سامانهی کدومو با همیاری جمع متخصصان و پژوهشگران حوزههای مربوط، از ابتدا تلاش داشته تا پایههای علمی و پژوهشی فعالیت خود را ایجاد و مستحکم کند. در این زمینه، پیش از رونمایی از سایت و برند کدومو، اقدام به تهیهی اسناد پژوهشی مورد نیاز کردهایم که به تایید اساتید مربوط و همچنین مراکز معتبر علمی – پژوهشی رسیده است. در ادامه به شرح کوتاه این اسناد اشاره میکنیم:
سؤالات اساسی بسیاری درزمینهی رشد انسان وجود دارد و نیاز به حوزهای مطالعاتی است تا بتواند «تداوم» و «تغیير» طول عمر را روشن سازد. آگاهی از رشد جسمانی، تغذیه و بیماری بهموجب علاقهی حرفه پزشکی به بهبود تندرستی افراد، ایجادشده است. یا اینکه علاقهی حرفهی خدمات اجتماعی به برخورد با اضطرابها، مشکلات رفتاری و کمک به افراد برای اینکه با رویدادهای مهم زندگی مثل طلاق، از دست دادن شغل یا مرگ عزیزانشان سازگار شوند، آگاهی در مورد شخصیت و رشد اجتماعی را ایجاب کرده است.
روانشناسی رشد، هم جنبههای ژنتیکی وارثی و هم جنبههای محیطی را در تغییر و تحولات انسانها در نظر میگیرد و میکوشد که از سهم هیچیک از آن دو غافل نشود.
در این سند نظرات روانشناسانی ازجمله فروید، اریکسون، پیاژه و ... بیانشده است. آنچه بهعنوان ضرورتهای مواجهه سامانه با اسناد روانشناسی مطرح میشود، بیان ویژگیهای سنی است که در علم روانشناسی با جزئیات بدان پرداختشده است. مطالبی که در این اسناد بدان اشارهشده است، حاوی روانشناسی رشد و ویژگیهای سنی است که به رشد شناختی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی میپردازد.
این سند حاوی خلاصهای مفید از سرفصلهای تعلیم و تربیت اسلامی است. در ادامه هر سرفصل مجموعهای از مفاهیم اساسی به صورت شبکه مفاهیم مرتبط با یکدیگر ضمیمه شده است و در انتهای سند، ارتباط شبکهی مفاهیم در هر سرفصل با دورههای سنی و مختصات مربوط به هر مرحله استخراج شده است.
منابع این پژوهش ابتدا مطالعه و فیشنگاری شده و دادههای هر یک از سرفصلها به صورت جداگانه تنظیم و تجمیع شده است. کیفیت چیدمان مطالب در هر سرفصل با توجه به اهداف مدنظر در این پژوهش طراحی شده است. عناوین زیر به صورت خلاصه در هر سرفصل مورد بررسی قرار گرفته:
یکی از منابع موردتوجه در ردهبندی سنی محصولات رسانهای، سند جامعهشناسی است. با توجه به آمیختگی مباحث جامعهشناسی و رسانهها، سامانه هدایت مصرف بر خود لازم دید که از پشتوانه نظری و از ارتباط میان رسانه و جامعه استفاده کند. نحوه ارتباط رسانه و جامعه را میتوان اینچنین ترسیم نمود که ارتباط باواسطه از طریق رسانهها همواره یک پدیده اجتماعی است و در بافتهای اجتماعی به شیوههای مختلف شکل میگیرد. این ارتباط معمولاً در یک نوع بنیاد و یا محمل مادی، مثل واژههای نوشته بر کاغذ یا تصاویر گرفته بر فیلم هست که تمرکز و توجه بر محتوای نمادین پیامهای رسانهای و مجموعه پیچیده شرایط اجتماعی که زیربنای تولید و گردش این پیامها هستند در حوزه جامعهشناسی رسانهها قرار میگیرد.
رسانههای مختلف همزمان، هم بازتاب فرهنگ و آدابورسوم جامعه خودی و جامعه جهانی هستند و هم جامعه را با آن الگوها میسازند و فرهنگسازی مینمایند. این نقش مهم رسانه و اثرپذیری و اثرگذاری بر جامعه همه گواه آن است که در اسناد ردهبندی محصولات رسانهای، میبایست به موضوعات جامعهشناختی پرداخت. در سند پیش رو، ابواب مختلفی بیانشده است که حوزههای مختلف جامعهشناسی را با موضوعات مرتبط سامانه درگیر کند. ازاینرو در چهار باب دستهبندیشده است؛ آشنایی مقدماتی با مفاهیم جامعهشناسی، جامعهشناسی خانواده، جامعهشناسی سن و جامعهشناسی کودک.
برای فهم ویژگیهای ایرانیان باید به روش تاریخی اتکای بیشتری داشت. البته تردیدی نباید باشد که از پس توصیفات خاص و تفریدی که درباره ویژگیهای ایرانیان انجامشده است میتوان به یک عام بودگی نسبی نیز رسید. برای تحقق بیشتر این فرایند همچنین باید از کاربرد روشهای مثلثاتی نیز استفاده کرد. روش مثلثاتی بدین معنا که برای فهم یک پدیده از روشهای تحقیق گوناگون و از مناظر و دیدگاههای متفاوت به یک پدیده بپردازیم تا اعتبار خود تحقیق نیز مشخص گردد. به همین منظور است که در این پژوهش از زوایای مختلف تاریخ فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی و مردمشناسی تلاش شده است به مفهوم ایرانی و خلقیات او نگریسته شود.
در این سند کشف ویژگیهای خاص ایرانیان و تأثیر آن بر نحوه ردهبندی سنی محصولات رسانهای و چگونگی توصیف و توصیه دربارهی آنها انجامشده است. بهنوعی از این تحقیق قرار است ویژگیها و حساسیتهای خاص ایرانیان بهعنوان مخاطب کدومو احصاء گردد تا مورد ملاحظه قرار گیرد.
سند تحقیقاتی رسانه شناسی، بهمنظور شناخت مبانی و اصول مطالعات رسانه موردمطالعه قرار میگیرد. در این سند سعی شده است تا از منابع گوناگونی برای شناخت رسانهها بهره برده شود که هم شامل سنتهای اروپایی و هم شامل سنتهای آمریکایی مطالعات رسانه است. همچنین بهمنظور نزدیک شدن این مطالعات نظری به فضای عملی و فضای واقعی مباحث رسانهای در زیستبوم تاریخی و جغرافیایی ایرانی، از منابع ایرانی و همچنین تجربههای برخی مدیران رسانهای در این سند مورداستفاده قرارگرفته است.
سند تحقیقاتی رسانه شناسی، بهمنظور شناخت مبانی و اصول مطالعات رسانه موردمطالعه قرار میگیرد. در این سند سعی شده است تا از منابع گوناگونی برای شناخت رسانهها بهرهبرداری شود که هم شامل سنتهای اروپایی و هم شامل سنتهای آمریکایی مطالعات رسانه است. همچنین بهمنظور نزدیک شدن این مطالعات نظری به فضای عملی و فضای واقعی مباحث رسانهای در زیستبوم تاریخی و جغرافیایی ایرانی، از منابع ایرانی و همچنین تجربههای برخی مدیران رسانهای در این سند مورداستفاده قرارگرفته است.
در این اسناد که به صورت پیوسته تدوین شده است، به تعریف و تدقیق تمام معیارها پرداخته شده است. معیارهای مورد بررسی عبارتند از: خشونت، ترس، ناهنجاری اجتماعی، پیام و الگوی مثبت. شیوهی بررسی این معیارها به طور مبسوط در این اسناد پرداخته شده است.
1 دیدگاه