• امروز : 10 فروردین 1403
logo

شاید ما فقط یک فیلم یا سریال را به سادگی تماشا کنیم اما فرزندانمان نه!

آخرین مطالب

مطالب ویژه

شاید ما فقط یک فیلم یا سریال را به سادگی تماشا کنیم اما فرزندانمان نه!

موضوع مهم قرار گرفتن در رابطه عاطفی با غیرهمجنس در نوجوانی می‌‌تواند مربوط باشد به دیدن صحنه‌هایی از یک فیلم یا سریال که باعث می‌شود چنین احساساتی برای نوجوان پیش بیاید. من مراجعینی داشتتم که فرزندشان دچار رابطه عاطفی بود و والدین از این موضوع ناراحت بودند؛ آن‌ها می‌گفتند که احساسات فرزندشان با طرف مقابل تغییر می‌کند؛ مثلا اگر از طرف او واکنش‌ خوب ببیند حالش خوب است یا برعکس.  والدین به این مسئله اشاره می‌کردند که آن‌ها از هم انتظاراتی دارند که در چهارچوب مسائل اخلاقی و ارزشی خانواده‌ها و بعضی اوقات جامعه قرار نمی‌گیرد و همین‌طور گفتند یکی از دلایلی که فرزندشان دچار این موضوع شد، دیدن سریالی خارجی بود که برای نوجوانان ساخته شده بود اما نکته مهم این است که فرهنگی که در آن سریال درباره روابط نوجوانان ارائه می‌شد با فرهنگ ما سازگار نبود؛ در واقع معمولا چنین اتفاقاتی در کشور ما در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد.

نکته مهم این است؛ آیا تماشای این سریال‌ها می‌تواند تحریک‌کننده و آغازگر چنین روابطی باشد؟

باید به صراحت بگویم بله. آن‌ها کاملا می‌توانند خواست و آمادگی بیشتری را در فرزند ما قرار دهند و این میل را در او ایجاد کنند. یکی دیگر از مراجِعانم که پسری 19 ساله است و در ارتباط با دختری قرار دارد؛ در توضیح علت علاقه‌اش به این رابطه به تجربه‌کردن مسائلی مثل قهرکردن، آشتی‌کردن یا سورپرایزشدن که در فیلم‌ها دیده بود اشاره کرد. می‌گفت که به دختر علاقه ندارد و آن چیزی که برای او مهم و دوست‌داشتنی بود همین مسائل هیجان‌انگیز بود.

نکته مهم این است که گاهی یک تصویر یا صحنه از سریال یا حتی یک پست اینستاگرامی می‌تواند برای نوجوان مسئله جالبی باشد که او باید تجربه کند. البته مسئله به همین سادگی نیست و مسائل مهم دیگری هم وجود دارد؛ گاهی فرد رابطه‌اش را از خانواده پنهان کرده است چون در رابطه با خانواده همواره با چهارچوب‌ها و سخت‌گیری روبه‌رو بوده است و فکر می‌کند باید در مقابل آن‌ها خود را سانسور کند اما وقتی در مواجهه با غیرهمجنس متوجه می‌َشود که مورد تایید اوست بسیار خوشحال می‌شود. گاهی اوقات تایید دوست هم‌سال و همجنس اینقدر تاثیر ندارد که غیرهمجنس دارد.

تمایلات جنسی نوجوان؛ مسئله این است!

یکی دیگر از زمینه‌ها به مسائل جنسی مربوط است. ابهامات و ناشناخته‌های جنسی، نوجوان را دعوت به دیدن این فیلم‌ها می‌کند. نوجوانانی که در خانواده غیرهمجنس نداشته‌اند ابهامات بیشتری دارند. به همین دلیل ما همیشه تاکید داریم که هنگام توضیح دادن اینگونه مسائل برای نوجوان به غیرهمجنس هم اشاره شود و ابهامات آن‌ها رفع شود.

آیا نظارت بر محصولات رسانه‌ای مثل فیلم‌ها لازم است؟

بله. البته ما فقط می‌توانیم اصولی کلی را مشخص کنیم. اما چیزهای جداگانه‌ای وجود دارد که در هر خانواده متفاوت است مثلا سریالی خارجی را فرض کنید که در آن معنای داشتن دوست دختر صرفا معنای داشتن رابطه جنسی است یا مثلا جداشدن از خانواده در 15 سالگی به عنوان ارزش خوب، وقتی در خانواده‌ای که چنین فرهنگی ندارند چنین مسائلی مطرح شود باعث ایجاد تضاد و آشفتگی می‌شود. منظور من این است که ارزش‌های یک فبلم باید با ارزش‌های خانواده منطبق باشد. باید پیش از دیدن فیلم درباره‌اش تحقیق کنیم و تصمیم بگیریم و سعی کنیم فرزند را قانع کنیم.

آگاهی بخشی لازمه کنشگری در عرصه رسانه

اما گاهی ما متوجه می‌شویم که او پیشاپیش سریالی نامناسب را دیده است. در این شرایط یکی از راهکارها این است که بدانیم درباره استفاده از رسانه ها بحث تربیت رسانه‌ای بسیار مهم است. به هر حال ما بر همه صحنه‌های سریال نظارت نداریم و نمی‌توانیم سانسور کنیم و نباید بر مسئله سرپوش بگذاریم. بنابراین چون کنترل کامل نشدنی است باید توانایی خود در نقادی را بالاتر ببریم. وقتی ما می‌گوییم تفکر نقادانه منظور این است که باید سلاحی به فرزندان بدهیم که موضوع‌های اینچنینی را به چالش بکشد. فرزندی که نسبت به روابط دختر و پسر بسیار بدبین است دیدگاه درستی ندارد و از آن سو کسی که به دنبال روابط غیرعادی و نابهنجار است هم درست نیست. باید به نقطه متعادل که با نقادی‌کردن به دست می‌آید برسند.

صحبت کنید! به زبان ساده و صمیمی!

باید بتوانیم با زبان ساده با فرزندان همراه شویم. اگر متوجه شدیم که چیزی که نباید ببیند را دیده؛ بهترین کار این است که ما آن را به نقد بگذاریم و از او سوال کنیم و رابطه برقرار کنیم. گفت‌وگوکردن می‌تواند بسیار راهگشا باشد. باید سعی کنیم که فرزند درباره مسئله نظر بدهد و ما هم با او تبادل نظر کنیم.

عدم گفت‌وگو باعث اتفاقات بدتری می‌َشود. اصل موضوع این است که درباره رابطه عاطفی اغلب خانواده‌ها نگران بعد جنسی هستند و به همین دلیل باید توجه بیشتری به تربیت جنسی داشته باشیم؛ بحثی که باید درباره‌اش بیشتر فکر کنیم. البته تربیت دایره وسیعی است که باعث می‌َشود فرزند بتواند به عنوان یک پسر یا دختر از هویت جنسی سالم برخوردار شود. کسانی که هویت جنسی سالم دارند در ارتباط با غیرهمجنس خود عملکرد بسیار بهتری دارند.

نوجوان های عاشق در 5 فیلم و انیمیشن

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!