شنبه 18 تیر، روز ادبیات کودک و نوجوان بود و کدومو از یک اتفاق مهم رونمایی کرد: بخش ارزیابی تربیتی کتاب کودک و نوجوان.
اگر قبلا کدومو را فقط با ارزیابی تربیتی فیلم، انیمیشن و بازیهای دیجیتال میشناختید، حالا بخش کتاب هم به این سامانه اضافه شده و با بهرهمندی از کارشناسان این حوزه، راهنمای خانوادههاست.
تیم کدومو طی نشستی تحت عنوان «بررسی الگوهای ارزیابی کتاب کودک و نوجوان»، همراه با کارشناسان و فعالین حوزه ادبیات کودک و نوجوان، از جمله جناب آقای سیّدعلی کاشفی خوانساری(نویسنده، شاعر، روزنامهنگار همچنین سردبیر اسبق فصلنامهٔ نقد کتاب کودک و نوجوان و سروش نوجوان) همچنین خانمها زهرا توکلی، معصومه توکلی و زهرا محسنی فرد در باغ کتاب تهران از سرویس جدید خود با عنوان «بخش ارزیابی کتاب» رونمایی نمود.
در ابتدای مراسم جناب آقای سیّدعلی کاشفی خوانساری به سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد اینکه فهرست کتبهای مناسب در سایر جاها نیز منتشر میشود، ما را از داشتن فهرست کتب مناسب جدید بینیاز نمیکند؛ چرا که نیازها، مشکلات و فرهنگ خانوادهها و مخاطبان حوزه کتاب بسیار متفاوت است.
یک جامعه خوب و یک جامعه توسعه یافته، جامعهای چند صدایی است که افراد با گرایشات متفاوت بتوانند در کنار هم زندگی و درعین حال به نیازمندیهای مورد نیاز خود ازجمله حوزه کتب متناسب با فرهنگ خود، نیز دسترسی پیدا کنند.
متنوع شدن انتخابها در حوزه کتاب باید با شفافیت صورت پذیرد، یعنی باید اصول و نحوه انتخاب کتابی به عنوان یک کتاب خوب توسط یک کارشناس مشخص باشد، به عنوان مثال باید مشخص باشد که مبنای انتخاب یک کتاب خوب، چه چیزی بوده است تا خواننده آن کتاب نیز در این خصوص کاملا آگاه شود.
اگر کودکی با خواندن کتابی که توسط ما معرفی شده به انسانی لایق و شایسته تبدیل شود، می توانیم بگوییم موفق شده ایم.
ایشان در پایان سخنان خود به فعالیت تیم کدومو در این حوزه اشاره داشت و گفت:
من بسیار خوشحالم که تعدادی از دوستان جوانم که به صورت تخصصی و حرفهای چندین سال با زحمت و تلاش در این مسیر متمرکز شده و فعالیت داشته و به روشهای تکمیلی مناسبی رسیدهاند، حتی به صورت حضوری به خانوادهها مشاوره دادهاند و حالا توانستهاند با عنوان کدومو سامانه معرفی کتب مناسب را طراحی نموده و در اختیار مخاطبین قرار دادند.
باید بگویم این اتفاق خوبی است و اتفاق خوبتر آنست که ملاکهای انتخابهای خود را با شفافیت، صداقت و خلوص اعلام نمایند.
مبحث نقد نویسی برای کتب کودک و نوجوان نباید با مبحث مرورنویسی کاربردی کتب کودک و نوجوان، یکی انگاشته شود، این دو، دو تخصص کاملا جدا هستند.
ایشان در پایان برای تک تک اعضای تیم کدومو آرزوی موفقیت نمود.
تیم ارزیابی سرویس کتاب کدومو
در این بخش از مراسم از خانمها زهرا توکلی، معصومه توکلی و زهرا محسنی فرد که از کارشناسان تیم ارزیابی کتاب کدومو بودند دعوت به عمل آمد تا برای مخاطبین به سخنرانی بپردازند.
خانم زهرا محسنیفرد کارشناس کتاب کودک و نوجوان و دکتری جامعهشناسی و دبیر کودک و نوجوان مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم هستند.
خانم زهرا توکلی در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده اما سابقهٔ طولانی کتابخوانی دارند، مثل کارشناسی کتاب برای نهاد کتابخانههای عمومی کشور، برگزاری کارگاههای آشنایی با ادبیات کودک و معیارهای انتخاب کتاب برای والدین و مربیان. خانم معصومه توکلی فارغالتحصیل جامعهشناسی و فلسفهٔ تعلیموتربیت از دانشگاه تهران هستند اما در ده سال اخیر پیوسته در حوزهٔ کتاب و نشر فعال بودند. همچنین خانم زینب ایمانطلب که هم کارشناس خبرهی کتاب کودک و نوجوان هستند و هم تجربههای شیرینی در کتابفروشی کودک و نوجوان دارند. این چهار کارشناس، تیم ارزیابی کتاب کودک و نوجوان رو تشکیل دادند و با حضور این کارشناسان اتفاقات کمنظیری در این حوزه خواهد افتاد.
در ادامۀ نشست، هر یک از کارشناسان به معرفی خود و فعالیت حرفهای خود در حوزه کتاب پرداخته و اذعان داشتند کتاب بخشی از هویت هریک از ماست.
در بخش بعدی هریک از کارشناسان به پرسشی مبنی بر ضرورت راهاندازی چنین سرویسی پاسخ دادند و گفتند حوزه نشر کودک و نوجوان در حال رشدی چشمگیر است و بعد از کتب کمکآموزشی، میتوان گفت دومین حوزهای که بیشترین تعداد کتاب منتشر شده، ترجمه و بازنشرها را به خود اختصاص داده، حوزه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان است که اگر از منظر جامعهشناختی به آن نگاهی بیندازیم علت آن است که کودکی مسئله امروز جامعه است، چیزی که در گذشته به این شکل و معنا نبوده است که پس از آن هر یک از حوزه های مرتبط با آن نیز دارند اهمیت پیدا می کنند.
درواقع قشری از جامعه امروزی ما در خصوص اینکه کودکی کتابخوان تربیت کنند را بخشی از سرمایه اجتماعی خود میدانند. به عبارت دیگر داشتن کودکی کتابخوان نیاز والدین است.
در پایان مراسم جناب آقای سجاد سامانی(مدیر پروژه کدومو) ابتدا به توضیحاتی اجمالی در خصوص سامانه ارزیابی کدومو در حوزههای فیلم، انیمیشن پرداخت.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد در تمام این ارزیابیها علاوه بر رعایت اصول مندرج در شیوهنامه، خانوادهها نیز مشارکت دارند که همه این موارد ویترین اثری را به همراه دارد که می توان نظر خود والدین را به عنوان مشارکتکننده در کنار نظر کارشناسان این حوزه از این ارزیابیها با خود همراه داشتهباشیم. لازم به ذکر است تمام این ارزیابی ها ذیل مجموعهای از شاخصها انجام میشود که این شاخصها در حوزههایی مثل فیلم، انیمیشن و کتاب، متفاوت است تا بتوان به یک ارزیابی خوب و جامعی دست یابیم ضمن اینکه در پایان هر ارزیابی روی صحبت ما با والدین خواهد بود که بتوانیم آگاهیهای لازم را در خصوص این ارزیابیها در اختیار ایشان قرار دهیم.
فاز اول سرویس ارزیابی در حوزه کتاب با ارائه فهرست محتواهای سالم مبتنی بر نظر کارشناسان آغاز نمودیم اعم از مشخصات کلی(عنوان، انتشارات، موضوع و زیر موضوع و ...) از کتاب که در حال حاضر تعداد 474 کتاب آماده دسترسی است تا والدین بتوانند کتبی را که طبق نظر اساتید این حوزه مناسب رده سنی کودک و نوجوان ایشان است، انتخاب نمایند.
در فاز دوم قصد داریم تعداد کتب را افزایش دهیم همچنین پروفایل هریک از این عناوین کتاب تجهیز و تکمیلتر شود اعم از اضافه شدن فیلمهای آموزشی و آنچه لازمست مخاطبین این حوزه بدان دسترسی داشتهباشند و لازم است تأکید کنم شاخصهای بخش کتاب متفاوت خواهد بود با شاخصهای بخش فیلم و انیمیشن.
طبیعتاً به پشتوانه راهاندازی بخش ارزیابی کتاب کدومو ضمیمه فعالیتهای دیگری از جمله ارتباط با کتابفروشیها و فعالیت در فضای رسانهای و شبکه های اجتماعی نیز به وقوع خواهد پیوست که این به خودی خود اتفاقی مبارک خواهد بود.
اختتامیه مراسم نیز با برش کیک رونمایی سرویس ازریابی کتاب کدومو همراه بود.
هماکنون بخش ارزیابیهای کتاب کدومو دز طریق این پیوند قابل دسترسی است.
1 دیدگاه