• امروز : 9 فروردین 1403
logo

بچه ها در قرنطینه چگونه به آموزش ادامه دهند؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

بچه ها در قرنطینه چگونه به آموزش ادامه دهند؟

نکات و منابعی برای تنظیم برنامۀ روزانۀ یک مدرسۀ خانگی از آن‌جایی که بیشتر مدارس برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بسته شده‌اند، ممکن است نگران این باشید که با بچه‌هایی که تمام روز در خانه‌اند باید چه کار کنید! اگر خوش‌شانس باشید و شغل شما هم اجازه دهد، می‌توانید با آن‌ها در خانه بمانید و هم‌زمان با انجام تماس‌های کاری، به کارهای روزانۀ خود مثل پرداخت قبوض بپردازید. اگر نمی‌توانید در خانه بمانید، خوشبختانه بازهم می‌توانید از روش‌هایی کمک بگیرید و یا سیستمی نصب کنید که وقتی در خانه تنها هستند با آن‌ها در تماس باشید. اینجا در کامن‌سنس‌مدیا، همۀ ما هم مثل شما، فرزند داریم و از آنجایی که ویروس کرونا برای همۀ ما تازگی دارد، برای سرگرم‌کردن و آموزش بچه‌هایی که در خانه مانده‌اند، ایده‌های بسیاری داریم. ما با ‌کمک تیم آموزشی خود، نمونه‌ای از برنامه‌ها برای یک روز آماده کرده‌ایم که کودکان و نوجوانان را با منابع بسیار زیادی درگیر می‌کند و شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام‌یک برای شما و خانواده‌تان مفید است. امیداوریم که این کار بار مسئولیت این روزهای عجیب را از دوشتان کم‌تر کند. برای دیدن این برنامه‌ها ادامۀ مقاله را بخوانید.

نکات سریع

انتظارات خود را مدیریت کنید فراموش نکنید، فرزندتان در خانه به‌اندازۀ یک روز معمولی در مدرسه، چیز جدید یاد نخواهد گرفت. برای شروع، 2 تا 3 ساعت در روز را برای آموزش در نظر بگیرید و خیلی نگران کم بودن زمان آموزش نباشید. زمانی برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید همۀ ما برای مدیریت شرایط جدید، احساس اضطراب می‌کنیم، پس از هر فرصتی برای استراحت و خندیدن باهمدیگر استفاده کنید. با این روش، کارهای دشوار ساده‌تر می‌شوند. برنامه‌ای بچینید با توافق با یکدیگر، برنامه‌ای بچینید تا مجبور نباشید انجام هرکاری را به آن‌ها گوشزد کنید. داشتن یک برنامۀ روتین روزانه و عمل‌کردن طبق آن، برای هر کسی راحت‌تر است. برنامه‌های مدرسه را مرور کنید بعضی مدارس برای مواقع این‌چنینی، برنامۀ آموزشی بسیار ویژه‌ای دارند. از دستورالعمل‌های آن‌ها به عنوان راهنمایی برای برنامه‌ریزی خود استفاده کنید.

صبح

ریاضیات: حدود 30 دقیقه یکی از درس‌های «آکادمی خان» را ببینید و تمرین کنید. اگر مهارت‌های ریاضی شما نسبت به قبل ضعیف‌ شده‌اند، به بخش سؤالات متداول[1] آکادمی خان مراجعه کنید و از نکاتی که گفته شده استفاده کنید تا بتوانید در ریاضیات به کودکانتان کمک کنید یا کمکشان کنید به‌طور خودآموز، آن‌ را فرابگیرند. این لینکِ «راهنمای شروع سریع»[2] آن‌هاست، اگر آمادۀ شروع هستید به آن سری بزنید. منابع دیگر برای ریاضیات:
  • . ووزیت ترابِل[3]
  • . تکه‌هایی از ریاضیات[4]
  • . ریاضیات واضح![5]
  • . جعبۀ اژدهای جبر +12[6]
  بخوانیم[7]: 30-60 دقیقه اگر فرزندتان کتابی دارند که در کلاس انگلیسی[8] خود، آن‌ را می‌‌خوانند، کمی از روی آن ادامه دهید و پیش بروید. اگر نه، خودتان کتاب سرگرم‌کنندۀ دیگری انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید از خانه خارج شوید، برنامه «لیبی[9]» شما را به کتابخانۀ محلی‌تان وصل می‌کند. شمارۀ عضویت کتابخانۀ خود را وارد کنید تا به تعداد بالایی کتاب الکترونیک کودکان دسترسی داشته باشید، کتاب‌هایی که کودکان می‌توانند با کیندِل[10]، تبلت یا رایانه از آن‌ها استفاده کنند. دیگر برنامه‌ها برای تقویت مهارت خواندن:
  • . داستان‌های قهرمانی ماروِل[11]
  • . خانۀ ویِروود[12]
  • . محرمانه‌های دورۀ راهنمایی[13]
  • . جوایز مربوط به خواندن [14]
  • . حماسه‌ها، کتاب‌ها و ویدیوهایی برای کودکان[15]
  ورزش: 30-60 دقیقه ایدئال این است که بتوانید بیرون بروید، قدم بزنید و توپ‌بازی کنید اما اگر مجبورید در خانه بمانید، می‌توانید با ویدیوهای نرمش در یوتیوب، نرمش کنید. در خانه یک محیط بازی‌ درست کنید و در آن، بازی‌هایی که نیاز به تحرّک دارند انجام دهید. یوگا یا حرکات کششی انجام دهید یا از تشک‌های پرشی استفاده کنید. ایده‌های دیگر:
  • . ماجراجویی رینگ‌فیت[16]
  • . چَریتی مایلز[17]
  • . پوک‌من گو[18]

ظهر

ارتباط با دوستان: 30-60 دقیقه ارتباطات اجتماعی باعث پیشرفت کودکان و نوجوانان می‌شود، پس حتماً بگذارید فرزندانتان این ارتباطات را ادامه دهند، حتی اگر وقت شخصیِ شما اجازه این کار را نمی‌دهد. اگر اکنون از برنامه‌های مشهور ارتباطی استفاده می‌کنند، باید دربارۀ محدودیت زمانی استفاده از این برنامه‌ها، دوباره با هم گفت‌وگو کنید تا فرزندانتان بتوانند این ارتباطات اجتماعی مجازی را مدیریت کنند. هَوْس‌پارتی[19] برنامه‌ای برای گفت‌وگوی تصویری اینترنتی است که اگر به‌درستی استفاده شود، می‌تواند راه بسیار جالبی برای ارتباط دوستان با یکدیگر باشد. برنامه‌های دیگر:
  • . گفت‌وگوی تصویری گروهیِ اِیرتایم[20]
  • . گفت‌وگوی تصویری مارکو پولو[21]
  • . گروپ‌می[22]
  • . می‌وی نتورک[23]
 

بعد از ظهر

وقت خلاقیت: 90-120 دقیقه کاغذ و قلم‌ها را بیرون بیاورید! این کار فرصت خوبی برای کنار گذاشتن دستگاه‌های دیجیتال و دور شدن از صفحه‌نمایش است. فرزندتان به هرچه که علاقه دارد، از نواختن پیانو گرفته تا پاپیه‌ماشه[24] و نمایشنامه‌نویسی، بگذارید بدان بپردازد. البته اگر بخواهید، راه‌های زیادی هست که رسانه و فناوری می‌تواند به این علایق کمک کند. یوتیوب تعداد بی‌شماری محتوای آموزشی در این رابطه دارد که شامل آموزش موسیقی، ویدیوهای آموزشی «خودت انجامش بده»[25]، نقاشی و چیزهایی دیگر است. بچه‌های کوچک‌تر را در جایی نزدیک به خود و خانواده نگه دارید تا مطمئن شوید محتوای مناسبی پیدا می‌کنند و از محتوای نامناسب به دور هستند. انتخاب‌های دیگر:
  • . چالش‌های خلاقانه در سایت DIY.org
  • . زندگی خلاقانه[26]
  • . مدرسة جادویی[27]
  • . لیلی، ساخت موسیقی‌های شاد[28]
  کارهای روزمره: 15-30 دقیقه هر خانواده‌ای راه متفاوتی برای مدیریت کارهای روزمرة خانه دارد اما اگر در کمک‌گرفتن از فرزندانتان در انجام کارهای خانه، مشکل دارید، می‌توانید چند مورد از این برنامه‌ها را امتحان کنید که هم در این زمینه برایشان مفید است و هم تشویقشان می‌کند که بتوانند منظم بمانند. بْریلی روتینز[29] برنامه‌ای است با ظاهری ساده، برای مدیریت کارهای روزمره. این برنامه برای بچه‌هایی که برای انجام کارهای روزانه‌شان به مشوّق نیاز دارند، بسیار مفید است. والدین وظایف روزانه را به برنامه می‌دهند و قبل از خروج، بخش کاربری کودکان را فعال می‌کنند. کودکان در ازای انجام کارهایشان پاداش‌هایی دریافت می‌کنند و یاد می‌گیرند که زمانشان را بهتر مدیریت کنند. . تقویم چُویس‌وُرک[30] . چُورپَد[31] . روستِرمانی[32]  

عصر

زمان وقت گذراندن با خانواده: ساعت‌های بسیار! وقتی بچه‌ها مضطربند و بیش‌از‌پیش به آرامش نیاز دارند. شاید این زمان، وقت مناسبی باشد که در مورد قوانینِ سرگرمی‌هایشان و استفاده از رسانه‌ها خیلی سخت‌گیری نکنید. بدانید که وقتی کودکان و نوجوانان به حمایت شما نیاز دارند، همیشه این مطلب را به شما نمی‌گویند. تماشای دسته‌جمعی تلویزیون یا انجام بازی‌ رایانه‌ای با همدیگر، راه خوبی است تا بدون اضطراب، باهم باشید. در ادامه، چند ایده در این رابطه آمده است: بازی «جک‌باکس‌ پارتی پَک» مجموعه‌ای از بازهایی است که با استفاده از یک تلفن‌همراه، تبلت یا لپ‌تاپ، می‌توان آن‌ها را به‌صورت گروهی بازی کرد. می‌توانید بازی را با استفاده از اَپل تی‌وی[33]،‌ آمازون فایر تی‌وی[34]، کام‌کَست ایکس‌فاینیتی ایکس وان[35] و شبکۀ بازیِ اِستیم[36] بارگیری کنید و بازی کنید. حتی می‌توانید از اعضای خانواده‌ و دوستانی که از شما دور هستند، بخواهید که با استفاده از تماس تصویری به شما بپیوندند.

موارد دیگر:

  • . برنامه‌هایی برای بازی با خانواده و دوستان، از دور و نزدیک: دراو سامتینگ[37]، تریویا کرَک[38]،  کلمه‌بازی با دوستان[39]
  • . فیلم‌های منتشر شده: نِتفلیکس[40] (لیست بهترین فیلم‌های حال حاضر)[41]
  • . برنامه‌های تلویزیونی مناسب برای همۀ سنین: لیست برنامه‌های تلویزیونی که برای کودکانی با سنین مختلف مناسب است و می‌توانید باهم آن‌ها را تماشا کنید.[42]
  • . بازی‌هایی که تبلت شما را تبدیل به صفحۀ بازی می‌کنند: بیابانِ ممنوع[43]، اونو[44]، تسورو[45]
 

منابع دیگر

کمک به حفظ تمرکز بچه‌ها اگر نگران این هستید که وقتی فرزندتان دارد با استفاده از اینترنت کارهایش را انجام می‌دهد، نتواند روی کارش تمرکز کند، احتمالا به کمی کمک نیاز داشته باشید که چند موردش را اینجا آورده‌ایم:
  • . برنامۀ صفحه‌نمایش یا اسکرین‌تایم[46] برای آی. او. اس[47] و برنامۀ فامیلی‌لینک[48] برای اندروید. از این دو برنامه در دستگاه دیجیتال فرزندتان برای محدود‌کردن کارهایی که می‌توانند انجام دهند و زمان انجام آن‌ها، استفاده کنید.
  • . فارِست[49]: تمرکز کنید و حاضر باشید.
  • . برنامۀ «به ذهن بسپار[50]»: لیست کارها، یادآور، وظایف.
  • . هابیتیکا[51]: برنامه‌ای که مدیریت وظایف روزانه را به شکل بازی درآورده است.
        [1] FAQ [2] لینک به مطلبی در سایت آکادمی خان https://khanacademy.zendesk.com/hc/en-us/articles/360040168512-Parent-Quick-Start-Guide [3] Wuzzit Trouble [4] Math Snacks   [5] Marble Math [6] DragonBox Algebra 12+ [7] نام مفاد درسی کودکان برای تمرین مهارت خواندن [8]  فارسی! [9] Libby [10] Kindle [11] Marvel Hero Tales [12] Weirdwood Manor [13] Middle School Confidential [14] Reading Rewards [15] Epic! - Kids' Books and Videos [16] RingFit Adventure [17] Charity Miles [18] Pokémon Go [19] Houseparty [20] Airtime - Group Video Chat [21] Marco Polo - Video Chat [22] GroupMe [23] MeWe Network [24] پَپیه مَشه (به فرانسوی: papier-mâché) یکی از صنایع دستی است که در لغت معنای کاغذْجویده یا کاغذِ جویده‌شده می‌دهد و موادی ترکیبی از تکه‌های کاغذ یا خمیر کاغذ است، که گاهی با پارچه‌ها توسط ماده‌ای چسباننده تقویت (و مستحکم) می‌شود. پَپیه مَشه در ورود به زبان فارسی به مرور زمان و به غلط پاپیه ماشه تلفظ شده است.(ویکی‌پدیا) [25] DIY [26] CreativeLive [27] Wizard School [28] Lily - Playful Music Creation [29] Brili Routines [30] Choiceworks Calendar [31] Chore Pad [32] RoosterMoney [33] Apple TV [34] Amazon Fire TV [35] Comcast Xfinity X1 [36] Steam [37] Draw Something [38] Trivia Crack [39] Words with Friends [40] Netflix [41]  وبسایت کامن‌سنس [42]  وبسایت کامن‌سنس [43] Forbidden Desert [44] Uno [45] Tsuro [46] Screen Time [47] iOS [48] Family Link [49] Forest [50] Bear in Mind App [51] Habitica   پی‌نوشت: این مقاله را Sierra Filucci در Common sense media نوشته و «کدومو» آن را به فارسی ترجمه کرده‌است.

5 گام ساده به‌سوی خانواده‌ای با رژیم رسانه‌ای سالم

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!