• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

گزارش برگزاری دوره «نوجوانان هیولا نیستند»

آخرین مطالب

مطالب ویژه

گزارش برگزاری دوره «نوجوانان هیولا نیستند»

آخر هفته‌ی گذشته‌ی کدومو به برگزاری دوره‌ی نوجوانان هیولا نیستند گذشت. این دوره اولین کارگاه حضوری کدومو با همکاری مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه تهران بود. با وجود برخی مشکلات فنی در هنگام برگزاری دوره ، به علت همزمانی استفاده دانشجویان به صورت حضوری و آنلاین از مباحث اساتید دوره، با تلاش عوامل برگزارکننده دوره مشکلات برطرف و محتوا در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

مثلث طلایی ارتباط با نوجوان

طبق برنامه روز اول دوره (28 ام تیر ماه ) با ارائه اولیه آقای حق پناه درباره معرفی دوره و آنچه در پیش رو خواهد بود آغاز شد. مهمترین نکته در این بخش توجه دادن مخاطب به 300 دقیقه مشاوره آنلاین و غیر حضوری برای تکمیل بوم دوره بود که مورد استقبال دانشجویان دوره قرار گرفت.

در بخش دوم در خدمت آقای دکتر سادات بودیم که اگرچه با شوخ طبعی اما مباحث بسیار جدی و چالشی را مطرح کردند. مهمترین نکته و بحث محوری دکتر سادات ضرورت توجه والدین و مربیان به مثلث طلایی در ارتباط به نوجوان بود. سه اصلی که توجه به آن میتواند با پاسخ به نیازهای بنیادین نوجوان و متربی بسیار از مشکلات تربیتی و در نتیجه آن مشکلات ارتباط موثر با والدین و تبدیل شدن به یک فرد موثر در جامعه را بر طرف کند.

آنچه اغلب شرکت کنندگان در پایان روز اول به آن اذعان داشتند تفاوت نگاه به موضوع ارتباط با نوجوان و شایستگی های او به عنوان انسان در کارگاه نوجوانان هیولا نیستند با نگاه‌های رایج در فضای کارشناسی و روانشناسی فعلی بود. نگاهی که باعث ایجاد ارتباطی ساده‌تر و موثرتر می‌شود اگرچه اجرای آن قطعا ساده نخواهد بود و نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد.

نوجوان یا هیولا مساله این است!

روز دوم  ( 29 ام تیر ماه ) با تاخیر کمتر و با ارائه دکتر شاه قاسمی با عنوان " نوجوانان و فرهنگ شهرت و سلبریتی‌ها" آغاز شد. دکتر شاه قاسمی معتقد بودند که نوجوانان هیولا هستند و باید راهکارهایی برای کنترل و مدیریت وضعیت فعلی پیدا کرد. نظرات دکتر شاه قاسمی در برخی موارد به وضوح در تضاد و گاهی تناقض با صحبت‌های روز گذشته آقای دکتر سادات بود. موضوعی که اغلب دانشجویان چه حضوری و چه مجازی رو وادار به واکنش کرده بود. اما با حضور آقای حق‌پناه و ادامه بحث به صورت گفتگو و تعامل بین دو کارشناس و همچنین دانشجویان دوره مشخص شد که دست گذاشتن روی این تضاد و شکل گرفتن نوعی از تضارب آرا بخشی از طراحی آموزشی دوره بوده و با هدف مشخص شدن ریشه مشکلات انجام شده است.

دوره نوجوانان هیولا نیستند

هواداری آگاهانه

نوجوان و فرهنگ هواداری عنوان ارائه دکتر بیچرانلو در روز دوم  بود. که به بیان انواع، برخی دلایل و مصداق‌های هواداری در عصر حاضر گذشت. اشاره به موضوعاتی مثل دلایل هواداری‌ نوجوانان از گروه‌های موسیقی کره‌ای، تفاوت انواع هواداری‌ها و تفاوت اسطوره، قهرمان و سلبریتی کلیدی ترین مباحث مطرح شده در ارائه دکتر بیچرانلو بود.

انتخاب یا توهم انتخاب

آخرین بخش دوره دو روزه نوجوانان هیولا نیستند به ارائه آقای حق‌پناه اختصاص داشت که به نوعی جمع‌بندی کل دوره بود. بیان اینکه انتخاب مهمترین ویژگی مشترک نوجوانان عصر حاضر است. پرداختن به عنصر انتخاب و آگاهی نوجوان و خانواده‌اش از این مساله در عصر رسانه  و اقتصاد توجه می‌تواند بسیاری از چالش‌های تربیتی و ارتباطی نوجوانان را برطرف کند. موضوعی که دلیل تمام تناقضات مطرح شده در نگاه اساتید دوره را مشخص و شیوه موثری برای مواجهه با مسائل نوجوان ارائه می‌کند.

انتخاب و حل یک چالش واقعی در بوم دوره

در پایان ارائه آقای حق‌پناه بوم مساله شناسی نوجوان به دانشجویان دوره معرفی شد. در یک طرف بوم خلاصه‌ای کاربردی از مباحث ارائه شده در کارگاه قرار داده شده است و در طرف دیگر مسیری کاربردی برای حل چالش‌های مختلف نوجوان پیشنهاد شده است. در کارگاه‌های تکمیلی دوره هریک از دانشجویان باید یکی از چالش‌های نوجوانان را در این بوم به کمک کارشناسان تکمیل کرده و برای حل آن راه حل موثری پیشنهاد دهد.

گالری تصاویر

چرا استریم بازی برای نوجوانان جذاب است؟ | 8 راهکار برای کاهش آسیب‌‌های احتمالی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!