای اشاره به این بازی­‌ها، بسیار دقیق است. این واژه، اشاره به محاسبات رایانه­‌ای موجود در یک بازی دارد. شاید بتوان از لایه­‌ی اول و دوم بازی گذر کرد اما آن چه که لازمه‌­ی اصلی یک بازی رایانه‌­ای است، همان محاسبات و قواعد موجود در آن است. این قواعد، برعکس آنچه در بازی­‌های غیر رایانه‌­ای است، از پیش تعیین شده و غیرقابل تغییر است. هر چقدر هم که گزینه­‌های موجود در یک بازی زیاد باشند، باز باید دقت کرد که همان گزینه‌­ها هم از قبل پیش‌بینی شده اند. نکته این است که شما در بازی مجبور به پیروی از یکسری قواعد هستی و این قواعد می­توانند عادات، روحیات، فرهنگ و اخلاقیات خاصی را به شما منتقل کنند. این دقیقا یک کار رسانه‌­ای ویژه است. البته نباید اثرگذاری بازی­ها را افراطی پنداشت. بلکه این یک اثر انباشتی است که  از مجموعه‌­ی تجارب ما از بازیهای مختلف یا اصرارمان بر یک بازی حاصل می­شود. بازی­‌ها و مفهوم سوم رسانه آقای طاهری چنین ادامه می­دهد: ما در دنیا، ناشران بازی و توزیع­‌کنندگان زیادی داریم که در بین آن­ها چالش‌­ها و مسائل زیادی وجود دارد. متولیان صنعت بازی در جهان و روابط و کشمکش میان آن ­ها، کاملا دارای شان نهادی، به مثابه‌­ی آنچه که ما از نهادهای رسانه درک می­کنیم، هستند. پشت ویترین هریک از بازی­ها، یک سازمان و نهاد وجود دارد که بر محتوای بازی، آنچه که می­خواهد انتقال دهد و نشانه­‌های موجود در آن، اثر گذار است.   بررسی موضوع بازی­ها به مثابه­‌ی رسانه، در نهایت می­تواند دید ما را نسبت به این نهاد واقعی‌­تر کند و با آشکار کردن ظرفیت­‌های رسانه‌­ای آن، رفتار ما را در مقابل این پدیده، بهتر و مفیدتر کند.

افسانه کوتوله ها در جشنواره نوروزی کدومو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  1. مریم فروزان کیا

    واقعیتش اینه کشور ما تو تولید بازی به نسبت کشورهای دیگه خیلی عملکرد قوی نداره جذابیت ها، سناریو، المان های بازی های خارجی حتی هدفمندیشون استراتژی و برنامه ریزیه قوی داره و کاملا فکر شدست اگر به این موضوع رسیدگی نشه و دنبال راهکار جدی نباشیم واقعا نگران کننده خواهد بود

    3 سال پیش پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!