• امروز : 31 فروردین 1403
logo

خشونت رسانه ای و ۷ روش حمایت از کودکان

آخرین مطالب

مطالب ویژه

خشونت رسانه ای و ۷ روش حمایت از کودکان

امروزه باوجود رسانه‌های مختلف و روش‌های متنوّع تماشای نمایش‌های تلویزیونی، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها ازیک‌طرف و تعداد و جذّابیت بالای بازی‌های موبایلی و کامپیوتری ازسوی‌دیگر، فیلترکردن محتوایی که فرزندان هرروز در معرض آن قرار دارند برای والدین سخت و دشوارتر می‌شود. حتی اگر تمام تلاش خود را انجام دهید که در خانه ارتباط او با تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی محدود باشد، بازهم به‌طور حتم فرزندتان در مدرسه یا در خانه‌ی دوستان و آشنایان یا در گروه همسالان در معرض محتوای خشن، ترسناک و نامناسب قرار می‌گیرد.

اما میزان مواجهه‌ی خشونت‌آمیز کودکان در رسانه‌ها مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که محتوای رسانه‌ای خشن مانند فیلم‌های ویدئویی و نمایش‌های تلویزیونی بر کودکان تأثیر می‌گذارند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که خشونت در رسانه‌ها می‌تواند عاملی برای پرخاشگری، کاهش همدلی، افزایش رفتار مقابله‌ای و ​​سایر رفتارهای ضداجتماعی در کودکان باشد.[1]

بنابراین، والدین برای محافظت از دانش‌آموزان خود دربرابر خشونت و رابطه‌ی جنسی در رسانه‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ در اینجا چند استراتژی برای غربالگری و انتخاب محتوایی که کودک شما در معرض آن قرار دارد آورده شده است:

  1. دوستان فرزندتان را بشناسید.

دوستان صمیمی کودکتان چه کسانی هستند و با چه کسانی بازی می‌کند؟ آیا دوست خاصی دارد که رفتار خشونت‌آمیز یا نامناسبی را از او  دیده یا شنیده باشید؟ شما می‌توانید سعی کنید با والدین آن فرد که تحت فشار خشونت رسانه‌ای و مطالب نامناسب برای رده‌ی سنّی آن‌هاست صحبت کنید. درصورت عدم موفقیت، می‌توانید فرزندتان را به سمت دوستی با کودکان دیگر سوق دهید. افرادی که والدین آن‌ها نیز اعتقاد دارند محتوای رسانه‌ای باید متناسب با مراحل رشد و بلوغ سنّی کودک باشد.

  1. وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که درمورد این رسانه‌ها صحبت می‌کنند را دنبال کنید.

خشونت چقدر در بازی یا فیلم‌هایی که فرزندتان دوست دارد وجود دارد؟ رده‌ی سنّی مناسب این فیلم یا انیمیشن چه سالی است؟ آیا محتوای جنسی پنهان یا آشکار دارد؟ موضوعات مطرح‌شده در آن چقدر با جامعه و هنجارهای اجتماعی آن منطبق است؟ 

  1. محتوای رسانه را قبل از تماشای فرزندتان ببینید.

هنگام تماشای فیلم درکنار فرزندتان نباید شگفت‌زده شوید، درمورد فیلم‌ها و انیمیشن‌ها می‌توانید قبل از دسترسی فرزندتان آن‌ها را ببینید یا از سایت‌هایی که دوبله‌ی درست و رده‌بندی سنّی نزدیک به عقاید شما دارند فیلم را دانلود کنید.

 درمورد بازی‌ها هم می‌توانید از فیلم‌های معرّفی بازی که در اینترنت هست استفاده کنید یا نظرات دیگران را در زیر بخش‌های دانلود بازی بخوانید.

  1. با والدین دیگر مشورت کنید.

سایر والدینی که کودکی هم‌سن فرزند شما دارند می‌توانند منابع اطلاعاتی خوبی درباره‌ی خشونت رسانه‌ای و محتوای غیراخلاقی آثار رسانه‌ای باشند. احتمال این وجود دارد که آن‌ها همانند شما تصمیماتی درمورد اینکه اجازه ندهند کودکشان فیلم یا نمایش تلویزیونی خاصی را ببیند یا یک بازی ویدیویی محبوب را بازی کند دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. شما می‌توانید اطلاعات خود را ردوبدل کرده و از مشاوره‌‏ی آن‌ها استفاده کنید و آخرین اطلاعات را درباره‌ی آن چه اکثر بچه‌ها در این سن به آن علاقه‌مند هستند به دست آورید.

  1. نظرات دیگران را از فیلترهای شخصی بگذرانید.

همه‌ی والدین نمی‌توانند درمورد آنچه برای فرزندشان مناسب است توافق کنند. ممکن است آنچه برای یک خانواده فیلم خوب برای فرزندشان است برای خانواده‌ای دیگر بسیار خشونت‌آمیز تلقّی شود؛ زیرا این روزها بسیاری از والدین اجازه می‌دهند حتی کودکان خردسال محتوای حاوی خشونت یا مطالب نامناسب را ببینند و یا بازی کنند.

مهم‌ترین چیز این است که والدین به عقاید مختلف احترام بگذارند و انتخاب‌های فردی را پس از شنیدن نظرات مختلف داشته باشند. به والدینِ دیگر اجازه‌ی قضاوت درباره‌ی ترجیحات فرزندتان را ندهید و اگر احساس کردید فرزند شما تحت فشار همسالان خود است، سعی کنید فعالیت‌های مشترک دیگری را که می‌تواند با دوستانش انجام دهد پیدا کند.

  1. به غریزه‌ی کودک خود اهمیت دهید.

اگر کودک شما جزو آن دسته‌ای از کودکان است که پس از دیدن هر چیزی که کمی ترسناک یا خشن است کابوس می‌بیند، باید بدانید که آنچه برای یک کودک ناراحت‌کننده است ممکن است در کودک دیگر تأثیر مشابهی نداشته باشد؛ بنابراین با غریزه‌ی فرزند خود همراه باشید.

  1. درباره‌ی محتوا صحبت کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که نظارت والدین بر محتوای رسانه‌ای که شامل تماشای فیلم و انیمیشن با فرزندشان و گفت‌وگو درباره‌ی آنچه دیده است، از کودکان دربرابر اثرات منفی محتوای رسانه‌ای خشن مانند افزایش پرخاشگری محافظت می‌کند. درصورت‌امکان، نمایش‌ها و فیلم‌ها را با فرزند خود تماشا کنید و آنچه را به‌صورت آنلاین یا در یک بازی ویدیویی می‌بیند شما هم ببینید و با او همراهی کنید.(2)

  منابع: [1] Coker TR ، Elliott MN ، Schwebel DC و دیگران. مواجهه با خشونت رسانه ای و پرخاشگری جسمی در کودکان کلاس پنجم .  آکاد پدیاتر . 2015  [2] Gentile DA, Reimer RA, Nathanson AI, Walsh DA, Eisenmann JC. Protective Effects of Parental Monitoring of Children’s Media Use: A Prospective Study. JAMA Pediatr. 2014;168(5):479-484. doi:10.1001/jamapediatrics.2014.146 [3] https://www.verywellfamily.com/violence-in-the-media-621159

بازی‌ های هدفمند؛ آن‌ ها چه هستند و چه نیستند؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!