• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

از فرزندانمان در مقابل کرونا ویروس حمایت کنیم

آخرین مطالب

مطالب ویژه

از فرزندانمان در مقابل کرونا ویروس حمایت کنیم

شیوع بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID19) ممکن است برای افراد استرس زا باشد. ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد استرس شدید در بزرگسالان و کودکان شود. مقابله با استرس باعث می شود شما، افرادی که به آنها اهمیت می دهید و جامعه تان قوی تر شود. همه نسبت به موقعیت­های استرس زا واکنش­های متفاوت نشان می دهند. نحوه پاسخگویی شما به موقعیت استرس زا می تواند به پیشینه شما، افرادی که با آن ها در ارتباط هستید و جامعه ای که در آن زندگی می کنید بستگی داشته باشد.

افرادی که در مواقع بحران ممکن است استرس بیشتری داشته باشند:

  • افراد مسن و مبتلایان به بیماری­های مزمن که بیشتر در معرض خطر کرونا ویروس هستند.
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که باید اطلاع رسانی درمورد کرونا ویروس دهند. مانند پزشکان، پرستاران و وزارت بهداشت.
  • افرادی که از نظر سلامت روان مشکلاتی دارند از جمله مصرف کنندگان مواد مخدر.

استرس در هنگام شیوع بیماری عفونی می تواند باعث شود که:

  • از سلامتی خود و سلامتی عزیزان خود بترسید و نگران شوید.
  • تغییر در خواب یا الگوی خوردن
  • مشکل در خوابیدن یا تمرکز کردن
  • وخیم تر شدن مشکلات مزمن سلامت
  • افزایش مصرف الکل، دخانیات یا سایر داروها

کارهایی که می توانید برای حمایت از خود انجام دهید:

  • از تماشا، خواندن یا گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید. شنیدن در مورد همه گیری های مکرر می تواند ناراحت کننده باشد.
  • مراقب بدن خود باشید. نفس عمیق بکشید. سعی کنید غذاهای سالم و متعادل بخورید، مرتباً ورزش کنید، بخوابید و از مصرف الکل و موادمخدر جلوگیری کنید.
  • سعی کنید فعالیت­های دیگری را که از آنها لذت می برید انجام دهید.
  • استرس را در خود و دیگران را کاهش دهید
  • در مورد مراقبت از سلامت عاطفی خود بیشتر بدانید.

برای والدین

کودکان و نوجوانان، تا حدودی نسبت به آنچه از بزرگسالان پیرامون خود می بینند، واکنش نشان می دهند. هنگامی که والدین با آرامش و اطمینان با COVID-19 سر و کار دارند، می توانند بهترین پشتیبانی را برای فرزندان خود ارائه دهند. در صورتی که والدین بتوانند استرس خود را مدیریت کنند و آرامش روانی خوبی داشته باشند به اطرافیان به ویژه کودکان اطمینان بیشتری می­دهند. همه کودکان و نوجوانان به یک روش به استرس پاسخ نمی دهند.

برخی از واکنش های کودکان شامل:

  • گریه یا تحریک بیش از حد در کودکان کوچکتر
  • نگرانی یا غم بیش از حد
  • عادات ناسالم خوردن یا خوابیدن
  • عملکرد ضعیف مدرسه یا دوری از مدرسه
  • مشکل در توجه و تمرکز
  • جلوگیری از فعالیت­هایی که در گذشته لذت می برد
  • سردردهای غیر قابل توضیح یا درد بدن
  • استفاده از الکل، دخانیات یا سایر داروها
فرزندان شما اخباری در مورد کرونا ویروس می شنوند. شما می خواهید مطمئن شوید که آنها اطلاعات موثقی را کسب می کنند و می خواهید آنها را از شما بشنوند. مواردی که می­تواند به شما کمک کند تا به روش صحیح در این مورد صحبت کنید شامل:
  1. دریابید که فرزند شما قبلاً چه چیزی می داند

سؤالاتی با توجه به سن فرزندتان بپرسید. برای بچه های بزرگتر ممکن است بپرسید: "آیا افراد مدرسه و دوستانتان در مورد کروناویروس صحبت می کنند؟ آنها چه می گویند؟" برای كودكان كوچكتر، می توانید بگویید: "آیا شما بزرگسالی را دیده اید که درمورد بیماری جدیدی که بوجود آمده صحبت کند؟" این به شما فرصتی می دهد تا متوجه شوید که بچه ها چقدر می دانند - و اینکه دریابید که آنها اطلاعات اشتباهی را شنیده اند یا خیر.
  1. با کودک خود راستگو باشید

- روی کمک به کودک خود مطمئن باشید اما راستگو باشید. جزئیات بیشتری از آنچه کودک شما علاقه مند است ارائه نکنید. به عنوان مثال، اگر بچه ها در مورد تعطیلی مدرسه سؤال می کنند، به سؤالات آنها بپردازید. اما اگر موضوع مطرح نشود، نیازی به مطرح کردن آن نیست. - اگر فرزند شما از چیزی می پرسد و شما جواب آن را نمی دانید، از این سؤال به عنوان فرصتی برای یافتن پاسخ در کنار هم استفاده کنید. وب سایت معتبر درمورد کرونا ویروس را با هم مطالعه کنید. به این ترتیب، شما واقعیت­ها را دارید و بچه ها عناوین مربوط به مرگ و میر و سایر اطلاعات ترسناک را نمی بینند. - با آرامش و اطمینان خاطر صحبت کنید. توضیح دهید که بیشتر افرادی که مریض می شوند احساس می کنند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند. وقتی والدین نگران هستند بچه ها واکنش و نگرانی والدین را به عنوان رفتار خود انتخاب می کنند. بنابراین وقتی در مورد کرونا ویروس و اخبار صحبت می کنید، از صدای آرام استفاده کنید و سعی کنید ناراحت به نظر نرسید. -به بچه ها فضایی دهید تا ترس های خود را به اشتراک بگذارند. طبیعی است که بچه ها نگران باشند، "آیا می­توانم بعدی باشم؟ آیا می تواند برای من اتفاق بیفتد؟" به فرزندتان اطلاع دهید که به نظر می رسد بچه ها به اندازه بزرگسالان بیمار نمی شوند. به آنها بگویید که همیشه می توانند برای پاسخ به سوالاتشان پیش شما بیایند یا در مورد آنچه آنها را می ترساند صحبت کنند. - بدانید چه زمانی به راهنمایی نیاز دارند. از نحوه دریافت اخبار و اطلاعات فرزندانتان بخصوص بچه های بزرگتر که آنلاین می شوند آگاه باشید. آنها را به محتوای متناسب با سنشان راهنمایی کنید تا در نهایت به دنبال یافتن اخبار یا رسانه هایی نباشند که آنها را می ترساند یا اطلاعات نادرستی دارند.
  1. به کودکان کمک کنید تا احساسات خود را کنترل کنند

- به بچه ها بیاموزید که خواب زیاد و شستن دستها به خوبی و غالباً می تواند به آنها کمک کند که قوی و سالم بمانند. توضیح دهید که شستن منظم  دست نیز به جلوگیری از انتشار ویروس به دیگران کمک می کند. یک الگوی خوب باشید و بگذارید بچه های شما ببینند که اغلب دستان خود را شسته اید! - در مورد همه مواردی که برای سالم نگه داشتن لازم است انجام شود صحبت کنید. نوجوانان ممکن است اطمینان داشته باشند که می دانند بیمارستان ها و پزشکان آماده معالجه افرادی هستند که بیمار می شوند. بچه های بزرگتر ممکن است راحت باشند که بدانند دانشمندان برای تهیه واکسن تلاش می کنند. - اخبار را با بچه های خود تماشا کنید تا بتوانید آنچه را که می شنوند فیلتر کنید.اگر آنها سؤال کردند، توضیح دهید که مرگ بر اثر ویروس علی رغم آنچه ممکن است بشنوند، هنوز نادر است. - کودکان و نوجوانان بیشتر از خودشان نگران خانواده و دوستان هستند. به عنوان مثال اگر بچه ها بشنوند که افراد مسن بیشتر احتمال دارد به شدت بیمار شوند، ممکن است نگران پدربزرگ و مادربزرگ خود باشند. اجازه تماس با آنها و اقوام مسن تر می تواند به آنها در اطمینان خاطر عزیزان کمک کند. - به بچه های خود بگویید که طبیعی است گاهی اوقات احساس تنش کنند. همه دچار تنش می شوند. شناخت این احساسات و دانستن اینکه زمان­های استرس زا می گذرد و زندگی به حالت عادی باز می گردد می تواند به کودکان در ایجاد انعطاف پذیری کمک کند.
  1. مکالمه را ادامه دهید

- از صحبت کردن در مورد کرونا ویروس به عنوان روشی برای کمک به بچه ها در یادگیری بدن خود استفاده کنید، مانند اینکه سیستم ایمنی بدن با بیماری مبارزه می کند. - اغلب در مورد رویدادهای فعلی با بچه های خود صحبت کنید. مهم است که به آنها کمک کنید تا از طریق داستان­هایی که درباره آنها می شنوند فکر کنند. سؤال کنید: نظر شما در مورد این وقایع چیست؟ به نظر شما چطور این اتفاقات رخ می دهد؟ چنین سؤالات همچنین گفتگو در مورد مباحث غیر خبری را ترغیب می کند. در ادامه مقاله آنچه از کرونا باید به فرزندان بگوییم را از دست ندهید!

فرزندم؛ چشم ها را باید شست!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!