• امروز : 9 فروردین 1403
logo

اختتامیه جشنواره نوروزی کدومو

آخرین مطالب

مطالب ویژه

اختتامیه جشنواره نوروزی کدومو

مرکز تربیت رسانه‌ای باران و کدومو در آخرین جلسه از جشنواره نوروزی به ارزیابی فعالیت رسانه‌ای کدومو و بررسی انیمیشن آلفا و امگا 4 پرداختند. این جلسه با حضور دکتر کمیل خجسته، دکتر سعید مدرسی، مهندس حسین غفاری و حسین حق‌پناه برگزار شد.

 

آقای حق‌پناه درباره فعالیت‌های کدومو گفت: برای نشان‌دادن ارزش کدومو باید به دوران پیش از آن اشاره کنم؛ تصور ما این بود که والدین و فرزندان ما باید دربرابر محتواهای رسانه‌ای مسلح باشند. هر چه جلوتر رفتیم متوجه شدیم که آموزش به تنهایی کافی نیست. مواجهه یک طرفه و بیان نکات خوب و بد بی‌فایده است و منجر به نوعی تجری می‌شود؛ یعنی مخاطبان با جرات و نیاز بیشتر به همان فعالیت ادامه می‌دهند و گریزی از آن ندارند. ماجرایی که در این چهارده روز با آن روبه‌رو بودیم باعث ایجاد بدیلی دو طرفه برای این نگاه بود. خانواده‌ها خود درگیر محتواهای رسانه‌ای می‌شوند و با ابزارهای تحلیلی آن را بررسی می‌کنند؛ خودِ خانواده‌ها توانمند می‌شوند. سعی کردیم گفت‌وگو کنیم و یاد بگیریم که انسان‌ها درک متفاوتی از رسانه‌ها دارند.

در کدومو صفحه‌ای برای هر کدام از چهارده اثری که ما در این روزها دیدیم ایجاد شده است و از خانواده‌ها می‌خواهیم در آنجا نظر دهند و تجربه خود را با ما در میان بگذارند تا این فعالیت را با هم گسترش دهیم. امیدوارم هر یک از همراهان ما تبدیل به سفیران فعالیت رسانه‌ای شوند و مجموعه‌هایی مثل کدومو و باران را به دیگران معرفی کنند. تربیت رسانه‌ای باید جزیی از محتوای گروه‌های خانوادگی باشند. این چهارده روز شروع این فعالیت بود. امیدوارم این جمع گسترش بیابد و پیشرفت کند.

[video width="854" height="480" mp4="https://kodoumo.ir/wp-content/uploads/2021/04/ALPHA_AND_OMEGA_3_THE_GREAT_WOLF_GAMES_ON_BLU_RAY_DVD_A.135.mp4"][/video]

دکتر مدرسی ضمن تشکر از همراهان کدومو گفت: فعالیت کدومو بسیار ارزشمند بود. این حرکت نقطه شروعی است بر جریان تربیت رسانه‌ای و امیدوارم با فضل الهی جریان‌های تربیتی در کنار یکدیگر مکتبی آموزشی بسازند.

دکتر خجسته در ادامه همین بحث گفت: درست است که جمع ما کوچک است اما شروع هسته مقاومت است. اراده‌ای در عالم وجود دارد که می‌خواهد آن را تسخیر کند. انگلیسی‌ها توانستند با تکیه بر نیروی بخار و کشتی‌های خود را به هندوستان برسانند و آن جا را تسخیر کنند. البته وقتی با گاندی و اقبال روبه‌رو شدند متوجه شدند که کار به راحتی انجام نمی‌شود. سعی کردند حاکمی دست نشانده قرار دهند و آن هم موفق نشد. بعدها سعی کردند از طریق فرهنگ و آموزش وارد عرصه شوند. امروز اتفاق جدیدی افتاده است؛ اگر ما در قرن 19 با نیروی بخار روبه‌رو بودیم در این دوره با فناوری‌های جدید مواجهه هستیم. این اراده می‌خواهد تربیت فرزندان ما را با محصولات رسانه‌ای به دست بگیرد. دو قطب در عالم درباره این موضوع کار می‌کنند: قطب فردمحور و در مقابل خانواده‌باور. مثلا سند 2030 خود را سندی برای تغییر جهان می‌داند، نه فقط سندی درباره آموزش. از سوی سازمان ملل نزدیک به 46 اخطار ناظر به این موضوع به کشورهای مسلمان داده شده است. کدومو در مقابل این تجسد ایستاده است و می‌خواهد خلاقیت‌آفرین باشد.

مهندس غفاری گفت: ما تلاش کردیم که کارشناسانی متنوع دعوت کنیم. همه متخصصین رسانه و کودک بوده‌اند. تلاش کردیم نشان دهیم که موضوع مهم است. تصمیم داریم این حرکت را ادامه دهیم. ما مشکل محتوا نداریم بلکه مشکل توزیع و برقراری رابطه داریم.

باید اثرگذاری انیمیشن‌ها را در نظر بگیریم مثلا انیمیشنی که امروز دیدیم یکی ازمحصولات 2030 است.

دکتر مدرسی نکاتی درباره انیمیشن گفت: احساس می‌کردم موقعیتی بحرانی را برای شخصیت‌ها ترسیم می‌کند. میان دو گله گرگ مشکل و درگیری ایجاد می‌شود؛ آن‌ها برای حل معضل اجتماعی یک گرگ ماده و نر از این دو گله جابه‌جا می‌شوند. سعی می‌کند کودکان را با مفاهیم بزرگسالانه آشنا کند؛ مفاهیمی که اصلا در زندگی روزمره مطابق نیست. لزوما هر چیزی که دارای تصاویر انیمیشنی‌ست برای کودک مناسب نیست. آشنایی با این مفاهیم باعث زوال کودکی می‌َشود. فضا بسیار سرد و سیاه بود. شخصیت در ترس و اضطراب بود. انیمیشنی ضعیف و زننده بود. به نظرم مسئولان برنامه‌های کودکان از آگاهی تربیتی پایینی برخوردارند. وضعیت فرهنگی ما فاجعه‌بار است. تصور درستی از کودکان ندارند. خروجی جشنواره نوروزی کدومو و باران باید بیانیه‌ای اعتراضی باشد به این وضعیت. باید مطالبه‌گری داشته باشیم. محتوای آثار رسانه‌ای باید ادامه‌دار باشد و تاثیر بگذارد. آلفا و امگا چه چیزی به ما یاد می‌داد؟

باید چنین برنامه‌هایی در شبکه کودک ساخته شود.

دکتر خجسته جمع‌بندی کرد: ما دچار فقر تولیدی هستیم و کاری سخت پیش رو داریم. برای مقابله با محتوای نامناسب به اتحاد نیاز داریم. ما نمی‌خواهیم نگرانی را افزایش دهیم. باید راهکار ایجاد کنیم تا مفاهیم خود را برسانیم. این ایام فرصت خوبی بود برای شکل‌گیری هسته فرهنگی ما و باید گسترش بیاید.

اصحاب رسانه زیاد سمت انتقاد به مسائلی مثل حیوانات خانگی نمی‌روند. چون با مقاومت گروه‌های مختلف روبه‌رو می‌شود. برای گذر از این موانع باید هسته‌های اینچنینی را گسترش دهیم.

طراحی الگو ارتقا سواد رسانه‌ای خانواده در ایران

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!