• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

چند راهکار مفید برای والدین در روزهای انتخاباتی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چند راهکار مفید برای والدین در روزهای انتخاباتی

در روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری، والدین گاهی به این فکرند که این روزها یک فرصت آموزشی است و کاندیداها در مناظرات روی موضوعات مرتبط تمرکز خواهند کرد.

واقعیت این است که والدین نمی‌توانند فرزندان خود را از انتخابات‌ها دور نگه دارند. «آماندا جی مینتزر»، روانشناس بالینی در مرکز اختلالات اضطراب در مؤسسۀ ذهن کودک می‌گوید: «کودکان از تنش‌های ایجاد‌شده در انتخابات بسیار آگاه هستند و این مسائل را کاملاً درک می‌کنند. با توجه به بلاتکلیفی حاصل از همه‌گیری جهانی کرونا و اضطراب ملّیِ ناشی از هر انتخاباتی، احتمال می‌رود کودکان و نوجوانان سطح بالایی از احساس اضطراب و ترس را در پیرامون خود تجربه کنند.»

بنابراین، والدین چگونه می‌توانند درمورد انتخابات پیشِ‌رو به فرزندان خود آموزش دهند؟ کارشناسان ما در این مورد توضیح می‌دهند.

به کودکان کمک کنید منابع خبری خود را ارزیابی کنند.

طبق مطالعه‌ای که توسط شرکت رسانه‌ای کامن‌سنس[2] انجام شده است، نیمی از کودکان می‌گویند دنبال‌کردن اخبار برایشان مهم است و بیش از دو سوم کودکان معتقدند اطلاع از اخبار باعث می‌شود احساس باهوش‌بودن و باسوادبودن کنند. اغلب اوقات مسئله‌ی مهم در زمینه‌ی اطلاع کودکان از اخبار، «منبع خبر» است.

«کارولین نور»، راهنمای والدین در شرکت رسانه‌ای کامن‌سنس می‌گوید: «کودکان در قالب الگوهای رفتاری، نطق‌ها و لفّاظی‌های اینفلوئنسرها[4]، اوباش فضای مجازی، تبلیغاتِ دیجیتال و سایر مواردی که درظاهر معتبر به نظر می‌رسند اما درحقیقت معتبر نیستند از «اخبار» اینترنتی مطّلع می‌شوند. به‌همین‌دلیل، باید به کودکان یادآوری کنیم که هر رسانه‌ای دیدگاه خاصی دارد و این امر منجر به سوگیری و جانبداری در ارائه‌ی اخبار می‌شود.»

«نور» پیشنهاد می‌کند که منابع مختلف را مقایسه کنید، صلاحیت و پیشینه‌ی خبرنگاران را ببینید و حقایق را در مقایسه با نظرات فردی بررسی کنید.

به کودکان اجازه دهید اظهارِنظر کنند.

بچه‌ها دوست دارند کنترل امور را در دست بگیرند؛ بنابراین مهم است که به آن‌ها اجازه دهیم مکالمه را پیش ببرند. به‌جای‌آنکه بحث سیاسی را سر میز شام مطرح کنید، می‌توانید در طول روز از فرصت‌های معمولی برای بازکردن سر صحبت بهره بگیرید.

"بچه‌ها دوست دارند کنترل امور را در دست بگیرند؛ بنابراین مهم است که به آن‌ها اجازه دهیم مکالمه را پیش ببرند."

به‌جای‌آنکه سخنرانی کنید، از کودکان بپرسید نظرشان درباره‌ی آنچه در جهان می‌گذرد چیست. برای بازکردن سر صحبت از سوالاتی استفاده کنید که پاسخ‌های قابل‌انعطاف و تغییرپذیر داشته باشد، نه سوالاتی که پاسخ مشخّصی دارد. از جملۀ این سوالات: درمورد انتخابات چه می‌دانید؟ به نظر شما چه موضوعات مهمی برای بحث و گفت‌وگو وجود دارد؟ چه نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی در این زمینه داری؟

شنونده‌ای فعّال باشید و قضاوت نکنید.

فرزندان، به‌ویژه نوجوانان، ممکن است نظراتی مشابه نظرات پدرومادرشان نداشته باشند. «مینتزر» می‌گوید: «ممکن است شما به نظرات شخص دیگری گوش کنید و تصدیق کنید که نظراتش با نظرات شما متفاوت است. اگر به دلایلِ شخص دیگر گوش دهیم که چرا دیدگاه متفاوتی دارد، شاید بتوانیم چیزی یاد بگیریم یا دستِ‌کم از دید دیگران به مسئله بنگریم و در یک مباحثه‌ی سالم شرکت کنیم.»

اگر کودک موضوعِ اشتباه یا تحریک‌آمیزی را تکرار کرد، او را رد نکنید و کاری نکنید که احساس حماقت کند؛ بلکه به او کمک کنید تا منبع خبر را ارزیابی کند. «نور» می‌گوید: «توضیح دهید که نامزدها ممکن است برخی موارد را عنوان کنند تا حواس مردم را از موضوع دیگری پرت کنند یا توجّه مردم را جلب کنند. موضوعات مهم در انتخابات را مطرح کنید. از فرزندان خود بخواهید که برای هر کاندیدا دو موقعیت خاص مشخّص کنند تا بتوانند بر روی مسائل واقعی متمرکز بمانند.»

آن‌ها را به پرسیدن سوال تشویق کنید و اگر جواب سوالی را نمی‌دانید، صادق باشید. اشکالی ندارد که بگویید «من نمی‌دانم، اما خوب است درمورد این موضوع به‌صورت آنلاین با یکدیگر تحقیق کنیم.»

الگوی رفتار خوب باشید.

بچه‌ها آنچه را به آن‌ها می‌گوییم می‌شنوند، اما حواسشان به آنچه به دیگران می‌گوییم هم هست؛ بنابراین مهم است که الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم. «مینتزر» می‌گوید: «ما می‌خواهیم فرزندانمان بدانند كه افرادِ گوناگون عقاید، تجربیات و دیدگاه‌های مختلفی دارند و باوجودِ اختلاف عقیده با ما، شایسته‌ی مهربانی و احترام هستند. در حضور کودکان و نوجوانان مراقب گفتارتان باشید، به‌ویژه هنگام بروز احساسات.»

" آن‌ها را به پرسیدن سوال تشویق کنید و اگر جواب سوالی را نمی‌دانید، صادق باشید. "

خوب است که نظرتان را درمورد یک نامزد انتخاباتی با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. «مینتزر» توضیح می‌دهد: «با بیان تمایلات خود، می‌توانید بحث سالم را الگوسازی کنید. به‌عنوان‌مثال بگویید: وقتی که این نامزد درمورد این موضوعات صحبت می‌کند خیلی خوشحال می‌شوم؛ زیرا احساس می‌کنم این موضوعات برای کشور ما مهم است. و اگر یکی از نامزدها حرف نادرست یا ناسزایی گفت، کافیست بگویید: اصلا خوشم نمی‌آید که ناسزا می‌گوید؛ این کار بی‌ادبی است.»

 

تربیت شهروندان خوب

درنهایت، بحث‌های سیاسی فرصتی برای یادگیری فراهم می‌کند؛ بنابراین از این مباحث غافل نشوید. «مینتزر» همچنین می‌گوید: «این گفت‌وگو با بچه‌ها فرصتی است تا بذرهای اهمیت وظیفه‌ی مدنی را در ذهن آن‌ها بکاریم و آموزش دهیم که یک عضو مسئولیت‌پذیر در جامعه در هنگام رأی‌دادن باید چگونه باشد.»

[4] Influencer افراد تاثیرگذار در فضای مجازی

  کدومو این مطلب را از charlotteparent ترجمه کرده است. این یادداشت را از اینجا می‌توانید بخوانید!

راهکارهای واقعی برای اینکه سلامت بازی کنیم!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!