نوجوانی دورهای بحرانی در زندگی انسان است؛ مرحلهای که در آن فرد با پرسشهای بنیادینی در مورد «کیستی» خود مواجه میشود. اریک اریکسون، روانشناس برجسته، این دوره را مرحلهی «هویت در برابر سردرگمی نقش» مینامد؛ جایی که نوجوان میان گزینههای متعددی از نقشها، ارزشها و آیندههای ممکن، در تلاش برای تعریف خود است. در دنیای معاصر، پیچیدگی فزایندهی ساختارهای اجتماعی، ظهور هویتهای دیجیتال، و فشارهای فرهنگی متنوع، مسیر شکلگیری هویت را برای نوجوانان سختتر و مبهمتر کردهاند. نوجوان امروز، برخلاف نسلهای پیشین، تنها با انتخاب بین چند نقش اجتماعی ساده (مانند دانشآموز یا فرزند) مواجه نیست؛ بلکه باید میان طیفی از نقشهای دیجیتال، جنسیتی، فرهنگی و اخلاقی، خود را بازیابد.
در این بستر، بازیهای ویدئویی – بهویژه آنهایی که بر داستان، انتخاب و تعامل اجتماعی تمرکز دارند – میتوانند نقشی فراتر از سرگرمی داشته باشند. بازی The Alters، محصول استودیوی 11 bit studios، یکی از معدود بازیهاییست که عمق روانشناختی آن، اجازه میدهد بازیکن نهتنها با «دیگران» که با «خودهای دیگر» مواجه شود. در این بازی، بازیکن در نقش جان دولسکی، با نسخههایی متفاوت از خودش تعامل میکند؛ نسخههایی که هر یک بازتابی از یک مسیر زندگی بالقوهاند. این تجربه، بهگونهای استعارهای زنده از روند هویتیابی نوجوانانه است: مواجهه با "چه میشدم اگر...؟"
در کنار این، The Alters بستری برای آموزش غیررسمی مهارتهاییست که اغلب در نظام آموزشی مغفول ماندهاند – مانند همدلی. نوجوانان در تعامل با کلونهایی که دغدغههای متفاوت، دردهای شخصی و شخصیتهای منحصربهفرد دارند، ناچار میشوند "دیگری" را نهفقط بفهمند، بلکه احساس کنند. همین تجربه، میتواند به رشد مهارتهای اجتماعی-عاطفی کمک کند؛ آنچه امروزه در ادبیات آموزشی با عنوان یادگیری اجتماعی و عاطفی ،Social and Emotional Learning، شناخته میشود و سازمانهایی چون CASEL آن را ستون تربیت انسانمحور میدانند.
در ادامه مقاله، تلاش میکنیم نشان دهیم که چگونه The Alters، فراتر از یک روایت علمی-تخیلی، به فضای ذهنی و روانی نوجوان نزدیک میشود و میتواند بهعنوان ابزار روانشناختی و تربیتی، در فرآیند پیچیدهی شکلگیری هویت، نقش ایفا کند.
همدلی یکی از مهارتهای بنیادین رشد اجتماعی-عاطفی در نوجوانان است که آموزش رسمی چندانی در محیطهای آموزشی ندارد. بازی The Alters بهصورت غیرمستقیم اما مؤثر، شرایطی برای تجربهی همدلی فراهم میکند.
این سازوکارها، مجموعهای از تمرینهای همدلی شناختی و عاطفی را برای نوجوان فراهم میآورند؛ بدون آنکه شکل پندآموز و دستوری به خود بگیرند.
کاوش درون، شناخت خود و ارزیابی مسیرهای احتمالی زندگی، جزو نیازهای اساسی نوجوان در مسیر شکلگیری هویت است. The Alters با طراحی خلاقانهاش، این تجربه را ممکن میسازد.
بهطور کلی، The Alters بازیای است که نوجوان را در فضای خیالی و ایزولهشده، در معرض همان پرسشهایی قرار میدهد که روزمره با آنها مواجه است: «اگر مسیر دیگری را میرفتم چه میشد؟»، «من در مقابل دیگران چه مسئولیتی دارم؟»، «چگونه میتوانم خود را در میان تضادها و فشارها بازسازی کنم؟»
جمع بندی
The Alters اثری فراتر از یک بازی علمی-تخیلی است. این اثر، با بهرهگیری از طراحی روایتمحور، شخصیتپردازی چندلایه و مکانیزمهای تعاملی، بستری فراهم میکند که نوجوان میتواند در آن به بازتاب خود، تمرین همدلی و تجربهی نقشهای متنوع اجتماعی بپردازد. در جهانی که آموزش رسمی کمتر به وجوه عاطفی، اخلاقی و هویتی نوجوانان میپردازد، بازیهایی از این دست میتوانند شکاف موجود را بهشکلی خلاقانه و تأثیرگذار پر کنند.
با تحلیل عناصری چون روایت غیرخطی، روابط پیچیده میان شخصیتها، و ضرورت تعامل مؤثر برای بقا، میتوان گفت که The Alters نهفقط یک بازی، بلکه نوعی ابزار تربیتی و روانشناختی بالقوه است. چنین آثاری، آیندهای را نوید میدهند که در آن، بازی و آموزش دیگر دو قلمرو جداگانه نخواهند بود.
1 دیدگاه